Gjest Anonym Bruker Skrevet 13. januar 2019 #1 Skrevet 13. januar 2019 (endret) Hadde kabel ( coax) og strekte kabler til flere rom tilkoblet til noen eldre TV-er u / dekodere og HMI.. Selskapet gjekk over til Fiber,og de har nå kuttet også de analoge kanalene Spørsmålet er om ein kan få inn NRK analog og via bakkenettet u / dekoder og vanlig antenne . ? Må ein ha rikstv. antenne for å få inn NRK signal via bakkenettet. ? De beste NRK -bildene sendes digitalt, men må da vera tilkoblet dekodere. Via fibernettet må ein montere nettverkskabler, og dekodere for hvert TV, og slikt koster penger. Har flere Rikstv. bokser og trodde ein ikkje hadde behov for abonnemang for å se NRK-kanaler. ? Endret 13. januar 2019 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #2 Skrevet 13. januar 2019 Analoge signaler sendes ikke lengre. Anonymkode: 97984...f3f
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #3 Skrevet 13. januar 2019 Det er mange år siden det analoge bakkenettet for TV ble stengt ned. Nå må du ha NRK-lisens og Riks-TV abonnement for å se på NRK. Og folk klager over DAB... Anonymkode: 21869...f32
Palme Skrevet 13. januar 2019 #4 Skrevet 13. januar 2019 Just now, AnonymBruker said: Det er mange år siden det analoge bakkenettet for TV ble stengt ned. Nå må du ha NRK-lisens og Riks-TV abonnement for å se på NRK. Og folk klager over DAB... Anonymkode: 21869...f32 Ikke mange år, 1. Vi fikk det inn for et år siden.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #5 Skrevet 13. januar 2019 https://no.wikipedia.org/wiki/Digitalt_bakkenett Ser det står litt ymse på ulike steder. På min kant av landet er det i alle fall lenge siden de analoge signalene forsvant, først i bakkenettet og så i kabelanleggene. Anonymkode: 21869...f32
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #6 Skrevet 13. januar 2019 Du kan se gratis på nrk.no Anonymkode: 1b006...07f
Lutetium 71 Skrevet 13. januar 2019 #7 Skrevet 13. januar 2019 3 minutter siden, Palme skrev: Ikke mange år, 1. Vi fikk det inn for et år siden. Den siste analoge tvsenderen ble tatt av eteren i 2009. Det kan ikke være det analoge bakkenettet du tok inn. Kan det være DAB du tenker på?
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #8 Skrevet 13. januar 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mange år siden det analoge bakkenettet for TV ble stengt ned. Nå må du ha NRK-lisens og Riks-TV abonnement for å se på NRK. Og folk klager over DAB... Anonymkode: 21869...f32 Har det noe med det TS spør om å gjøre? Anonymkode: 97984...f3f 1
Vox_populi Skrevet 13. januar 2019 #9 Skrevet 13. januar 2019 3 minutter siden, Palme skrev: Ikke mange år, 1. Vi fikk det inn for et år siden. Nei, det analoge bakkenettet ble stengt for 10 år siden ± og erstattet av det digitale bakkenettet. Det du fikk inn, var analoge signaler via kabel-tv.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #10 Skrevet 13. januar 2019 Du må ha abonnement for å se nrk ja. Eller du kan kjøpe en chromecast og se på tv fra nrk appen. Anonymkode: f202b...656
tdm900 Skrevet 13. januar 2019 #11 Skrevet 13. januar 2019 3 minutter siden, Lutetium 71 skrev: Den siste analoge tvsenderen ble tatt av eteren i 2009. Det kan ikke være det analoge bakkenettet du tok inn. Kan det være DAB du tenker på? Jeg hadde analoge kanaler etter at ny leverandør kom på banen her, men det gikk ikke lenge før de ble kutta ut. Og det er ikke lenge siden. Det har ikke noe med at selve bakkenettet ble digitalisert, hvordan de gjordet vet jeg ikke. Men skulle de digitale signalene fra kabel bli borte, kunne jeg se på noen få vis antenneinngangen.
tdm900 Skrevet 13. januar 2019 #12 Skrevet 13. januar 2019 23 minutter siden, Anonym Bruker skrev: Hadde kabel ( coax) og strekte kabler til flere rom tilkoblet til noen eldre TV-er u / dekodere og HMI.. Selskapet gjekk over til Fiber,og de har nå kuttet også de analoge kanalene Spørsmålet er om ein kan få inn NRK analog og via bakkenettet u / dekoder og vanlig antenne . ? Må ein ha rikstv. antenne for å få inn NRK signal via bakkenettet. ? De beste NRK -bildene sendes digitalt, men må da vera tilkoblet dekodere. Via fibernettet må ein montere nettverkskabler, og dekodere for hvert TV, og slikt koster penger. Har flere Rikstv. bokser og trodde ein ikkje hadde behov for abonnemang for å se NRK-kanaler. ? Ja, du kan se alle NRK sine kanaler uten dekoder. Du må bare skaffe deg en egen antenne, og sørge for at TV-apparatet støtter RiksTV. De gamle gjør nok ikke dèt, fordi antenna skal ha litt strøm for å kunne fungere.
Lutetium 71 Skrevet 13. januar 2019 #13 Skrevet 13. januar 2019 1 minutt siden, tdm900 skrev: Jeg hadde analoge kanaler etter at ny leverandør kom på banen her, men det gikk ikke lenge før de ble kutta ut. Og det er ikke lenge siden. Det har ikke noe med at selve bakkenettet ble digitalisert, hvordan de gjordet vet jeg ikke. Men skulle de digitale signalene fra kabel bli borte, kunne jeg se på noen få vis antenneinngangen. Da er det kabelnett i en eller annen form du snakker om. Det er ingen problem å sette en antenne/kabel på en dekoderboks og distribuere signalet analogt. Dette har kabelselskapene gjort lenge etter at det landsdekkende analoge bakkenettet ble lagt ned.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #14 Skrevet 13. januar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker said: Har det noe med det TS spør om å gjøre? Anonymkode: 97984...f3f Ja, på en måte har det det. Da det analoge bakkenettet stengte ned, var det ingen som klaget over det, til tross for at de måtte starte opp et abonnement for å ta imot de nye signalene, og dermed fikk en mye dyrere tjeneste enn de hadde. (Dette er den delen TS spør om.) Nå må folk investere en tusenlapp i en DAB-mottaker, som et engangsbeløp, for å ta imot radiosignaler som det verken er lisens eller abonnement for å motta. Og de går helt av skaftet. Jeg synes det er veldig rart. Uhyre merkelig. Anonymkode: 21869...f32
Lutetium 71 Skrevet 13. januar 2019 #15 Skrevet 13. januar 2019 Akkurat nå, tdm900 skrev: Ja, du kan se alle NRK sine kanaler uten dekoder. Du må bare skaffe deg en egen antenne, og sørge for at TV-apparatet støtter RiksTV. De gamle gjør nok ikke dèt, fordi antenna skal ha litt strøm for å kunne fungere. De gamle apparatene har ikke noen innbygget dekoder (eller dekoder som støtter feil standard). Derfor får du ikke bilde fra DVB-T sendingene til Rikstv. Du trenger ikke nødvendigvis noen forsyningsspenning ut på antennekontakt. Hvis det var så, ville ingen fått inn digitale sendinger med de gamle UHF antennene sine.
Vox_populi Skrevet 13. januar 2019 #16 Skrevet 13. januar 2019 2 minutter siden, tdm900 skrev: Ja, du kan se alle NRK sine kanaler uten dekoder. Du må bare skaffe deg en egen antenne, og sørge for at TV-apparatet støtter RiksTV. De gamle gjør nok ikke dèt, fordi antenna skal ha litt strøm for å kunne fungere. Hvis du kan få inn Riks-TV. I bygda jeg bor i, er det ikke dekning, så der har alle som vil se tv, satellittmottakere (parabol). I fjor ble det fibermulighet for enkelte, så noen gikk over til det (og noen byttet tilbake igjen etterpå). Endelig er internett en mulighet; NRK sendes gratis der, en trenger ikke betale kringkastingslisens heller.
Gjest Anonym Bruker Skrevet 13. januar 2019 #17 Skrevet 13. januar 2019 (endret) 19 minutter siden, tdm900 skrev: Ja, du kan se alle NRK sine kanaler uten dekoder. Du må bare skaffe deg en egen antenne, og sørge for at TV-apparatet støtter RiksTV. De gamle gjør nok ikke dèt, fordi antenna skal ha litt strøm for å kunne fungere. Kan altså "kan " få inn NRK-kanaler uten dekoder ,men må ha en egnet antenne ,og TV.apperater støtter Riks-Tv. ? Nå har eg flere NRK-dekodere ,og forlengst fått koblet dem opptil antenne eg tok inn både TV-2 og NRK signaler. ( Nytter Kart-kabel mellom dekoder og TV-en og HMI kabel på den ene TV-en Stiller meg litt undrende til hvorfor eg nå ikkje får inn signaler, og har bestilt ny antenne på biltema. Antennen har stått på taket ,men ikkje vert i bruk på mange år sidan eg har hatt instalert kabel (coax). Har fått innstallert fiber,og koblet 2 stk TV-er til den via nettverkskabel> dekoder, og HDMI fra dekoder til TV-en. "Mykje styr" idag for å se TV-er i forhold til tidligere. Da var det bare å legge antennen på loftet og plugge antennenpluggen i TV-en. Endret 13. januar 2019 av Anonym Bruker
tdm900 Skrevet 13. januar 2019 #18 Skrevet 13. januar 2019 (endret) 28 minutter siden, Lutetium 71 skrev: De gamle apparatene har ikke noen innbygget dekoder (eller dekoder som støtter feil standard). Derfor får du ikke bilde fra DVB-T sendingene til Rikstv. Du trenger ikke nødvendigvis noen forsyningsspenning ut på antennekontakt. Hvis det var så, ville ingen fått inn digitale sendinger med de gamle UHF antennene sine. Du lan ikke bruke de gamle UHF antennene, du må ha de som er laget for det digitale bakkenettet. Og får ikke antanna den strømmen den skal ha fra tvapparatet, får du heller ikke inn noen signaler. Har kollegaer som har slitt med nettopp dette, huske ikke hva enden på visa ble, om det var mulig å sette på i innstillingene, eller om apparatet ble byttet. Les om støm til antenne her: https://www.rikstv.no/kundeservice/godkjente-mottakere/samsung-h380z/signal/5-volt-for-forsterker/ Endret 13. januar 2019 av tdm900
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #19 Skrevet 13. januar 2019 https://www.rikstv.no/kundeservice/ Anonymkode: 21869...f32
Gjest Anonym Bruker Skrevet 13. januar 2019 #20 Skrevet 13. januar 2019 3 minutter siden, tdm900 skrev: Du lan ikke bruke de gamle UHF antennene, du må ha de som er laget for det digitale bakkenettet. Og får ikke antanna den strømmen den skal ha fra tvapparatet, får du heller ikke inn noen signaler. Har kollegaer som har slitt med nettopp dette, huske ikke hva enden på visa ble, om det var mulig å sette på i innstillingene, eller om apparatet ble byttet. De gamle UHF antennene er utgått på dato, og må uansett bruke antenne for digitalt bakkenett ( Rikstv-antenner)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå