AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #1 Skrevet 13. januar 2019 Er det bare med på å gjøre det mer legitimt?. Avdøde var jo deprimert så det var en lidelse hn ikke kunne bli frisk av Folk drar jo til Sveits for legeassistert selvmord, så å gjøre det selv er kanskje ikke så stor forskjell? Hva mener dere? Er det mer legitimt å avslutte det nå, enn før? Anonymkode: 0ad98...368
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #2 Skrevet 13. januar 2019 Nei, jeg tror det bare sprer det mer, og "inspirerer" flere til å tenke "det vil jeg også gjøre". Anonymkode: 4a870...ad1 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #3 Skrevet 13. januar 2019 Det er hovedsakelig menn som tar selvmord. Så derfor bryr vi oss ikke om det. Anonymkode: 88c5f...3bf 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #4 Skrevet 13. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er hovedsakelig menn som tar selvmord. Så derfor bryr vi oss ikke om det. Anonymkode: 88c5f...3bf Hva sier statistikken? Anonymkode: 0ad98...368
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #5 Skrevet 13. januar 2019 Synes Solveig Kloppen får satt et fint fokus på dette i sitt program. Anonymkode: f12e7...791 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #6 Skrevet 13. januar 2019 Ja, jeg tror nok det er mer akseptert å begå selvmord nå enn før. Tidligere var det flere som mente at man hadde en slags plikt til å eksistere for andre sin del; den som ikke fulgte den plikten, ble ikke begravd i kristen jord. Etter hvert innser folk at den enkelte har en grunnleggende og soleklar rett til å bestemme over sin egen kropp. Om dette fører til at flere eller færre begår selvmord, vet jeg ikke, men det er uansett ikke min sak. Om folk har lyst til å fortsette å leve eller heller vil gjøre det slutt, får bli helt og holdent opp til dem selv. Anonymkode: 1bca3...d53 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #7 Skrevet 13. januar 2019 Jeg tror at man ved å prate om selvmord fører til mer åpenhet rundt det å ha det vanskelig, og at dette kan gjøre at en del unngår å havne i selvmordsstatistikken fordi de heller oppsøker hjelp. For snart 2 år siden var det en voldsom bølge av selvmord blant unge her hvor jeg bor, og det var de unge selv som sa i fra om at dette må vi snakke om. Det ble satt i gang en rekke tiltak hvor ungdommene kunne kommer og prate med hverandre og med fagpersoner. Viser seg i ettertid at flere unge ble fanget opp på denne måten, samt at flere følte seg mindre engstelig når man fikk satt fokus på dette. Å oppleve at flere i ungdomsmiljøet tar sitt eget liv er svært skremmende fordi man ikke vet hvem som er neste, og hvorfor dette skjer. Jeg tror ikke det inspirerer noen til å ta livet sitt. Det er viktig å snakke om psykisk helse, og å hjelpe folk til å se løsninger. Særlig i ungdomsårene(ung voksen kan problemene sees på som uløselige, selv om det gjerne dreier seg om noe som egentlig er en bagatell i det store og det hele. Selvmordsbølgen som skyllet over stedet her hvor jeg bor stoppet hvertfall da vi begynte å prate om det, og avisen begynte å skrive om det. Og familiene til de som dessverre valgte å avslutte livet skrev "valgte å forlate oss" i dødsannonsen - først da turte andre å prate høyt om det og. Før i tiden var det mye skam forbundet med selvmord, men mitt inntrykk er at dette ikke er tilfellet i dag. Anonymkode: 502b0...1c4 3
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 13. januar 2019 #8 Skrevet 13. januar 2019 (endret) Jeg tror hvertfall åpenhet ift hvor man kan henvende seg om man har selvmordstanker er svært positivt. Det blir stadig lettere tilgjengelig hjelp med hjelpetelefoner, helsestasjon, rask psykisk helsehjelp og helsesøster på skolen. Det er bra og riktig å snakke om hvordan man kan komme seg ut av et slikt mørke- at samfunnet deler hva som hjelper og hva de kan gjøre for å bli friske! Endret 13. januar 2019 av Kjærlighetsbarn98
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #9 Skrevet 13. januar 2019 1 minutt siden, Kjærlighetsbarn98 skrev: Jeg tror hvertfall åpenhet ift hvor man kan henvende seg om man har selvmordstanker er svært positivt. Det blir stadig lettere tilgjengelig hjelp med hjelpetelefonen, helsestasjon, rask psykisk helsehjelp og helsesøster på skolen. Det er bra og riktig å snakke om hvordan man kan komme seg ut av et slikt mørke- at samfunnet deler hva som hjelper og hva de kan gjøre for å bli friske! Kan denne åpenheten føre til at vedkommende blir fratatt noe ansvaret som følger med slike handlinger? Har du barn, ektefelle og andre som trenger deg så setter du dem i en vanskelig situasjon. Det er et egoistisk valg. Man kan ikke bare dø brått og regne med at ingen blir skadelidende. Anonymkode: 0ad98...368
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 13. januar 2019 #10 Skrevet 13. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kan denne åpenheten føre til at vedkommende blir fratatt noe ansvaret som følger med slike handlinger? Har du barn, ektefelle og andre som trenger deg så setter du dem i en vanskelig situasjon. Det er et egoistisk valg. Man kan ikke bare dø brått og regne med at ingen blir skadelidende. Anonymkode: 0ad98...368 Nei. Det gjør at flere får hjelp, og at færre nok tar selvmord fordi de klarer å åpne seg opp om hvordan de har det. Husk første steg er å innrømme at man har det vanskelig, så motta hjelp😊 Åpenhet er bra (såfremt det ikke skaper en smitteeffekt) fordi det får flere mennesker til å krype ut av skallet og søke hjelp. Det er forebyggende arbeid.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #11 Skrevet 13. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan denne åpenheten føre til at vedkommende blir fratatt noe ansvaret som følger med slike handlinger? Har du barn, ektefelle og andre som trenger deg så setter du dem i en vanskelig situasjon. Det er et egoistisk valg. Man kan ikke bare dø brått og regne med at ingen blir skadelidende. Anonymkode: 0ad98...368 Dette er misforstått. Når man er så langt nede så er man overbevist om at det vil være til det beste for alle om du blir borte. At alle vil forstå og tenke at det var riktig valg. Man er ikke frisk når man tar et slikt valg! Synes det er så feil å kalle de som tar sitt eget liv for egoistiske, for de er faktisk ikke det. Man velger ikke nødvendigvis bort sitt eget liv for sin egen del, men for sine nærmeste - man er overbevist om at det er til det beste. Jeg har dessverre vært der selv. I dag når jeg er frisk så synes jeg det er skummelt å tenke på at JEG som elsker livet og elsker min nærmeste var overbevist om at jeg gjorde det riktige ved å forlate dem. Anonymkode: 502b0...1c4 6
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #12 Skrevet 13. januar 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er misforstått. Når man er så langt nede så er man overbevist om at det vil være til det beste for alle om du blir borte. At alle vil forstå og tenke at det var riktig valg. Man er ikke frisk når man tar et slikt valg! Synes det er så feil å kalle de som tar sitt eget liv for egoistiske, for de er faktisk ikke det. Man velger ikke nødvendigvis bort sitt eget liv for sin egen del, men for sine nærmeste - man er overbevist om at det er til det beste. Jeg har dessverre vært der selv. I dag når jeg er frisk så synes jeg det er skummelt å tenke på at JEG som elsker livet og elsker min nærmeste var overbevist om at jeg gjorde det riktige ved å forlate dem. Anonymkode: 502b0...1c4 Er du så sikker på at alle suididiale ikke er i stand til å tenke rasjonelt? Anonymkode: 0ad98...368 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #13 Skrevet 13. januar 2019 26 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev: Nei. Det gjør at flere får hjelp, og at færre nok tar selvmord fordi de klarer å åpne seg opp om hvordan de har det. Husk første steg er å innrømme at man har det vanskelig, så motta hjelp😊 Åpenhet er bra (såfremt det ikke skaper en smitteeffekt) fordi det får flere mennesker til å krype ut av skallet og søke hjelp. Det er forebyggende arbeid. Det er sikkert flere som søker hjelp men antall selvmord kan være likt. Dessuten er det mange som allerede får hjelp av psykiatrien som tar livet av seg. Jeg tror det går opp i opp. Anonymkode: 0ad98...368
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 13. januar 2019 #14 Skrevet 13. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du så sikker på at alle suididiale ikke er i stand til å tenke rasjonelt? Anonymkode: 0ad98...368 En del suicidale handler på impuls og mister kontrollen over seg selv. Det i seg selv er skremmende, og det tar lang tid å bygge opp tilliten til seg selv igjen. Håper alle som har det så vondt oppsøker hjelp! Ingen fortjener å dø.
Maleficenta Skrevet 13. januar 2019 #15 Skrevet 13. januar 2019 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg tror det bare sprer det mer, og "inspirerer" flere til å tenke "det vil jeg også gjøre". Anonymkode: 4a870...ad1 Det tror ikke jeg. Jeg tror det er med på å få vekk fordommer og stygge holdninger om at den som tok selvmord var fæl og egoistisk som etterlot seg sørgende. Akkurat som om personen gjorde det på pur faen liksom. 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #16 Skrevet 13. januar 2019 7 minutter siden, Maleficenta skrev: Det tror ikke jeg. Jeg tror det er med på å få vekk fordommer og stygge holdninger om at den som tok selvmord var fæl og egoistisk som etterlot seg sørgende. Akkurat som om personen gjorde det på pur faen liksom. Er det ikke akseptabelt å tenke at selvmordet var egoistisk? At personen kunne søkt mer hjelp eller fortalt hvor j hn hadde det før hn valgte døden? Anonymkode: 0ad98...368
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 13. januar 2019 #17 Skrevet 13. januar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke akseptabelt å tenke at selvmordet var egoistisk? At personen kunne søkt mer hjelp eller fortalt hvor j hn hadde det før hn valgte døden? Anonymkode: 0ad98...368 Nei.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #18 Skrevet 13. januar 2019 Jeg sliter med depresjon og selvmordstanker. For min egen del så har dette økte fokuset på åpenhet rundt selvmord fått meg til å tenke mer på dette som en alternativ løsning etter som jeg vet om flere som har gjort det. Forhåpentligvis er det ikke slik for andre. Anonymkode: 0ad98...368
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 13. januar 2019 #19 Skrevet 13. januar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter med depresjon og selvmordstanker. For min egen del så har dette økte fokuset på åpenhet rundt selvmord fått meg til å tenke mer på dette som en alternativ løsning etter som jeg vet om flere som har gjort det. Forhåpentligvis er det ikke slik for andre. Anonymkode: 0ad98...368 Går du i behandling?
Gjest Warrior Skrevet 13. januar 2019 #20 Skrevet 13. januar 2019 (endret) . Endret 18. juli 2022 av Warrior
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå