Gå til innhold

Om nakenhet/nudisme

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i voksen alder (40) funnet ut at jeg liker å være naken. Jeg skulle gjerne ha gått mer naken hjemme, men vi har et hus med mye innsyn, så det er ikke så lett. Når jeg sitter i boblebadet på terrassen så lurer jeg av meg shortsen og nyter boblene. På en fjelltur i fjor tok jeg av shortsen og gikk naken til topps - en heftig opplevelse. I fjor sommer leide vi hus i Spania med eget basseng. Hver morgen stod jeg tidlig opp for å kunne svømme naken før resten av familien stod opp. Etter bading på dagtid gikk jeg på takterrassen og tørket meg naken og solet meg - naken. Neste drøm er å dra på nudiststrand.

Jeg har fortalt det til min kone, og hun blir sur, nesten aggressiv, nå jeg sier det. Hun synes det er ekkelt, og mener at "det er typisk dere menn å skulle vifte med snurrebassen". Hun kunne ikke tatt mer feil!!! Dette handler ikke om å bli sett eller å vise seg frem. Det handler om å nyte friheten, slik vi ble født.

Jeg har begynt å sove naken. De aksepterer min kone, under påskudd av at det er viktig å lufte rumpesprekken så det ikke blir eksem... Jeg har foreslått at også hun burde prøve det, men også der er hun veldig tverr. Hun sier hun føler seg ubekvem uten undertøy. På en badestrand i Spania lå sikkert 50% av damene toppløse. Jeg foreslo om ikke hun skulle prøve, men det var helt uaktuelt.

Jeg har fortalt henne at jeg ønsker å dra på nudiststrand, og hadde håpt på at hun ville bli med. Hun kunne selvfølgelig være påkledd om hun ønsket det. Men ingen sjanse i havet! Det er ikke et poeng for meg at det skal være andre folk der, men et sted hvor jeg kan bade og sole meg naken. Gjerne et fjellvann for den del...

Er det flere som opplever det slik? Hvordan er din og din partner sin holdning til nakenhet? Er det flere som tror nudisme er forbundet med å vise seg frem? Det er det i allefall ikke for meg. 

Anonymkode: adb3a...1df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg  har gått på nudiststrand et par år, uten mannen min, fordi han ikke ville. Men nå sist ferie fikk jeg ham med meg, og har fått ham på gli, og han snakker om at dette vil han prøve igjen. Jeg har alltid hatt en egen evne til å tusle rundt med lite/ingen klær innomhus, og badet naken i fjellvann på turer. Men det å ligge på strand med mange andre var litt "rart" til å begynne med. Nå er det det aller beste.

Anonymkode: 4cf94...e53

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår egentlig konen din litt jeg.. Selv er jeg ikke så fan av å være naken (er ikke sjenert så det er ikke grunnen, jeg bare synes det er mer behagelig å ha klær på). Og jeg er heller ikke så fan av at andre skal sprade nakne rundt. Når en du ikke er vant til at gjør det plutselig gjør det så blir jo det rart å venne seg til. Og ja min første tanke når folk gjør det er at det er for å få oppmerksomhet. Synes også det er litt uhygienisk å være naken rundt i hjemmet sitt. 

Anonymkode: e1617...f74

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du er inne på noe som mange misforstår: nudisme handler ikke om å bli sett og å vise seg frem. Det handler om frihet. Og verdens mest naturlig ting, som også er det mest kompliserte/forbudte/fordomspregede. Ikke enkelt dette. 

Jeg har det litt som deg; jeg er "skap-nudist". Når jeg er på hytta alene, og naboene ikke er der, så går jeg rundt naken, også ute.Helt fantastisk! (vi har hytte som ligger usjenert til).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid likt å gå naken hjemme, og har alltid gjort dette, men utendørs har jeg behold klærne, selv bikinitoppen, selv om jeg irriterte meg endel over at den aldri ble tørr etter et bad. I sengen har jeg alltid sovet naken. ( skjønner iikke hvorfor man skal ha klær på der? ) 

Så traff jeg en ny mann. Han har vært på naturiststrender og går mer enn gjerne naken om han har mulighet. På vår første ferietur litt over 2 mnd etter vi møttes badet jeg konsekvent toppløs. Han tok meg også med på naturiststrand i syden og det var faktisk helt OK. Alle var nakne så det var ingen som skulte. 

Etter dette begynte vi å eksperimentere med å sole oss/ bade nakne hjemme. Og i sommer fant vi oss en skjermet plass like i nærheten hvor vi badet nakne hver dag. Det er en utrolig befriende følelse, og man slipper å gå i våte klær i evigheter etterpå. 

Jeg anbefaler deg å teste dette, om så alene. Din kone virker ikke som hun er motivert for det, i det minste ikke enda, så ta det gradvis. 

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår egentlig konen din litt jeg.. Selv er jeg ikke så fan av å være naken (er ikke sjenert så det er ikke grunnen, jeg bare synes det er mer behagelig å ha klær på). Og jeg er heller ikke så fan av at andre skal sprade nakne rundt. Når en du ikke er vant til at gjør det plutselig gjør det så blir jo det rart å venne seg til. Og ja min første tanke når folk gjør det er at det er for å få oppmerksomhet. Synes også det er litt uhygienisk å være naken rundt i hjemmet sitt. 

Anonymkode: e1617...f74

Det handler overhodet ikke om å få oppmerksomhet, men om den frihetsfølelsen man har. Om man er naken på en naturiststrand er det ikke mer oppmerksomhet på få enn om man er påkledd på en vanlig strand.

Hvorfor skal det være uhygienisk å være naken hjemme? De fleste dusjer relativt ofte i dag. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har det motsatt. Jeg elsker å gå naken, og ikke minst å bade naken. Jeg vokste opp i en familie der nakenhet var naturlig. Vi badet nakne på fjellet og hadde badstu det vi alle var naken, helt frem til vi barna valgte at det ikke var naturlig for oss å være naken med foreldrene lenger. Rundt tenårene. Det var ok, og våre foreldre gjorde ikke noe nummer ut av det.

Han derimot dusjer ikke engang naken på treningssenter. Har truse på, og bytter under håndkle etter dusj. Bare tanken på at jeg skal sole meg toppløs får ham til å hoppe i taket. Jeg hadde gjerne gått på nudiststrand. 

Jeg føler at jeg må respektere hans syn på dette, men skulle ønske han hadde et langt mer avslappet forhold til nakenhet. 

Anonymkode: 01dec...52c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din utfordring er veldig vanlig. Veldig mange menn opplever at det er vanskelig å få med deres kvinnelige partner på "naturist-eventyret". Jeg har lest mye om naturisme på nett, og det er flust av menn med samme utfordring. Noen har noen gåde råd man kan teste for å prøve å få kona med. Noen klarer dette etter en tid, mens andre har gitt opp.

Det aller viktigste er å ikke legge press på partneren, tror jeg. Skal du få det til, så må det være fordi partneren din etterhvert blir nysgjerring på dette. Du kan jo gi henne noen drypp i ny og ned. Finnes mange kvinner som har skrevet på nett om hvordan de opplever naturisme, og det å vise litt av dette til henne kan jo hjelpe, kanskje. Men du må være forberedt på at du aldri vil få med deg partneren din på dette. I så fall må du repsektere det, men allikevel viktig at du lar henne få vite hvor viktig dette er for deg, og kanskje vil hun respektere ditt behov for dette og gi deg rom til å få noen naturistopplevelser selv om hun ikke vil.

Selv har jeg sikkert brukt 10 år på å få med kona. Begynte med at hun etterhvert syntes det var OK å sove naken. og det gjør vi alltid nå. Senere inviterte jeg henne med på hyttetur langt til skogs på et isolert sted hvor et av konseptene var at vi skulle leve nakne hele døgnet, bare vi to. Etter 3-4 slike helger på like mange år, fikk jeg henne med på naturistbad i en svømmehall i regi av en naturistforening. Litt etter dette snakket vi om hva vi skulle finne på i etterfølgende sommers barnefrie kjærestetur. Da var det faktisk kona som foreslo å reise på et naturist-sted og vi endte på et bitte lite naturistresort i Spania. Det var i 2017. Høsten 2017 var vi på The Well uten badetøy. Det var fint. 2018 dro vi til Kreta og var på Vritomartis hotell (vritomartis.com). Det var veldig fint og dit vil kona igjen så nå har vi nettopp booket ei uke på Vritomartis til sommeren igjen.

Endret av aksase
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres ut som meg.. Mann, snart 40 og elsker å være naken i det fri. Hender jeg tar en "joggetur" i skogen bare for å være naken ute i skogen. Har også en liten badekulp jeg nakenbader i av og til (en gang var til og med kona med...). Var i Danmark i sommer, da tok jeg en egentur til en øde strand bare for å være naken og gjorde det samme på fjellet. I sommer er målet å komme meg på en nakenstrand. Dama vet ingenting om dette, og jeg tror heller det ikke er noe vits å fortelle henne om det da jeg tviler på at hun noen gang har veldig lyst å bli med. Sover naken ofte også, men akkurat det er jo ikke veldig uvanlig eller noe å være flau over.

Er egentlig ikke seksuelle lyster som gjør det (målet er jo f.eks ikke å bli sett eller noe) men det er bare så utrolig digg. Dog ender det nesten alltid med at jeg tar meg en liten runk.

Anonymkode: d6036...19d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å sove naken og være naken. 

Kjæresten min er litt på gli, selv om han fortsatt iblant sover med boxer gjør han det som oftest ikke når jeg er der. 

Jeg liker godt å svømme naken. Kanskje han en dag blir med på det. Han går ihvertfall litt mer rundt naken hjemme.

Være naken med andre utenom familien synes jeg blir litt rart. Men kunne sikkert prøvd nakenstrender en gang. 

Anonymkode: 2f97f...67c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666

Jeg synes det å være naken er fritt og naturlig, både alene og sammen. Bader alltid naken på usjenerte steder, og går gjerne på naturiststrand eller på The Well. 

Sover selvsagt alltid naken. Har en partner som er helt på linje med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nakenhet er naturlig for meg. Men foreløpig har ikke naturiststrand fristet meg. 

Men å bade naken, er mye bedre enn med klær på. Sole seg naken også. Sover alltid naken. Kan vandre rundt i huset naken, men setter meg ikke naken i sofa osv. 

Friheten ved å være naken er flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også å bade og sole meg naken, men kunne ikke tenke meg å gå på nudiststrand, jeg vil være i fred og ikke måtte se på andre nakne folk :P

Jeg bader lett naken i tjern o.l. men ikke hvis det kommer folk. Jeg er ikke sjenert, men liker ikke å bli glant på.

Kona di må jo ikke like det samme, men hun kan ikke nekte deg å bade naken i et fjellvann e.l. Å sove naken er helt naturlig, trodde faktisk de fleste gjorde det. Om vinteren når jeg sover i lang t-skjorte har jeg uansett aldri truse på, kroppen trenger litt luft, føler jeg :)

Endret av Ella Ellefantella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dævendøtte
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har i voksen alder (40) funnet ut at jeg liker å være naken. Jeg skulle gjerne ha gått mer naken hjemme, men vi har et hus med mye innsyn, så det er ikke så lett. Når jeg sitter i boblebadet på terrassen så lurer jeg av meg shortsen og nyter boblene. På en fjelltur i fjor tok jeg av shortsen og gikk naken til topps - en heftig opplevelse. I fjor sommer leide vi hus i Spania med eget basseng. Hver morgen stod jeg tidlig opp for å kunne svømme naken før resten av familien stod opp. Etter bading på dagtid gikk jeg på takterrassen og tørket meg naken og solet meg - naken. Neste drøm er å dra på nudiststrand.

Jeg har fortalt det til min kone, og hun blir sur, nesten aggressiv, nå jeg sier det. Hun synes det er ekkelt, og mener at "det er typisk dere menn å skulle vifte med snurrebassen". Hun kunne ikke tatt mer feil!!! Dette handler ikke om å bli sett eller å vise seg frem. Det handler om å nyte friheten, slik vi ble født.

Jeg har begynt å sove naken. De aksepterer min kone, under påskudd av at det er viktig å lufte rumpesprekken så det ikke blir eksem... Jeg har foreslått at også hun burde prøve det, men også der er hun veldig tverr. Hun sier hun føler seg ubekvem uten undertøy. På en badestrand i Spania lå sikkert 50% av damene toppløse. Jeg foreslo om ikke hun skulle prøve, men det var helt uaktuelt.

Jeg har fortalt henne at jeg ønsker å dra på nudiststrand, og hadde håpt på at hun ville bli med. Hun kunne selvfølgelig være påkledd om hun ønsket det. Men ingen sjanse i havet! Det er ikke et poeng for meg at det skal være andre folk der, men et sted hvor jeg kan bade og sole meg naken. Gjerne et fjellvann for den del...

Er det flere som opplever det slik? Hvordan er din og din partner sin holdning til nakenhet? Er det flere som tror nudisme er forbundet med å vise seg frem? Det er det i allefall ikke for meg. 

Å sove naken er en selvfølge for meg, kunne ikke falle meg inn å ha på noe som helst mens jeg sover. Hadde mannen min reagert på det, hadde jeg redd opp til ham på et annet rom.

Selv er jeg også naturist når det passer seg, takk og lov synes også mannen min at nakenhet er greit på sånne steder.

La hun gjøre som hun føler for, og så gjør du det du ønsker. For meg er nakenhet naturlig og for meg har det ikke seksuelt innhold overhodet! 

Kan dere ikke starte litt forsiktig da, feks ved et fjellvann uten andre til stede, som du nevner. Synes du skal la henne bruke den tiden hun vil, og ikke foreslå for mye. Du gjør som du vil og hun gjør som hun vil. At du foreslår så mye til henne hele tiden, kan fort bli et irritasjonsmoment. Aksepter at hun vil ha på seg klær, og du kan være naken hvor det passer seg. Ingen skal tvinges til noe, og det virker som om du er mer opptatt av at hun skal gjøre som du ønsker, i stedet for at du heller fokuserer på hva du vil. Gjensidig respekt uten mas fra noen av dere er det beste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Alterego666 skrev:

Jeg synes det å være naken er fritt og naturlig, både alene og sammen. Bader alltid naken på usjenerte steder, og går gjerne på naturiststrand eller på The Well. 

Sover selvsagt alltid naken. Har en partner som er helt på linje med meg.

Ang the Well, hvordan funker det der? Vet man ikke går rundt nakne, men kan være naken i bassengene/badstuene? Ser man mye nakenhet? Hvordan er kjønns- og aldersfordelingen der? Har litt lyst å ta en tur, men å komme dit alene som mann blir man vel fort oppfattet som en kikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ang the Well, hvordan funker det der? Vet man ikke går rundt nakne, men kan være naken i bassengene/badstuene? Ser man mye nakenhet? Hvordan er kjønns- og aldersfordelingen der? Har litt lyst å ta en tur, men å komme dit alene som mann blir man vel fort oppfattet som en kikker?

Badetøy er forbudt i badstuer og dampbad, men man kan dekke seg til med håndkle eller peshtemal. I tørre badstuer skal man alltid sitte på et håndkle slik at ikke noe hud kommer i kontakt med treverket. I våte badstuer funker det elendig å ta med hånkle og annet tøy inn for det blir kliss vått med en gang, så der er man helt naken. I bassenger er badetøy valgfritt, bortsett fra en dag i uka, tror det er tirsdag, hvor badetøy skal brukes der det er tillatt. Det er tydelige skilt ved alle "opplevelsene" som angir hva som er tillatt av påkledning og annen relevant info. Ellers skal man ikke sprade naken rundt, men være tildekket når man flytter seg mellom de ulike tingene. I restauranten brukes badekåpe og håndklær henges på utsiden. Om du vil ha badetøy, må du bruke spesialbadetøy som du kjøper på The Well. Dette er badetøy som er spesialdesignet for å trekke til seg veldig lite vann slik at man unngår at folk i store badedrakter og knelange boxere drypper vann rundt i alle korridorer, tørrbadstuer, restaurant osv.. Du kan bruke dette flere ganger.

Mobiltelefon er forbudt inne i anlegget og du trenger heller ikke ha med lommebok da du får et elektronisk armbånd som brukes til å registrere det du kjøper inne i anlegget. Armbåndet skannes når du går for dagen og da betaler du for det du har kjøpt i restaurant og bar.

Når man skal i f.eks. badstuer er det knagger utenfor hvor man henger fra seg badekåpe og annet man ikke skal/vil ha med inn. De som har badetøy må da ta det av seg i korridoren utenfor badstuen og henge det på knaggen. På disse punktene og inne i badstuer blir det litt nakenhet å se av og til, men det er bare i kort tid og veldig naturlig. De som dropper badetøy vil også være nakne i fellesdusjer. De som bader nakne er det lite å se til bortsett fra noen sekunder mens de går mellom klesknagg og basseng. Nakenheten er ikke påtrengende, synes jeg, bare fint og naturlig og helt useksuelt.

Hvor mange som er nakne tror jeg varierer mye. Jeg har vært der bare en gang, så har litt lite erfaring på dette. Hvis en del dropper badetøyet, da er det gjerne flere som våger å henge seg på og gjøre det samme. Det er også en del som begynner med badetøy på formiddagen, men etterhvert som de erfarer at det er noe skikkelig pes å skifte av og på seg i all offentlighet hver gang man skal ut og inn i ei badstu eller annet hvor badetøy er forbudt, så legger de etterhvert badetøyet bort.

Kjønns- og aldersfordelingen er veldig forskjellig, tror jeg. Vil nok variere med tid på dagen og hvilken dag. Er nok flest eldre på dagtid i uka og på kveld og helg kommer flere yngre når de har fri fra jobb. Tror ikke det er noe problem å komme dit alene.

Endret av aksase
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Hadde vært gøy å prøve en dag, men redd for at jeg for ereksjon (selv om jeg ikke ville dratt til av "seksuelle" grunner), får det veldig lett. Men kan vel tenkes jeg hadde klart å  kontrollere det i en slik setting. MEn selvsagt, sitter du rett ovenfor en fin, naken dame i en badstu så kan jo alt skje....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Hadde vært gøy å prøve en dag, men redd for at jeg for ereksjon (selv om jeg ikke ville dratt til av "seksuelle" grunner), får det veldig lett. Men kan vel tenkes jeg hadde klart å  kontrollere det i en slik setting. MEn selvsagt, sitter du rett ovenfor en fin, naken dame i en badstu så kan jo alt skje....

Tror ikke du skal bekymre deg for det. Mange menn er bekymret for det, men det skjer nesten aldri. Søk litt på nett om naturister og ereksjon så skal du se. Langt bak i hjernen et sted er det en eller annen ubevisst funksjon som forstår at "dette er ikke stedet/settingen for ereksjon, så det lar vi være".

Er du usikker, så ta med deg et håndkle som du kan dekke deg til med om det skulle skje. Når du får litt erfaring så vet du om det er trygt å droppe det. Jeg tror det kommer til å gå brillefint. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666

Jeg har vært der en håndfull ganger. Stemningen blir alltid mer lax og avkledd utover ettermiddagen. På dagen er det en del yngre venninner på lunchtreff, og de er nesten alltid påkledd. Det påvirker andre.

I helgene er det mange folk og ofte DJ i barområdet. Da er hovedvekten yngre, voksne par.

Endret av Alterego666
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...