Gå til innhold

Økonomi under permisjon?

tingeling

Anbefalte innlegg

Hei

Håper at noen kan hjelpe meg med noe jeg lurer på.

jeg vet at man kun får 80% av lønnen sin under permisjonen når man har fått barn.

Men får man barnebidrag fra barnet blir født? Og hvor mye er det pr. mnd?

På hvilken måte påvirker det å få barn skatten?

Er det andre ting som vil påvirke økonomien (da tenker jeg ikke på vårt eget forbruk ;) )

Takk til den som orker å svare :)

Tingeling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

barnetrygden kommer fra og med mnd etter at barnet er født.

Tror ikke det påvirker skatten noe særlig, det å få barn.. med mindre man er enslig da kanskje....

Det var først når vi begynnte i Barnehagen vi merket kostnaden... Ellers så ble det jo litt i forb. med uteklær og sko rundt ettårsalderen; utedress, lue, vintersko... og selvfølgelig bilstol, vogn... Det koster jo litt...

Men ikke ellers, sånn til daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

Du kan få foreldrefradrag for pass av barn (barnehage, SFO, dagmamma)men utgiftene må dokumenteres. Barnetrygden påvirker ikke skatten.

Du skriver om barnebidrag. Jeg går da ut fra at du blir alene med barnet og da skal du skal ha bidrag fra barnefaren fra barnet blir født så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Barnetrygden er per dags dato på kr 970 per månded. Du får barnetrygd fra måneden etter at barnet er født. Dersom du er enslig forsørger er det en rekke andre støtteordninger du kan søke om: utvidet barnetrygd (barnetrygd for ett barn ekstra), ekstra småbarnstillegg, overgangsstønad... Det var det jeg kom på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tingeling ikke innlogget

Beklager, jeg er ikke så inne i terminologien ;)

Jeg mente barnetrygd. Jeg er ikke enslig, men jeg trodde kanskje man forandret skatteklasse? Mente jeg hadde hørt det...

Uansett blir det vel litt mindre skatt når man bare har 80% lønn?

Takk for at dere svarte :D

Tingeling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline
Beklager, jeg er ikke så inne i terminologien ;)

Jeg mente barnetrygd. Jeg er ikke enslig, men jeg trodde kanskje man forandret skatteklasse? Mente jeg hadde hørt det...

Uansett blir det vel litt mindre skatt når man bare har 80% lønn?

Takk for at dere svarte :D

Tingeling

Du forandrer ikke skatteklasse. Det er bare hvis du er uten inntekt og din mann forsørger deg (da må dere være gift) eller du er enslig forsørger.

Når du tjener mindre, vil du også betale mindre i skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Er det ikke fremdeles slik at du kan velge kortere permisjon og 100 % lønn da? Om du sliter økonomisk er jo det et alternativ, men da må jo barnet evt. begynne veldig tidlig hos dagmamma/barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig.

Fødselspenger gis til de som har vært i arbeid i minst seks av de siste ti månedene før stønadsperioden starter. Stønaden tilsvarer vanligvis full årslønn begrenset til 6 G for arbeidstakerer og 65 % av antatt inntekt for selvstendige næringsdrivende. Fødselspenger gis i utgangspunktet i 42 uker med full lønn eller 52 uker med 80 % lønn. Fire uker er forbeholdt faren. Med unntak av visse uker kan foreldrene dele stønadsperioden. Dersom moren ikke har rettigheter, kan faren på visse vilkår ta fødselspermisjon på inntil 29 uker med full lønn eller 39 uker med 80 % lønn. Tidskontoordningen gjør det mulig å forlenge stønadstiden ved å kombinere delvis gjenopptakelse av arbeidet i kombinasjon med fødselspenger. Kvinner som ikke har rett til fødselspenger får en engangsstønad.

Forøvrig er det noen arbeidsgivere som velger å dekke inn det "tapte" - altså betale full lønn under permisjonstiden. Du får også etterbetalt barnetrygd første mnd. Dvs føder du i juni får du siste virkedag i august trygd for juli og august. Dvs kr 1940,- kr (Trygden er idag på 970,- pr mnd).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det som også har mye å si er om man får utbetalt permisjonspengene fra Trygdekontoret, eller gjennom firmaet man jobber i (som vanlig lønn, eller 80% av denne). Dette vil påvirke feriepengene året etter, slik jeg har forstått det.

Jeg fikk lønn, så jeg får feriepenger av 80% av vanlig lønn, mens de som får utbetalt fra trygdekontoret får vel bare feriepenger for de første 12 (15 uker ved 80% lønn) ukene av permisjonen, eller noe slikt?

I tillegg har det litt å si hva man tjener. En del firma betaler mellomlegget dersom man tjener over 6G, som er grensen for permisjonspenger, men langt fra alle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Du får trekke fra 25.000 kr per barn når de går i barnehage på likningen.

Må vi føre på dette selv, på likningen? Eller er det automatisk med?

Da får jeg ennå mer igjen på skatten da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

Må vi føre på dette selv, på likningen? Eller er det automatisk med?

Da får jeg ennå mer igjen på skatten da eller?

Ikke alle barnehager eller dagmammaer har plikt til å levere oppgaver til skattedirektoratet. Derfor må du kontrollere og eventuelt skrive opp riktig fradrag selv. Uansett om du bruker barnehage eller dagmamma er maks. beløpet du kan føre opp 25000,- for ett barn og 30000,- for to eller flere. Har du brukt mindre enn det så må du føre opp det faktiske beløpet.

Du vil få mer igjen på skatten hvis du har utgifter til parnepass (som kan dokumenteres).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørnsdatter

Pga. litt usikkerhet ang. økonomien (akkurat kjøpt nytt hus) valgte jeg å ta 42 uker med 100% lønn i stedet for 52 med 80%. Sparer ganske mye på at jeg ikke tar bussen til jobb hver dag (ca 2000-3000 pr mnd), så vi satser på å heller spare opp litt hvis det går, og så kan jeg (eller han) kanskje ta litt ulønnet permisjon etterpå. Safe løsning for oss, og ting ordner seg alltid til slutt.(dagmamma/barnehage el. l)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...