Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en baby på to uker nå. Helt siden fødsel av har hun kun villet sove oppå meg. Jeg har prøvd å legge henne ved siden av meg, med egen dyne, har prøvd å pakke henne inn slik at hun ligger tett ved oss i senga vår, har prøvd å legge henne i babynestet ved siden av meg, men ingenting fungerer. Hun nekter å sove, hun roer seg kun ned om hun sover på brystet mitt. Jeg prøver å legge henne på siden, slik at hun ikke ligger på magen. Noen ganger så funker ikke det og hun ligger på magen oppå meg. Samtidig ligger jeg ikke helt flatt, men har masse puter i ryggen. Jeg er nødt til å få litt søvn, så derfor har jeg latt henne sove oppå meg. Jeg synes dette er litt skummelt og ønsker derfor råd til å få henne til å sove ved siden av meg. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig vil hun det, hun har bodd i deg siste 9 mnd. Det er mamma som er tryggest. Ta tiden til hjelp, men godta dette noen uker fremover.

Anonymkode: 8ed49...46b

• Liker 3
Skrevet

Det er nok bare noe du må godta en stund. Du er trygg, det er ikke det å ligge alene. 

Anonymkode: 122bf...1c5

• Liker 1
Skrevet

Jeg har 3 barn, eldste er 5 uker i dag. Alle mine 3 har vært nødt til å ligge med/oppå meg i begynnelsen. Etterhvert har vi jobbet oss mot armkroken og til slutt ved siden av. Men jeg har ikke lært mine barn å sove alene.. Så noen ville nok gjort ting annerledes enn meg. Det hadde unektelig vært enklere om jeg kunne sagt god natt og gått ut soveromsdøra, men jeg sitter med barna mine til de sovner, noe som tar mellom 5 og 30 minutter. Ellers er de veldig modige, gode og selvstendige da 😁

Anonymkode: 6e84c...86a

• Liker 3
Skrevet (endret)

Ts her. Tusen takk for svar. Jeg er fult klar over at jeg er tryggest og har lest alt om det fjerde trinnsemesteret da hun er helt klistret til meg hele døgnet. 

Det som jeg synes er skummelt er at hun ligger på magen sin oppå meg, i forhold til krybbedød er det helt forbudt. Men jeg ser samtidig ikke noen annen løsning. 

Endret av lilleugle
  • Liker 1
Skrevet

Krybbedød handler jo om at nesa skal være fri, og ikke ligge nedi noe mykt, som en madrass. Du er jo ikke flatt underlag, så jeg antar hun kan ligge på magen på deg og fremdeles ha klar bane foran nese? 

Anonymkode: df442...ca7

Skrevet
11 minutter siden, lilleugle said:

i forhold til krybbedød er det helt forbudt. Men jeg ser samtidig ikke noen annen løsning. 

Det er langt fra forbudt å legge baby på magen oppå deg, min ligger KUN og sover slik. Ligger aldri på magen i sengen sin, DA er det en risiko for krybbedød. Du bør nok lese deg opp på hva krybbedød egentlig er

Skrevet
7 minutter siden, lilleugle skrev:

Ts her. Tusen takk for svar. Jeg er fult klar over at jeg er tryggest og har lest alt om det fjerde trinnsemesteret da hun er helt klistret til meg hele døgnet. 

Det som jeg synes er skummelt er at hun ligger på magen sin oppå meg, i forhold til krybbedød er det helt forbudt. Men jeg ser samtidig ikke noen annen løsning. 

Ja, men du tar forholdsregler? Ikke alkohol/røyk/du ligger litt høyt med ryggen. Hormoner gjør også sånn at du sover lettere enn det du gjør om et par måneder. Jeg sover som sagt også med babyen oppå eller i armkroken. Baby sover også lettere(men bedre) oppå deg, så sjansen for krybbedød reduseres også av det. 

Anonymkode: 6e84c...86a

Skrevet

Men bare pass på å innimellom prøve å legge henne på andre måter. Her ville lillegutt også sove sånn på meg og kun meg og det resulterte i null frihet for meg i mange måneder. Jeg var lenket og låst til senga hver eneste kveld. 

Anonymkode: 9448c...5ad

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er langt fra forbudt å legge baby på magen oppå deg, min ligger KUN og sover slik. Ligger aldri på magen i sengen sin, DA er det en risiko for krybbedød. Du bør nok lese deg opp på hva krybbedød egentlig er

Det bør du og.

"Kan spedbarnet sove på mors bryst mens mor sover?

Det er ikke trygt å la spedbarnet sove i mageleie på mors (eller fars) bryst mens hun (han) sover. Den økte risikoen for krybbedød som oppstår når spedbarn sover på magen, gjelder også i denne situasjonen. "

https://www.lub.no/tema/forebygging/samsoving-en-risikofaktor

Min første ville også bare sove på puppen eller på brystet til meg eller pappaen. Da måtte vi dele på å være våken mens baby sov, siden det ikke er trygt å sove med baby slik. 

• Liker 12
Skrevet

Må bare legge til at jeg virkelig skulle ønske at man slutta å uttale seg bastant om ting man åpenbart ikke har greie på. Det er lett å ta ting andre sier for god fisk når de er så bestemte, og det er skummelt.

Et enkelt google-søk viser at å la baby sove på denne måten mens mor/far sover ikke er trygt, og som hovedregel bør man altså oppsøke skikkelige kilder heller enn forum på internett. 

• Liker 10
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Krybbedød handler jo om at nesa skal være fri, og ikke ligge nedi noe mykt, som en madrass. Du er jo ikke flatt underlag, så jeg antar hun kan ligge på magen på deg og fremdeles ha klar bane foran nese? 

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er assosiert med fare for krybbedød selv om babyen sover oppå mor. Dessverre. Det kan bli ganske varmt også, som gir en tilleggsrisiko. 

Men må man så må man, risikoen er fortsatt liten. Sove må man jo. Men man bør hvertfall prøve å jobbe litt med det, gradvis se om man kan få barnet til å ligge på siden av en i senga i stedet. Sørge for at det ikke blir for varmt, kanskje bare bruke tynt teppe. 

Skrevet

Får du babyen til å sove ved siden av deg hvis du ammer den i søvn, ts? Min yngste var også en som helst ville sove oppå meg, men jeg ville ikke sove sånn mtp krybbedødfare. Det hendte dog jeg sovnet sånn likevel og bråvåknet en time senere. Noen ganger måtte han bare sove på brystet mitt, men jeg jobbet da hardt for å holde meg våken og passet på å ikke ha min dyne over oss begge mtp at han kunne bli for varm (man blir jo enda varmere av kroppskontakt). Og byttet heller med mannen min etter en stund. Etter hvert aksepterte babyen også liggende amming, og da gikk det så mye bedre. Da kunne han plutselig sove ved siden av meg. 

• Liker 1
Skrevet

Datteren min sov også oppå meg de første ukene. Var redd for krybbedød jeg også og sov helt elendig pga det. Men tror jeg fikk henne til å sove på ryggen oppå meg. På dagtid kunne jeg amme henne i søvn og lirke henne ned i babynestet så jeg fikk hendene fri, men om natta lå hun klistret til meg. Har ingen råd annet enn prøv å få henne å sove på ryggen oppå deg.

Anonymkode: 9ba54...338

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Krybbedød er mye mer en å bli kvelt fra et madrass fordi nesen havner nedover.  Enig med innlegget over- ikke snakk om ting du vet ingenting om som det er helt greit for babyen å sover 24/7 på moren. Hun trenger søvn også! 

Anonymkode: 69823...857

• Liker 2
Skrevet

Sånn har min også vært i perioder, og helt i starten lot jeg han få lov til å ligge sånn og lå selv med nervene i helspenn. Etterhvert har vi funnet et kompromiss for de periodene hvor hav trenger meg ekstra mye. Da bygger jeg opp meg selv med masse puter, legger bb hug me rundt meg og lar han sovne med puppen i munnen og mage mot mage på bb. Da sover vi tryggere og bedre begge to. 

Anonymkode: b5e57...b9f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...