AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #1 Del Skrevet 13. januar 2019 Vi kildesorterer daglig hjemme restavfall, matavfall, plast og papp/papir. I skapet under kjøkkenvasken har vi plast, restavfall og matavfall. Papp i kasse oppi en skuff. Føler vi har et dårlig system og plassering. For i skapet under vasken blir det trangt. Og plastavfall blir fort full i den lille søppelbøtten. Også har vi vaskemidler som står i skuff fordi det ikke er plass under vask. Vi har kjeller vi kunne oppbevart plast og papp, men blir jo litt tungvint å løpe i kjeller hver gang vi har en liten plastbit som skal kastes (for jaggu er det mye plastemballasje). Vi har et gjesterom oppe like ved kjøkken som er lite i bruk. Der kunne vi kanskje fått til en løsning til papp og sånt feks. Kjøkkenet er ikke veldig stort, så vi trenger jo kjøkkenskap og skuff til annet. Så da lurer jeg på hvilken løsning dere andre har hjemme? Noen tips å komme med? Anonymkode: fa17d...abf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #2 Del Skrevet 13. januar 2019 Jeg har sorteringssystem fra ikea i skuffen som jeg anbefaler alle. Middels stor bøtte til restavfall, stor til papp, mindre til hermetikk, mindre til vaskemidler og en liten til batterier etc. Har egen romslig pedalbøtte til plasten da jeg opplever at det blir mest plastavfall. Egen bøtte til kompost som kan stå hvor som helst, har en liten beholder på benken for å samle daglig matavfall før det tømmes i komposten. Anonymkode: 19673...927 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #3 Del Skrevet 14. januar 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har sorteringssystem fra ikea i skuffen som jeg anbefaler alle. Middels stor bøtte til restavfall, stor til papp, mindre til hermetikk, mindre til vaskemidler og en liten til batterier etc. Har egen romslig pedalbøtte til plasten da jeg opplever at det blir mest plastavfall. Egen bøtte til kompost som kan stå hvor som helst, har en liten beholder på benken for å samle daglig matavfall før det tømmes i komposten. Anonymkode: 19673...927 Høres ut som en god løsning. 😊 Vi har ikke så stor skuff til å kunne ha den løsningen. Ikke på kjøkkenet ihvertfall. Da måtte vi evt ha matavfall + restavfall på kjøkkenet og alt det andre i en løsning på et annet rom. Evt kjøpe et passende møbel vi kan ha på gjesterommet like ved. Det bør da kunne lukkes og skjules. Takk for tips! 👍 Anonymkode: fa17d...abf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #4 Del Skrevet 15. januar 2019 Det er ikke all verdens plass i skapet under vasken vår, men jeg fant omsider 3 smale og avlange beholdere som passet perfekt. En til restavfall, en til papiravfall og en til plast. Glass må vi samle et annet sted og legge i bilens bagasjerom og kaste i glasscontainer innimellom. Det er mest plastavfall, og merkelig nok er det den dunken kommunen her tømmer sjeldnest. Tror ikke de har fått med seg hvor mye unødvendig plastemballasje som finnes. Anonymkode: bd344...fb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #5 Del Skrevet 15. januar 2019 Flere steder går de nå over til å samle plast og restavfall, så det blir sikkert sånn der også- om det ikke allerede er blitt sånn. Kanskje du bare skal merge de sammen uansett nå. Anonymkode: 66506...ad3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommermor Skrevet 15. januar 2019 #6 Del Skrevet 15. januar 2019 Her er det tre beholdere under vasken på kjøkkenet. En til restavfall, en til plast og en til matavfall. I en beholder på gulvet,har jeg en beholder for papiravfall. Jeg samler hermetikk i en pose, og kaster det uten for her i en egen beholder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #7 Del Skrevet 15. januar 2019 Vi har et sett med to uttrekksbøtter under vasken til restavfall og plast. Der har vi også komposten (bokashi). Metal har vi bak komposten. Da er skapet stappfullt! Papir har fått plass i en kurv i et annet skap, og pant i en pose øverst i kjellertrappa. Det er lurt å tømme plast og papir ofte, vi tømmer dem like ofte som restavfallet. Papir er det også viktig å brette så det tar lite plass. Når det begynner å bli fullt i plastdunken ute kan det være lurt å presse det sammen, da er det ofte plass til mye mer. Når vi har ekstra mye plast/papir, f.eks når vi har kjøpt nye møbler, lagrer vi embalasjen i garasjen og posjonerer det ut over flere søppeltømminger så vi får plass til irriterende små papirbiter og yougurtbeger. Anonymkode: 07d79...e31 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #8 Del Skrevet 15. januar 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Flere steder går de nå over til å samle plast og restavfall, så det blir sikkert sånn der også- om det ikke allerede er blitt sånn. Kanskje du bare skal merge de sammen uansett nå. Anonymkode: 66506...ad3 Har ikke hørt om det enda. Vi har fortsatt eget spann for plast i vår kommune. Anonymkode: fa17d...abf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #9 Del Skrevet 16. januar 2019 Jeg har 5 beholdere under vasken: Et sett på tre små i ulike farger fra Europris til glass/metall, plast og mat. En tiliters papirkurv til papp/papir og en vaskebøtte til rest. Plast kan trykkes godt sammen, glass/metall produserer vi ikke så mye av og mat bør tømmes ofte, derav mindre bøtter til dem. Restavfall har en tendens til å ha litt mer 'uveisom'/upraktisk/uhåndterlig fasong, derav større og mer lettvint bøtte til den. Noe av det samme med papp - de småbøttene blir fulle av en eggekartong. Plassert riktig, går det fint. Anonymkode: 88279...992 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå