AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #1 Skrevet 13. januar 2019 Jeg er student, men denne helgen var jeg på hyttetur med mamma og de. Det var med et vennepar og deres barn på min alder. Mine foreldre har krevende, gode jobber, men også fortsatt mye lån. De jobber masse. De andre foreldrene var sykepleier og lærer, skikkelig dårlig betalt - de tjente ikke en halv million i året en gang - og har jobba deltid så lenge som jeg kan huske. Pappa har alltid snakket litt nedlatende om at de ikke har valgt å gjøre karriere - de har ikke egen hytte, ikke båt, lever generelt sett litt sparsommelig. Men i går kveld snakket vi alle økonomi og det kom frem at de ikke en gang har lån. Faktisk betalte de ned huset da ungene deres var små! At det går an! De har også to barn på høyskolen, og har kjøpt hybler til de. Mine foreldre, som tjener minst dobbelt så mye, har spytta inn litt her og der, men aldri hatt så mye penger "til overs". Det er første gangen jeg har sett det denne veien. Pappa ble litt gretten når han så at jeg ville vite mer om det og samtalen ble egentlig mer eller mindre avbrutt. Men hvordan klarer folk med lav lønn og bli så "rike" lel? Det kan ikke bare være å ikke kjøpe morgenkaffe på 7/11? Jeg vet ikke om jeg kan spørre de rett ut...sånt er jo litt personlig. Men jeg vil ha en brukbar plan for livet mitt. Så del gjerne av dine erfaringer, om du har! Anonymkode: 78da6...5c7 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #2 Skrevet 13. januar 2019 Jeg ville spilt riktig lottorekke med en gang, så mye enklere 😛 men jeg kom i hvert fall inn i boligmarkedet på et godt tidspunkt, sånn sett vant jeg på en måte i lotto. Og jeg har aldri brukt penger på alkohol, uteliv, restauranter, røyk, bil og mange andre ting som folk bruker masse på og likevel sier de har dårlig råd. Så jeg ville egentlig ikke gjort så mye annerledes, bortsett fra den lottorekken. Anonymkode: 29aa9...d18 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #3 Skrevet 13. januar 2019 Lætere og sykepleiere tjener over 500.000. Kanskje de vsr heldig med boligkjøpet. Man sparer vanvittig mye penger på å ikke bruke penger. Selv på evt. lav inntekt Anonymkode: 97a62...27a 8
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #4 Skrevet 13. januar 2019 Det er ikke så vanskelig egentlig.. sløs mindre. Det ser summen av alle de små og store tingene. Man kan leve helt fint i Norge med 300.000 i årslønn, så alt over det kan man egentlig spare uten at det går spesielt mye utover livskvaliteten. Anonymkode: 669f4...3b8 6
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #5 Skrevet 13. januar 2019 Jeg er lærer og tjener 520 000 uten master og med bare fire års ansiennitet, så vil tro at de fleste lærere, og spesielt de som har jobbet i noen år tjener nærmere 600k. Bare en liten digresjon altså. Ellers så vil jeg si at det å komme seg inn på boligmarkedet tidlig og betale ned passer raskt har mer å si på økonomien din enn om du kjøpte kaffe en gang i uka på narvesen eller ikke I alle fall i det større bildet. Rentene på boliglån er ofte høyere enn rentene på en vanlig sparekonto (med unntak av BSU og fondsparing), så jo tidligere man får lånet ned, jo færre utgifter har man. Når det gjelder forbruk så er det jo bare å kartlegge egne varer. Så ser man raskt hva man kan spare på og hva som er "verdt det". Selv bruker jeg rundt 20 kr på brus i uka fordi jeg liker å drikke brus på lørdager. Koster meg rundt 1000,- i året. Helt verdt det for min del. Men hvis det er snakk om brus fire ganger i uka, altså 4000 kroner, så er det ikke verdt det for min del. Anonymkode: fb4de...4c6 6
Husholdning1 Skrevet 13. januar 2019 #6 Skrevet 13. januar 2019 (endret) De har nok generelt levd litt sparsomt da. Man sparer ikke enorme summer på å ikke kjøpe morgenkaffe på 7/11. Man sparer kanskje bare 5000 i året på det. Man sparer ikke enorme summer på å handle ting på tilbud. Man sparer kanskje bare 20000 i året på det. Man sparer en god del penger på å kjøpe en rimeligere bil enn en dyr bil. Kanskje 40000 i året. Mam sparer en god del pengar på å handle mat på tilbud. Kanskje 25000 i året. (Summene basert på familien du beskriver) Du ser hvordan dette totalt sett blir større beløp etterhvert. Og jo mer nevenyttig du er selv, jo billigere kan det selvsagt bli. Endret 13. januar 2019 av Husholdning1 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #7 Skrevet 13. januar 2019 1 minutt siden, Husholdning1 skrev: De har nok generelt levd litt sparsomt da. Man sparer ikke enorme summer på å ikke kjøpe morgenkaffe på 7/11. Man sparer kanskje bare 5000 i året på det. Man sparer ikke enorme summer på å handle ting på tilbud. Man sparer kanskje bare 20000 i året på det. Man sparer en god del penger på å kjøpe en rimeligere bil enn en dyr bil. Kanskje 40000 i året. Mam sparer en god del pengar på å handle mat på tilbud. Kanskje 25000 i året. (Summene basert på familien du beskriver) Du ser hvordan dette totalt sett blir større beløp etterhvert. Og der er du snart oppe i 100.000 kroner i året allerede Så ryker kjøleskapet. Da kan man kjøpe et nytt til 3.000 kroner, eller et nytt til 30.000 kroner. Vaskemaskin til 2.000 kroner eller vaskemaskin til 10.000 kroner. Kanskje dropper man bil helt, da sparer man 40.000 til. Det skal ikke så mye til før du er oppe i et par hundre tusen kroner i året i sparing. Over noen tiår så blir dette ganske mye penger Anonymkode: 669f4...3b8 9
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #8 Skrevet 13. januar 2019 Jeg har vært enslig mor i alle år med 2 barn. Kjøpte min første bolig da jeg var 25. Jobbet den gang som barnehageassistent. Tok senere bachelor og master. Hadde mellom 23-28 000 i måneden utbetalt frem til 2016. Har alltid vært nøktern. Kjøpt snop på rema når vi skulle på kino, mat nedsatt pga dato, jobbet ekstra når det var anledning. Kjøpt billige biler og hatt dem lenge. Parkert gratis der det var mulig osv Huset mitt var nedbetalt da jeg var 40. Så traff jeg en mann med god utdannelse og jobb. Eier flere boliger, båt og hytte. Han har vært «lik» meg. Betalt ned gjeld så fort han kunne. Nå er jeg nær 50 og slett ikke så økonomisk lenger. Nettopp kjøpt ny bil, kjøper endel «dyre» klær og sko. Forstår foreldrene dine. De lever her og nå samtidig som de vet at det kommer penger inn. Det andre paret har nok i større grad måtte sikre seg økonomisk slik jeg også måtte. Greit begge deler er greit bare ulike måter å leve på. Anonymkode: fca9a...91e 5
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #9 Skrevet 13. januar 2019 Jeg har 11 års ansiennitet, bachelor i barnevern + videreutdanning. Tjener under 500.000,- i året, og på min jobb får man heller ikke overtid, nesten uansett årsak. Hvis jeg skulle tatt et annet økonomisk valg måtte det vært å bli lærer istedenfor 😅 Og å ikke bli sammen med en snyltete psykodude som stjeler penger og oppretter lån i mitt navn. Han er er sammen med nå derimot, godt emosjonelt og økonomisk valg ❤️ Anonymkode: 0b120...747 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #10 Skrevet 13. januar 2019 De har jo ikke kjøpt hytte og båt, har jo spart endel penger på det vil jeg tro. Levd forholdsvis nøkternt osv... Jeg skulle ønske noe hadde fortalt meg hvor viktig det var å spare, tenke fremover. Anonymkode: 64d2a...930 3
Gjest Blondie65 Skrevet 13. januar 2019 #11 Skrevet 13. januar 2019 Jeg skulle ønske at jeg ble støttet i å ta utdanning. Og så skulle jeg ønske at jeg fikk ordentlig opplæring i å være økonomisk og spare. Vi har alle forskjellige prioriteringer her i livet. For meg er ikke å jobbe til jeg stuper og aldri unne meg ferie eller en øl på byen noe liv. Da betyr det at jeg ikke prioriterer masse andre greier. Jeg har valgt å ikke ha bil - og må følgelig bosette meg deretter. Men jeg bor nå greit selv om det tok nesten 10 år etter skilsmissen å reparere økonomien såpass at jeg kunne kjøpe bolig. Det er aldri for sent, men man må gjennom noen tøffe måneder når man kjøler ned økonomien etter at den er basert på kredittkjøp. Enda lengre når en har misligholdt gjeld og fått betalingsanmerkninger, og enda lenger enn det igjen når namsmannen er involvert. Så det å ikke kjøpe mer enn det en har råd til å betale er vel det første rådet, og deretter spare. Sparing er noe man gjør den dagen man får lønn, ikke når man ser hvor mye som er igjen i slutten av måneden.
addict Skrevet 13. januar 2019 #12 Skrevet 13. januar 2019 Jeg skulle egentlig ønske at jeg hadde en utdanning. Samtidig så er jeg usikker på om det hadde vært økonomisk smart, mtp at jeg har null studielån men en veldig trygg jobb med mange goder som gir meg inntekt på 500 000kr i året. Jovben gir greie utsikter for å gå jevnt opp i lønn i årene framover. Jeg er ikke så sterk i realfag osv så jeg er usikker på om jeg uansett kunne ha siktet mot jobber som hadde gitt meg betydelig høyere lønn som hadde lønt seg kontra studielån feks. Jeg skulle ønske jeg ikke hadde brukt store summer på hestehobbyen da jeg var yngre og heller spart pengene, men dette er ikke snakk om voldsomme penger i det store og hele og jeg har fortstatt en del på sparekonto. Mamma og de var i en utrolig gunstig posisjon mtp huskjøp og det å bli relativt gjeldsfrie. De prioriterte å betale ned mye mer på boliglånet enn hva de trengte. Dette ble derimot spist opp da de fant drømmetomta langt ute på landet og bestemte seg for å bygge hus som da naturligvis ikke fikk veldig høy markedsverdi, det gikk litt opp i opp. Så nå har de lån opp under haka igjen, dessverre. Men de tok valget for seg, og det er det viktigste 😊 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #13 Skrevet 13. januar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke så vanskelig egentlig.. sløs mindre. Det ser summen av alle de små og store tingene. Man kan leve helt fint i Norge med 300.000 i årslønn, så alt over det kan man egentlig spare uten at det går spesielt mye utover livskvaliteten. Anonymkode: 669f4...3b8 Ikke om man skal inn på boligmarkedet alene i Oslo, ihvertfall. Anonymkode: 003de...085 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #14 Skrevet 13. januar 2019 Jeg kan aldri huske at foreldrene mine noen gang ga meg økonomiske råd, som å spare fra man er ung. Jeg sparte ikke. Ved et par tilfeller i livet før 40, hadde jeg kanskje 30.000 på sparekonto ved et par ulike tilfeller. Disse pengene forsvant imidlertid på tull eller møbler. Ikke noe boligsparing. De la heller ikke noe press eller råd på meg om å satse på noen utdannelse. Eneste jeg husker er at faren min snakket om at jeg burde bli industridesigner, både pga jeg hadde god fantasi men også var så god til å tegne. Dette rådet overså jeg glatt, og har endt opp uten noen utdannelse. Jobbet i butikk noen år. Men så tok jeg to år med data på privatskole og kveldsskole i begynnelsen av tjueårene, landet en jobb i et oljeselskap, og fikk bra lønn der etterhvert, sett i forhold til at jeg knapt hadde noe utdannelse. Anonymkode: e34ee...650 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #15 Skrevet 13. januar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Lætere og sykepleiere tjener over 500.000. Kanskje de vsr heldig med boligkjøpet. Man sparer vanvittig mye penger på å ikke bruke penger. Selv på evt. lav inntekt Anonymkode: 97a62...27a Nei lærere og sykepleiere gjør ikke det. Noen, men mange ikke. Jeg ville startet sparing mye tidligere og ikke sløst bort pengene mine. Anonymkode: 91961...ff3 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #16 Skrevet 13. januar 2019 Her gir du jo svaret selv; Dine foreldre har kjøpt hytte, båt, kanskje nyere biler og stor bolig (?) for lånte penger. Den andre familien har klart seg med det de har og har levd nøkternt for å bli gjeldsfrie. Så løsningen blir jo selvsagt å ikke ta opp maks lån av det man kan få for å ha gjeld til man er langt oppi årene, men heller fokusere på å bli gjeldsfrie og klare seg med det man har. Man MÅ ikke ha hytte, båt og bolig med lån til langt over pipa. Anonymkode: 53446...059 6
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #17 Skrevet 13. januar 2019 Jobbet og spart på bsu Anonymkode: cac64...be6
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #18 Skrevet 13. januar 2019 Skulle ønske jeg hadde BSU å sparte i den. At noen hadde fortalt meg hvor viktig det ville bli, men den gangen var det fortsatt mulig å få 100% lån om man hadde god nok inntekt så det var dessverre aldri noen prioritet. Pengene ble brukt på bil (nødvendig på landet) og studier (tok ett studie som lånekassen ikke dekket, og ble dessverre ufør det andre året... så nå sitter jeg her da, uten sjans til å noen gang få EK...) Anonymkode: ebac5...310
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #19 Skrevet 13. januar 2019 Skulle ønske at jeg tok 1-2 friår etter vgs. Da skulle jeg jobbet og spart opp penger som kunne gått til egenkapital senere. Jeg hoppet på studier siden jeg visste hva jeg ville bli, til tross for at jeg var helt ufattelig lei av skole etter vgs. Evt. så ville jeg kjøpt bolig med kjæresten min på samme tid, da det var rett før boligprisene steg til værs, og vi endte opp med å gifte oss noen år senere. Men det er så lett å være etterpåklok nå, jeg kunne jo ikke vite da at livet ble som det ble. Angrer sånn sett ikke veldig på avgjørelsene jeg har tatt. Men lottopremien skulle jeg glatt tatt imot, sånn som en over her skriver 😊 Anonymkode: 17b75...0d1 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #20 Skrevet 13. januar 2019 Latt aksjeporteføljen stå gjennom studietida... Anonymkode: 69d11...1e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå