Gå til innhold

de kule på skolen som du nå har møtt igjen ved reunion

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan var det? Var de fortsatt like «vellykket» og kule i en alder av 40?

Anonymkode: 140f7...7f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, absolutt. Bare en myte at de som er kule og populære på ungdomsskolen blir tapere i voksen alder. Faktisk er de alle mastergradutdannet, velstående, gift, og har barn. Men kan vel hende dette er fordi de i utgangspunktet kommer fra rike familier selv. 

• Liker 18
Skrevet

De er trygge, velykka og i stabile relasjoner. Jeg ble litt satt ut for jeg håpet at myten om at de ikke fortsatt var de kule stemte. 😕 n

Anonymkode: 23130...2b1

• Liker 10
Skrevet

Både og. 

Ei er ingeniør, ei er ufør pga psyke(svært traumatisk barndom) de fleste gutta er enten mekanikere, elektrikere og rørleggere. 

Men det er jo ikke dette det kommer an på. Heldigvis er de alle lykkelige med partner og mange av de har barn og trives med seg selv og sine omgivelser. Det er det som betyr noe og som sier noe om hvor vellykket man er. 

Anonymkode: 7c61c...65d

• Liker 10
Skrevet
8 minutter siden, shab skrev:

Ja, absolutt. Bare en myte at de som er kule og populære på ungdomsskolen blir tapere i voksen alder. Faktisk er de alle mastergradutdannet, velstående, gift, og har barn. Men kan vel hende dette er fordi de i utgangspunktet kommer fra rike familier selv. 

Du var en av de kule selv, skjønner vi. Fra kullet vårt sitter klassens kuleste i fengsel, dømt for vold mot sin 16-årige (!) kjæreste. De andre fra den kuleste gjengen har bl.a. mistet omsorgen for barnet sitt pga rus, er ekstremt overvektig og dekket med tribal-tatoveringer, bor fortsatt i hjembygda arbeidsledig og uten utdanning, og er innlagt på psykiatrisk.

Anonymkode: 4f305...b2b

• Liker 19
Skrevet

De har ikke tatt videre utdannelse og mange av de er overvektige med oppblåste ansikter/hovne øyne 

Anonymkode: 73f04...e93

• Liker 3
Skrevet
24 minutter siden, shab skrev:

Men likevel, det er ofte de "ukule" som blir psykologer, leger og advokater....

Anonymkode: a3e94...d48

• Liker 7
Skrevet

I mitt kull er de «kule» akkurat like spredt som resten. Noen har dødd, noen sliter med rus, helse eller psyke, noen har gjort det fantastisk med kjempe karriere, og de aller fleste har normalt gode liv med familie og en god utdanning de trives med. 

Ser ingen tydelig forskjell i hvilken gruppe som gjorde det best i livet.

Anonymkode: ecbd4...a2d

• Liker 9
Skrevet

At dere oppfattet andre som "kule" betyr ikke at det var slik de bedømte seg selv. 

Anonymkode: 351e4...d7e

• Liker 13
Skrevet (endret)

Man må ta reunion for hva det er. Man vet ikke om noen er vellykket kun ved å ha møtt dem på en reunion. Å være vellykket er vel å være fornøyd med livet sitt Det handler jo ikke om man har gått opp eller ned noen kilo siden ungdomskolen.

Kanskje er personen  som er gift i et elendig ekteskap og kanskje er personen som er singel storfornøyd med nettopp det. Kanskje synes personen som har prestisjejobb at jobben bare gjør han ulykkelig, mens en annen får realisert seg i en jobb som gir mye mindre prestisje.

Selv var jeg på reunion med en som på utsiden så ut til å ha alt. Ikke lenge etter valgte han å ende livet sitt.

Endret av SVK
Skrevet

Jeg tror også denne myten er noe «ukule» trøster seg selv med, men at sannheten oftest er hverken eller. 

Anonymkode: ecbd4...a2d

• Liker 4
Skrevet

Jeg har ikke vært på reunion, men jeg ser jo noen av dem på facebook og noen av dem når jeg er i hjembyen.

En av de kule jentene har blitt veldig vellykket, men de fleste har vel havnet sånn midt på treet. Blitt boende i hjembyen, fått mann og barn, lagt på seg litt og mistet skjønnheten, har lav utdannelse og en tilsynelatende kjedelig jobb. Men selv om dette ikke er toppen av suksess i min bok, så er det godt mulig de er veldig lykkelige, det har jo ikke gått til helvete med dem liksom. De har bare ikke like høy sosial status blant jevnaldrende nå som de hadde da de var 14.

Noen av de "kule" guttene har havnet litt mer på kjøret, vet en har vært innom fengsel og en innlagt på psykiatrisk. 

Anonymkode: fbb30...e16

• Liker 2
Skrevet

Det kommer nok veldig an på hvilket miljø man kommer fra. 

Jeg er fra et ganske røft drabantbymiljø, og vokste opp på slutten av 70-tallet. Der var de kule de som festet mest, sminket seg mest, røykte mest og var storkjeftet overfor lærere og andre. De kule var de som var med på alt som ble ansett som tøft og litt farlig. 

De aller fleste som var kule den gangen, er veldig lite kule i dag. En uforholdsmessig stor andel er døde, svært mange er rusmisbrukere, alkoholikere og uføretrygdede med diffuse sykdommer. 

De som har klart seg bra, er stort sett de vi anså som nerdete. Pluss noen få av oss som hverken var kule eller nerder. 

Anonymkode: a9dd9...8c5

• Liker 8
Skrevet

Jeg er i slutten av tjueårene, så vi har enda ikke hatt noen reunionssammentreff. Men fra det jeg har hørt og forstått så er flere av de populære jentene fra ungdomsskolen i jobb og i samboerskap. Blant de kule guttene synes jeg å merke en litt dårlig sosial mobilitet; en del av dem er arbeidsledige, og flere av dem jobber i utsatte industrier. En av de populære gutta (forøvrig en bølle på ungdomsskolen) sliter i dag med psykiske problemer og rus. Han droppet ut av vgs. og er kronisk arbeidsledig. 

Sånn sett synes jeg det gikk ganske bra med oss "nørds". Flere av oss begynte på høyere utdannelse og fikk gode jobber.  

Anonymkode: f0696...942

• Liker 3
Skrevet

I dag tror jeg neppe de høylydte bøllene som driter i skolen blir ansett for å være kule. Man må nemlig være skoleflink i dag med mindre man vil ende opp med å kjøre truck på et lager eller vaske dasser på kontorbygg.

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer nok veldig an på hvilket miljø man kommer fra. 

Jeg er fra et ganske røft drabantbymiljø, og vokste opp på slutten av 70-tallet. Der var de kule de som festet mest, sminket seg mest, røykte mest og var storkjeftet overfor lærere og andre. De kule var de som var med på alt som ble ansett som tøft og litt farlig. 

De aller fleste som var kule den gangen, er veldig lite kule i dag. En uforholdsmessig stor andel er døde, svært mange er rusmisbrukere, alkoholikere og uføretrygdede med diffuse sykdommer. 

De som har klart seg bra, er stort sett de vi anså som nerdete. Pluss noen få av oss som hverken var kule eller nerder. 

Anonymkode: a9dd9...8c5

Jess!

I min ungdom var det kult å være flink. Og pen. Og ha rike foreldre.

Mange av de kule har med andre ord klart seg ekstremt bra som voksne, fordi de hadde alle forutsetningene for å klare det. De har lederstillinger, interessante jobber, kjekke menn, hus, hytter, dyre biler og mange venner. De drar på fete ferier og lever et tilsynelatende bra liv.

Men det har også skjedd blant flere av de ukule. De har akkurat det samme luksus-livet.

De fleste, både kule og ukule, lever helt vanlige A4-liv.

Skrevet

Det kommer vel an på. Om "de kule" på ungdomsskolen var skoletaperne som ruset seg på hasj i friminuttet, så har det vel ikke gått så bra med dem i voksen alder. Men på min skole var det å være kul knyttet til det å klare seg bra på skolen (spesielt i realfag), være talentfull i idrett, ha naturlig sosial karisma, moteklær og komme fra solide eneboliger med foreldre som fremdeles var gift og hadde god råd. 

Den type ungdommer klarer seg som regel bra som voksne, fordi fundamentet for å lykkes er der. De tar trygge utdanninger, har foreldre som kan hjelpe dem inn på boligmarkedet, har selvsikkerhet knyttet til det sosiale og fortsetter derfor å ha venner og kjærester. 

Mitt kull er ikke blitt 40 ennå, vi er tidlig i 30-årene, men de fleste fra den kule gjengen ser ut til å klare seg bra. De har blitt ingeniører eller leger, har kjøpt enebolig og Volvo, er gift og har fått barn som snart vil bli de nye kule ungene på ungdomsskolen. 

Jeg var aldri spesielt kul, var den grå musa med skilte foreldre som ikke var flink i sport og som aldri hadde råd til dyre klær. Men jeg har klart meg veldig bra som voksen, så kjenner derfor lite bitterhet. :) 

Anonymkode: ac476...4d2

• Liker 2
Skrevet

Jeg er fra bygda. 

De peneste og mest populære jentene er nesten uten unntak de som fortsatt bor på bygda. De har jobb og familie, men få av dem har veldig høy utdannelse, normalt godt utdannet. 

De kuleste jobbene og mest spennenede lovene er det noen av de midt i mellom de populære og "nørdsa" som har, synes jeg. 

Jeg lagde en liten teori etter reunion om at de jentene som var populære, kanskje holdt seg hjemme fordi de var redde for å miste status og bli en i mengden på et nytt sted, i stedet for å beholde pallplass på vårt lille sted. Mens de fleste andre ville oppleve mer og kanskje også oppleve det å være en i mengden på større sted og nyere steder.

Ikke gått dårlig med noen av dem. 

Anonymkode: 471eb...68e

• Liker 3
Skrevet

Jeg går aldri på reunion og jeg har ingen anelse hvem de kule på skolen var. 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, dr_zhivago skrev:

I dag tror jeg neppe de høylydte bøllene som driter i skolen blir ansett for å være kule. Man må nemlig være skoleflink i dag med mindre man vil ende opp med å kjøre truck på et lager eller vaske dasser på kontorbygg.

Ja, generasjonen nå er visst flinkis-generasjonen. I min tid på ungdomsskolen, eller eventuelt på min ungdomsskole spesielt, så var det nesten litt ukult å få gode karakterer, det var skikkelig nerd å få en sekser. Jeg var sånn midt mellom kulegjengen og de ukule, men de gangene jeg ble litt hengt ut og hakket på av de kule var jo fordi jeg var veldig skoleflink. Jeg var ikke den som jobbet hardest på skolen, bare intelligent og tok ting kjapt, så husker jeg sto og forsvarte meg med at jeg ikke hadde lest masse til prøven eller ikke brukt lang tid på stilen osv. For det var IKKE kult å gjøre lekser liksom. I retrospekt er det jo helt idiotisk. Men var det som var kulturen, da.

Kanskje litt fordi de kule var veldig lite skoleflinke, og prøvde å gjøre det til noe kult å få en 2er på prøven. Og det er vel i sånne miljøer hvor de kule er de dårlige på skolen at man ender med at det er de såkalte nerdene som får suksess senere i livet imens de kule knapt klarer å fullføre videregående.

Anonymkode: fbb30...e16

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...