Gå til innhold

10 åringen har laget snapchat konto uten lov

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har diskutert snapchat mange ganger og av flere grunner er både jeg og mannen min bestemte på at hun får ikke lov til å ha snapchat, selv om flere i klassen hennes har.

Men nå fant jeg altså ut han hun har trosset oss og laget konto.

Hun vet ikke at jeg vet og siden jeg vil vente på mannen slik at vi sammen kan avgjøre hvordan vi skal reagere, så får hun ikke vite at jeg vet før i kveld.

Hva er egentlig en grei konsekvens? For oss er dette ett alvorlig tillitsbrudd. Hun har egen telefon som vi betaler på betingelse av at hun følger våre regler for telefonen. Jeg vurderer en gammeldags telefon til henne... en uten nett og smartfunksjoner.  Er det for voldsomt?

Anonymkode: f0b9d...698

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jeg hadde gitt henne en sjangse til, dere har jo tross alt valgt å la henne få en smart-telefon. Men være tydelig på hva som er konsekvensen om det skjer igjen.

Anonymkode: c9b8a...f2c

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det er voldsomt. En mer passende straff er å fjerne appen og ta fra henne telefonen i et par dager. 

Forøvrig har barnet mitt fått bruke Snapchat fra 11 år, men regelen er at vi får sjekke vennelista når som helst og de får kun legge til familie eller klassevenner. Ingen andre. Også snakker vi om hva som er greit og ikke, og vi har også snap og sender til barnet. Anser det som en trening i nettvett. Selv om det er risikabelt. 

Barnet vårt har dog en regel om at telefonen ikke får være med på skolen og skal ligge på kjøkkenet når det legger seg. 

Anonymkode: 03c60...2cc

• Liker 3
Skrevet

Her hjemme endte det opp med mobilfri i 2 mnd. 

• Liker 7
Skrevet

Syns en gammel telefon - i alle fall for en stund - høres ut som en god løsning. 🙂 

Får hun en sjanse til med smarttelefonen skjønner hun at dere ikke mener alvor, og dere kommer til å måtte håndtere sånne situasjoner bare med fest og gutter osv senere.. snakker av erfaring med mine egne døtre, og anbefaler og ta mer tak i det en hva jeg gjorde..  

Anonymkode: 42eef...8c3

• Liker 11
Skrevet

BARN Sharon ikke bruk for smarttelefon! Det er så innmari idioti av dere foreldre å gi barn smarttelefon, hva skal de med det?! Aner dere hvor mye dritt det kan føre med seg? Fatter ikke hva som går oppi hodet til foreldre som lar barna sine under 14 år få smarttelefon???? DÅRLIG VANE. 

Anonymkode: c0fd6...3f6

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er voldsomt. En mer passende straff er å fjerne appen og ta fra henne telefonen i et par dager. 

Forøvrig har barnet mitt fått bruke Snapchat fra 11 år, men regelen er at vi får sjekke vennelista når som helst og de får kun legge til familie eller klassevenner. Ingen andre. Også snakker vi om hva som er greit og ikke, og vi har også snap og sender til barnet. Anser det som en trening i nettvett. Selv om det er risikabelt. 

Barnet vårt har dog en regel om at telefonen ikke får være med på skolen og skal ligge på kjøkkenet når det legger seg. 

Anonymkode: 03c60...2cc

Snapchat har 13års aldersgrense. Spesielt å legge til rette for å bryte en anbefalt aldersgrense - den er der for en grunn.. 

• Liker 11
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

.

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Jeg syns også en gammeldags telefon er en fin konsekvens. Gi den til henne i et par uker og la henne få smake på hvordan det føles. Å ha en smarttelefon er en gode. 

• Liker 1
Skrevet

Hadde jeg oppdaget det her hadde det blitt en "gammel" telefon og rett hjem fra skole i 14 dager..

Alvorlig tillitsbrudd må få konsekvenser innen for rimelighetens grenser.. 

Kan ende opp med sniking hvis dere lar dette fare.. er ikke en rett å ha smarttelefon!

Anonymkode: dd87d...719

• Liker 4
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Syns en gammel telefon - i alle fall for en stund - høres ut som en god løsning. 🙂 

Får hun en sjanse til med smarttelefonen skjønner hun at dere ikke mener alvor, og dere kommer til å måtte håndtere sånne situasjoner bare med fest og gutter osv senere.. snakker av erfaring med mine egne døtre, og anbefaler og ta mer tak i det en hva jeg gjorde..  

Enig. Dere har allerede gjort reglene klare for henne. Nå tester hun om dere vil følge opp. Ikke bevisst kanskje, men følger dere ikke opp så sier dere jo indirekte at reglene ikke er så nøye..

Anonymkode: 1ebf8...803

Skrevet

Vi har hatt små tillitsbrudd tidligere. Som sagt har hun smarttelefon på betingelse av at hun følger våre regler. Tidligere har hun lastet ned spill o.l. uten lov, vi har da tatt telefonen en periode, men dette føles større fordi hun VET hvor vi står når det kommer til sosiale medier. Hun er lett påvirkelig og trinnet hennes har flere "konger" og "dronninger" som er truende til litt av hvert. På snapchat har vi null kontroll, hun kan ikke vise oss, da ting jo forsvinner...

Skrevet

Når man gir en tiåring, som ikke har evnen til konsekvenstenkning og som stort sett styres av følelser og impulser, en smarttelefon bør dette være å forvente.. 

Anonymkode: 67946...a31

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har hatt små tillitsbrudd tidligere. Som sagt har hun smarttelefon på betingelse av at hun følger våre regler. Tidligere har hun lastet ned spill o.l. uten lov, vi har da tatt telefonen en periode, men dette føles større fordi hun VET hvor vi står når det kommer til sosiale medier. Hun er lett påvirkelig og trinnet hennes har flere "konger" og "dronninger" som er truende til litt av hvert. På snapchat har vi null kontroll, hun kan ikke vise oss, da ting jo forsvinner...

Der ser du! Tidligere tillitsbrudd, og fortsatt driver hun med det! Er bare å ta vekk tlf helt, og etter en stund gi en uten smart funksjoner.

Anonymkode: 86666...263

• Liker 6
Skrevet

Hver gang min 10-åring prøver å laste inn en app, får jeg melding og må godkjenne først. Avviser jeg, blir den stoppet. 

Hun får heller ikke snap/Instagram etc selv om flere på trinnet har. 

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, Tecka skrev:

Hver gang min 10-åring prøver å laste inn en app, får jeg melding og må godkjenne først. Avviser jeg, blir den stoppet. 

Hvordan fungerer dette?

Anonymkode: 920b2...79f

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
1 time siden, Tecka skrev:

Det var en smart idé. Da holder du kontroll på hva som lastes ned.

Skrevet

Det er noe som heter foreldrekontroll på iPhone/ iPad som de over her nevner. Det er grunnen til at barnet mitt får iphone når han blir 10 for å holde kontroll over hva som lastes ned... helt genialt!! Barna har iPad på skolen og det er samme prinsippet på den, de må spørre om å få laste ned apper og du må godkjenne eller avvise forespørselen.

Anonymkode: 97fd8...569

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke hva slags telefon hun har. Men om man gir barn en slik telefon så sørger da man så klart for foreldrekontroll. Kidslox er en av de. Det finnes flere. Iphone har allerde en del restriksjoner. Og barna bør da ha en barneid. Dvs at ALT som skal lastes ned må ha tillatelse fra en voksen. 

Anonymkode: 3793d...f2b

Skrevet

Samme gjorde datteren min, og jeg gikk inn sperret innstillingene. Slik at hun får ikke lastet opp uten at jeg må godkjenne 

Anonymkode: 9381c...979

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...