AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #1 Skrevet 13. januar 2019 Fikk til svar fra veilederen min om at jeg burde be om ny vurdering, vil det da si at jeg må klage? Jeg tar ikke sjansen på å gjøre det ettersom jeg nesten fikk stryk, men hun sa jeg ikke kom til å stryke. Er ikke hun som er sensor så jeg kan ikke helt stole på det. Anonymkode: 1a4fb...b7a
lipglossy Skrevet 13. januar 2019 #2 Skrevet 13. januar 2019 Hadde ikke turt å klage. Brått stryker de deg
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #3 Skrevet 13. januar 2019 Det kan hun jo ikke vite, så du risikerer jo stryk ja. Merkelig av henne å si slikt. Hvis ikke det er slik at du MÅ ha en bedre karakter, så hadde jeg latt det stå. Anonymkode: 50402...3f4
solmåneogstjerner Skrevet 13. januar 2019 #4 Skrevet 13. januar 2019 Du kan be om tilbakemelding/begrunnelse for karakter fra sensor. Så kan du se utfra den tilbakemeldingen om du mener at du kan komme godt ut av det ved å klage. Alltid lurt å be om begrunnelse før du klager. Å be om begrunnelse har ingen risiko. 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #5 Skrevet 13. januar 2019 Ekstremt stor risiko når du er i nedre del av skalaen. Anonymkode: 6fe92...583
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #6 Skrevet 13. januar 2019 Jeg vurderer også å klage på min eksamen. Fikk E, og kan rett og slett ikke forstå hvordan det er mulig. Har bedd om begrunnelse, så venter på den! Dette er en drøftingsoppgave, så den har ikke noe fasitsvar. Jeg hadde blitt glad om jeg bare hadde gått opp 1 karakter. Anonymkode: 3feff...042
missmcbeal Skrevet 13. januar 2019 #7 Skrevet 13. januar 2019 Jeg stod ovenfor den samme problemstillingen en gang, det var riktignok ikke bacheloroppgave eller noe, men bare en vanlig eksamen (på masternivå). Jeg spurte om begrunnelse, og fikk svar fra faglæreren min. Implisitt i den begrunnelsen kom en oppfordring om å klage, han hadde ikke lov til å si det direkte ettersom han var en del av kommisjonen og han måtte svare "for kommisjonen" og ikke som seg selv, ettersom man er 2 som sensurer og blir "enige" om karakter. Dette sa han selv, men han skrev "det kan være at vurderingen er for streng". Dette tok jeg som et tegn på at han var uenig med ekstern sensor. Ekstern sensor er den som har siste ordet og vektlegges mest. Det skal også sies at jeg hadde en muntlig eksamen i det faget, der det skriftlige arbeidet telte mest. På muntlig eksamen fikk jeg inntrykk av at det var dårlig stemning og uoverstemmelser mellom intern og ekstern sensor. De brukte veldig veldig lang tid da de skulle bli enige om karakteren på min muntlige eksamener, og de var antagelig veldig uenige om hva slags karakter jeg skulle få. Jeg tror jeg fikk D (husker ikke lenger), men hjemmeeksamen telte uansett mest. Jeg spurte der og da hva karakter jeg fikk på hjemmeeksamen og da sa ekstern sensor ganske surt at det kunne jeg gå og sjekke på studentweb senere, vanlig praksis var at vi alltid fikk vite skriftlig karakteren på muntlig, jeg visste at den var klar. Det virket som hun nektet å si det, men jeg spurte en gang til, og da fikk jeg vite at jeg fikk E. Dette kom selvfølgelig som et stort sjokk på meg. Sammenlagtkarakteren ble altså E sammenlagt. Utifra begrunnelsen og faglæreres vurdering av at jeg kunne ha blitt for strengt bedømt, valgte jeg å klage. Jeg fryktet aldri å stryke. Jeg gikk fra E til D. Jeg var rimlig sikker på at jeg var blitt for strengt bedømt, å forskjell på E og D synest jeg er rimelig stor.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #8 Skrevet 13. januar 2019 Jeg ville bedt om begrunnelse, og helst også fått noen andre til å se på besvarelsen før du klager. Det kan være risky å klage på en E... statistisk sett er det ca 50% som klager som får samme karakter, 25% som går opp, og 25% som går ned. Anonymkode: 2d783...9a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå