Gå til innhold

Bestemor tar ikke muligheten for å se barna hverken med oss eller alene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg søker råd for hvordan forholde meg til dette, jeg vet ikke mine arme råd , og ønsker bare en relasjon for oss, barnet og henne.

Bestemor til barnet vårt på 1 år trenger ikke se barnet , hun har nå ikke sett oss siden julaften ,og har avvist invitasjoner fordi hun skal være med venniner, forstålig nok, men går ann å lage en ny avtale.

Jeg er så lei av manglende kontakt og ville nå gi henne muligheten til å se barnebarnet alene , jeg spør om hun har lyst å komme å ta med barnet ut en tur mens jeg leser. Jeg er deltidsstudent. Jeg tenkte det ville være en mulighet. Det er en åpen bhg her vi bor, og det er i kort avstand til lesesal der jeg kan sitte. Jeg foreslo at hun kunne ta med barnet dit, siden hun er redd for at barnet skal gråte når jeg ikke er der. Jeg foreslo også at hun kan komme her eller andre muligheter. Hun sier hun skal tenke på det, men hører ikke noe mer. 

Hvordan skal jeg forholde meg ? 

Jeg forventer å høre om noen uker at jeg presser henne, men jeg ønsker bare bygge opp en relasjon, ikke for å få avlastning, men fordi hun ofte avviser invitasjoner, tenkte iallefall vi kunne starte med at jeg gir henne tilliten til å se barnet alene. Og siden hun er redd barnet gråter så lager jeg jo muligheter som jeg tenker vil funke. Hun har vært i denne bhg før med annet barnebarn, og har vennine som jobber der. 

Hvordan ville dere tatt dette ? Sluttet å spør ?

Anonymkode: 09c68...83f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden julaften? Det er jo bare tre uker siden. Alle bestemødre har ikke kjempemye kontakt med barnebarna, de har sitt eget liv også. Kanskje hun føler at dere presser henne for å få barnevakt/avlastning. Besteforeldre har ikke noen plikt til å være med barnebarna. De må få ta det som det passer. Nå har ikke jeg fått barnebarn selv, men en såkalt 'god ide' om å ta dem med på åpen barnehage hadde jeg avslått uten å ha dårlig samvittighet. Har vært der et par ganger med egne barn og der går jeg ikke igjen. 

Jeg ville sagt til henne at hun kan gjerne være sammen med barnet, når det passer. Og ikke hatt så voldsomme forventninger utover det. 

• Liker 17
Skrevet

Hva med å foreslå noe med lavere terskel. At hun kommer på besøk og du sitter i et annet rom for eksempel? Høres ut som hun trenger å bli litt kjent med barnet før hun er barnevakt. 

Anonymkode: 870b8...559

Skrevet

Jeg ville møtt henne på tomannshånd og tatt en prat. Kan være noe som ligger bak, ettåringer er ikke veldig spennende å være med, kanskje det er der det ligger.

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Siden julaften? Det er jo bare tre uker siden. Alle bestemødre har ikke kjempemye kontakt med barnebarna, de har sitt eget liv også. Kanskje hun føler at dere presser henne for å få barnevakt/avlastning. Besteforeldre har ikke noen plikt til å være med barnebarna. De må få ta det som det passer. Nå har ikke jeg fått barnebarn selv, men en såkalt 'god ide' om å ta dem med på åpen barnehage hadde jeg avslått uten å ha dårlig samvittighet. Har vært der et par ganger med egne barn og der går jeg ikke igjen. 

Jeg ville sagt til henne at hun kan gjerne være sammen med barnet, når det passer. Og ikke hatt så voldsomme forventninger utover det. 

Vi har aldri barnevakt og forventer ikke det. Synes det er veldig synd om du oppfatter det utifra innlegget, at det er for å få avlastning. Mine foreldre bor veldig langt unna, tenkte det var naturlig at hun ønsket ta plass.

Skrevet

Har også en bestemor som er sånn..  nå er barnet 4 år og hun har gått trilletur 1 gang, da ungen var tre mnd.. har slutta og spørre! Jeg ringer til bursdag/jul og sender tegninger som ungen tegner.. også får hun en bildebok til jul av siste årets opplevelser for lille..

Anonymkode: 5e1bb...4fb

• Liker 2
Skrevet

Da er det mao ikke mormor / din mor det gjelder. Hvordan er forholdet ditt til bestemor/ svigermor? Hva med å ta det via barnets andre foreldre? Eller det å ikke sette barnet i fokus men det å invitere til å treffes alle sammen og finne påskudd til at hun er med barnet mens du lager mat eller noe? Trist for henne - er nettopp blitt bestemor og digger å være med barnet 

Anonymkode: 195a0...fe2

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å foreslå noe med lavere terskel. At hun kommer på besøk og du sitter i et annet rom for eksempel? Høres ut som hun trenger å bli litt kjent med barnet før hun er barnevakt. 

Anonymkode: 870b8...559

Ja kunne vært en mulighet, men tenkte at hun ønsker dit siden hun har brukt det med annet barnebarn,og har vennine der.

Skrevet

"Jeg skal tenke på det" pleier å bety  noe sånt som "jeg har ikke lyst men får meg ikke til å si nei når du spør meg direkte". Jeg ville sluttet å mase og heller tatt det som en gledelig overraskelse hvis hun etter hvert kom på banen likevel.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det mao ikke mormor / din mor det gjelder. Hvordan er forholdet ditt til bestemor/ svigermor? Hva med å ta det via barnets andre foreldre? Eller det å ikke sette barnet i fokus men det å invitere til å treffes alle sammen og finne påskudd til at hun er med barnet mens du lager mat eller noe? Trist for henne - er nettopp blitt bestemor og digger å være med barnet 

Anonymkode: 195a0...fe2

Takk for at du vil svare meg, vi inviterer ofte til sosialt , men er litt vanskelig for hun klager over at hun er sliten av jobben (jobber 80 prosent). Vi tenkte det kunne vært en mulighet for henne.

Skrevet

Man kan ikke kreve at besteforeldre skal være så himla engasjerte i barnebarna. La henne bidra med det hun selv vil, kanskje hun har nok med seg selv. 

Anonymkode: 29ea2...80b

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke kreve at besteforeldre skal være så himla engasjerte i barnebarna. La henne bidra med det hun selv vil, kanskje hun har nok med seg selv. 

Anonymkode: 29ea2...80b

Krever ingenting,men tenker som deg at hun kanskje har nok ja.

Skrevet

Det er faktisk ikke alle voksne kvinner som har det som den store drømmen i livet å få barnebarn. Man har kanskje ikke en gang elsket å ha barn, men har kommet seg gjennom den biten og blitt ferdig med det. Så hvorfor skulle man da komme løpende for en ny runde med småbarn når man selv endelig er fri til å gjøre som man vil? 

Var det hun som ba på sine knær om at du skulle få barn?

Anonymkode: 173e5...71e

• Liker 10
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg søker råd for hvordan forholde meg til dette, jeg vet ikke mine arme råd , og ønsker bare en relasjon for oss, barnet og henne.

Bestemor til barnet vårt på 1 år trenger ikke se barnet , hun har nå ikke sett oss siden julaften ,og har avvist invitasjoner fordi hun skal være med venniner, forstålig nok, men går ann å lage en ny avtale.

Jeg er så lei av manglende kontakt og ville nå gi henne muligheten til å se barnebarnet alene , jeg spør om hun har lyst å komme å ta med barnet ut en tur mens jeg leser. Jeg er deltidsstudent. Jeg tenkte det ville være en mulighet. Det er en åpen bhg her vi bor, og det er i kort avstand til lesesal der jeg kan sitte. Jeg foreslo at hun kunne ta med barnet dit, siden hun er redd for at barnet skal gråte når jeg ikke er der. Jeg foreslo også at hun kan komme her eller andre muligheter. Hun sier hun skal tenke på det, men hører ikke noe mer. 

Hvordan skal jeg forholde meg ? 

Jeg forventer å høre om noen uker at jeg presser henne, men jeg ønsker bare bygge opp en relasjon, ikke for å få avlastning, men fordi hun ofte avviser invitasjoner, tenkte iallefall vi kunne starte med at jeg gir henne tilliten til å se barnet alene. Og siden hun er redd barnet gråter så lager jeg jo muligheter som jeg tenker vil funke. Hun har vært i denne bhg før med annet barnebarn, og har vennine som jobber der. 

Hvordan ville dere tatt dette ? Sluttet å spør ?

Hvorfor ikke innse og respektere at hun ikke vil og at hun har lyst til å leve sitt eget liv. Det er ikke sikkert at hun syns barnet deres er verdens midtpunkt selv om dere syns det.

Anonymkode: 27d5d...319

• Liker 6
Skrevet

Det er bare 3uker siden julaften.. Og for meg høres det ut som om du prøve å pushe ungen på henne slik at du kan få litt fri. Kanskje hun er lei av maset ditt, for det høres ut som det er ukentlig du vill finne på noe/møtes/ha pass. 

Anonymkode: 60fad...f6e

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke innse og respektere at hun ikke vil og at hun har lyst til å leve sitt eget liv. Det er ikke sikkert at hun syns barnet deres er verdens midtpunkt selv om dere syns det.

Anonymkode: 27d5d...319

Jeg synes du er litt brå. Det er jo normalt at besteforeldre er en del av barnas liv. Er det for mye å kreve ? Du mener selvsagt hva du måtte ønske, men tenker ikke de er verdens midtpunkt selv om jeg skulle ønske bestemor var der.

• Liker 3
Skrevet

Det er bare 3uker siden julaften.. Og for meg høres det ut som om du prøve å pushe ungen på henne slik at du kan få litt fri. Kanskje hun er lei av maset ditt, for det høres ut som det er ukentlig du vill finne på noe/møtes/ha pass. 

Anonymkode: 60fad...f6e

Synd du mener det da. Trekker du alltid konklusjoner slik? Jeg tenker du må jobbe litt med menneskesynet. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ikke alle voksne kvinner som har det som den store drømmen i livet å få barnebarn. Man har kanskje ikke en gang elsket å ha barn, men har kommet seg gjennom den biten og blitt ferdig med det. Så hvorfor skulle man da komme løpende for en ny runde med småbarn når man selv endelig er fri til å gjøre som man vil? 

Var det hun som ba på sine knær om at du skulle få barn?

Hun gjorde nok det ja, selv om det selvsagt var vårt valg og plan å få barn. Hun sa at hun ville se barnebarna MASSE. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes du presser litt for mye på. Vent til hun tar intinativ, selv om det kan bli en stund til. Å bygge relasjon går jo begge veier, ikke sikkert hun er interessert noe som er synd men det får en ikke gjort noe med. 

Anonymkode: ac86e...afe

• Liker 3
Skrevet

Hun gjorde nok det ja, selv om det selvsagt var vårt valg og plan å få barn. Hun sa at hun ville se barnebarna MASSE. 

Da bør du kanskje minne henne på dette.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...