AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #1 Skrevet 13. januar 2019 Eksmannen min har nå giftet seg med en alenemor fra utlandet, og søker nå familiegjenforening med henne. Han ønsker å betale mindre barnebidrag og vil at vi skal ordne dette mellom oss, da han nå vil forsørge to mennesker ekstra (ny kone og hennes sønn) og mener at det er da grunnlag for å minke barnebidraget, men vil vi skal ta det mellom oss og ikke hos nav? Hvis han mener han nå har rett på å betale mindre barnebidrag så burde jo nav være enig i det samme? Han har dem nå en helg hver 5 uke, så foreslo han skulle ha dem oftere så blir det automatisk mindre bidrag, men det ble uaktuelt per dags dato ihvertfall, fordi det var mye når ny kone og stesønn kom til Norge med å integrere dem 😐. Men, har han egentlig grunnlag (i loven) til å skulle betale nå mindre fordi han får en ny kone og stesønn han skal forsørge eller er det tull fra hans side? Anonymkode: f3948...d58 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #2 Skrevet 13. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men, har han egentlig grunnlag (i loven) til å skulle betale nå mindre fordi han får en ny kone og stesønn han skal forsørge Ja, men du bør fremdeles ta utregningen via NAV. Anonymkode: d4693...ae8 5
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #3 Skrevet 13. januar 2019 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men du bør fremdeles ta utregningen via NAV. Anonymkode: d4693...ae8 Nei det har han ikke. Det er bare hvis han får flere barn, som er hans biologisk, eller adoptert. Her giftet far seg veldig raskt med en enslig mor til 3 barn, som var arbeidsledig, og mente han skulle slippe å betale bidrag da han måtte forsørge de. Han søkte nav, og la med et 2 siders brev. Men det ble ikke noe mindre bidrag, for far er først og fremst økonomisk ansvarlig for sine barn. Ikke kone og hennes barn. Anonymkode: e837c...553 21
addict Skrevet 13. januar 2019 #4 Skrevet 13. januar 2019 Nei, far er ikke økonomisk ansvarlig for andres barn og et ekstra tilskudd i husholdningen (voksen) betyr jo i utgangspunktet bedre økonomi. Det slår heller andre vegen. At han velger en person uten inntekt er jo ikke ditt problem. 5
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #5 Skrevet 13. januar 2019 Du må aldri gå ut av en ordning med nav på de vilkårene der.. da går du vekk i fra en sikker betalingsform som gjør at nav ikke kan kreve tilbakebetaling.. Anonymkode: 01d17...06b 7
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #6 Skrevet 13. januar 2019 En av kriteriene for familiegjenforening er vel at han kan forsørge de, så jeg tror nok heller de får avslag på det sånn at han kan forsørge sine egne barn her i Norge. Anonymkode: 1833f...8c1 7
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #7 Skrevet 13. januar 2019 24 minutter siden, AnonymBruker said: Nei det har han ikke. Det er bare hvis han får flere barn, som er hans biologisk, eller adoptert. Her giftet far seg veldig raskt med en enslig mor til 3 barn, som var arbeidsledig, og mente han skulle slippe å betale bidrag da han måtte forsørge de. Han søkte nav, og la med et 2 siders brev. Men det ble ikke noe mindre bidrag, for far er først og fremst økonomisk ansvarlig for sine barn. Ikke kone og hennes barn. Anonymkode: e837c...553 Det kommer nok raskt ett eller flere barn til. Han har jo importert kona for å ha sex med henne. Anonymkode: d4693...ae8 4
Gjest O.G. Skrevet 13. januar 2019 #8 Skrevet 13. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Eksmannen min har nå giftet seg med en alenemor fra utlandet, og søker nå familiegjenforening med henne. Han ønsker å betale mindre barnebidrag og vil at vi skal ordne dette mellom oss, da han nå vil forsørge to mennesker ekstra (ny kone og hennes sønn) og mener at det er da grunnlag for å minke barnebidraget, men vil vi skal ta det mellom oss og ikke hos nav? Hvis han mener han nå har rett på å betale mindre barnebidrag så burde jo nav være enig i det samme? Han har dem nå en helg hver 5 uke, så foreslo han skulle ha dem oftere så blir det automatisk mindre bidrag, men det ble uaktuelt per dags dato ihvertfall, fordi det var mye når ny kone og stesønn kom til Norge med å integrere dem 😐. Men, har han egentlig grunnlag (i loven) til å skulle betale nå mindre fordi han får en ny kone og stesønn han skal forsørge eller er det tull fra hans side? Anonymkode: f3948...d58 Ikke la ham lure deg.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #9 Skrevet 13. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Eksmannen min har nå giftet seg med en alenemor fra utlandet, og søker nå familiegjenforening med henne. Han ønsker å betale mindre barnebidrag og vil at vi skal ordne dette mellom oss, da han nå vil forsørge to mennesker ekstra (ny kone og hennes sønn) og mener at det er da grunnlag for å minke barnebidraget, men vil vi skal ta det mellom oss og ikke hos nav? Hvis han mener han nå har rett på å betale mindre barnebidrag så burde jo nav være enig i det samme? Han har dem nå en helg hver 5 uke, så foreslo han skulle ha dem oftere så blir det automatisk mindre bidrag, men det ble uaktuelt per dags dato ihvertfall, fordi det var mye når ny kone og stesønn kom til Norge med å integrere dem 😐. Men, har han egentlig grunnlag (i loven) til å skulle betale nå mindre fordi han får en ny kone og stesønn han skal forsørge eller er det tull fra hans side? Anonymkode: f3948...d58 Kan hende, men ta dette gjennom nav uansett! Så det blir rett, og du/ditt barn ikke snytes for noe. Anonymkode: a97fe...45a 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #10 Skrevet 13. januar 2019 Du må ikke finne på å ta dette privat. Sitt å vent, og dersom han vil endre noe så får han sette igang prosessen. Anonymkode: 07c07...3e5 8
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #11 Skrevet 13. januar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: En av kriteriene for familiegjenforening er vel at han kan forsørge de, så jeg tror nok heller de får avslag på det sånn at han kan forsørge sine egne barn her i Norge. Anonymkode: 1833f...8c1 Nettopp! Mulig dette han frykter, siden han ikke lenger vil ha betalingsordning gjennom nav framover. Anonymkode: a97fe...45a 3
applestories Skrevet 13. januar 2019 #12 Skrevet 13. januar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: En av kriteriene for familiegjenforening er vel at han kan forsørge de, så jeg tror nok heller de får avslag på det sånn at han kan forsørge sine egne barn her i Norge. Anonymkode: 1833f...8c1 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nettopp! Mulig dette han frykter, siden han ikke lenger vil ha betalingsordning gjennom nav framover. Anonymkode: a97fe...45a UDI tar hensyn til hva man har i bruttoinntekt. Hvor står det at antall barn man har i Norge spiller inn?
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #13 Skrevet 13. januar 2019 Haha..han prøver å lure deg ts. Selvfølgelig skal han ikke betale mindre i bidrag fordi han har importert en dame og sønnen hennes. LA ALT GÅ VIA NAV FRA NÅ AV. Anonymkode: b1502...574 9
addict Skrevet 13. januar 2019 #14 Skrevet 13. januar 2019 3 minutter siden, applestories skrev: UDI tar hensyn til hva man har i bruttoinntekt. Hvor står det at antall barn man har i Norge spiller inn? Det spiller jo ingen rolle hva man har i bruttoinntekt hvis man har så mye utgifter at man ikke har penger igjen på konto?
applestories Skrevet 13. januar 2019 #15 Skrevet 13. januar 2019 3 minutter siden, addict skrev: Det spiller jo ingen rolle hva man har i bruttoinntekt hvis man har så mye utgifter at man ikke har penger igjen på konto? Er det UDIs regler? Jeg har aldri hørt om noen som må sende dem husleieavtale og andre regninger. Bruttoinntekten man må ha er på 260.000 og noe, uten å ha lest hele loven kan jeg ikke finne på UDIs veileder at det er et forsørgelseskrav, nå står det inntekskrav.
addict Skrevet 13. januar 2019 #16 Skrevet 13. januar 2019 Akkurat nå, applestories skrev: Er det UDIs regler? Jeg har aldri hørt om noen som må sende dem husleieavtale og andre regninger. Bruttoinntekten man må ha er på 260.000 og noe, uten å ha lest hele loven kan jeg ikke finne på UDIs veileder at det er et forsørgelseskrav, nå står det inntekskrav. Jeg vet ikke, men det høres veldig logisk ut å skulle bruke en form for standardbudsjett ut ifra hvor mange som skal forsørges totalt, slik de gjør ved lån osv. Har man masse inkassogjeld eller 5 ungen man betaler barnebidrag for så vil jo bruttoinntekten være ganske irrelevant, det er jo det du sitter igjen med som er det viktige hvis kravet er å kunne forsørge den andre parten 🤷🏼♀️
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #17 Skrevet 13. januar 2019 Eksmannen min tjener veldig bra, så det blir nok ikke noe problem å få familiegjenforening regner jeg med men er vel mer et spørsmål om å opprettholde sin livstandard som idag, bare med de nye personene i livet hans. Moren hans sa også at han hadde sagt at når hun flyttet var hun pliktig av familien sin å sende penger ned hver måned, uten at jeg vet om det finnes en sannhet i dette altså. At det kommer flere barn tviler jeg ikke på, men da får han ta en ny beregning den tid. Men, tar med meg rådene deres og sier at han kan ta alt av beregninger igjennom nav så jeg vet ting blir rett med for våre to barn så får han bare bli sur. Takk for svar! Anonymkode: f3948...d58 9
applestories Skrevet 13. januar 2019 #18 Skrevet 13. januar 2019 2 minutter siden, addict skrev: Jeg vet ikke, men det høres veldig logisk ut å skulle bruke en form for standardbudsjett ut ifra hvor mange som skal forsørges totalt, slik de gjør ved lån osv. Har man masse inkassogjeld eller 5 ungen man betaler barnebidrag for så vil jo bruttoinntekten være ganske irrelevant, det er jo det du sitter igjen med som er det viktige hvis kravet er å kunne forsørge den andre parten 🤷🏼♀️ Det gjør kanskje det, men de går nok ikke så nøye inn i hver sak. Det er satt et beløp for inntekt, mulig de regner mer på det, men jeg har aldri vært borti det. Det er alltid inntekt som blir dratt fram, men som man ser i saker i media fra tid til annen, er regelverket mer komplisert enn det som kommer frem i UDIs veileder. Mer om underholdskravet (som det visstnok heter) her hos UDIregelverk.no.
addict Skrevet 13. januar 2019 #19 Skrevet 13. januar 2019 1 minutt siden, applestories skrev: Det gjør kanskje det, men de går nok ikke så nøye inn i hver sak. Det er satt et beløp for inntekt, mulig de regner mer på det, men jeg har aldri vært borti det. Det er alltid inntekt som blir dratt fram, men som man ser i saker i media fra tid til annen, er regelverket mer komplisert enn det som kommer frem i UDIs veileder. Mer om underholdskravet (som det visstnok heter) her hos UDIregelverk.no. Ser de skal ha likningsattest, selvangivelse ect, så der står det nok en del informasjon som spiller inn i vurderingen 😊
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #20 Skrevet 13. januar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eksmannen min tjener veldig bra, så det blir nok ikke noe problem å få familiegjenforening regner jeg med men er vel mer et spørsmål om å opprettholde sin livstandard som idag, bare med de nye personene i livet hans. Moren hans sa også at han hadde sagt at når hun flyttet var hun pliktig av familien sin å sende penger ned hver måned, uten at jeg vet om det finnes en sannhet i dette altså. At det kommer flere barn tviler jeg ikke på, men da får han ta en ny beregning den tid. Men, tar med meg rådene deres og sier at han kan ta alt av beregninger igjennom nav så jeg vet ting blir rett med for våre to barn så får han bare bli sur. Takk for svar! Anonymkode: f3948...d58 Så bra at du tar det gjennom nav, ikke la han overtale deg til noe annet! Men en ting er penger, en annen ting er hvor lite interessert han virker i sine egne barn! Hvordan ER det mulig? Jeg kommer aldri til å forstå slike foreldre, aldri! Anonymkode: 1a09a...760 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå