Gå til innhold

Har lyst til å filleriste naboen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Naboen har to barn på 5 og 7 år som er ekstremt overvektige. De spiser veldig usunt. 5 åringen forteller at han og søsteren får velge seg hver sin stor sjokolade (200g) OG en stor pose potetgull hver lørdag. Foreldrene er ikke spesielt overvektige og jeg fatter ikke hvordan de greier å overnatte barna sine sånn. Snakket med moren og hun fortalte at det er vanskelig for dem å være med oss å ake for den eldste datteren er ikke så mobil. Det er ellers helt normale barn. Så små barn er det foreldrene som bestemmer hva spiser. Får lyst til å filleriste de! 

Anonymkode: 25504...986

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

ok

Anonymkode: 08a8a...671

• Liker 8
Skrevet

Jeg er mest sjokkert over at du tar det barna sier for god fisk, at du tror foreldrene ikke vet hva de gjør eller ikke er interessert i barnas overvekt og at du tror du kjenner hele sannheten.

Anonymkode: a2e51...a28

• Liker 35
Skrevet

Hadde du snakket med min sønn på 7 år så nok han også overdrevet stort når han forteller hvor mye han får i godteri om lørdagen. 

Han hadde også fortalt på skolen at han er oppe til 2 om natten før han legger seg. Det stemmer overhodet ikke! Han leggee seg 20.00 på hverdag og ca 21 når det er helg.

Anonymkode: 16399...674

• Liker 25
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Naboen har to barn på 5 og 7 år som er ekstremt overvektige. De spiser veldig usunt. 5 åringen forteller at han og søsteren får velge seg hver sin stor sjokolade (200g) OG en stor pose potetgull hver lørdag. Foreldrene er ikke spesielt overvektige og jeg fatter ikke hvordan de greier å overnatte barna sine sånn. Snakket med moren og hun fortalte at det er vanskelig for dem å være med oss å ake for den eldste datteren er ikke så mobil. Det er ellers helt normale barn. Så små barn er det foreldrene som bestemmer hva spiser. Får lyst til å filleriste de! 

De blir ikke ekstremt overvektige av 200 gram sjokolade og en pose potetgull hver lørdag. 

Anonymkode: 23404...5c1

• Liker 32
Skrevet

Hva legger du i ekstremt overvektig ?

Anonymkode: 91eb0...9c1

• Liker 4
Skrevet

Jada, barn kan overdrive, men overvekt kan ikke. Hvis barna er så overvektige som TS sier, er det faktisk på grensen til omsorgssvikt i mine øyne! Med mindre begge barna har sykdommer som gjør at de er ekstra overvektig, er det IKKE sunt at barn har mye ekstra til de grader at det hemmer dem i lek! 

Her ville jeg faktisk spurt foreldrene rett ut om det stemmer at barna får så mye, og eventuelt henvist til info rundt helse og sunn kost. 

• Liker 17
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er mest sjokkert over at du tar det barna sier for god fisk, at du tror foreldrene ikke vet hva de gjør eller ikke er interessert i barnas overvekt og at du tror du kjenner hele sannheten.

Anonymkode: a2e51...a28

La oss si at barnet lyver da og at foreldrene er interessert i barnas overvekt, det forandrer jo ikke det faktum at de er sykelig overvektige. Jeg tenker at dette er en form for barnemishandling.

Ts

• Liker 12
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La oss si at barnet lyver da og at foreldrene er interessert i barnas overvekt, det forandrer jo ikke det faktum at de er sykelig overvektige. Jeg tenker at dette er en form for barnemishandling.

Ts

Hvis barna er overvektige så er dette noe som blir tatt opp hos helsesykepleier og lege, altså du trenger ikke å "bekymre" deg om dette som du ikke har noe med.

Anonymkode: 5cdf0...d2d

• Liker 16
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis barna er overvektige så er dette noe som blir tatt opp hos helsesykepleier og lege, altså du trenger ikke å "bekymre" deg om dette som du ikke har noe med.

Anonymkode: 5cdf0...d2d

Når sluttet vi å blande oss når det gjelder barns helse? Ser jeg et sykelig overvektig barn kan du banne på at jeg blander meg! Overvekt i barndommen kan ha store konsekvenser for voksenlivet som overvektig.

Anonymkode: aaa50...bbc

• Liker 10
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når sluttet vi å blande oss når det gjelder barns helse? Ser jeg et sykelig overvektig barn kan du banne på at jeg blander meg! Overvekt i barndommen kan ha store konsekvenser for voksenlivet som overvektig.

Hvordan blander du deg? Ikke kritisk, bare nysgjerrig hvilken tilnærming du har i.o.m at dette kan være (mildt sagt) et ømt punkt for foreldrene vil jeg tro. 

• Liker 6
Skrevet
26 minutter siden, Amberleaf skrev:

Hvordan blander du deg? Ikke kritisk, bare nysgjerrig hvilken tilnærming du har i.o.m at dette kan være (mildt sagt) et ømt punkt for foreldrene vil jeg tro. 

Og ikke minst et ømt punkt for barna! Jeg og broren min var overvektige og søsteren min slank. Var bare veldig sulten av meg og spiste mye. Vi hadde et helt normalt kosthold. Fikk mye kommentarer fra andre barn og voksne på hvor mye jeg spiste, og utviklet anoreksi i 11-årsalderen. Som voksen er jeg normalvektig, men sykelig opptatt av mat og trening. Livredd for å legge på meg er jeg og.

Anonymkode: ab628...e11

• Liker 8
Skrevet

Jeg er helt sikker på at det er sunnere å være litt overvektig enn å være spiseforstyrret. Også med tanke på livskvalitet. 

Anonymkode: ab628...e11

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en mann på 100 kg. Tidligere kroppsbygger og all min vekt er muskler. Jeg spiser det samme hver lørdag. 200 gram plate og en pose med chips. Og det er mer enn nok. Det de foreldrene holder på med er barnemishandling. De får skyhøyt kolesterol og ødelagt helse som voksen

• Liker 2
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva legger du i ekstremt overvektig ?

Anonymkode: 91eb0...9c1

Så overvektig at det er vanskelig for eldste barnet å være med på vanlige barneaktiviteter som krever bevegelse. Ake, sykle mer enn 100 m. Og yngste er på god vei han også. 

Ts

• Liker 3
Skrevet
44 minutter siden, Amberleaf skrev:

5 årikg skal ikke spise 200 grams sjokoladeplate og en pose med chips til lørdag. Alt for mye for en liten unge. Dette er barnemishandling

• Liker 3
Skrevet

De blir ikke ekstremt overvektige av 200 gram sjokolade og en pose potetgull hver lørdag. 

Ehm, nei. Det var ett eksempel. De må jo spise uhorvelig mye kalorier for å oppnå en så høy vekt ellers i uka også.

ts

• Liker 3
Skrevet
43 minutter siden, Amberleaf skrev:

Fordi jeg syntes det er trist at barnet ikke kan være med på aktiviteter for eksempel. Og trist at foreldrene ikke har tatt tak i dette. 

Ts

• Liker 5
Skrevet

Det kan de. Du er klar over at det er nesten 1000 kalorier i en slik plate alene. Bare den sjokoladen alene fyløer nesten hele kaloribehovet for en 5 åring

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, stardust75 skrev:

Jeg er en mann på 100 kg. Tidligere kroppsbygger og all min vekt er muskler. Jeg spiser det samme hver lørdag. 200 gram plate og en pose med chips. Og det er mer enn nok. Det de foreldrene holder på med er barnemishandling. De får skyhøyt kolesterol og ødelagt helse som voksen

Dette!

2 timer siden, Amberleaf skrev:

Fordi barnas helse bør og skal komme fremfor hva foreldrene anser som "et ømt punkt"! Altså, at den eldste jenta nesten ikke klarer normale aktiviteter er jo et enormt varseltegn, og bør virkelig gjøres noe med. Man trenger ikke nevne det for barna, men at foreldrene gjør noe med kostholdet er viktig for at barna skal ha gunstig helse. Man trenger ikke "slanke dem", men kanskje ikke gi dem så mye godteri og eventuell annen fet/usunn mat. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...