Gå til innhold

Rømme som skiller seg i varme retter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å kutte litt ned på fettmengder i mat, og har derfor tatt i bruk Q Drømmelett (rømme med 5% fett) i forskjellige sauser. I går skulle jeg lage en enkel variant av finnbiff av hvalkjøtt. Jeg gjorde følgende:

Stekte hvalkjøttet i biter i panna, hadde på pepper, soppulver, buljong. Hadde i litt vann og jevnet med maizenajevner til det var passe tykt. Så skrudde jeg av varmen og lot det kjøle seg litt til det var under kokepunkt. La oss si et minutt uten varme på. Tok deretter 2-3 spiseskjeer med rømme i for å røre inn i panna uten å skru på varme

Men rømmen vil ikke blande seg ordentlig slik at sausen blir jevn. Istedet blir det bare masse små hvite klumper i hele sausen, nesten som en melk som har skilt seg. Det smaker greit men ser udelikat ut.

Jeg har observert det samme tidligere da jeg laget bearnaise posesaus. Istedenfor å lage det på smør og melk, laget jeg den på vann for så å ha i litt rømme på slutten. Smaken blir grei, men det får det ulekre utseendet.
Er det rømmen som rett og slett ikke tåler varme? Jeg vet at rømme ikke er glad i koking, men har da stort sett alltid klart å røre det inn helt på slutten etter varmen er skrudd av. Men har vanligvis brukt cremefraiche. Er det pga. jeg tidligere har brukt rømme med mer fett, at den tåler det bedre? Skulle gjerne brukt cremefraiche men tror ikke den er å få med så lav fettprosent som drømmelett 5%.

Anonymkode: f2a55...0ca

Skrevet

Rømme skiller seg i varme retter. Creme fraiche egner seg bedre til det.

• Liker 3
Skrevet

Det er hovedsakelig fettprosenten som er problemet ja. Creme fraiche med lav fettprosent vil gi samme problem. Skal du blande den inn uten at det skiller seg, må retten være en god del kaldere.

Anonymkode: df40d...03e

Skrevet

Den er jo ikke lagd for å kokes. For lite fett i. Det står kanskje på begeret også?

Anonymkode: 88db7...5f4

Skrevet

Har lett for å skille seg ja. Men du kan prøve å ta litt av sausen over i en bolle, avkjøl litt, og pisk rømmen godt inn i den. Så tilsetter du det tilbake og serverer.

Skrevet
2 minutter siden, Hjärtat skrev:

Rømme skiller seg i varme retter. Creme fraiche egner seg bedre til det.

Seterrømme funker bra i varme retter. (Men da er vi langt borte fra lettproduktene igjen.) 

Anonymkode: 84f13...926

Skrevet

Det finnes crème fraiche med mindre fett som egner seg i varme retter, men den er på 18% fett.

Det er fettinnholdet som er problemet her ja så da må nok fettprosenten opp noe om du skal få et bra resultat :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...