Gå til innhold

Bekymret for 9-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg sitter ofte barnevakt for en familie i nærområdet. Dette har jeg gjort nå i omkring 2,5 år og jeg har fått veldig god kontakt med barna. Begge to er gutter på 4 og 9. 

I det siste har 9-åringen endret drastisk på hvordan han oppfører seg. Han sitter kun på ipaden og nekter å spise. Dette har gått over tid, og jeg har tenkt at det er noe som bare vil gå over. Situasjonen knyttet til ipaden og mat er moren klar over. Det som sjokkerte meg i dag, er at han gjentagende  ganger snakket om døden. Eks så sa han flere ganger til broren: skal jeg drepe deg? Han snakket også mye om døden og at man kan ta sitt eget liv osv. 

Dette gjør meg ordentlig bekymret. Tenker å si ifra til mor, uansett. Men kan det hende at jeg overreagerer? Er dette bare fantasi fra 9-åringens side? (han spiller ikke voldelige spill). Og er det noe jeg kan gjøre for at han skal ha det bedre?

Anonymkode: 43067...266

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig å vite men i den alderen begynner man jo å reflektere og forstå mer, så at død er et spennende tema er ikke uvanlig ihvertfall. 

Anonymkode: e13f1...640

Skrevet

Du tar det selvfølgelig opp med moren!

Anonymkode: c648b...ced

• Liker 2
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

Ville tatt det opp med moren ja. Evt kontaktet barnevernet om du oppdager noe «ugler i mosen» som ikke er slikt det skulle være. 

Skrevet

Mine barn snakker også om døden. At de er redde for at jeg skal dø osv. Tolker det bare som at de gar funnet ut en av livets realiteter, og utforsker det.

Når det gjelder gutter i niårsalderen er det fort mye hardt prat dem i mellom. De lærer det på spill, TV, eldre gutter osv .

Anonymkode: 21b92...1a1

Skrevet

Du kan lufte det for moren, men ikke overreager på situasjonen.

Anonymkode: 94347...b15

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...