Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg var i en katolske kirken i dag. Hørte på en prestestudent som hadde et foredrag. Han hevdet at kristendommen mente at onani var en synd. Det var ren egoisme. Hvorfor?! Det blir vel det samme som om jeg kjøper meg en sjokolade, er det også en synd, er jeg da egoistisk? :roll:

Skrevet

Det er mulig at dette er offisiell katolsk lære. Iallefall vet jeg at sølibatløftet som katolske prester, munker og nonner avgir ogdå innnbefattee avholdenhet fra onani. Om det gjelder ikke-vigslede er jeg usikker på.

Oredt "onani" kommer fra en fortelling i GT, som slett ikke omhandler det vi kaller onani, men derimot avbrutt samleie. I de stammesamfunnene (jordbruk og nomadiske) som GT stammer fra var det en stor synd å prøve å unndra seg å føre slekten videre.

Noen kristne vil kan hende mene at onani er synd, men Den norske kirke har ingen offisiell mening om dette. De fleste kristne har vel en sunn og grei holdning til onani, skulle jeg mene.

Skrevet
Jeg var i en katolske kirken i dag. Hørte på en prestestudent som hadde et foredrag. Han hevdet at kristendommen mente at onani var en synd. Det var ren egoisme. Hvorfor?! Det blir vel det samme som om jeg kjøper meg en sjokolade' date=' er det også en synd, er jeg da egoistisk? :roll:[/quote']

rart at enkelte mennesker skal benekte disse naturlige driftene istedenfor og nyte dem. Jeg synes litt synd på dem, men dem om det. Uansett, jeg vil anbefalle dem alle å onanere.

Gjest Anonymous
Skrevet

Mine foreldre er mormonere og mener onani er synd. Moren min passer på de som en hauk for at de ikke skal onanere.... Helt sykt syns jeg...

Hun passer på det slik at hvis det blir stille på broren min sitt rom roper hun høyt og irritert: #### HVA ER DET DU DRIVER MED! og får hun ikke svar spør hun til hun får ett. Jeg vet hva hun er ute etter... om hun har mistanke om onani skal hun stoppe det.

:roll::roll::roll:

Gjest Chrizzy
Skrevet

Det der har jeg tenkt litt på. En del konservative, eller kanskje man må kalle de radikale, kristne mener jo at onani er en synd. Jeg har tenkt på det at, er det rart at det blir en del overgrepssaker i slike miljø? Tro hva som egentlig skjer inni hjernen til folk som ser på onani som en styggedom og en synd? Kan dette gjøre at seksualiteten blir avvikende? Jeg mener ikke for alle, men for noen. At dette synet på onani og egen seksualitet blir så undertrykkende at man kan utvikle en ekkel skyggeside av seksualiteten sin, eller at man forsterker tendenser?

Skrevet
Det der har jeg tenkt litt på. En del konservative' date=' eller kanskje man må kalle de radikale, kristne mener jo at onani er en synd. Jeg har tenkt på det at, er det rart at det blir en del overgrepssaker i slike miljø? Tro hva som egentlig skjer inni hjernen til folk som ser på onani som en styggedom og en synd? Kan dette gjøre at seksualiteten blir avvikende? Jeg mener ikke for alle, men for noen. At dette synet på onani og egen seksualitet blir så undertrykkende at man kan utvikle en ekkel skyggeside av seksualiteten sin, eller at man forsterker tendenser?[/quote']

en person som blir nektet seksuell nytelse vil jo bare få et økende behov. det er jo slik naturen er. så at det fører til overgrep har jo en klar logikk, selv om det ikke gjelder alle. Det er jo bare og gjøre et enkelt eksperiment: avstå fra onani over en periode som er betydelig lengre enn den tiden det vanligvis går mellom hver gang man tar seg en runde. da vil man merke behovet som økende, det har ihvertfall jeg erfart.

Jeg henger meg på din teori :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja jeg er enig... jeg som skrev at min mor passer på at ikke brødrene mine onanerer. Moren min er nemlig skikkelig Fy til alt som har med sex å gjøre, men jeg tror at det egentlig er hun som er den perverse hun må jo være utrolig pervers når hun har et så unaturlig forhold til sex.

Skrevet
Det der har jeg tenkt litt på. En del konservative, eller kanskje man må kalle de radikale, kristne mener jo at onani er en synd. Jeg har tenkt på det at, er det rart at det blir en del overgrepssaker i slike miljø? Tro hva som egentlig skjer inni hjernen til folk som ser på onani som en styggedom og en synd? Kan dette gjøre at seksualiteten blir avvikende? Jeg mener ikke for alle, men for noen. At dette synet på onani og egen seksualitet blir så undertrykkende at man kan utvikle en ekkel skyggeside av seksualiteten sin, eller at man forsterker tendenser?

Ja, du sier noe. Det er vel litt å ta i at dette produserer seksuelle avvik, men i alle fall tror jeg at den strenge holdningen har motsatt effekt ag hva de seksuelle moralistene ønsker å oppnå. Undersøkelser fra USa viser at "verdt å vente på"-kampanjer fører til en god del uønskede graviditeter, fordi et større antall av de som har avgitt slike avholdenhetsløfter enn ungdommer generelt debuterer uplanlagt seksuelt uten prevensjon.

Skrevet
Oredt "onani" kommer fra en fortelling i GT, som slett ikke omhandler det vi kaller onani, men derimot avbrutt samleie. I de stammesamfunnene (jordbruk og nomadiske) som GT stammer fra var det en stor synd å prøve å unndra seg å føre slekten videre.

Det er en historie om Onan som spilte sin sæd til jorden i bibelen. Husker ikke mer om hva slags reaksjoner det frembragte, bare at det sto om det... (Jehovas Vitner mener det er synd med onani, det er blant de jeg har hørt om Onan...)

Gjest gjest1
Skrevet

Det er en historie om Onan som spilte sin sæd til jorden i bibelen. Husker ikke mer om hva slags reaksjoner det frembragte, bare at det sto om det... (Jehovas Vitner mener det er synd med onani, det er blant de jeg har hørt om Onan...)

Onan måtte ta sin døde brors kone til seg som sin kone nummer to, men ville ikke føre slekten videre via henne, så han "hoppet av i svingen" og spilte dermed sin sæd til marken. Dette ble ikke sett på med blide øyne av Gud, og derfor tror mange kristne at han ikke vil ha noe av det vi kaller onani heller. Men det var jo altså ikke DET som var poenget til den store fader.

Skrevet

Stemmer, det var sånn det var ja...

Jeg husker jeg hørte historien og syns det var rart at det ble tolket som at onani var synd og at man skulle skamme seg...

Skrevet

Mange kristne mener sikkert at onani er synd, men jeg personlig tror ikke at Gud er av samme oppfatning. Skjønner ikke hvor de finner belegg for å tro at det er synd.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er få kristne som fremdeles mener at onani er synd. I flere etikkbøker skrevet av konservative teologer blir onani betegnet som noe positivt.

Gjest gjest1
Skrevet
Det er få kristne som fremdeles mener at onani er synd. I flere etikkbøker skrevet av konservative teologer blir onani betegnet som noe positivt.

Det var godt å høre..

Jeg har en venninne som er Jehovas Vitne, og hun og mannen giftet seg da hun var atten. Er det rart? Den seksuelle spenningen må jo bli helt uutholdelig når man for det første ikke får lov å ha sex før ekteskap og ikke får lov å roe brunsten på egen hånd heller.

Mannen viste seg forøvrig å være totalt psykopat, og de er i dag skilt. Hun er utstøtt fordi hun traff en ny mann som hun nå bor sammen med uten å være gift. Men troen har hun ikke mistet..... og tilbake til menigheten vil hun, de må bare få giftet seg først.... Men dette blir jo fort en helt annen diskusjon.... :roll:

• 5 måneder senere...
Skrevet

Den har ikke jeg helt skjønt enda. Er det noen som vet hvor i bibelen det står at onani er synd? Noen som kan henvise til et vers? Blir nesten litt provosert av dette her. Og joda, jeg er kristen, men ser ikke på onani som synd. Men vet ikke hvordan Gud ser på det.

Annonse
Gjest Varg-Menja
Skrevet

Det står ett sted i bibelen noe sånt som at "det er bedre å la sin sæd gå i en skjøges buk, enn å spille den på marken." Det vil si at i følge kristendommen er det er å foretrekke å gå til prostituerte fremfor å onanere...

Skrevet

Katolsk kristendome er jo VELDIG mye strengere enn "vanlig" kristendom slik den er i norge. Katolikker tror jo også at det er synd med prevansjon, rett og slett fordi Paven sier at det er det. Og det er feks ikke mange kristne i Norge i dag som mener at prevansjon er synd.

Skrevet (endret)

Klart det ikke er synd! Se her:

Salmenes bok 128,2: Frukten av dine henders arbeid skal du nyte; lykksalig er du, og det går deg vel.

Endret av Superlammet
Skrevet (endret)

På en nettside med bibelsk innhold kan man stille spørsmål til Gud. Her får man også svar på hva man spør om.

Ang. onani svarer Gud på følgende spørsmål:

Kjære Gud: Hvorfor er det galt og onanere? Det føles jo så godt, (hvis dette er veldig galt så vil jeg gjerne at du hjelper meg med å slutte.)

Kunne du også hilse til mormor? Jeg savner henne sånn.

Gud svarer: Kjære Ivar!

Som det antydes i 1. Mosebok så er det ikke lov å la sin sæd falle til jorden, og jeg straffet Onan med døden da han gjorde dette for ca. 3530 år siden. Les disse ordene, som jeg skrev i 1. Mos. 38:9-10:

Men Onan visste at avkommet ikke skulde høre ham til; når han derfor gikk inn til sin brors hustru, spilte han sæden på jorden for ikke å gi sin bror avkom. Men det var ondt i Herrens øyne det han gjorde, og han lot også ham dø.

Jeg har da aldri sagt at det er synd å onanere, bare at sæden ikke skal falle til JORDEN. MÅ DERE HA DET INN MED TESKJE? Er det så vanskelig å forstå at hvis Onan hadde latt sin sæd falle ned i en sokk, på et håndkle, i hetten på en Gore-tex jakke eller noe annet enn ned på jorden, så hadde han ikke blitt straffet med en pinefull død, og forvisning til Helvete.

Det samme gjelder deg Ivar, og alle dere andre som har sendt meg e-mail med spørsmål om hvorfor jeg ikke liker onani. Onani er greit, men sæd på jord er billett til Helvete, OK???

Jeg vil ikke ha flere henvendelser om onani. Hvis dette ikke respekteres vil jeg brøle fra det høye og la min røst høres fra min hellige bolig; ja, brøle skal jeg gjøre over min beitemark!

PS! Din mormor hilser tilbake og sier at hun har det råfett i sommersonen. Hun sier at hun ikke har hatt det så gøy siden din morfar gikk på trynet i peisen i det herrens år 1947.

Endret av Superlammet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...