Gå til innhold

Selstendig næringsdrivende som ønsker barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er selvstendig næringsdrivende og har utsatt drømmen om barn en stund fordi jeg ikke helt vet hvordan jeg/vi skal løse det.

Hvordan få det til økonomisk på den beste, men selvfølgelig lovlige måten.

Hva hvis jeg gjør firmaet mitt om til ett AS, setter inn vikar for meg selv som jeg betaler og tar ut dobbel lønn/overskudd året etter?

Noen som kan dele erfaringer? :)

Anonymkode: ae6ca...0a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har enk, og har tatt permisjon i 8 mnd med ett barn. Det var ikke noe problem å ta lovlig permisjon (8 mnd), jeg er litt usikker hva du mener med dette. Man har jo rett på permisjon selv om man er SN. Min virksomhet tok ikke skade av at jeg var fraværende den perioden, jeg jobbet ikke og hadde ingen vikar. Mine faste kunder ble informert om permisjonen, datoen jeg ville komme tilbake og var klare med nye oppdrag første uka tilbake.

Hvis du er usikker om lovligheten i det du planlegger (å ta ut lønn skjult som «bonus») basert på inntekten i perioden du egentlig er i permisjon, så bør du undersøke nærmere og selvfølgelig holde deg innenfor lovens rammer. NAV vet kanskje mer om dette enn randoms på KG.

Anonymkode: 3c867...5f9

Skrevet
1 time siden, BearMama skrev:

Vil det si at om man har har enk, får man foreldreperm på lik linje med vanlig arbeid fra første opptjente krone, eller må man tjene over en hvis sum for at f.eks far skal ha sine rettigheter?

Anonymkode: dd8e7...3f9

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil det si at om man har har enk, får man foreldreperm på lik linje med vanlig arbeid fra første opptjente krone, eller må man tjene over en hvis sum for at f.eks far skal ha sine rettigheter?

Det gjelder det samme som for de som er ansatt. Jeg har enk og er nå i min andre permisjon. Alt dette står det utfyllende om på nav.no 

Anonymkode: f8b54...4b0

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder det samme som for de som er ansatt. Jeg har enk og er nå i min andre permisjon. Alt dette står det utfyllende om på nav.no 

Kan du linke, så jeg kan lese om det? For jeg har ikke funnet noe om man må tjene over en viss sum osv.. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du linke, så jeg kan lese om det? For jeg har ikke funnet noe om man må tjene over en viss sum osv.. 

Du må tjene minimum en halv G i året, altså rett under 50 000 kr. Og ha jobbet i minst 6 av 10 mnd før permisjonen starter, samme som for ansatte. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må tjene minimum en halv G i året, altså rett under 50 000 kr. Og ha jobbet i minst 6 av 10 mnd før permisjonen starter, samme som for ansatte. 

Ok! Tusen takk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...