Gå til innhold

Har jeg brutt taushetsplikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ny sykepleier. Ferdig ifjor. Jeg holder taushetsplikt om mine pasienter. Men for et par dager siden så lurer jeg på om jeg brøt den. 

Det var en dårlig pasient på jobb, med mye smerter og ubehag. Uansett hva jeg gjorde så ble det ikke bedre. Reiste hjem med følelsen av å ikke strekke til for mine pasienter. På kvelden så jeg på en film som var litt emosjonell, men ingenting med hvordan det var på jobb. Jeg begynte å hulke og da samboeren spurte hva det var så datt det bare ut at en på jobben sleit med smerter og jeg gjorde alt men han hadde så vondt og ingenting hjalp. Jeg sa at ingenting om han utover det. Ingen navn, diagnose, alder eller noe. Sa heller ikke om det var mann eller dame, men sa han et par ganger så tror han skjønte det var en mann. 

Skal jo strengt talt ikke si noe, men har jeg brutt taushetsplikt? 

Anonymkode: c2137...b80

Videoannonse
Annonse
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

Nei, du har ikke brutt taushetsplikten. Den går på identifiserende innhold som kan gjøre at de finner ut hvem dette gjelder. 

Skrevet

Enkelt svart: NEI! 

Du kan slappe helt av da du ikke delte sensitive opplysninger som gjør at vedkommende kan identifiseres. Du er menneskelig og har behov for å «blåse» ut litt, men det er farlig da det er en knivsegg å balansere på.

Anonymkode: 08e18...d15

• Liker 7
Skrevet

Nei så absolutt ikke!!! Ta det med ro 😊 

Anonymkode: 0d7c6...18d

• Liker 3
Skrevet

Nei det har du ikke. Men når ting går veldig inn på deg så vil jeg råde deg til å snakke med kollegene dine. Vi står i mye tøft som ikke kan snakkes om, og da må vi backe hverandre iblant😊

Anonymkode: 5f47c...88c

• Liker 11
Skrevet

Nei, det har du ikke. Men til neste gang så kan det være lurt å snakke med noen av de andre på jobben din om det. Vi har alltid en utblåsningsrapport om vi har hatt en tøff vakt på jobb før vi går hjem. Og alle vet at det er godt å snakke med noen. 

Anonymkode: ec315...d73

• Liker 5
Skrevet

Vet du ikke svaret på dette når du er sykepleier? 

Svaret på spørsmålet ditt er nei. Samboeren din kan da ikke finne ut hvem dette var. Du sa jo ingenting om pasienten.

Anonymkode: 6a865...003

• Liker 11
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du ikke svaret på dette når du er sykepleier? 

Svaret på spørsmålet ditt er nei. Samboeren din kan da ikke finne ut hvem dette var. Du sa jo ingenting om pasienten.

Er det veldig nødvendig å svare så nedlatande? Taushetsplikten kan av og til vere vanskeleg, og kanskje særleg for ein nyutdanna. TS har jo snakka om ein pasient til ein som ikkje har noko med jobben hennar å gjere, og sjølv om ho ikkje sa noko identifiserande, så er det faktisk ikkje SÅ rart at ho vert usikker. 

• Liker 11
Skrevet
25 minutter siden, Amantheia skrev:

Er det veldig nødvendig å svare så nedlatande? Taushetsplikten kan av og til vere vanskeleg, og kanskje særleg for ein nyutdanna. TS har jo snakka om ein pasient til ein som ikkje har noko med jobben hennar å gjere, og sjølv om ho ikkje sa noko identifiserande, så er det faktisk ikkje SÅ rart at ho vert usikker. 

Ja det er jo litt skremmende at en sykepleier ikke vet hva taushetsplikten inneholder. Slle skal jo ha skrever under på taushetsplikten.

• Liker 12
Skrevet

Hvis du sier noe om en pasient men det du sier ikke kan identifisere pasienten, så har du selvsagt ikke brutt taushetsplikten.

Anonymkode: de16c...b8f

• Liker 1
Skrevet

Ble bare så usikker her jeg satt. Takk for svar alle sammen. Kan slappe av litt. Skal passe bedre på neste gang. 

Anonymkode: c2137...b80

Skrevet

Nei. En venn forteller titt og ofte om pasienter på jobb til meg, jeg har ikke sjans til å identifisere hvem vedkommende snakker om. Det er bare sunt å få litt utløp. Vennen min sier «en pasient» så kjønn ikke blir avslørt :) 

Anonymkode: 6601a...0a7

• Liker 3
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Kanskje det er lettere om du forsøker tenke deg frem til hva meningen med taushetsplikten er, da er det mye enklere å estimere hva som vil innebære å bryte eller ikke bryte den. Så er det selvsagt lurt å refreashe hukommelsen også. Men det er mye lettere å huske noe om du tar utgangspunkt i å forstå. Altså, hvorfor har vi taushetsplikt og vil den grunnen gjelde når du sa det du sa til samboer? Ved å stille deg selv den type spørsmål kan du få et godt svar, men alltid lurt å slå opp om du er usikker, selvsagt

• Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

det er nok det viktigste du må kunne med jobben din

Nei, taushetsplikten er meget langt fra å være det viktigste å kunne for en sykepleier. Ingen mistenker sykepleieskolen for å være vanskelig, men så lett at det viktigste kan man lære på en times tid, det er den dog ikke!

• Liker 5
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
Vox_populi skrev (På 12.1.2019 den 23.34):

Nei, taushetsplikten er meget langt fra å være det viktigste å kunne for en sykepleier. Ingen mistenker sykepleieskolen for å være vanskelig, men så lett at det viktigste kan man lære på en times tid, det er den dog ikke!

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Nei over hodet ikke:) Så lenge det ikke kan spores tilbake til en spesifikk person.

Anonymkode: 457af...cd3

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Å excuse me da, "NOE av det viktigste da". 

Nei, ikke det heller. Det viktigste en sykepleier må inneha, er den fagkunnskapen som gjør at han kan brukes som sykepleier. Oppdages det da at han mangler kjennskap til taushetsplikt, lar det seg rette på en times tid.
Omvendt – en ekspert i taushetsplikt kan ikke bli sykepleier på en time. Ikke på to heller.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...