Gå til innhold

Jobbe som bpa for en som har frisk ektefelle og husarbeid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser på noen slike stillinger. Hvis bruker er alene har jeg ingen motforestillinger med å tørke støv, vaske bad og lage middag.

Hvor mye av dette forventes når arbeidsleder bor sammen med en som er i full stand til å gjøre dette selv? Det står at man skal bistå personen i dette, men hvis person ikke har førlighet i armene så er det jo assistenten som gjør jobben?

har de også krav på egen hushjelp som kan vaske leilighet?

Anonymkode: 5964b...644

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

?

• Liker 3
Skrevet

For å sitere fra rundskrivet "Rettighetsfesting av brukerstyrt personlig assistanse (BPA)":

"Personlig assistanse etter helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2 første ledd nr. 6 bokstav b er bistand av både praktisk og personlig art. Bestemmelsen omfatter hjelp til alminnelig egenomsorg og personlig stell, også kalt personrettet praktisk bistand. Videre omfattes praktisk bistand til nødvendig rengjøring og annen nødvendig hjelp til alle dagliglivets praktiske gjøremål i hjemmet og i tilknytning til husholdningen."

Anonymkode: 735b2...51b

• Liker 11
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor mye av dette forventes når arbeidsleder bor sammen med en som er i full stand til å gjøre dette selv? Det står at man skal bistå personen i dette, men hvis person ikke har førlighet i armene så er det jo assistenten som gjør jobben?

Du er ansatt for å gjøre en jobb som også kan innebære husarbeid. Er det så vanskelig å skjønne?

Anonymkode: 77ef3...758

• Liker 29
Skrevet

Hvis du blir satt til bare husarbeid er det lov å si ifra. Men den som er hjemme gjør jo ofte husarbeid mens den andre jobber. Du er armer og ben til personen hjemme = husarbeid. 

• Liker 31
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser på noen slike stillinger. Hvis bruker er alene har jeg ingen motforestillinger med å tørke støv, vaske bad og lage middag.

har de også krav på egen hushjelp som kan vaske leilighet?

Blir jo feil å kalle bpa for hushjelp, men som bpa er du personens armer og bein og det er jo uansett normalt at ektefeller deler på husarbeid, så da blir dette en del av din oppgave.

Må si meg enig i hva andre har skrevet at hvis du har så mye imot det, så er det kanskje ikke rett stilling for deg.

Anonymkode: b57a0...4a9

• Liker 23
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For å sitere fra rundskrivet "Rettighetsfesting av brukerstyrt personlig assistanse (BPA)":

"Personlig assistanse etter helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2 første ledd nr. 6 bokstav b er bistand av både praktisk og personlig art. Bestemmelsen omfatter hjelp til alminnelig egenomsorg og personlig stell, også kalt personrettet praktisk bistand. Videre omfattes praktisk bistand til nødvendig rengjøring og annen nødvendig hjelp til alle dagliglivets praktiske gjøremål i hjemmet og i tilknytning til husholdningen."

Anonymkode: 735b2...51b

Den er grei. I situasjoner hvor bruker ikke bor alene så er det greit at de også har retningslinjer slik at den friske ektefellen ikke blir helt fratatt husarbeid. Jeg har lest om slike saker hvor bpa har fungert som hushjelp for hele familien. 

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du er ansatt for å gjøre en jobb som også kan innebære husarbeid. Er det så vanskelig å skjønne?

Hvor mye husarbeid skal bpa gjøre og hvor mye skal ektemannen gjøre? Hvis dette for det meste handler om husarbeid i tillegg til dusjing og personlig hygiene så blir bpa brukt feil. Da kan man si at bruker ikke så stort behov for alle timene

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvor mye husarbeid skal bpa gjøre og hvor mye skal ektemannen gjøre? Hvis dette for det meste handler om husarbeid i tillegg til dusjing og personlig hygiene så blir bpa brukt feil. Da kan man si at bruker ikke så stort behov for alle timene

praktisk bistand til nødvendig rengjøring og annen nødvendig hjelp til alle dagliglivets praktiske gjøremål i hjemmet og i tilknytning til husholdningen.

Er dette virkelig så vanskelig å forstå?

• Liker 11
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

praktisk bistand til nødvendig rengjøring og annen nødvendig hjelp til alle dagliglivets praktiske gjøremål i hjemmet og i tilknytning til husholdningen.

Er dette virkelig så vanskelig å forstå?

Forstår du ikke min problemstilling?

• Liker 8
Skrevet

Du skal ikke være hushjelp nei, men du må ta arbeidsleders del av husarbeidet (evt hjelpe til med, alt etter hjelpenehov).

Anonymkode: c139c...2c4

• Liker 13
Gjest kittkatt
Skrevet

Poenget er nok at du skal hjelpe med det som skal gjøres i løpet av dagen. Hvis personen klarer å vaske og rydde selv, så er det sannsynligvis ikke dette som blir din hovedoppgave. 

Det enkleste er nok å sende søknaden, få et intervju og hvis du får tilbud om jobben så må du bare snakke med dem om hva som er forventa. Kommunikasjon er løsninga på alt. Og det er lov å si nei til en jobb hvis du ikke er enig i arbeidsoppgavene.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det høres bare ut som om du finner på unnskyldninger for å ikke søke jobber.

• Liker 8
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det selskapsdame du vil jobbe som? 

Anonymkode: f4de1...a32

• Liker 8
Skrevet
29 minutter siden, kittkatt skrev:

Poenget er nok at du skal hjelpe med det som skal gjøres i løpet av dagen. Hvis personen klarer å vaske og rydde selv, så er det sannsynligvis ikke dette som blir din hovedoppgave. 

Det enkleste er nok å sende søknaden, få et intervju og hvis du får tilbud om jobben så må du bare snakke med dem om hva som er forventa. Kommunikasjon er løsninga på alt. Og det er lov å si nei til en jobb hvis du ikke er enig i arbeidsoppgavene.

Får man vite alle arbeidsoppgavene på intervjuet eller kan ekstra oppgaver, som vask av vinduer dukke opp underveis?. Jeg har ikke noe imot å gjøre husarbeid men hvis ektemannen kommer hjem til dekket bord og skinnende rene gulv hver dag så synes jeg den hjelpen kan organiseres annerledes. 

Hjelpen skal komme brukeren til gode. Om hn vil på kino i løpet av dagen så er det mer meningsfullt enn å vaske opp

• Liker 8
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Får man vite alle arbeidsoppgavene på intervjuet eller kan ekstra oppgaver, som vask av vinduer dukke opp underveis?. Jeg har ikke noe imot å gjøre husarbeid men hvis ektemannen kommer hjem til dekket bord og skinnende rene gulv hver dag så synes jeg den hjelpen kan organiseres annerledes. 

Hjelpen skal komme brukeren til gode. Om hn vil på kino i løpet av dagen så er det mer meningsfullt enn å vaske opp

Vet du hva?

Her sitter du og spekulerer i jobber du ikke engang har personlig erfaring med!

Jeg har jobbet som BPA og det var absolutt ikke fokus på husarbeid. Jeg støvsugde stua en gang i uken, utover det bisto jeg BRUKEREN.

Jeg tror du skal roe ned litt, her aner du tydeligvis ikke hva du snakker om!

• Liker 19
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har ikke engang jobbet som BPA og her sitter du og finner på alt mulig tull.

Huff, skjerp deg.

• Liker 14
Gjest kittkatt
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sånn at du bestemmer oppgavene selv. Din arbeidsleder er enten personen som trenger hjelp ( hvis han eller hun er i stand til det ) eller da denne ektefellen. I livet skjer det jo mange ting, så oppgavene kan endre seg fra dag til dag. De oppgavene som er viktigst blir de du får vite om på intervjuet. Du skal hjelpe denne personen til å ha et mest mulig normalt og godt liv. Og det er ikke du som jobber for personen som bestemmer hva som er godt/dårlig. Oppgavene som skal utføres i hjemmet, og som du blir bedt om å gjøre, skal du ikke sette spørsmålstegn ved.

Skrevet

Når behov for BPA vurderes, så er det alltid brukeren av tjenesten som vurderes. Hvorvidt vedkommende har voksne barn, samboer/ektefelle etc. er helt irrelevant, det er ikke de som vurderes. Så BPA blir å dekke brukerens del av husarbeid dersom vedkommende ikke kan utføre det selv, uavhengig. Det er for at partneren og barna deres faktisk skal få være partner og barn, ikke pleier. Jeg har sett på nært hold hva som skjer med forhold når et familiemedlem blir pleier for et annet. Man slutter å være familie rett og slett.

Men det har vært saker bla. i Oslo, hvor BPA assistenter nærmest har blitt brukt som slaver, så jeg ville vært forsiktig. Nå kjenner jeg ikke til sakene i Oslo godt nok til at jeg vet hva som skjedde, men her hvor jeg bor er det alltid en koordinator. Det vil si at de overvåker at assistenten får lønn, har nok hviletid osv., selv om det er brukeren selv som er arbeidsgiver. Så mulig det var koordinatoren som sviktet i sakene i Oslo.

Anonymkode: 76d99...33d

• Liker 17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...