Gå til innhold

Hjelp til strikkeoppskrift

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal strikke en genser og trenger hjelp til oppskriften da jeg aldri har fulgt oppskrift før!

http://oppskrift.garnius.no/oppskrift/VG/Viking Garn/1509/1509-7 Tuppen genser.pdf

Skal strikke i str 6/9 måneder.

Hvordan starter jeg her? Skal jeg legge opp 83 masker fordelt på 5 pinner? For så å begynne å strikke kun på den siste pinnen?

Anonymkode: 2b50e...d6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal strikke rundt på 5 pinner. Jeg ser ikke hvor det står at du skal bare strikke på den siste pinnen.

Anonymkode: 81af0...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BareDu skal strikke rundt på 5 pinner. Jeg ser ikke hvor det står at du skal bare strikke på den siste pinnen.

Bare tull at du skal strikke frem og tilbake. Begynn å strikke rundt med en gang, det er enklest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men hva menes da med  

Skift til p nr 3, strikk 1 omg rett og justèr samtidig masketallet til 72-84-96-96 m.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker det som at du skal bruke rundpinne (man strikker jo ikke bolen med strømpepinner), og 5 pinner vil da si 10 omganger (altså frem og tilbake 5 ganger som vil gi 5 riller). 

Anonymkode: a3e3f...01f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men hva menes da med  

Skift til p nr 3, strikk 1 omg rett og justèr samtidig masketallet til 72-84-96-96 m.?

Du skal øke med 1 maske før du begynner på mønsteret. Det er for å få mønsteret til å gå opp i antall masker på pinnene. Tallene du skal følge er nummer 2, de før og etter gjelder de andre størrelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at du begynner øverst i halsen på denne genseren, ikke nederst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skriver de da  

Strikk 5 p frem og tilbake i glattstrikk - og - Skift til p nr 3?

Betyr ikke p pinne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk at du begynner øverst i halsen på denne genseren, ikke nederst.

Oi, overse mitt svar lenger opp, jeg visste ikke dette. 

Anonymkode: a3e3f...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg opp masken på en rundpinne og strikk fem omganger fram og tilbake. Det skal være glattstrikk, så da skal du strikke første, tredje og femte pinne vrang, andre og tredje rett. Hvis du bare strikker rett får du riller, og det skal det ikke være.

Disse fem omgangene skal senere brettes inn og være belegg i halskanten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med det er snakk om å skifte pinnestørrelse? Det er vanlig å strikke f.eks. vrangborder på tynnere pinner og så skifte til en større pinnestørrelse når man begynner på hoveddelen. Fkes. om du la opp og strikket riller på p 2,5 så skifter du til pinne 3 når du kommer til hoveddelen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal legge opp 83 masker på en rundpinne som er 2,5 mm tykk. Så skal du strikke glattstrikk frem og tilbake over alle maskene til du har strikket 5 rader med masker (5 pinner). Glattstrikk er rettmasker på retten og vrangmasker på vrangen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg skal strikke en genser og trenger hjelp til oppskriften da jeg aldri har fulgt oppskrift før!

http://oppskrift.garnius.no/oppskrift/VG/Viking Garn/1509/1509-7 Tuppen genser.pdf

Skal strikke i str 6/9 måneder.

Hvordan starter jeg her? Skal jeg legge opp 83 masker fordelt på 5 pinner? For så å begynne å strikke kun på den siste pinnen?

Har du strikket noe før, eller er du helt fersk? Hvis du er nybegynner, ville jeg ha gitt meg i kast med noe enklere før du begir deg ut på denne. 

Anonymkode: 76b9e...6e4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...