Gå til innhold

Mor som kritiserer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 28 år og fikk en kronisk sykdom for omtrent ti år siden. Etter dette har jeg lagt på meg endel, begynt på antidepressiva og blitt arbeidsufør.

Jeg har en mor som stadig påpeker vekten min. Helt siden jeg var rundt 16 har jeg vell hørt at jeg har lagt på meg, må slanke meg osv. Jeg vet godt at jeg nå har blitt overvektig, og prøver og gjøre noe med det.

Jeg er relativt følsom, takler kritikk dårlig og har ett generelt lavt selvbilde. Dette kommer av en personlighetsforstyrrelse jeg har (mamma vet om dette). Dermed sårer det ekstra når mamma sier diverse ting som

-Du MÅ slanke deg
-Jeg synes du hadde vært finere med mørkt hår
-Du må ut å treffe folk. Få venner! Ikke bare sitte inne!
-Du må slutte å stå opp så sent

Sier også ofte hvor tynn hun var som ung, hadde barn, hus og mann når hun var på min alder.

Jeg kom ut av ett turbulent forhold for ett halvt år siden, men er fortsatt ikke helt over exen min og har fortsatt daglig kontakt med han. Mamma sier jeg må finne meg en ny ordentlig mann jeg kan få familie med, så jeg ikke ender opp gammel og alene for alltid. Altså, hun stresser meg når hun vet godt at jeg ikke føler jeg har dårlig tid og vil ta en dag av gangen. Hun har forresten samme kroniske sykdom som meg og har selv ett begrenset antall venner og livsstil, noe man ville trodd gjorde henne mer forståelsesfull. Jeg har sagt ifra til henne at hun stresser meg mtp forhold, at det er sårende og hele tiden høre at jeg må slanke meg. Da beklager hun og sier det ikke er sånn hun mener det.

Hva synes dere? Jeg føler meg stadig pirket på og aldri god nok. Har også fortalt henne at jeg er relativt fornøyd med livet mitt og at jeg prøver å gjøre mitt beste for at jeg skal ha det bra, selvom jeg sliter med diverse sykdommer.

Er så mye mer jeg kunne skrevet som hun sier og som sårer. Skal sies at hennes forhold til moren sin var dårlig.

Anonymkode: 76e8d...f98

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan virke som hun er bekymret for deg, og at hun ikke tror du "har noen planer" om å bryte ut av vonde vaner. Som feks å sove lenge, bare være inne, ikke pynte deg, overspise osv. 

Anonymkode: 6e0d6...315

• Liker 2
Skrevet

Hun sier der ikke for å være slem . Men hun vil ditt beste. Hun vil at du skal gå framover i livet ikke stå fast som du nå gjør.   Hun er glad i deg og vil at du skal være lykkelig Jeg sier IKKE at det er rett å si som hun gjør og noe av de tingene hun sier er helt teit.  Mødre er ikke  perfekte og gjør dumme ting de å. Man er aldri perfekt. Men du er nok også veldig følsom og har piggene  ute . Og tar  alt i værste mening.  Hadde hatt godt var å hatt en prat mellom dere sammen med en nøytral terapeut.  For å lufte  ut problemer og beholde godt samhold mellom dere.. 

Anonymkode: b189d...759

• Liker 2
Skrevet

Hun har egentlig rett i det hun sier med unntak av måten hun sier det på. Å be deg få mann og barn når er du er såpass syk er unødvendig. Det ville vært uheldig for deg og barnet, men å ta ansvar og tak i livet sitt er det bare du som kan og fakta er at du ikke får venner ved å sitte inne eller blir slank av å sitte inne og spise hele dagen. Jeg skjønner du er følsom og det er vondt å høre. 

Anonymkode: 898b8...de2

• Liker 3
Skrevet

Hva om INGEN sa disse tingene til deg, noen gang? 

Moren din har rett i mye av det hun sier, og hun sier det nok fordi hun ønsker deg vel i livet. Fordi hun er glad i deg. 

Snu på tankegangen din: hver gang du synes hun kritiserer deg, så tenk at hun sier hun er glad i deg. Du MÅ ikke gjøre som hun sier, men noe av det kunne nok vært bra for deg :) 

Anonymkode: 48cc7...cd0

• Liker 3
Skrevet

Jeg syns at moren din er ubetenksom og lite klok. Men jeg tror hun mener det godt. 

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan virke som hun er bekymret for deg, og at hun ikke tror du "har noen planer" om å bryte ut av vonde vaner. Som feks å sove lenge, bare være inne, ikke pynte deg, overspise osv. 

Anonymkode: 6e0d6...315

Men jeg har jo fortalt henne at jeg trives med å sove lenge. Jeg sminker meg, steller meg og sånt hver dag. Pynter meg når det trengs osv. Jeg er også ute med venner når jeg orker. Men hverdagen min er tøff, dermed prøver jeg å gjøre det jeg føler er best for meg selv.

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun vil at du skal gå framover i livet ikke stå fast som du nå gjør.

Det forstår jeg jo. Men ett halvt år som singel er vell ikke å stå fast når jeg nylig kom ut av ett 9 år langt forhold?

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun har egentlig rett i det hun sier med unntak av måten hun sier det på. Å be deg få mann og barn når er du er såpass syk er unødvendig. Det ville vært uheldig for deg og barnet, men å ta ansvar og tak i livet sitt er det bare du som kan og fakta er at du ikke får venner ved å sitte inne eller blir slank av å sitte inne og spise hele dagen. Jeg skjønner du er følsom og det er vondt å høre. 

Jeg har sagt at jeg en dag vil få barn. Men at jeg ikke er klar for det nå. Jeg er heller ikke klar til å gå videre og finne en "mann". Og jeg TAR jo tak i livet mitt, på min måte og en dag av gangen. Skal jeg gå ned i vekt fordi mamma sier det, eller fordi jeg selv vil? Skal jeg legge meg tidlig, fordi mamma sier jeg må gjøre det?

TS

• Liker 2
Skrevet

Hun mener det nok godt, men nå er du snart 30 år og hun burde legge fra seg oppdragerrollen nå.

Anonymkode: 72640...601

• Liker 1
Skrevet

Hva mener dere at moren har rett i det hun sier? Alt jeg ser er at hun kritiserer datteren sin, og trykker henne ned.

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sagt at jeg en dag vil få barn. Men at jeg ikke er klar for det nå. Jeg er heller ikke klar til å gå videre og finne en "mann". Og jeg TAR jo tak i livet mitt, på min måte og en dag av gangen. Skal jeg gå ned i vekt fordi mamma sier det, eller fordi jeg selv vil? Skal jeg legge meg tidlig, fordi mamma sier jeg må gjøre det?

TS

Nei, men du bør trene/gå tur annenhver dag for å ha et sunt sinn. Du bør legge deg til rimelig tid og etterstrebe en normal døgnrytme hvor du står opp til samme tid hver dag fordi det er sunnere for kropp og hode. Jeg ser du er litt trassig. Fakta er: trening, sunt kosthold og god døgnrytme hjelper på psykisk og fysisk helse. Om du velger å ikke ta vare på helsen din er det selvfølgelig greit for meg. 

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, snippsnapp skrev:

Hva mener dere at moren har rett i det hun sier? Alt jeg ser er at hun kritiserer datteren sin, og trykker henne ned.

Noen ganger trenger man å bli fortalt ubehageligheter om seg selv.  For at man ikke skal bli stående på samme sted.  Vi sier ikke at måten det er sagt på er rett. Men det er denne måten  moren viser omtanke på . 

• Liker 2
Skrevet

Har vi samme mor?

Anonymkode: 45762...e1a

Skrevet

Moren min er lik din. Hun har kritisert meg hele livet. Alt jeg gjør er galt, måten jeg gjør ting på er gal, det er stadig vekk noe feil med meg og min person. Jeg har endt opp med unnvikende personlighetsforstyrrelse pga dette. Noe sier meg at du har opplevd det samme og har samme pf.

Når man hele livet har fått høre at man er mislykket så tror man det selv også. Og jeg kan ikke tro at en mor "mener det beste" når hun holder på sånn. Man bryter ned all tro man har på seg selv! Og vi er ikke dumme heller. Jeg regner med TS ser selv at hun er overvektig, hun er fullt klar over at hun mangler mann og barn osv. Mer gnelling fra mor hjelper IKKE! 

Mitt råd til deg, TS, er å ta mer avstand til ein mor. Ha mindre kontakt, flytt gjerne så langt unna at hun ikke kan nå deg på kort tid. Om hun tar kontakt og setter igang tiraden om hvor feil alt i livet ditt er, sier du du er opptatt og at hun må gå/du må legge på. Ikke svar på det hun sier, ikke start en diskusjon. Overse det, eller, om det renner over, smell skikkelig tilbake om hvor fæl hun er som snakker så mye dritt til deg. 

Hun kommer aldri til å slutte. Selv om du blir slank, får deg mann, blir verdens mest vellykkede, finner hun garantert feil på deg. Sett grenser for deg selv. Det er det eneste som funker. 

Når det gjelder eksen så tenker jeg det er litt det samme der. Er du mer avhengig enn kjæreste?

Anonymkode: 0e9cd...e3e

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men du bør trene/gå tur annenhver dag for å ha et sunt sinn. Du bør legge deg til rimelig tid og etterstrebe en normal døgnrytme hvor du står opp til samme tid hver dag fordi det er sunnere for kropp og hode. Jeg ser du er litt trassig. Fakta er: trening, sunt kosthold og god døgnrytme hjelper på psykisk og fysisk helse. Om du velger å ikke ta vare på helsen din er det selvfølgelig greit for meg. 

TS har ikke sagt noe om at hun ikke har en normal døgnrytme da! Siden hun er ufør kan hun jo fint velge og være oppe til to og sove til elleve uten at det gjør noe! Om hun holder den rytmen er den likevel normal! Hun er ikke trassig, det er moren hennes som unødvendig kritiserer henne for ting hun strengt tatt ikke har noe med i og med at TS er voksen! I t

Anonymkode: 3efae...9d3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...