Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Det står jo i lappen inni esken at man kan få blodpropp av å bruke pilla også, da. Så at man kan få blodpropp av det er ikke noe nytt.

Gjest Gjesten
Skrevet

Det er større fare for blodpropp ved svangerskap enn ved bruk av p- piller. Sist denne saka var oppe var rundt 1995, med eit voldsomt hysteri rundt p- pillemerket Marvelon. Og dei stakkars forskarane som prøvde å sei at svangerskap var farlegare var ikkje interessante for media (som vanleg- fornuft er jo kjedeleg).

Gjest Juledame
Skrevet

Jeg leser alltid "bruksanvisningen" på medikamenter.

Om min p-pille står det også at det er økt risiko for blodpropp om man røyker og tar p-pille. Jeg har greid å slutte å røyke nå (bortsett fra fem-seks festrøyk pr mnd), så jeg er fornøyd. Jeg vet hvilken risiko jeg evt tar. Den er kalkulert i forhold til at jeg ikke ønsker å bli gravid, og hater å bruke kondom (er i et "sykdomsfritt" forhold.

Gjest Anonymous
Skrevet

I min fine informasjonsgreie i yasminesken står det;

"Når blodet levrer seg i blodåren, kalles det trombose eller blodpropp. Blodpropp kan også oppstå i en av dyptlignende venene i leggen (dyp venetrombose). Hvis blodproppen løsner, kan den nå lungearteriene og blokkere der (lungeemboli). Dyp venetrombose er en sjelden tilstand, men kan oppstå uansett om du bruker p-piller eller ikke.

Bruk av alle typer kombinasjons-p-piller innebærer en økt risiko for venøs blodpropp (VTE) sammenlignet uten bruk av disse. Risikoen for VTE er størst det første året en kvinne bruker en kombinasjons-p-pille. Den økte risikoen er mindre enn risikoen for VTE i sammenheng med graviditet som er beregnet til 60 tilfeller per 100 000 graviditerer. VTE er dødelig i 1-2% av tilfellene.

Det er ikke kjent hvordan Yasmin 28 påvirker risikoen for VTE sammenlignet med andre kombinasjons-p-piller.

I sjeldne tilfeller kan det oppstå blodpropper i en arterie (arterielle troboembolier), for eksempel i karene i hjertet (hjerteinfarkt) eller i hjernen (slag). I svært sjeldne tilfeller kan det oppstå blodpropper i lever, tarmer, nyrer eller i øyne.

Risikoen for hjerteinfark eller slag øker vanligvis jo eldre du er og jo mer du røyker. Du bør slutte å røyke dersom du bruker p-piller, særlig hvis du er eldre enn 35 år.

Hvis blodtrykket ditt øker mens du bruker p-pillen, kan legen råde deg til å slutte.

Risikoen for dyp venetrombose kan øke ved operasjon, lengre sengeleie, eller hvis du ikke er i stand til å gå under en lang periode. Hvis noe av dette skulle gjelde deg, må du informere legen om at du bruker p-piller i god tid på forhånd. Legen kan da råde deg til å slutte med pillene flere uker før operasjonen, ved begynnelse av sengeleiet eller i perioden du ikke er i stand til å gå.

Avbryt bruken av p-piller og kontakt lege umiddelbart hvis du ser tegn på blodpropp:

- Plutselig hoste uten klar årsak

- Kraftige smerte i brystet, eventuelt med utstråling i venstre arm

- Akutt åndenød

- Uvanlig, kraftig eller vedvarende hodepine eller migreneanfall

- Delevis eller fullstendig synsbortfall eller dobbeltsyn

- Uklar tale eller andre problemer med å snakke

- Svimmelhet

- Matthet eller nummenhet i en del av kroppen.

- Sterke magesmerter.

- Sterk smerte og/eller evelse i det ene beinet.

- Plutselige forandringer i bevegeligheten"

Så tja, vil du kalle det å være uvitende mtp blodpropp og bruk av p-piller? Litt lurt å lese "bruksanvisningen", ja.

Skrevet
Det står jo i lappen inni esken at man kan få blodpropp av å bruke pilla også' date=' da. Så at man kan få blodpropp av det er ikke noe nytt.[/quote']

Enig. Selv leser jeg alltid pakningsvedlegget, og trodde det var almennkunnskap at man visste om blodproppsfaren.

Gjest gjest1
Skrevet

:sinna: Arg...kjenner jeg blir litt sint på Dagbladet. Denne artikkelen var riktignok ikke SÅ unyansert som de vanligvis er, men.... Dagbladet (og VG, Aftenposten) har en forfeilet ide om at de driver med folkeopplysning, når de i realiteten bare sprer skremselspropaganda, ofte uten belegg. Også kjører de samme propaganda med jevne mellomrom, akk...

Er man disponert for blodpropp (har sykdommen Leiden etc) så kan man ikke bruke p-piller, ikke av noen som helst merke..!

Men skal være enig at er for lite kontroll før p-piller blir utskrevet. Dette kunne det vært mer fokus på.

Skrevet

Uansett; å ta blodprøver av ALLE som skal gå på p-piller synes jeg er overkill, når blodpropp faktisk er ganske sjelden. I tillegg kommer jo at mange som røyker ikke sier dette til legen, særlig unge, for da er det ikke alle som vil gi dem piller.

Synes folk faktisk har et ansvar selv også, for å lese pakningsvedlegg og finne ut om familiehistorie. Ikke bare skylde på helsevesenet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har en søster på 46 år som røyker mye ,og bruker p -piller.Er det VELDIG farlig? Hun skjuler for legen at hun røyker.

Skrevet

Ikke at jeg har noen symptomer, men: Er det egentlig mulig å merke en blodpropp før det er helt akutt?

Jeg går på Yasmin. Gynekologen min informerte ganske nøye om risikoen ved bruk av p-piller. Håper da virkelig at han ikke er den eneste som gjør det - selv om det er veldig få som skulle være uheldige å få blodpropp eller andre bivirkninger.

Skrevet
Jeg har en søster på 46 år som røyker mye ' date='og bruker p -piller.Er det VELDIG farlig? Hun skjuler for legen at hun røyker.[/quote']

JA

Hun er gammel og røyker, dvs to tilstander som gjør risikoen mye større enn ellers.

Gjest gjesta
Skrevet

Tror ikke det er så stor sjang.. Har aldri hørt om det før, og har ikke skjedd noen av mine venninner eller bekjente. Men skummelt at faren er der.

Men alt er jo farlig nå til dags... :ler::tunge1:

Gjest the imp
Skrevet

I denne saken virker det jo ikke som om hun ble undersøkt i det hele tatt. Da jeg gikk til helsestasjonen for å få p-piller var det ingen vei utenom gynekologisk undersøkelse første gangen eller ved bytte av partner. Måling av blodtrykk ble gjort hver gang.

Nå går jeg til legen, og der er det absolutt ingen kontroll. Ikke engang av blodtrykket. Det har riktignok blitt målt i forbindelse med andre undersøkelser, men likevel da, så å advare mot helsestasjoner synes jeg blir tåpelig. I tillegg er det vel faren til jenta som sier at en 16 år gammel jente ikke vet noe om sykdomshistorien til familien? Da mener jeg at familien har vært særdeles lite informative. En 16 år gammel jente bør absolutt vite om både sukkersyke og blodpropp osv. En lege ville heller ikke nødvendigvis visst mer om familiens sykdomshistorie enn helsestasjonen.

Som andre har nevnt står det faktisk i vedlegget som ligger ved p-pillene at det er en viss fare for blodpropp. Mener man at man er voksen nok til å gå på p-piller så bør man også være voksen nok til å lese vedlegget som følger med.

Det virker jo som om jenta synes synd på seg selv fordi hun plutselig må leve sunt, trene, ikke kan røyke!?, at hun ikke kan drikke alkohol og at hun må gå på medisiner kan jeg godt skjønne at hun synes er kjipt, jeg hadde selv syntes det var synd om jeg ikke kunne kost meg med et glass vin. Men å klage over at hun må gjøre ting som er til det beste for henne selv om hun ikke hadde fått blodpropp??

Men nå gikk hun jo på Yasmin da. Media elsker jo å dra fram denne p-pillen som den store, stygge ulven for tiden. Hvis hun hadde gått på en av de andre og eldre merkene tror jeg knapt merket hadde blitt nevnt engang.

Skrevet
Jeg har en søster på 46 år som røyker mye ' date='og bruker p -piller.Er det VELDIG farlig? Hun skjuler for legen at hun røyker.[/quote']

Hallo??? Å drive å skjule ting for legen er vel ikke særlig lurt hvis han skal skrive ut medikamenter :o .

Det er jo f.eks en grunn til at man får spørsmål om tilfeller av blodpropp i familien når man får foreskrevet p-piller. Er jo ikke så lurt å holde tilbake slik info for legen.

Gjest skindeep
Skrevet

Hun er ikke den eneste som fikk blodpropp av Yasmin p-pille. Her hvor jeg kommer fra var det også ei som fikk det.

Skrevet
Hun er ikke den eneste som fikk blodpropp av Yasmin p-pille. Her hvor jeg kommer fra var det også ei som fikk det.

Hun er sikkert ikke den siste heller, av enten den p-pillen eller andre typer. Det er tross alt en viss risiko med p-piller. Desverre :veldigsur:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg fikk blodpropp i det venstre beinet i juni 2003, og da hadde jeg brukt Loette p-piller i 6 mnd. Legen jeg var hos opplyste om mulig risiko, men sa også at Loette var det merket med desidert minst hormoner :o

Det var ikke vanskelig å merke at det var noe galt, for foten min hovnet opp og ble steinhard og det gjorde j***** vondt. Behandlingen besto av (som beskrevet i dbs artikkel) blodfortynnende sprøyter og etterhvert tabletter) Det er kun mens denne behandlingen pågår at man bør unngå alkohol, siden dette gjør blodet enda tynnere. I tillegg måtte jeg bruke en medisinsk kompresjonsstrømpe, veldig lekker sak med belte i livet...lange skjørt ble redningen den sommeren :wink: I ettertid har jeg ikke hatt noen plager, ingen smerter eller hevelser i benet, selv om jeg vet at dette er noe mange opplever. Håper jeg unngår det!

Ikke visste jeg at jeg hadde protein s-mangel, som gir økt risiko for blodpropp. Har også lest at den kan føre til senabort, så sånn sett er jeg nesten glad jeg for at det skjedde, for da får jeg iallefall ekstra god oppfølging under svangerskap (må bruke blodfortynnende i sprøyteform..menmen det er jo verdt det :roll: )

Selv om dette skjedde med meg, synes jeg det er overdrevet å ta blodprøver av absolutt alle som vil ha p-piller. Jeg synes derimot leger bør være flinkere til å presisere hvor viktig det er at jentene undersøker sykdomshistorien i familien sin. Vil tro det er mange som unngår dette for å holde p-pillene skjult for foreldre, men det er ingen god ide :fy: Det er nettopp slik informasjon som kan redde liv! Og er man gammel nok til å ta ha et aktivt sexliv bør man være gammel nok til å drøfte dette med noen i familien. Jaja, nok moralisme :roll:

-trulte :vinke:

Gjest marthepia
Skrevet

Det er ikke akkurat noe nytt.

Når jeg skulle få i meg p-piller spurte legen min meg spørsmål om blodpropp som:

* Har du hatt blodpropp før?

* Noen i familien som har hatt det? Plages med et?

* Røyker du?

- Når man røyker har man større sjanse for å utvikle blodpropp.

Jeg svarte nei på alt dette og hun sa at det var svært liten sjanse for at jeg fikk blodpropp. Det er ikke mange som får det. Man skal alltid bli advart mot det av legene før man begynner med det.

Skrevet

Aaaaangst! Bruker Yasmin selv. Synes det var litt merkelig at en 19-åring fikk blodpropp. Trodde det var de som begynte å komme opp i årene, overvektige og tunge røykere.

Nei, huff og huff..

Skrevet

Hei! Det var jeg som skrev innlegget over (trulte).

Tror ikke det er grunn til angst eller panikk pga slike avisartikler. Selv med bruk av p-piller er det liten risiko for blodpropp (mye mindre enn ved graviditet) med mindre andre faktorer er med i bildet. Det kan f.eks. være røyking, "høy" alder og at man er arvelig betinget for blodpropp (som jeg er, men det visste jeg ikke da :tunge1: ).

Men såklart, hvis noe av dette gjelder for deg kan det være lurt å ta det opp med legen for sikkerhets skyld :wink:

-snuppa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...