Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I 2018 hadde jeg så lite skattbar inntekt at jeg kun får ca 3.000 i feriepenger.

Fra 1.jan 2019 har jeg fast jobb, så da lurer jeg på om jeg i juni kun får disse 3.000 kronene, eller om jeg får vanlig lønn også? Vet lite om disse reglene, prøver å lese på lovdata men det er veldig tungvint forklart.

Å kun få 3.000 i juni ville jo vært helt krise..

Anonymkode: 855ca...724

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får ikke vanlig lønn når du har ferie. 

Skrevet

Hvis du ikke tar ut ferie i 2019 får du utbetalt vanlig lønn i tillegg til feriepengene. Feriepengene kommer da selvsagt fra din tidligere arbeidsgiver og har ingen sammenheng med den nye jobben din. Men hvis du velger å ta ferie i år blir du selvsagt trukket i lønn

Anonymkode: c1528...8ea

• Liker 1
Skrevet

Det min jobb gjør er å trekke en person 5 ukers ferie (altså litt over en mnd. med lønn), fra juni lønna og så får mann sommerpenger isteden. 

Men første året da jeg hadde jobb, hadde jeg ingen sommerferie (hadde ikke råd til å ikke få en hel mnd+ med lønn). Hadde en uke (5 dager) på høsten det året. Den uka ble jeg trukket for i junilønna, så fikk mindre penger da, men fikk dog fri med lønn senere på høsten :) 

Men om det er slik det fungerer der du jobber... :vetikke:

Anonymkode: 99da7...1d3

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis du velger å ta ferie i år blir du selvsagt trukket i lønn

Å velge å ikke ta ferie er ikke bestandig mulig – ikke hvis bedriften stenger helt eller delvis i ferieperioden.
Og får du feriepenger som dekker full ferie, er du nødt til å ta ferie.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Vox_populi skrev:

Å velge å ikke ta ferie er ikke bestandig mulig – ikke hvis bedriften stenger helt eller delvis i ferieperioden.
Og får du feriepenger som dekker full ferie, er du nødt til å ta ferie.

Man er ikke nødt til å ta ut mer ferie enn det man har opptjent feriepenger for. Så TS trenger ikke ta ut mer enn et par-tre dager ferie (som dekkes av de 3000 kronene). Disse dagene vil trekkes fra junilønna. Tar TS ut mer ferie, blir det tilsvarende mer trekk = lite utbetalt i juni.

Anonymkode: 40282...956

Skrevet

Du får bare 3000 i feriepenger om du tar ut ferie. Om du ikke tar ut ferie så får du den vanlige lønnen din i tillegg.

Anonymkode: a9090...854

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man er ikke nødt til å ta ut mer ferie enn det man har opptjent feriepenger for. 

Tull. Les Ferieloven §5 pkt. 5

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke tar ut ferie i 2019 får du utbetalt vanlig lønn i tillegg til feriepengene. Feriepengene kommer da selvsagt fra din tidligere arbeidsgiver og har ingen sammenheng med den nye jobben din. Men hvis du velger å ta ferie i år blir du selvsagt trukket i lønn

Anonymkode: c1528...8ea

Arbeidsplassen er jo stengt i 4 uker, så det er umulig å ikke ta ferie.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsplassen er jo stengt i 4 uker, så det er umulig å ikke ta ferie.

Da får du bare et par hundre eller noe slikt i juni. Og 3000 i feriepenger.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...