Gjest gjest 0 Skrevet 5. april 2005 #1 Skrevet 5. april 2005 Jeg har et tynt hvitt lag i hodebunnen som jeg tror kommer av shampoo eller balsam. Det lukter iallefall som slike hårprodukter og smaker som såpe. (ja jeg vet det høres ekkelt ut, men jeg har ikke smakt med vilje...) Når jeg klør meg i hodet sitter dette laget fast under neglene. Det kan kanskje se ut som om det er flas, men det er det ikke. For det løsner ikke så lenge jeg ikke skraper i hodebunnen. Noen som vet hva dette er eller hvordan jeg kan bli kvitt dette? Pam
Gjest Bhsiltsk Skrevet 5. april 2005 #2 Skrevet 5. april 2005 Sannsynligvis skyller du for kort tid. Du kan også prøve en periode med Head'n Shoulders for å se om det forsvinner.
Gjest Daniella_ i.i. Skrevet 5. april 2005 #3 Skrevet 5. april 2005 Jeg har det sånn som deg. Og har noe som heter seboreisk eksem. Har ikke smakt det selv, men det lukter som du sier; hårprodukter. Bruker selv en shampoo mot dette, den heter Fungoral. Finnes flere shampooer på markedet og hittill har jeg dessverre ikke funnet noen som fungerer noe særlig. Det kommer ofte i utbrudd. Så heldigvis er det ikke like ille hele tiden. prøv å unngå for parfymerte hårprodukter og prøv en shampoo mot seboreisk eksem. Kanskje det hjelper. Shampooene fåes kjøpt på apoteket
Saeria Skrevet 6. april 2005 #4 Skrevet 6. april 2005 Tenkte det sammen som Daniella. Jeg har også seborreisk eksem. Selv bruker jeg Selukos shampoen som fåes på apotek, fordi Fungoral ikke virket på meg. Synes du kan prøve fungoral først, og se før du evt. prøver selukos. En hudlege burde kunne si litt om du har denne eksemen også. Jeg gikk til legen først. Men da hadde jeg prøvd de fleste shampoene mot tørr hodebunn og flass, og de funka ikke, så da måtte det jo være ugler i den berømmelige mosen. Jeg trodde det var den eksemen, og jaggu hadde jeg rett.
Gjest gjest 0 Skrevet 6. april 2005 #5 Skrevet 6. april 2005 Hmmm eksem? jammen det klør jo ikke eller noe? Og siden det lukter og smaker shampoo var jeg nesten sikker på at det måtte komme fra hårproduktene jeg bruker... Klør dere som bruker spesialshampoo? Når jeg tenker etter hender det at det kribler litt hos meg, og at belegget kan være som små smuler innimellom som sitter fast i hodebunnen men som løsner lett når jeg skraper forsiktig med neglene. Pam
Saeria Skrevet 7. april 2005 #6 Skrevet 7. april 2005 Hos meg klør det ikke, men hos noen gjør det det. Og det er ofte litt shamporester i eksemet. Det oppfører seg, om en kan si det på den måten, på den måten du beskrev det.
Gjest Anonymous Skrevet 7. april 2005 #7 Skrevet 7. april 2005 Aha! Det høres jo ut som meg! Nå må jeg på apoteket i morgen. Men jeg som må bruke balsam, hvordan blir det?
Gjest Anonymous Skrevet 7. april 2005 #8 Skrevet 7. april 2005 Og foresten, kan man bli litt øm i hodebunnen og?
Gjest Pamella - ikke innlogget Skrevet 7. april 2005 #9 Skrevet 7. april 2005 Jeg er også øm i hodebunnen innimellom! Jeg får nok teste ut fungoralen, men jeg MÅ ha balsam! Ellers får jeg ikke gredd ut håret.. :-? Pam
Gjest Daniella_ i.i Skrevet 7. april 2005 #10 Skrevet 7. april 2005 Det klør ikke så ofte hos meg heller. Men jeg sitter ofte og klør meg i hodebunnen for å få vekk det hvite laget...nytteløst jeg vet. Men, det blir som å pirke på kviser. Man bare må... :-? Jeg tar aldri balsam helt ned mot hårrøttene. Etter jeg fikk eksemet så sluttet jeg helt med det og tar da balsam bare i lengdene. Og ja, man blir litt øm innimellom. Skikkelig dritt er det her, men, det går heldigvis vekk i perioder.
Saeria Skrevet 8. april 2005 #11 Skrevet 8. april 2005 Ja litt øm kan man bli. Og av og til, hvis man klør på det, så kan det væske litt. Det er om vintern det er verst, om sommern er det som regel bedre. Jeg har jo eksemet i ansiktet også, men der er det mer som tørr hud. Jeg har det rundt nese og i bryn. Har fått en egen reseptbelagt krem for det som funker fint. Man er gjerne litt rød i huden også hvis man har eksemet der, men det er ikke verre enn at det kan dekkes med litt pudder eller noe.
Gjest Pamella - ikke innlogget Skrevet 8. april 2005 #12 Skrevet 8. april 2005 Jeg har også mye tørr hud rundt nesen, jeg flasser iallefall veldig ofte på og rundt nesen. Kanskje dette har en sammenheng? Kan eksemet i hodebunnen ha ens ammenheng med at jeg får fort fett hår eller er det bare fordijeg pirker mye i hodebunnen? Pam
Saeria Skrevet 9. april 2005 #13 Skrevet 9. april 2005 Det er ikke uvanlig at de som har eksemet i hodebunnen etterhvert får det rundt nese og bryn. Noen får sågar det på brystet, i armhuler og på rygg. Jeg også sliter med at håret blir fort fett og jeg ser ikke bort i fra at det kan ha noe med eksemet å gjøre. At eksemet f.eks. øker produksjonen av oljer og sånn i hodebunnen. Jeg også flasser rundt og på nesen relativt ofte. Av og til kjennes det nesten ut som om nesa er semsket. Det er ofte bittesmå løse hudflak som er vanskelige å få bort. Av og til blir jeg litt tørr i huden rundt nesa og huden under det tørre er gjerne litt rød og sår. Kanskje du skal ta deg en tur til legen og få utskrevet Pevisone krem for eksemet (jeg er ganske sikker det er det) du har rundt nesa. Den kremen hjelper hvertfall meg, og jeg ser ikke så jævlig ut rundt nesa like ofte som før.
Gjest Gjesta Skrevet 9. april 2005 #14 Skrevet 9. april 2005 Jeg har såvidt prøvd Fungoral (fikk noen småkviser i hodebunnen), og inntrykket var at man knapt trenger balsam etterpå, selv om jeg normalt sett bruker det. Seborreisk eksem kan vel henge sammen med fett hår, tror jeg (etter navnet å bedømme). Hudflakene som normalt sett løsner, klumper seg sammen i kaker i hodebunnen.
Saeria Skrevet 9. april 2005 #15 Skrevet 9. april 2005 Det legene mener det kommer av, er jo en allergisk reaksjon mot en sopp som normalt skal være i huden. De har også funnet en sammenheng mellom barn som har barneskurv lenge og ungdom/voksne som utvikler denne allergiske reaksjonen og dermed får eksemet. Så det kan synes at den tørre, til tider litt stive huden, som ikke slipper taket lett fra hverken hodebunn eller ansikt, er en reaksjon på allergi.
Gjest Gjesta Skrevet 9. april 2005 #16 Skrevet 9. april 2005 iii head and shoulders ødelegger farget hår ihvertfall.. jeg har også brukt fungoral når jeg har hatt problemer med tørr hodebunn.. Men du kan også prøve det røde bio + hårvannet.. det renser bra opp i tørr hodebunn om det er det som er problemet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå