AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #1 Skrevet 12. januar 2019 Jeg er utleier og har bare et spm jeg kom på i farta her. I en periode over 5 år får jeg nå inn 3.sett med leietakere. Begge de andre gangene har leietakere tatt med seg både lyspærer samt batteriene til alle 5 brannvarslere. Jeg har begge gangene satt inn helt nye batterier og pærer ved innflytting. Hvordan skal dette egentlig være? Ift batterier har jeg selvfølgelig tenkt sikkerhet og satt inn nye batterier slik at de er fungerende i perioden hvor den står tom. (er en leilighet under også, så er veldig greit at hun skulle fått beskjed om det ble plutselig ble brann oppe). Anonymkode: 513e1...07f
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #2 Skrevet 12. januar 2019 Vel, det kan jo hende de har byttet både pærer og batterier mens de har bodd der og tenker dermed at det er deres? Jeg bytter lyspærer i leiligheten jeg leier men jeg kommre ikke til å ta de med meg når jeg flytter herfra! Du får ha det som et punkt i leiekontrakten da, at pærene i lyskildene som tilhører leiligheten skal være og det samme med batteriene i røykvarslerne! Anonymkode: 188e5...0ef 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #3 Skrevet 12. januar 2019 Har aldri falt meg inn å ta med batteriene i røykvarslerne eller lyspærer i lamper som følger leiligheten når jeg flytter i hvert fall. Uavhengig av om jeg har betalt for pærene/batteriene selv. Men der jeg jobber har jeg opplevd flere ganger at en eller annen kunde har skrudd pærene ut av lamper/advensstaker og at de har tatt batterier fra fjernkontroller og sånt, så det er kanskje noe folk ikke gidder å betale for selv. Merkelig oppførsel uansett. Ville nevnt det for den neste som skal flytte ut, «vennligst ikke ta med batterier og lyspærer, de følger leiligheten på lik linje med lamper/røykvarslere». Noe sånt. Burde ikke være nødvendig, men. Anonymkode: 8e8e9...7f1 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #4 Skrevet 12. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vel, det kan jo hende de har byttet både pærer og batterier mens de har bodd der og tenker dermed at det er deres? Jeg bytter lyspærer i leiligheten jeg leier men jeg kommre ikke til å ta de med meg når jeg flytter herfra! Du får ha det som et punkt i leiekontrakten da, at pærene i lyskildene som tilhører leiligheten skal være og det samme med batteriene i røykvarslerne! Anonymkode: 188e5...0ef Ja de har helt sikkert byttet underveis, og tenker da at det er deres som du sier. Men da har de også bodd der ei god beite uten å ha måttet kjøpt inn batterier/lyspærer🤔! Tidligere når jeg leide pleide heller ikke jeg å ta med meg slikt. Det var jo der når jeg flyttet inn så da tok jeg det som en selvfølge at jeg lot det jeg hadde kjøpt stå igjen. Anonymkode: 513e1...07f 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #5 Skrevet 12. januar 2019 Hva er det du lurer på? Det er ikke enkelt å lese seg til hva du egentlig lurer på. Har du lest forskriften og veiledningen? Der er det klart og tydelig forklart hvilke plikter du som eier har. Forskrift om brannforebygging, kapittel 2 "Forebyggende plikter for eieren av byggverk" Veiledning til forskrift om brannforebygging, kapittel 2 "Forebyggende plikter for eieren av byggverk" Anonymkode: e1180...ec0
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #6 Skrevet 12. januar 2019 Det er vel du som skal stå for selve utstyret, men batterier og pærer er det leietaker som står for. Så du kan jo bare slutte å kjøpe nye, og si at den nye leietakeren må ordne med det selv. Når det er sagt synes jeg det er veldig merkelig å ta med seg slike ting... Anonymkode: 503fd...525
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #7 Skrevet 12. januar 2019 Vet ikke svaret, men haha hva?? De tok med seg halvbrukte batterier og pærer? tenker at då må de enten være særegent gjerrige eller veldig fattige og hadde nok spyttet i de hundrelappene for pærer og batterier. Du trenger ikke kjøpe de dyreste pærene, for disse må jo leietakere skifte om de går uansett Anonymkode: fe501...408 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #8 Skrevet 12. januar 2019 I know! Sist leietaker jeg hadde tok med en halvfull støvsugerpose, fra støvsugeren, for den hadde han betalt for. Han påpekte at han ikke tok med seg pakningen fra kjøkkenkrana, selv om han hadde betalt for den også, raus type🤣 Anonymkode: aee41...efc 3
Gjest Blondie65 Skrevet 13. januar 2019 #9 Skrevet 13. januar 2019 Hva i all verden? Jeg har da alltid sett på dette som forbruksgjenstander som leietaker skal dekke. Og er alle lyspærene og batteriene på plass når man flytter inn så er det jo en selvfølge at disse følger boligen. At det går an å være så gnien? Og for ikke å snakke om jobb ... Gå rundt og skru ut pakninger, lyspærer og batterier? At de gidder.
Hengebuksvinet Skrevet 13. januar 2019 #10 Skrevet 13. januar 2019 Jeg stiller ofte med lyspærer til bytte, fra start. Har de i en skuff. Bruker også å kjøpe inn oppvaskgreier mm. Noen tar med mer enn de kommer med. Har faktisk opplevd at folk har tatt med klestørkestativ og vaskebøtte. Mens andre er rause og lar det stå igjen vaskeutstyr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå