Gå til innhold

Statistikk: ikke-gravide har flere symptomer enn gravide

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært prøver en stund og som flere andre sikkert kan kjenne seg igjen i, så er dpo-perioden ganske intens. Føler jeg på mange symptomer kan jeg lett bli forhåpningsfull samtidig som fravær av symptomer kan føre til at jeg blir deppa og mister trua. 

Alt dette har ført til intens googling rundt tidlige graviditetssymptomer og i jakten fant jeg siden Countdown to Pregnancy. Dette er en side som samler data om gravide og prøvere. Brukerne sporer syklusen sin og legger inn symptomer og resultatet av graviditetstester. På bakgrunn av dette har siden samlet omfattende mengder med data som gir innsikt i symptomene til både de som ble gravide og de som ikke ble gravide i syklusen de tracket. 

Noen eksempler på hva statistikken viser: 

Kvalme: 

Fra 1 - 9 dpo er det de ikke-gravide som har følt mest kvalme. 6 dpo opplever for eksempel 24.6 prosent av ikke-gravide, mens "bare" 22.9 prosent av de som viser seg å være gravide opplever kvalme. https://www.countdowntopregnancy.com/early-pregnancy-symptoms/symptom-chart.php?symptomid=58

Smerter i eggstokkene:

Oppleves omtrent like ofte av både gravide og ikke-gravide frem til 15 dpo, etter dette er det de ikke-gravide som kjenner mest i eggstokkene (6,9% mot 4,2% av de som var gravide på 18 dpo, for eksempel) https://www.countdowntopregnancy.com/early-pregnancy-symptoms/symptom-chart.php?symptomid=56

"Jeg føler meg gravid": 

Nok en gang er det de ikke-gravide som opplever denne følelsen oftest, i alle fall frem til 9 dpo. Interessant nok synker andelen ikke-gravide som føler seg gravide frem til 13-14 dpo før det plutselig stiger igjen mot 17 dpo. Uansett så er det en veldig liten andel kvinner totalt sett, både av de som er gravide og de som ikke er det. Kun 14% av alle som registrerer symptomer oppgir at dette er et symptom i det hele tatt før langt senere i svangerskapet. https://www.countdowntopregnancy.com/early-pregnancy-symptoms/symptom-chart.php?symptomid=32 

Dette er selvfølgelig ikke en vitenskapelig undersøkelse og jeg mener ikke at dere som føler på symptomer ikke er gravide, men jeg vet også at mange bekymrer seg mye på bakgrunn av symptomer, og da er det jo greit å vite at det ikke nødvendigvis betyr at alt er galt. Jeg håper også at det kan hjelpe noen til å la stress og tanker rundt symptomer ligge litt. :) 

Hvis det er noe man kan konkludere med så er det jo at alle er forskjellige og at det man kanskje tenker på som "typiske" gravidplager ikke trenger å være obligatorisk. 

Anonymkode: b788e...86b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye har nok med innbilning å gjøre. 

Om man vil ha ømme pupper og kvalme, ja da er det lett å kjenne litt ekstra etter. 

Anonymkode: fb98e...0d4

Skrevet

Kult :) Det stemmer nok. Den mnd jeg faktisk ble gravid, hadde jeg ingen symptomer og var opptatt av andre ting enn å lete etter symptomer. Likevel var det en ting som gjorde det hele mistenkelig, men tenkte ikke over det, før jeg testet noen dager over ikm pga vi har jo prøvere:) 

Anonymkode: f93f3...5e2

Skrevet

De gangene jeg har vært gravid har jeg omtrent ikke hatt noen symptomer frem til flere dager etter IKM. Brystene har f.eks vært helt uømme, mens de har pleid å være ømme før IKM ellers.

Skrevet

Jeg har vært gravid tre ganger og har identiske symtpomer de månedene jeg er gravid, og de månedene jeg håper jeg er gravid, men mensen kommer når den skal. 

Anonymkode: 18213...c47

Skrevet

Tenker det også har sammenheng med hvor aktiv prøver man er og hvor masse man tenker på det. De to gangene jeg har vært gravid har jeg definitivt hatt mer tidlige symptomer enn når jeg ikke var  det, men heg var veldig laid back og tenkte bare skjer det så skjer det. 

Folk som er så ivrige prøvere at de skriver ned symptomer vil nok fort kjenne både det ene og det andre, ja.

Anonymkode: 0510c...618

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...