Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Har akkurat funnet ut at bestevenninna mi har spiseforstyrrelse. Hva kan jeg gjøre for å støtte henne?

Føler for å gjøre noe ekstra.

Videoannonse
Annonse
Gjest Nefertiti
Skrevet

Lytt, og prøv å forstå henne. Råd henne til å kontakte noen profesjonelle å prate med.

For all del ikke ta den tonen: " jammen du må bare spise mer, så går alt så bra". Den funker ikke, og fører bare til at du skyver henne lenger vekk.

Ta henne med på koselige ting, ut på kino, cafe osv. Vær en virkelig venn. (restaurantbesøk vil kanskje ikke være helt passende)

Ta kontakt å vis at du bryr deg. Spiseforstyrrelser er en psykisk sykdom, så det er mye som kan ligge bak.

La henne fortelle om dette litt på egenhånd.

Gjest Anonymous
Skrevet
Lytt, og prøv å forstå henne. Råd henne til å kontakte noen profesjonelle å prate med.

For all del ikke ta den tonen: " jammen du må bare spise mer, så går alt så bra". Den funker ikke, og fører bare til at du skyver henne lenger vekk.

Ta henne med på koselige ting, ut på kino, cafe osv. Vær en virkelig venn. (restaurantbesøk vil kanskje ikke være helt passende)

Ta kontakt å vis at du bryr deg. Spiseforstyrrelser er en psykisk sykdom, så det er mye som kan ligge bak.

La henne fortelle om dette litt på egenhånd.

Jeg synes Nefertiti sier masser av ting som sikkert er lure her :)

Du er lur selv du, som spørr om råd før du gjør noe..

Håper og tror det går fint :)

Gjest gjesta
Skrevet

Ikke la henne føle seg alene eller mindre verd.

Mange tror det er pga de skal konkurrere med supermodeller,men det er oftere fordi at de føler seg mindre verd & ikke har kontroll over livet sitt.

Skrevet

Slenger meg på Nefertitis råd her. Du må ihvertfall ikke trekke deg unna henne. Vis henne at du bryr deg om henne. Kommer du ingen vei, og det begynner å bli alvorlig, må du kontakte lege og spørre hva du skal gjøre. Flere med spiseforstyrrelser nekter å innse at de har et problem, og det er en alvorlig sykdom...

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for kjempefine svar. Heldigvis har hun oppsøkt hjelp, og går nå til terapi.

Jeg prøver å være der for henne, men føler at jeg trenger en måte å vise henne på at jeg har troen på henne!

Men det er vanskelig å vite hvordan jeg skal ordlegge meg uten at det blir teit..

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er ofte "sterke" og vellykkede mennesker som ender opp med en eller annen form for spiseforstyrrelse. Ikke bare mennesker som føler seg mindre verd.

Gjest Anonymous
Skrevet
Takk for kjempefine svar. Heldigvis har hun oppsøkt hjelp, og går nå til terapi.

Jeg prøver å være der for henne, men føler at jeg trenger en måte å vise henne på at jeg har troen på henne!

Men det er vanskelig å vite hvordan jeg skal ordlegge meg uten at det blir teit..

Synes ikke det blir teit jeg :riste:

Jeg tror ikke du ville trenge å vektlegge dette med spiseforstyrrelser så mye. Venner er jo venner fra starten av fordi det er 2 stykker som gjennom småting viser at de bryr seg om hverandre, ikke sant :)

Jeg har tro på det å :ler: Kunne dere ikke bare være helt 'vanlige', slik dere ellers ville være - gjøre noe dere liker og kansje tom begynner å :ler: av :P

Jeg vet så lite om dette er jeg redd for, så ikke ta noe bokstavlig.. Bare tenkte det kansje kunne være greit å bare være der for henne uansett. Slik venner normalt er :) Jeg tror det kommer til å gå finfint med venninen din :Nikke:

Skrevet

Du kan jo klikke deg inn på www.iks.no

Interessegruppa for kvinner med spiseforstyrrelser.

Der er det telefonnummer til de forskjellige fylkeslagene og mulighet til å ringe for å få informasjon om spiseforstyrrelser også står det.

"Telefonen betjenes bare av kvinner som har egenerfaring med spiseforstyrrelser. Alle kan ringe inn, uansett om du er kvinne eller mann, har spiseforstyrrelser selv eller kanskje lurer på om du har det. Kanskje du er bekymret for en av dine nærmeste, er lærer, trener, eller helsepersonell som ønsker veiledning eller informasjon. Også mange skoleelever/studenter med oppgaver ringer til oss. Du kan være anonym hvis du ønsker det."

Hentet herfra : http://www.iks.no/iks_tilbud.htm

Kanskje de har noen gode tips til deg også. De som sitter der har jo opplevd dette selv :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...