AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #1 Skrevet 12. januar 2019 Har et barn tidligere der far tok ut full permisjon. (Felles og sin kvote) jeg var kun hjemme de første 6-7 ukene etter fødsel) Nå venter vi barn. Og jeg har ikke opptjent meg til foreldrepenger. Han skal ta fellesperiode og fedrekvote. Har lest på nett men står forskjellig forskjellige steder. Får jeg engangsstønad hvis far får foreldrepenger når han går ut i permisjon? Og eller får han foreldrepenger hvis jeg tar ut engangsstønad? Anonymkode: 40751...6a9
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #2 Skrevet 12. januar 2019 Ja, du får engangsstønad som er ment å dekke de ni ukene du må ta pga helse (dvs tre uker før fødsel, og seks uker etter fødsel). Han har fortsatt selvstendig rett til foreldrepenger, så lenge du er i aktivitet (studier eller jobb), men kan ikke starte uttak før de første seks ukene etter fødselen har gått. Hvis du ikke er i aktivitet kan far ha rett på foreldrepenger om du er for syk til å ta deg av babyen, men da må det solid legeerklæring til. Hvis du er ufør så har far bare rett på 15 uker, siden det da ikke stilles krav til at du er i aktivitet. Anonymkode: 41ba5...2e3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #3 Skrevet 12. januar 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, du får engangsstønad som er ment å dekke de ni ukene du må ta pga helse (dvs tre uker før fødsel, og seks uker etter fødsel). Han har fortsatt selvstendig rett til foreldrepenger, så lenge du er i aktivitet (studier eller jobb), men kan ikke starte uttak før de første seks ukene etter fødselen har gått. Hvis du ikke er i aktivitet kan far ha rett på foreldrepenger om du er for syk til å ta deg av babyen, men da må det solid legeerklæring til. Hvis du er ufør så har far bare rett på 15 uker, siden det da ikke stilles krav til at du er i aktivitet. Anonymkode: 41ba5...2e3 Ikke Ts, bare et spørsmål. Hvis man er ufør så kan man da få engangsstønad, full normal ufør hele veien og far få 15 uker dersom man har legeerklæring på det? Det er ganske mye.. Anonymkode: 09123...1aa
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #4 Skrevet 12. januar 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Ikke Ts, bare et spørsmål. Hvis man er ufør så kan man da få engangsstønad, full normal ufør hele veien og far få 15 uker dersom man har legeerklæring på det? Det er ganske mye.. Anonymkode: 09123...1aa Det kan man tror jeg. Hva er legeerklæringen for ? Anonymkode: 5b8d7...d30
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #5 Skrevet 12. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan man tror jeg. Hva er legeerklæringen for ? Anonymkode: 5b8d7...d30 Var kun hypotetisk, en legeerklæring for at mor er for syk dårlig å ta seg av babyen Anonymkode: 09123...1aa
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #6 Skrevet 12. januar 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Har et barn tidligere der far tok ut full permisjon. (Felles og sin kvote) jeg var kun hjemme de første 6-7 ukene etter fødsel) Nå venter vi barn. Og jeg har ikke opptjent meg til foreldrepenger. Han skal ta fellesperiode og fedrekvote. Har lest på nett men står forskjellig forskjellige steder. Får jeg engangsstønad hvis far får foreldrepenger når han går ut i permisjon? Og eller får han foreldrepenger hvis jeg tar ut engangsstønad? Anonymkode: 40751...6a9 Det blir ingen "fedrekvote" om du ikke skal ta ut foreldrepermisjon. Da kan han ta så mye han vil opptil 40 uker full permisjon, men kun om du oppfyller aktivitetskravet. Om du ikke oppfyller aktivitetskravet får ikke far foreldrepermisjon i det hele tatt. Dette er akkurat den situasjonen Norge blir kritisert for i EU-domstolen; at far ikke har selvstendig opptjeningsgrunnlag til foreldrepermisjon uavhengig av mor. Men om du fyller aktivitetskravet, som er 100 % jobb, studier eller en kombinasjon av de to, kan far ta foreldrepermisjon, og du kan få engangsstønad. Anonymkode: dbc3c...fa9 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #7 Skrevet 12. januar 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Var kun hypotetisk, en legeerklæring for at mor er for syk dårlig å ta seg av babyen Anonymkode: 09123...1aa Det trengs ikke for de 15 ukene. Om far skal ta 31 uker trengs den. Anonymkode: 5b8d7...d30
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #8 Skrevet 12. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det trengs ikke for de 15 ukene. Om far skal ta 31 uker trengs den. Anonymkode: 5b8d7...d30 Men får mor da både engangsstønad og ufør uten noe opphold? Anonymkode: 09123...1aa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå