Gå til innhold

Ta opp igjen kontakten med moren min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For 3 år siden kuttet jeg kontakten med min mor. Hun er det vi på godt norsk kan kalle en psykopat. Hun ødela barndommen min med omsorgssvikt i ganske stor grad. Jeg har selv utviklet store psykiske problemer pga oppveksten min som gjør at jeg er ufør.

Hun mener det ikke er noe galt med henne og har derfor alltid nektet å søke hjelp selv. Det har alltid vært alle andre som er problemet ifølge henne. Derfor har hvert eneste forsøk på å prate med henne vært nytteløst. Jeg har også kuttet kontakten med henne en gang tidligere og det varte i ca et halvt år. Hun kom krypende og ba meg så inderlig om å gi henne en ny sjangse. Og selv om hun i bunn og grunn skyldte på alle andre for oppførselen sin så kom det nå en halvhjertet unnskyldning og jeg var svak og godtok. 

Det tok jo ikke mange ukene før alt var ved det gamle og jeg merket mer og mer at hun sugde livsgnisten ut av meg i tillegg til å trigge mye vonde følelser. Så for 3 år siden som sagt, så sa jeg takk og farvel for godt. Skrev en melding om at jeg ikke orket mer og at jeg ikke har noe interesse av å ha mer kontakt. Også blokkerte jeg nummeret hennes og har ikke hørt noe mer. 

Etter denne avgjørelsen har jeg hatt det mye bedre med meg selv og jeg har hele tiden følt at dette er den rette avgjørelsen. 

Men lillesøsteren min er nå der at hun ønsker seg barn og med det så innser jeg jo at jeg må se moren min igjen om jeg vil være delaktig i fremtidig dåp, bursdager osv. (Søsteren min har altså fremdeles kontakt med moren vår) Dette er noe jeg inntil videre har unngått å tenke for mye på ettersom det trigger både angst og ptsd’en min. 

Men i går fikk jeg meldingsforespørsel på messenger fra moren min. Etter et ganske heftig angstanfall så klarte jeg roe meg og gå inn og se. Hun ber nå igjen om å få ta opp kontakten, men ikke et ord om at hun unnskylder seg eller noe. Bare at hun har det så vondt uten meg i livet sitt. 

Jeg kommer aldri til å ville ha normal kontakt med henne igjen, og mest av alt har jeg lyst til å be hu dra til helv... Kommer ikke til å gjøre det, for jeg vil jo kunne holde en sivilisert tone i evt fremtidige familiegreier. Men jeg vil heller ikke gi hu inntrykk av at ting kan ordne seg mellom oss. For det kan det ikke.. 

Hva ville du gjort i denne situasjonen? 

Anonymkode: ffa81...850

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det at du får angstanfall tilsier at du ikke bør ha kontakt med moren din. Når det gjelder tantebarnet ditt, så trenger du ikke dukke opp der mens moren din er der. Møt opp tidligere på dagen eller senere. Viktigste her er din helse. 

• Liker 2
Skrevet

Du kan forsøke å tenke nøye gjennom nøyaktig hvordan du ønsker forholdet deres skal være. Hvor mye kontakt er ok? Er det spesielle tema du ikke ønsker å diskutere? Hvilken type kontakt kan du akseptere?

Hvis du klarer å formulere og formidle grensene dine helt tydelig kan du sette dette som et "krav" for å gjenoppta kontakten. Vet ikke om du går i behandling, men isåfall kan du jo også diskutere dette med behandler og få hjelp til å stå i det og holde fast på grensene dine dersom hun forsøker å overkjøre deg igjen. 

Ellers er jeg enig med brukeren over, dersom du ikke klarer å sette grenser for deg selv, og får kontroll på angsten er det kanskje ikke verdt det. 

• Liker 1
Skrevet

Selv om du møter henne i tantebarnas dåp og bursdager, trenger du ikke kommunisere med moren din direkte eller ut over dette. Du trenger ikke ha kontakt med henne på meldinger eller sosiale medier. Dette har ingen sammenheng.

Anonymkode: 9f51e...d82

• Liker 1
Skrevet
På 15.1.2019 den 8.08, AnonymBruker skrev:

Selv om du møter henne i tantebarnas dåp og bursdager, trenger du ikke kommunisere med moren din direkte eller ut over dette. Du trenger ikke ha kontakt med henne på meldinger eller sosiale medier. Dette har ingen sammenheng.

Anonymkode: 9f51e...d82

Enig. 

Og hva mener moren din med kontakt? Du kan jo begrense det til møter i bursdag/dåp. Du trenger ikke si annet enn hei og ha det. Vær høflig når dere treffes men ikke oppsøkende. 

Høres ikke ut som du kan vente en unnskyldning fra henne. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...