AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #1 Skrevet 12. januar 2019 Har planlagt en ferietur til Bali lenge. Nå har jeg blitt gravid, og er 2 mnd på vei. Kommer til å være 3 1/2 mnd på vei når jeg drar. Er det trygt? Farlig? Noe jeg bør passe på? Anonymkode: 8a858...f49
Nimneri Skrevet 12. januar 2019 #2 Skrevet 12. januar 2019 (endret) Jeg ville aldri gjort det. Ville vært redd for å bli infisert med zikavrius eller malaria og skadet fosteret. Det finnes noe medisiner du kan bruke for å forebygge malaria (og da er du akkurat innenfor mtp hvor langt du er kommet og om det er trygt å bruke) men for å forebygge zikavrius blir vel det bare vanlige myggmidler. Det sies at risikoen for at du blir smittet er liten, men konsekvensene om du skulle bli smittet er stor! Endret 12. januar 2019 av Nimneri
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #3 Skrevet 12. januar 2019 Jeg tenker at man burde klare å holde seg i 9 mnd... Anonymkode: ba7a8...a5c
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #4 Skrevet 12. januar 2019 Kjenner gravide som har vært på Bali uten problemer. Malaria er ikke et problem der. Man trenger ikke malariaforebyggende medisiner for å dra til Bali. Vet ikke med zika nå, men det ville jeg undersøkt grundig før jeg dro. Anonymkode: 125d2...e4a
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #5 Skrevet 12. januar 2019 Nei, hadde ikke risikert det under svangerskapet. Anonymkode: f0ff2...3b0
Nimneri Skrevet 12. januar 2019 #6 Skrevet 12. januar 2019 (endret) 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjenner gravide som har vært på Bali uten problemer. Malaria er ikke et problem der. Man trenger ikke malariaforebyggende medisiner for å dra til Bali. Vet ikke med zika nå, men det ville jeg undersøkt grundig før jeg dro. Anonymkode: 125d2...e4a Så det nå ja, det forekommer andre steder i Indonesia, men på Bali skal det være fritt for akkurat malaria. Men det er jo også andre sykdommer du utsetter deg og fostert for. Du kan som gravid heller ikke ta vaksine for japansk encefalitt eller tyfoydfeber. Og med myggen er du også utsatt for chikungunyafeber. Selv om du kjenner til andre gravide som har reist uten problemer betyr ikke det at det er trygt. Det er en risiko man tar. Og jeg tenker det i dette tilfelle er en unødvendig risiko. Jeg kjenner forresten til folk som kjører bil uten å bruke bilbelte, gått helt fint med dem! Folkehelseinstituttet opplyser om sporadisk tilfeller av zikavrius i bl.a Indonesia. De anbefaler gravide å utsette unødvendige reiser til land som zikavrius og malaria (vet det ikke er på bali nå) forekommer. https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/zika/rad-til-gravide-og-andre-reisende---landliste/ Endret 12. januar 2019 av Nimneri
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #7 Skrevet 12. januar 2019 2 timer siden, Nimneri skrev: Så det nå ja, det forekommer andre steder i Indonesia, men på Bali skal det være fritt for akkurat malaria. Men det er jo også andre sykdommer du utsetter deg og fostert for. Du kan som gravid heller ikke ta vaksine for japansk encefalitt eller tyfoydfeber. Og med myggen er du også utsatt for chikungunyafeber. Selv om du kjenner til andre gravide som har reist uten problemer betyr ikke det at det er trygt. Det er en risiko man tar. Og jeg tenker det i dette tilfelle er en unødvendig risiko. Jeg kjenner forresten til folk som kjører bil uten å bruke bilbelte, gått helt fint med dem! Folkehelseinstituttet opplyser om sporadisk tilfeller av zikavrius i bl.a Indonesia. De anbefaler gravide å utsette unødvendige reiser til land som zikavrius og malaria (vet det ikke er på bali nå) forekommer. https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/zika/rad-til-gravide-og-andre-reisende---landliste/ Japansk encefalitt er det ekstremt liten sjans for å få. Så vist meg bekjent, er tyfoid mest aktuelt om du skal på eventyr av den rurale sorten. Når det er sagt, så er hygienen på Bali som resten av Indonesia så som så. Neida, ingenting er risikofritt, men gravide jeg kjenner som har vært der, har nok også tatt en vurdering av risikoen og funnet det trygt nok. Den flåsete sammenligningen med bilbelte kan du bare spare deg for. Anonymkode: 125d2...e4a 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #8 Skrevet 12. januar 2019 Hadde jeg ALDRI tatt sjansen på! Har vært der selv i 2 måneder i strekk, avføringen min bare raaaaant ut av meg uansett hva jeg spiste! Du risikerer alt for mye med å dra dit, syns du kan vente. Anonymkode: 7b273...74d
Gjest Kritt Skrevet 12. januar 2019 #9 Skrevet 12. januar 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Har planlagt en ferietur til Bali lenge. Nå har jeg blitt gravid, og er 2 mnd på vei. Kommer til å være 3 1/2 mnd på vei når jeg drar. Er det trygt? Farlig? Noe jeg bør passe på? Anonymkode: 8a858...f49 Selv ville jeg vært redd for å være så langt hjemmefra om noe skulle skje.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #10 Skrevet 12. januar 2019 https://wwwnc.cdc.gov/travel/files/zika-areas-of-risk.pdf cdc.gov er en god og pålitelig side. Anonymkode: 125d2...e4a 1
addict Skrevet 12. januar 2019 #11 Skrevet 12. januar 2019 Nei. Pga zikavirus så hadde jeg ikke reist. Det er en grusom sykdom. 2 stk i termingruppa mi hadde gjort det samme og måtte la være å dra dessverre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå