AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #21 Skrevet 12. januar 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror nok det er mye feildiganostisering ute å går. Og NEI folk med asperger ser ikke normale ut!! Da tror jeg nok de har fått feil diagnose. Jeg har selv asperger diagnose og det har ikke du så hvorfor bryr du deg. Du kan heller henge deg oppi de med ptsd og hvordan de ser ut utseendemessig. Anonymkode: a053c...6ad Hvorfor tar det ikke da bare to sek å diagnostisere en med asperger da? Hvis det er så lett å se på personen at han har det mener jeg. Hvordan forklarer du feildiagnostiserte når det etter din mening er så lett å se hvem som er "normal" og ikke? Anonymkode: bee3d...472 1
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 12. januar 2019 #22 Skrevet 12. januar 2019 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror nok det er mye feildiganostisering ute å går. Og NEI folk med asperger ser ikke normale ut!! Da tror jeg nok de har fått feil diagnose. Jeg har selv asperger diagnose og det har ikke du så hvorfor bryr du deg. Du kan heller henge deg oppi de med ptsd og hvordan de ser ut utseendemessig. Anonymkode: a053c...6ad Mange med Asperger sminker seg og kler meg normalt og nei; man kan ikke alltid se det på den det gjelder. En med mild grad ser helt vanlig ut. Endret 13. januar 2019 av Kjærlighetsbarn98
Duckie Skrevet 12. januar 2019 #23 Skrevet 12. januar 2019 18 minutter siden, AnonymBruker said: På mange mpter er det lettere å se på jenter om de er på spekteret, da jenter med diagnosen ikke er opptatt av mote og sminke på samme måte som andre.. på gutter og menn er det kanskje mer at de ser ustelte ut, bustete hår, briller fordi de ikke klarer finmotirkkken med å sette på linser osv Anonymkode: a053c...6ad Jenter på spekteret er mye vanskeligere å diagnosisere enn gutter på spekteret. Jeg er jente, og ganske lite opptatt av klær og sminke. Sminker meg ikke nødvendigvis hver dag, og vet knapt hva som er in. Ofte har jeg bustete hår og. Men jeg har ikke asperger. Argumentene dine henger ikke på greip. 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #24 Skrevet 12. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jo, man ser det kanskje ikke på de som er veldig mildt rammet, men på de som er litt hardere rammet så kan man faktisk se det. Har du sett "helene sjekker inn på barnebolig"? der er det en jente med autisme og man kan så absolutt se det på utisden. Men det fins også mange som ikke er interessert i nyeste mote og sminking som IKKE er på spekteret, men de fleste som ER på spekteret er ikke interessert i det. Jeg regner med du ikke har dette diagnosen selv.. har du i det hele tatt sett en autist før? Anonymkode: a053c...6ad Autisme og Aspergers er ikke det samme fyi Anonymkode: 0c605...68b
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #25 Skrevet 12. januar 2019 Akkurat nå, Duckie skrev: Jenter på spekteret er mye vanskeligere å diagnosisere enn gutter på spekteret. Jeg er jente, og ganske lite opptatt av klær og sminke. Sminker meg ikke nødvendigvis hver dag, og vet knapt hva som er in. Ofte har jeg bustete hår og. Men jeg har ikke asperger. Argumentene dine henger ikke på greip. Jeg skrev at mange både med og ute diagnosen er uinteressert i mote og sminke, men det er en ganske stor overvekt av de med diagnosen som er uinteressert Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Autisme og Aspergers er ikke det samme fyi Anonymkode: 0c605...68b Det er samme spekter. De fleste symptomene er de samme, bare at de er mildere Anonymkode: a053c...6ad 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #26 Skrevet 12. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jo, man ser det kanskje ikke på de som er veldig mildt rammet, men på de som er litt hardere rammet så kan man faktisk se det. Har du sett "helene sjekker inn på barnebolig"? der er det en jente med autisme og man kan så absolutt se det på utisden. Anonymkode: a053c...6ad Du tror du kan se hun har autisme, men det er kun fordi du vet at hun har det. Ingenting ved utseendet sier "autisme". Hvis du ser tre personer som er litt annerledes utseendemessig der en har CP, en er utviklingshemmet og en har autisme, hva er det som skiller diagnosene utseendemessig som gjør at du med sikkerhet kunne pekt på hvem som hadde hvilken diagnose? Hvilke sammensetning av ansiktstrekk, kroppsholdning, ansiktsuttrykk, blikkretning, neseform, tannstilling osv osv, har mennesker med CP, mennesker med utviklingshemning, mennesker med autisme? Anonymkode: bee3d...472 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #27 Skrevet 12. januar 2019 https://www.autismspeaks.org/what-asperger-syndrome Anonymkode: 0c605...68b
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #28 Skrevet 12. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er samme spekter. De fleste symptomene er de samme, bare at de er mildere Anonymkode: a053c...6ad https://www.autismspeaks.org/what-asperger-syndrome Anonymkode: 0c605...68b
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #29 Skrevet 12. januar 2019 Vanskelig å vite hvordan aspergere ser ut siden de er så spredt rundt i landet, men her har vi en gjeng hvor en stor andel har asperger så kan folk trekke hvilke konklusjoner de vil fra dette utseendemessigt: Gjett hvem som har asperger uten å trykke på spoiler asperger: 1 4 6 7 8 9 10 11 autisme: 2 annet: 3 5 Ja jeg vet at det var "reality" serie og at det er selvsagt mulig at de spilte karakterer så ta det men en klype salt men tror det var ekte diagnoser mer "situasjonene" som var staget, men vet aldri Anonymkode: d7f52...38b
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #30 Skrevet 12. januar 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Og er det Aspergersen som er årsaken tror du? Hva føler du aldri blir bedre? jeg er under utredning og de mistenker og er ganske sikre på Asperger. Det er nok dette jeg har følt hele livet, men som folk ikke har klart å forstå. Utseendet er fint og normalt, så jeg opplever ofte at folk blir "skuffa" når de har fått snakket med meg en stund og ofte så holdes ikke kontakten. Det er noe i hjernen jeg føler ikke har forandret seg siden jeg var liten og det plager meg. Og verre blir det når som jeg er voksen. Føler meg fremdeles på barnestadie i viss områder. Også de som er sånn 10 år yngre enn meg virker voksne i forhold.. Anonymkode: f4ca4...6d4 Åååkei... for å komme tilbake til tema... Jeg er også under utredning. Vet ikke hva som er Aspergers og hva som er bare en rar greie, for jeg har mange rare greier... Jeg klarer ikke å småsnakke med folk. Jeg vet ikke hva jeg skal si og det blir bare helt stille, eller jeg babler i vei om noe mens den andre sier å, ja og ler litt innimellom. Berøring. Jeg takler ikke å bli tatt på på feil måte. Noen ganger hvis noen kommer borti armen min må jeg ta veldig hardt oppå der igjen ellers blir det kaos inni meg. Klarer ikke tenke på noe annet før det er gjort. Er jeg ute og går og trakker på en liten stein må jeg trakke på en liten stein med andre foten også. Dette gjelder det meste, striper, ruter, fliser osv. Er jeg borti noe med en arm må jeg gjøre det samme med den andre. Noen ganger får jeg for meg at jeg må berøre noe med panna mi. Det blir fullstendig kaos inni meg hvis jeg ikke gjør det. Dette er jo tvangshandlinger, men har lest det hører til Aspergers? Har flere tvangshandlinger. En setning jeg sier ofte inni meg feks, som jeg har sagt siden jeg var 10. Må holde pusten når jeg sier det. Og så må jeg stramme igjen øynene, forskjellige muskler osv. Blir jeg stressa skjer det oftere enn ellers. Blir sliten av det...:/ Når jeg snakker med folk vet jeg ikke h or jeg skal se. Får ikke til øyekontakt. Det blir enten stirring eller flakking med blikket overalt. Sliter med hvordan jeg skal gjøre det når jeg skal si hei og farvel. I telefonen er jeg helt håpløs og vet ikke når jeg skal snakke en gang. Det jeg sliter aller mest med er økonomistyringen min. Noen ganger blir det helt stopp. Klarer ikke sjekke postkassa mi på evigheter og regninger går til inkasso. Jeg vet jeg må, men får meg ikke til å gjøre det. Hva kaller de det der? Det var en funksjon som er dårlig for aspergere. En sånn funksjon som gjør at vi utfører ting eller noe? Noen ganger (gjelder på jobb og andre ganger) vet jeg at jeg må noe, men det er noe som hindrer meg.. Får fullstendig hangups på noe og går all in. Såg en dokumentar om universet en gang, las en bok om strengteori. Såg en annen dokumentar om en kode alt er bygd opp av, har regnet ut denne koden i veldig mange ting. Blir heeeelt fascinert av det og snakker om det til folk, leser alt jeg kommer over osv. Er veldig fokusert på detaljer og hvordan ting fungerer, sammenhenger og mønster og leter etter det overalt. Må lese om hvordan ting virker, hvorfor det er sånn og sånn osv. Det er vel det jeg liker best med meg selv. Jeg kan veldig mye rart, og jeg har tatt bachelorgrad og videreutdanninger og har fått meg en jobb jeg fungerer bra i. Trives best med yngre folk, eller mye eldre. Ikke på min alder. Vet ikke hvorfor. Er ekstremt glad i barn. Har barn selv, og alt fungerer kjempebra. Oppdragelse, oppfølging og alt som har med de å gjøre. Det er også fordi jeg las alt jeg kom over som handlet om barn, utvikling og oppdragelse da jeg fann ut jeg var gravid. Jobber med barn, og det er med barn jeg fungerer best sosialt. I trygge omgivelser, feks hjemme og på jobb, kan jeg være meg selv uten å stresse. Da har jeg det bra og fungerer helt ok sosialt. De andre har vel bare innfunnet seg med at jeg er en merkelig, men glad og positiv person som aldri vil noen vondt. Men med en gang jeg kommer på et ukjent sted der ingen av rutinene gjelder blir jeg ekstremt utrygg. Lukker meg selv inni en slags boble, klarer ikke kommunisere eller tenke klart. Dette er feks i sosiale settinger gjennom jobb, der vi feks drar på hytteturer osv. Det er veldig mye jeg ikke klarer å forstå poenget med. Det er feks slike ting som mote som noen har nevnt lenger oppe. Skjønner ikke vitsen rett og slett. Hvorfor skal jeg bytte ut garderoben min som inneholder klær jeg liker fordi noen jeg ikke kjenner sier det er andre klær «man skal ha» nå. Samme med sminke: bruker mascara for jeg ser mer våken ut enn uten, men da har det en funksjon. Å smøre på flere lag med alt mulig skjønner jeg ikke, kan like godt ta på meg en maske. Og hvorfor gjør ikke menn det? Er ikke kvinner pene nok som de er, men menn er det? Noen syns nok jeg klær meg stygt, men jeg er stort sett på jobb eller på trening. På jobb er jeg ofte ute og leker og bruker veldig mye turbukser, og på trening bruker jeg treningsklær. Har en topp jeg kan bruke på fest, men igjen, skjønner ikke poenget med fler enn den ene, for den rekker jeg jo å vaske til neste gang!? Klapping blir jeg helt satt ut av. Har hengt meg helt opp i det og irriterer meg like mye hver gang folk klapper. Hvorfor klapper man? Hva betyr det? Når begynte det? Skal Google det etterpå.. Tenker veldig mye i bilder. Tar ting veldig bokstavlig, for det første som dukker opp i hodet mitt når noen feks sier et utrykk, ordtak el, er et bokstavlig bilde av det de sier, og så går det opp for meg at det er et uttrykk. Sliter med ironi. Kollegaene sier jeg alltid ser litt forvirra ut når noen er ironisk, men det er fordi det bildet som dukker opp er bokstavlig og det kan være ganske forvirrende. Ser for meg tid, dager, måneder osv i mønster. Har en hel verden i hodet mitt som jeg har hatt siden jeg har ungdom. Har vurdert å skrive bok om den historien, jeg syns den er veldig spennende iallfall 😂 Når jeg sitter på bussen, skal sove, er i kjedelig møter osv kobler jeg meg ut og er i den historien. Det er som å se film der jeg bestemmer handlingen. Som sagt er jeg usikker på hva som er Asperger-trekk og hva som er «vanlig rarhet» her. Syns dere det høres ut som jeg har Asperger? Er veldig spent på om det er grunnen til at jeg har følt meg annerledes hele livet mitt og stresset over å forstå sosiale mønster og koder. Anonymkode: 5b4b2...dfc
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #31 Skrevet 13. januar 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: På mange mpter er det lettere å se på jenter om de er på spekteret, da jenter med diagnosen ikke er opptatt av mote og sminke på samme måte som andre.. på gutter og menn er det kanskje mer at de ser ustelte ut, bustete hår, briller fordi de ikke klarer finmotirkkken med å sette på linser osv Anonymkode: a053c...6ad Hæ? Jeg har ikke asperger, men bryr meg likevel null om sminke. Min hurtigløsning for bustete hår er å sette det opp. Folk ser likevel at om jeg har børstet eller ikke før jeg satte opp håret. Noen liker linser. Noen liker briller. Søskenbarnet mitt har asperger. Hun ser normal ut, bruker sminke og er alltid velstelt. Man SER IKKE på en person om man har asperger eller ikke utifra utseendet. Anonymkode: cb0ca...543 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #32 Skrevet 13. januar 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Snart så kommer asperger til å fjernes som diagnose og man får isteden autisme som diagnose. Og som du sier så er det kun forskjellig grad av hvor autistisk du er så man kan se de samme trekkene i de som idag diagnostiseres med asperger som i de med autisme, bare at alle trekkene er ganske milde sånn at man må ha god kunnskap om diagnosen for å klare å legge merke til det. Anonymkode: a053c...6ad 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror nok det er mye feildiganostisering ute å går. Og NEI folk med asperger ser ikke normale ut!! Da tror jeg nok de har fått feil diagnose. Jeg har selv asperger diagnose og det har ikke du så hvorfor bryr du deg. Du kan heller henge deg oppi de med ptsd og hvordan de ser ut utseendemessig. Anonymkode: a053c...6ad Du har helt feil her. Noen kan man se på at ikke er "normale", men veldig mange kan man ikke se det på. Siden du ikke vil ta til deg det folk uten Asperger sier, kan du det når en som har det skriver? Jeg er ei pen dame på 28 år. Man kan ikke se at jeg har asperger. Jeg følger ikke moten i den forstand at jeg hopper på toget hver gang det kommer ny mote. Jeg kjøper det jeg liker av klær. Gjennom oppvekst og tidlig voksen har jeg hatt en svært ensformig stil. Den har jeg etter hvert utviklet så har mer farger og diverse ulike plagg nå enn før. Man kan IKKE se på klesstilen min at jeg har asperger. Jeg følger ikke nødvendigvis siste mote, men jeg kjøper jo av de klærne som er i butikken. Er ikke så ofte jeg er på shopping da. De fleste dager har jeg treningstights og genser/jakkegenser, men skal jeg på kafé eller lignende så ordner jeg meg mer. På sommeren elsker jeg å gå i kjoler. Jeg har brukt mye tid på å lære meg sosiale koder og de fleste merker ikke at jeg har asperger sånn sett. Mange merker at noe er anderledes, men det har jeg klart å gjøre til noe som omverden synes er sjarmerende. Jeg bærer det meste inni meg. Kan skrive en lang lang liste om alle trekkene og nykkerne jeg har. Både gjennom oppvekst som jeg har klart å avlære meg, og ting som står ganske sterkt i meg. Hvis du hadde møtt meg i en eller annen situasjon så hadde du ikke sett at jeg har asperger. Anonymkode: 313af...c84 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #33 Skrevet 13. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du har helt feil her. Noen kan man se på at ikke er "normale", men veldig mange kan man ikke se det på. Siden du ikke vil ta til deg det folk uten Asperger sier, kan du det når en som har det skriver? Jeg er ei pen dame på 28 år. Man kan ikke se at jeg har asperger. Jeg følger ikke moten i den forstand at jeg hopper på toget hver gang det kommer ny mote. Jeg kjøper det jeg liker av klær. Gjennom oppvekst og tidlig voksen har jeg hatt en svært ensformig stil. Den har jeg etter hvert utviklet så har mer farger og diverse ulike plagg nå enn før. Man kan IKKE se på klesstilen min at jeg har asperger. Jeg følger ikke nødvendigvis siste mote, men jeg kjøper jo av de klærne som er i butikken. Er ikke så ofte jeg er på shopping da. De fleste dager har jeg treningstights og genser/jakkegenser, men skal jeg på kafé eller lignende så ordner jeg meg mer. På sommeren elsker jeg å gå i kjoler. Jeg har brukt mye tid på å lære meg sosiale koder og de fleste merker ikke at jeg har asperger sånn sett. Mange merker at noe er anderledes, men det har jeg klart å gjøre til noe som omverden synes er sjarmerende. Jeg bærer det meste inni meg. Kan skrive en lang lang liste om alle trekkene og nykkerne jeg har. Både gjennom oppvekst som jeg har klart å avlære meg, og ting som står ganske sterkt i meg. Hvis du hadde møtt meg i en eller annen situasjon så hadde du ikke sett at jeg har asperger. Anonymkode: 313af...c84 Kan jeg spørre hva slags symptomer er det du egentlig ahr da? Utifra det du skriver virker det jo ikke som du har joe problemer i det hele tatt.. Du er nok veldig mildt rammet fordi uansett hvor mye jeg har øvd og prøver, så fungerer ikke det sosiale på meg. Hadde jeg hatt så milde symptomer at de ikke syntes hadde en ikke fått diagnosen. Folk kan ihvertfall se at jeg er annerledes og trekker seg unna. Syns det er bra at nå som asperger blir bytta ut til autisme så kommer de også til å stramme inn på kriteriene noe som kan gjøre at de som virkelig har problemer får mer prioritert hjelp Anonymkode: a053c...6ad
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #34 Skrevet 13. januar 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre hva slags symptomer er det du egentlig ahr da? Utifra det du skriver virker det jo ikke som du har joe problemer i det hele tatt.. Du er nok veldig mildt rammet fordi uansett hvor mye jeg har øvd og prøver, så fungerer ikke det sosiale på meg. Hadde jeg hatt så milde symptomer at de ikke syntes hadde en ikke fått diagnosen. Folk kan ihvertfall se at jeg er annerledes og trekker seg unna. Syns det er bra at nå som asperger blir bytta ut til autisme så kommer de også til å stramme inn på kriteriene noe som kan gjøre at de som virkelig har problemer får mer prioritert hjelp Anonymkode: a053c...6ad Jeg har skrevet et langt innlegg om noen av problemene mine, så bare bla deg bak i tråden. Ellers er jeg inn og ut av psykiatrisk sykehus, er i behandling på institusjon og har fått innvilget leilighet i et bygg hvor det er bemanning. At jeg har brukt hele livet mitt på å mestre mye sosialt er ikke noe argument for at jeg ikke har AS. Jeg er heller ikke i jobb og har nesten ikke sosialt nettverk. Jeg blir ekstremt sliten av å være sosial fordi jeg må være på en måte som jeg har lært meg til. Det kommer ganske naturlig nå, Men hodet bruker mye energi på at det skal komme naturlig. Forresten. Hvordan er du i forhold til psykiatrien? Har du oppfølging av kommune, dps, behandler på akuttpost og brukerstyrt plass på dps? Hvordan er bosituasjonen din? Er boligen tilknyttet bemanning? Har de fleste, bortsett fra et par stk vanskelig for å komme inn på deg? Hvordan er filtret ditt i forhold til hva man prater om og ikke? For jeg kan prate om absolutt ALLE tema, men det er jo egentlig en del ting man ikke skal snakke om. Har du atferdsvansker? Det har jeg. Alle politibetjenter i denne byen med 50 000 innbyggere vet hvem jeg er. For jeg får "melt downs" når jeg drikker alkohol hvor mine tillærte sosiale ferdigheter tall er bort og det klikker mentalt for meg. Jeg er meget godt kjent med å ligge på glattcelle og å bli tvangsinnlagt. Tilpassningsforstyrrelser har jeg også. Hva med tilleggsdiagnoser? Har du det? Det har jeg, og de hemmer meg mye. Er du naiv? Har du blitt utnyttet grovt både økonomisk og følelsesmessig? Det har jeg. Faktisk mistet jeg min forrige bolig fordi jeg var naiv og klarte ikke sette grenser. Har du ikke alt dette? Da har du ikke Asperger syndrom. At jeg har lært meg å være sosial, prate, le og mingle med folk utelukker selvsagt ikke noen diagnose. Likevel kan man ikke SE på meg at jeg har AS. Jeg var 27 da jeg fikk diagnosen etter utredning av nevropsykolog. Altså en spesialist. Men si meg, du mener altså at jeg er feildiagnostisert? Jeg tror deg absolutt på at du har AS. For du er sabla rigid og virker ikke til å kunne reflektere så godt over at personer med denne diagnosen er ulike personer de også. Når jeg ramser opp alt med meg så er det jo innlysende at jeg ikke er normal. Men jeg kan SKJULE det for jeg har brukt et helt liv på å klare å passe inn i samfunnet. Likevel er jeg fortsatt en rar person, men jeg har klart å snu akkurat det til min fordel. Anonymkode: 313af...c84 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #35 Skrevet 15. januar 2019 On 1/12/2019 at 10:47 PM, Superjanne said: bare meg som ser dette menneske skrver m seg selv? Hide contents 53XXXXXX snakker jo bare F m seg selv! god natt Herifra Typisk asperger? Anonymkode: 24df7...5d4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #36 Skrevet 15. januar 2019 On 1/12/2019 at 2:33 AM, AnonymBruker said: Og er det Aspergersen som er årsaken tror du? Hr. Aspergersen ? 😂😂😂 Anonymkode: 24df7...5d4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #37 Skrevet 15. januar 2019 On 1/12/2019 at 11:34 PM, Superjanne said: ØH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! man kan ikke se hvem som har AS. Man kan som oftest forstå det under en samtale. Anonymkode: 24df7...5d4 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #38 Skrevet 15. januar 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan som oftest forstå det under en samtale. Anonymkode: 24df7...5d4 Hvordan merker man det mener du? Anonymkode: 68bea...5b4 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #39 Skrevet 15. januar 2019 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan som oftest forstå det under en samtale. Anonymkode: 24df7...5d4 Jaha. Og hvordan kan man som oftest det? Man er god på diagnosen hvis man merker det på meg under en helt vanlig samtale. Hvilke trekk er det som du tenker er lett å legge merke til og samtidig tenke at det trekket skyldes nok AS? Øyekontakt? Det er mange som ikke liker direkte øyekontakt uten at de har Asperger. At personen virker sjenert og litt snublete i praten? Trenger ikke være AS. Snakker personen om et spesifikt tema til det som for andre er til det kjedsommelige? Trenger ikke være AS det heller. Noen ganger er man bare i overkant opptatt av et tema og glemmer av at det er en personlig interesse. Eller er det mange ting samlet som gjør at du som oftest vil legge merke til det? For de fleste vil ikke tenke at oi oi! Her er det en med Asperger. De fleste vil nok heller ikke merke det i det hele tatt, legge merke til at personen er litt anderledes etc. Asperger er en diagnose med mange trekk og symptomer. Det er summen av alt som gjør at diagnosen settes, og det er ikke bare sosialt samspill det går på. Jeg skjønner jo at mange tenker de lett oppdager at noen har Asperger for det har blitt laget en stereotype, men det er mange grader av AS og noen framstår faktisk som ganske normale. Når jeg lister opp alle mine symptomer så er det ganske så innlysende at jeg har diagnosen. Likevel er dette noe de færreste legger merke til. Da skal man kjenne meg godt. På noen områder er jeg høytfungerende, mens på andre er jeg ikke like oppegående. Det er likevel ting som påvirkes veldig av hvordan jeg har det ellers. Møt meg på en dårlig dag eller i en dårlig periode hvor jeg ikke orker å undertrykke/framheve det som er nødvendig for å være "normal" og du kan merke at det er noe med meg. Likevel vil du sannsynligvis ikke automatisk tenke Asperger. Anonymkode: 313af...c84 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå