Gå til innhold

Hvor mye hemmer Aspergeren din deg i hverdagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og er det Aspergersen som er årsaken tror du? Hva føler du aldri blir bedre?

jeg er under utredning og de mistenker og er ganske sikre på Asperger. Det er nok dette jeg har følt hele livet, men som folk ikke har klart å forstå. Utseendet er fint og normalt, så jeg opplever ofte at folk blir "skuffa" når de har fått snakket med meg en stund og ofte så holdes ikke kontakten. Det er noe i hjernen jeg føler ikke har forandret seg siden jeg var liten og det plager meg. Og verre blir det når som jeg er voksen. Føler meg fremdeles på barnestadie i viss områder. Også de som er sånn 10 år yngre enn meg virker voksne i forhold..

Anonymkode: f4ca4...6d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er hemmelig.

Anonymkode: a053c...6ad

Skrevet

Samme her, er 26 og kommer best overens med tenåringer 

Anonymkode: 6aa84...979

Skrevet

Jeg har flere tilleggsdiagnoser så er litt vanskelig å si konkret hva som er hva, men.. 

Jeg blir sliten av å være sosial. Har måttet trene meg mye på sosiale spilleregler. Jeg er veldig rigid. Får fysisk ubehag i meg hvis ting ikke gjøres på min måte, men mye av det har jeg lært å bite i meg. Jeg er veldig svart/hvit i tankegangen. Det er liksom alt eller ingenting. Så jeg har alltid strevd med å finne en balanse. Jeg er veldig engstelig i nye sosiale situasjoner. På noen områder er jeg veldig selvstendig og klarer meg helt fint, mens på andre er jeg ganske utrygg og uselvstendig. 

Jeg sliter med å ha interesse for omverdenen. Enkelte områder interesserer meg så mye at det kan være vanskelig å vite når jeg har snakket nok om det og at det ikke er så interessant for andre. Det har jeg for øvrig blitt mye flinkere til. 

Det er veldig mange ting ved meg som jeg har øvd på fordi jeg etter hvert har skjønt at det er sosialt riktig å være slik og sånn. 

Sliter veldig med å holde på nye venner. De få vennene jeg har, har jeg hatt fra jeg var lite barn. 

Jeg er avhengig av rutiner og forutsigbarhet. Uten det blir det kaos inni meg og nye situasjoner gir meg angst. 

Anonymkode: 313af...c84

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og er det Aspergersen som er årsaken tror du? Hva føler du aldri blir bedre?

jeg er under utredning og de mistenker og er ganske sikre på Asperger. Det er nok dette jeg har følt hele livet, men som folk ikke har klart å forstå. Utseendet er fint og normalt, så jeg opplever ofte at folk blir "skuffa" når de har fått snakket med meg en stund og ofte så holdes ikke kontakten. Det er noe i hjernen jeg føler ikke har forandret seg siden jeg var liten og det plager meg. Og verre blir det når som jeg er voksen. Føler meg fremdeles på barnestadie i viss områder. Også de som er sånn 10 år yngre enn meg virker voksne i forhold..

Man kan gjerne se på folk at de er på spekteret viss man vet hva man skal se etter... det er gjerne at de er lite til ingenting opptatt av sminke og mote, går i de samme type klærne hver dag osv

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man kan gjerne se på folk at de er på spekteret viss man vet hva man skal se etter... det er gjerne at de er lite til ingenting opptatt av sminke og mote, går i de samme type klærne hver dag osv

Det er faktisk dyrt å gå med siste mote hele tiden, og veldig lite miljøvennelig. 

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke se det på meg så lett. De som kjenner meg godt og som kjenner godt til diagnosen kan nok se det, men det er ikke fordi jeg ikke er opptatt av sminke. I hverdagen bruker jeg ikke sminke. Når jeg skal pynte meg er det mascara og foundation. Jeg trenger tett og slett ikke sminke for jeg er pen. 

Det meste har jeg bært inni meg, men da jeg fikk diagnosen gikk det opp et lys for både meg og nærmeste familie. Jeg ble diagnostisert først i voksen alder. 

Anonymkode: 313af...c84

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei! Det kan man ikke. Man trenger ikke å ha en slik diagnose bare fordi man kler seg annerledes og ikke sminker seg. Asperger er ikke synlig fysisk.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk dyrt å gå med siste mote hele tiden, og veldig lite miljøvennelig. 

Og igjen... er det en nevrotypikergreie å ikke skjønne dette? Er det en greie for de å tenke "meg, meg, meg"? 

• Liker 1
Skrevet
52 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Nei! Det kan man ikke. Man trenger ikke å ha en slik diagnose bare fordi man kler seg annerledes og ikke sminker seg. Asperger er ikke synlig fysisk.

Jo, man ser det kanskje ikke på de som er veldig mildt rammet, men på de som er litt hardere rammet så kan man faktisk se det. Har du sett "helene sjekker inn på barnebolig"? der er det en jente med autisme og man kan så absolutt se det på utisden.

Men det fins også mange som ikke er interessert i nyeste mote og sminking som IKKE er på spekteret, men de fleste som ER på spekteret er ikke interessert i det.

Jeg regner med du ikke har dette diagnosen selv.. har du i det hele tatt sett en autist før?

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo, man ser det kanskje ikke på de som er veldig mildt rammet, men på de som er litt hardere rammet så kan man faktisk se det. Har du sett "helene sjekker inn på barnebolig"? der er det en jente med autisme og man kan så absolutt se det på utisden.

Men det fins også mange som ikke er interessert i nyeste mote og sminking som IKKE er på spekteret, men de fleste som ER på spekteret er ikke interessert i det.

Jeg regner med du ikke har dette diagnosen selv.. har du i det hele tatt sett en autist før?

Det er forskjell på autisme og Asperger, graden er forskjellig. Som du sier så kan en ikke se det på de som er mildt rammet. 

Skrevet
3 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Det er forskjell på autisme og Asperger, graden er forskjellig. Som du sier så kan en ikke se det på de som er mildt rammet. 

Snart så kommer asperger til å fjernes som diagnose og man får isteden autisme som diagnose. Og som du sier så er det kun forskjellig grad av hvor autistisk du er så man kan se de samme trekkene i de som idag diagnostiseres med asperger som i de med autisme, bare at alle trekkene er ganske milde sånn at man må ha god kunnskap om diagnosen for å klare å legge merke til det.

• Liker 1
Skrevet

Min samboer har lett Asperger, og det han sliter med er vel i hovedsak at han ofte tråkker i salaten og ikke forstår helt hvorfor. Mao han klarer ikke alltid å forstå kontekst for samtalen feks, eller registrere toneleie/stemningsleie til de han prater med etc.

i tillegg hender det at han får totalt hangup på ting og insisterer på å prate masse om det, og forstår ikke hvorfor andre ikke er interessert i det han forteller om.

Han ser helt normal ut utad. Det eneste man kan «påpeke» er vel at han får helt hangup på f.eks å kjøpe seg en type plagg (feks store gensere), og da går han i BARE det i evigheter. Men andre mennesker uten Asperger kunne vel også funnet på å gjort dette.

• Liker 1
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snart så kommer asperger til å fjernes som diagnose og man får isteden autisme som diagnose. Og som du sier så er det kun forskjellig grad av hvor autistisk du er så man kan se de samme trekkene i de som idag diagnostiseres med asperger som i de med autisme, bare at alle trekkene er ganske milde sånn at man må ha god kunnskap om diagnosen for å klare å legge merke til det.

Graden av diagnosen sier noe om hvor synlig det er for andre. Selv om alt kommer til å hete «autismespekterforstyrrelse» så er det likevel grader. De som er mildest rammet har et helt normalt utseende, og man skal være ganske drevet for å i det heletatt legge merke til at disse har diagnosen. Mange lærer å kamuflere vanskene såpass at ingen merker at de har en diagnose. 

Skrevet
Akkurat nå, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Graden av diagnosen sier noe om hvor synlig det er for andre. Selv om alt kommer til å hete «autismespekterforstyrrelse» så er det likevel grader. De som er mildest rammet har et helt normalt utseende, og man skal være ganske drevet for å i det heletatt legge merke til at disse har diagnosen. Mange lærer å kamuflere vanskene såpass at ingen merker at de har en diagnose. 

Tror nok det er mye feildiganostisering ute å går.  Og NEI folk med asperger ser ikke normale ut!! Da tror jeg nok de har fått feil diagnose. Jeg har selv asperger diagnose og det har ikke du så hvorfor bryr du deg. Du kan heller henge deg oppi de med ptsd og hvordan de ser ut utseendemessig.

Skrevet

Du syns denne skoleskyteren fra sandy hook med asperger ser normal ut eller ???

45A486ED00000578-5013661-image-m-57_1508870733473.jpg.ad36a3b14cf56f4e88ef174d15315f91.jpg

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror nok det er mye feildiganostisering ute å går.  Og NEI folk med asperger ser ikke normale ut!! Da tror jeg nok de har fått feil diagnose. Jeg har selv asperger diagnose og det har ikke du så hvorfor bryr du deg. Du kan heller henge deg oppi de med ptsd og hvordan de ser ut utseendemessig.

Du kan ikke vise bilde av en person og si at alle med asperger ser sånn eller sånn ut. Anthony Hopkins har Asperger, han ser ganske normal ut for meg. Har møtt flere høytfungerende man ikke kan se det på. Mange får ikke diagnosen før de er voksne, hadde det vært så lett å se hadde man jo kunnet plukke de ut mye tidligere.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Duckie skrev:

Du kan ikke vise bilde av en person og si at alle med asperger ser sånn eller sånn ut. Anthony Hopkins har Asperger, han ser ganske normal ut for meg. Har møtt flere høytfungerende man ikke kan se det på. Mange får ikke diagnosen før de er voksne, hadde det vært så lett å se hadde man jo kunnet plukke de ut mye tidligere.

På mange mpter er det lettere å se på jenter om de er på spekteret, da jenter med diagnosen ikke er opptatt av mote og sminke på samme måte som andre.. på gutter og menn er det kanskje mer at de ser ustelte ut, bustete hår, briller fordi de ikke klarer finmotirkkken med å sette på linser osv

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På mange mpter er det lettere å se på jenter om de er på spekteret, da jenter med diagnosen ikke er opptatt av mote og sminke på samme måte som andre.. på gutter og menn er det kanskje mer at de ser ustelte ut, bustete hår, briller fordi de ikke klarer finmotirkkken med å sette på linser osv

Hvordan skiller du en jente uten asperger fra en med, der begge er uinteressert i mote og sminke? Og hvordan skiller du en gutt eller mann uten asperger fra en med, der begge bruker briller, har bustete hår og ser litt ustelt ut? Utseendemessig mener jeg.

Anonymkode: bee3d...472

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du syns denne skoleskyteren fra sandy hook med asperger ser normal ut eller ???

45A486ED00000578-5013661-image-m-57_1508870733473.jpg.ad36a3b14cf56f4e88ef174d15315f91.jpg

Ikke alle en ser det på

Han her er jo en kjekkas og fine klær og bil, men har noen mangler på andre områder...

Anonymkode: d7f52...38b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...