AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #1 Skrevet 12. januar 2019 Hei! (J, 23) Jeg er desperat etter noe som kan gi meg retning i livet. Livet føles ubalansert, rotete og jeg er frustrert. Det er til og med vanskelig å skrive dette, ettersom jeg ikke forstår det fullstendig selv (kan fremstå enkelt, men det er det ikke). Og jeg skjønner at det er vanskelig å gi råd om studievalg, men hvordan ville du ha gått frem? Først ønsker jeg å legge frem at jeg er en person som elsker å skrive, studere, være kreativ med ord og refleksjon (jeg setter det i en sammenheng) og elsker å jobbe med mennesker (helst ikke altfor mye menneskelig kontakt). Tidligere har jeg hatt et ønske om å studere blant annet rettsvitenskap. Dette var basert på hva folk mener jeg passer til, men aller mest hva jeg selv tror jeg kan bruke egenskapene mine til. Men jeg ble mobbet på -og etter videregående, ble fortalt hvor lite jeg var verdt og at jeg ikke fikk til noe. Dette gjorde noe med meg. Selv om jeg er løsningsorientert i slike tilfeller, så fant jeg en idiotisk løsning på hva jeg trodde kom til å gjøre meg lykkelig. Jeg bestemte meg for å fokusere på realfag og etter hvert studere medisin. Matte var aldri mitt favorittfag, men jeg fikk en fiks idé om at dette kunne motbevise mobberen til å tro at jeg var flink nok for denne verden. Jeg endte opp med å leve et dobbeltliv, og etter hvert fikk jeg en knekk. Så nå prøver jeg febrilsk å komme meg ut av bobla. Jeg prøver å legge vekk presset, og "press" er ordet som bør stå som emneknagg for teksten. Jeg har studert et årstudium og påbegynt et studium tidligere (ønsker ikke å gå mer inn på). Jeg har opplevd et voldsomt surr, og press, etter all mobbingen. Jeg klarer ikke å tenke klart, og jeg stoler ikke på vurderingsevnen min lenger. Det er som om noen konstant sier at jeg må gi opp. Selvtilliten min er ok i dag, men dessverre klarer jeg ikke å tenke klart nok. Nå skal jeg velge mitt endelige studium. I hevet skrift synes jeg dette er skummelt. Nå må jeg bestemme meg. Jeg har studert såpass mye at jeg ikke kan velge feil studie nå, og jeg er livredd for å ta feil avgjørelse på grunn av nettopp det. Det vil gå utover lånekassa, i tillegg til en heftig antatt identitetsfortvilelse. Jeg vurderer studier som rettsvitenskap, journalistikk, kriminologi og eventuelt noe annet som kommer opp. Men magefølelsen min står på Jus, noe jeg tror jeg hadde mestret. Samtidig er jeg redd jeg ikke får det til, og jeg kan ikke tulle mer med studielånet mitt. Jeg er totalt lei av livssituasjonen min. Skuffet over meg selv, frustrert. Selvsagt har jeg søkt opp alt mulig for å finne ut av vegen videre, men det hjelper ikke maksimalt. Jeg stoler ikke på meg selv. Har noen der ute tips? Takk på forhånd! Anonymkode: 9ca62...c9d
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #2 Skrevet 12. januar 2019 Jeg ønsker å legge til at jeg helst ønsker en sikker studieretning ettersom jeg har surret så mye. Anonymkode: 9ca62...c9d
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #3 Skrevet 12. januar 2019 Juss er synonymt med karakterpress. Er du klar for det? Hvilke karakterer du får vil være nesten totaltavgjørende for din karriere videre på medium-lang sikt. Anonymkode: f519f...b44
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #4 Skrevet 12. januar 2019 Tusen takk for innspill, setter pris på reflesjonen. Det er akkurat det jeg tenker! Likevel så står jeg ganske stødt nå tror jeg, jeg tror ikke jeg kommer til å legge så mye karakterpress på meg selv og jeg har forbedret meg myyye. Tror jeg?? Det er bare valget om hvilket studie som er så vanskelig. Og det er vanskelig å vite hvor stødt en selv faktisk står... Anonymkode: 9ca62...c9d
Coffee1234 Skrevet 12. januar 2019 #5 Skrevet 12. januar 2019 Skrive, studere, være kreativ med ord. Da tenker jeg jo først journalistikk. Men det kan være at du får brukt dette vel så mye innen jus, det vet jeg ikke så mye om. Du virker reflektert. Vanlig å ikke alltid velge riktig, det gjør ikke noe. Velg med din egen magefølelse nå, ikke hva andre tenker. Ikke sikkert noe av det er helt feil heller.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #6 Skrevet 12. januar 2019 Jeg studerer økonomi og administrasjon. Har nettopp hatt jus i høstsemesteret, og det var kjempe gøy! Tidligere trodde jeg at det kom til å bli vanskelig, men likte det så godt at jeg skal søke meg inn på andre året i økonomi og forretningsjus nå til høsten. Det vil nok være et mer karakterpress på rettsvitenskap, og du må vurdere om dette er noe du kan takle. Men jus er virkelig kjekt! Lykke til! Anonymkode: 295a3...563
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #7 Skrevet 12. januar 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for innspill, setter pris på reflesjonen. Det er akkurat det jeg tenker! Likevel så står jeg ganske stødt nå tror jeg, jeg tror ikke jeg kommer til å legge så mye karakterpress på meg selv og jeg har forbedret meg myyye. Tror jeg?? Det er bare valget om hvilket studie som er så vanskelig. Og det er vanskelig å vite hvor stødt en selv faktisk står... Anonymkode: 9ca62...c9d Grunnen til at jeg trekker det frem, er fordi jusstudiet er notorisk kjent for å være fokusert på dette, og jeg tror 90% av jusstudenter føler på at de gjerne skulle prestert bedre. Når man er vant til karakter 5 og 6 og ender med å få D og C, så gjør det noe med motivasjonen og selvfølelsen (snakker av erfaring, men ikke fra jussen). Er vel heller ikke noe voldsomt godt miljø å skryte av heller, da mange er opptatt av prestasjon, prestasjon, prestasjon. Ikke alle mennesker som er like opptatt av det sosiale, men det er jo noe man burde tenke over også. Jeg gir kanskje ikke noe god reklame for jussen her nå, men hvis du ikke blir avskrekket av dette er det jo bare å kjøre på Anonymkode: f519f...b44
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #8 Skrevet 12. januar 2019 Tusen takk for svar, alle sammen! Dette var interessant lesning ☺️ Angående journalistikkyrket så er dette noe jeg stadig vurderer. Likevel vurderer jeg journalistikkyrket som for lite teoretisk for meg, hvis det gir mening? Jeg har ikke my erfaring med jus, men har lest at en bør like å reflektere, skrive og lese, at jobben er ganske kreativ mtp. løsninger til ulike caser/ være løsningsorientert og at en bør være interessert i samfunnet. Men alt dette er forsåvidt positivt for journalistikk. Jeg er kreativ, men jeg liker også godt å studere og kunne derfor tenkt meg et lengre studium. Likevel er jeg usikker på om jeg er flink nok. Med dette synes jeg det var godt å lese erfaringer, tusen takk! Til deg som studerer øko. og adm., på hvilken måte interesserte jusfaget akkurat deg? Og hvilke egenskaper bør en ha? Jeg har null erfaring med forretningsfeltet, og vet dette også kommer på jus... Dette gjør meg noe nervøs. I tillegg fint å lese hva andre har hørt ang. karakterpress. Jeg har lest mye om nettopp dette presset, og det gjør meg jo selvsagt nervøs. Jeg tror jeg er moden nok til å takle det, men dette er jo også vanskelig å si. Jeg elsker også egentlig utfordringer, men jeg bør ha et mer avslappet forhold til dem. Ellers tusen takk for råd og støttende ord! Dette satt jeg pris på. Anonymkode: 9ca62...c9d
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #9 Skrevet 12. januar 2019 Hehe litt skriveleifer her og der, beklager for det 🙈🙈 Anonymkode: 9ca62...c9d
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #10 Skrevet 12. januar 2019 Kunne du kanskje blitt bibliotekar eller litteraturviter? Anonymkode: 45615...a03
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #11 Skrevet 12. januar 2019 Takk for innspill! ☺️ Jeg har tenkt på det også, men jeg er ikke så glad i sånt og ønsker å jobbe mer med mennesker tror jeg. Anonymkode: 9ca62...c9d
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #12 Skrevet 12. januar 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker å legge til at jeg helst ønsker en sikker studieretning ettersom jeg har surret så mye. Anonymkode: 9ca62...c9d for det første så ønsker jeg ikke at du skal søke råd her, alt handler om å se hvem du er. Du trenger for det første tillitsfulle mennesker der du bor, det er dem du trenger i livet nå. Deretter vil alt det andre komme til deg. Det er utrolig mange valg muligheter du har, men det viktigste er at du vet hvem som er dine mennesker. Å gå løs på studier uten at du har mennesker rundt deg, blir virkelig en endeløs vei å gå. Jeg ønsker ikke å si at du skal gjøre det eller det. Men at du finner veien du skal gå på egenhånd, men først og fremst trenger du å vite hvem som er glad i deg, fordi dem som er glad i deg vil gi det du trenger i livet - som f.eks stabilitet. Anonymkode: a3536...8aa
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #13 Skrevet 12. januar 2019 Dette var fine ord, og det traff meg veldig. Ordene dine hadde passet meg perfekt for et år tilbake, og er absolutt noe jeg bør ha i bakhodet i dag også. I dag er jeg så heldig å ha veldig mange oppriktige mennesker, mennesker som vet hva som er godt for meg. Jeg har en kjæreste, venner og familie som ser meg for meg. Familien min sine råd ble tidligere satt til side grunnet at vonde ord fra tidligere venner skar seg fast. Jeg kom inn i en boble, og denne er jeg heldigvis på veg ut fra i dag. Til tross for at jeg har oppriktige mennesker rundt meg i dag, så sliter jeg litt med hvordan jeg skal vurdere andre og meg selv. Nære venner og de som faktisk vil meg godt (jeg har lært meg hvem), de skjønner ikke hvorfor jeg ikke har hoppet på juss tidligere. Jeg får mange tilbakemeldinger på at jeg bør velge det, og til og med faren til kjæresten min mente dette var perfekt for meg (han sa det tilfeldig til kjæresten min uten meg tilstede). Han jobber innen en bedrift selv og har å gjøre med advokater ++. Samtidig hører jeg at journalistikk passer meg, men jeg har en dårlig magefølelse her. Men helt enig. Mennesker rundt meg vet hva jeg trenger, men I guess jeg er redd for å stole på folk etter dårlige erfaringer. Aller mest redd for å stole på meg selv, kanskje. Kanskje vil dette komme på plass over tid. Jeg håper det kommer til et punkt hvor jeg føler at jeg kan stole på meg selv og de rundt meg igjen. Du har helt rett, det skal en ikke undervurdere. Tuuusen takk for refleksjonen. Anonymkode: 9ca62...c9d
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #14 Skrevet 12. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar, alle sammen! Dette var interessant lesning ☺️ Angående journalistikkyrket så er dette noe jeg stadig vurderer. Likevel vurderer jeg journalistikkyrket som for lite teoretisk for meg, hvis det gir mening? Jeg har ikke my erfaring med jus, men har lest at en bør like å reflektere, skrive og lese, at jobben er ganske kreativ mtp. løsninger til ulike caser/ være løsningsorientert og at en bør være interessert i samfunnet. Men alt dette er forsåvidt positivt for journalistikk. Jeg er kreativ, men jeg liker også godt å studere og kunne derfor tenkt meg et lengre studium. Likevel er jeg usikker på om jeg er flink nok. Ellers tusen takk for råd og støttende ord! Dette satt jeg pris på. Anonymkode: 9ca62...c9d Jeg tror nok hvertfall at juss er et mye tryggere valg enn journalistikk. "Risikoen" i jussen ligger ikke på å få jobb, men å få en jobb som svarer til forventningene. Anonymkode: f519f...b44 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #15 Skrevet 12. januar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar, alle sammen! Dette var interessant lesning ☺️ Angående journalistikkyrket så er dette noe jeg stadig vurderer. Likevel vurderer jeg journalistikkyrket som for lite teoretisk for meg, hvis det gir mening? Jeg har ikke my erfaring med jus, men har lest at en bør like å reflektere, skrive og lese, at jobben er ganske kreativ mtp. løsninger til ulike caser/ være løsningsorientert og at en bør være interessert i samfunnet. Men alt dette er forsåvidt positivt for journalistikk. Jeg er kreativ, men jeg liker også godt å studere og kunne derfor tenkt meg et lengre studium. Likevel er jeg usikker på om jeg er flink nok. Med dette synes jeg det var godt å lese erfaringer, tusen takk! Til deg som studerer øko. og adm., på hvilken måte interesserte jusfaget akkurat deg? Og hvilke egenskaper bør en ha? Jeg har null erfaring med forretningsfeltet, og vet dette også kommer på jus... Dette gjør meg noe nervøs. I tillegg fint å lese hva andre har hørt ang. karakterpress. Jeg har lest mye om nettopp dette presset, og det gjør meg jo selvsagt nervøs. Jeg tror jeg er moden nok til å takle det, men dette er jo også vanskelig å si. Jeg elsker også egentlig utfordringer, men jeg bør ha et mer avslappet forhold til dem. Ellers tusen takk for råd og støttende ord! Dette satt jeg pris på. Anonymkode: 9ca62...c9d Det er jeg som studerer økad😊 Det som gjorde jus interessant var å løse casene vi fikk oppgitt. Det var spennende å få en case og analysere problemstillingen og ut i fra analyseringen finne ut hvilken lover som gjelder. Skal denne situasjonen anvende forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven feks. Og så finne riktige paragrafer. Tolke situasjonen og komme frem til en konklusjon. Husker foreleser sa at vi skulle skrive som om vi er dommere, og ikke forsvarer 😊 Anonymkode: 295a3...563
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #16 Skrevet 12. januar 2019 Jeg tenker at du rett og slett skal vente litt til før du blir student igjen. Det høres ut som du trenger å bearbeide fortiden din først. Og når jeg leser de tre første ordene i innlegget ditt, "jeg er desperat.." så tenker jeg at dette ikke er rette tiden for å velge. Man skal ikke ta valg når man er i ubalanse, noe du også skriver at du er. Mitt råd er å oppsøke psykolog, bearbeide det som er/har vært vanskelig og komme i balanse igjen. Først da vil magefølelsen fortelle deg hva som er det riktige for deg. Og, i tillegg kan jeg nevne at uansett hva du velger å studere, er det ikke for sent å ta en ny retning senere i livet. Anonymkode: dc9fe...e75 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #17 Skrevet 12. januar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror nok hvertfall at juss er et mye tryggere valg enn journalistikk. "Risikoen" i jussen ligger ikke på å få jobb, men å få en jobb som svarer til forventningene. Anonymkode: f519f...b44 Enig, jeg ville ikke satset på journalistikk slik det ser ut nå... Anonymkode: b62a3...751
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå