Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som jobber eller har jobbet på SFO? Jeg skal starte å jobbe på SFO. 

Vil du dele dine erfaringer? Positive og negative

Anonymkode: f4e20...96e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gikk på SFO selv. Ganske greit egt. Eneste som kunne ha blitt gjort bedre er at de voksne hadde vært strengere. Unger nå til dags blir oppdratt til å være noen små bortskjemte drittunger...

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Magalu skrev:

Jeg gikk på SFO selv. Ganske greit egt. Eneste som kunne ha blitt gjort bedre er at de voksne hadde vært strengere. Unger nå til dags blir oppdratt til å være noen små bortskjemte drittunger...

Det er vel foreldrenes jobb?

Skrevet

Jeg har jobbet et par år i sfo. Det er veldig slitsomt, mye lyd, mange som vil ha opmerksomhet samtidig, mange som trenger hjelp med noe, gråter, har kranglet med noen, ikke befinner seg der de skal osv. Altfor få voksne - vi var max 12 voksne på nesten 250 unger. Ofte sykefravær og mer eller mindre ok vikarer. Mye gjennomtrekk av ansatte.

Det har selvsagt hyggelige sider også, man blir jo glad i ungene, og følger dem i stort og smått, men det forsvant ofte oppi alt annet som skjedde i løpet av en dag. Foreldre er også veldig kravstore i forhold til hvor mange barn det er der, tenker bare «meg og mitt», og vi ansatte fikk mye kjeft for småting vi rett og slett ikke hadde muligheten til å følge opp. Ungene er også ofte kravstore og frekke, mange som mangler fullstendig respekt for andre.

Kommunen her innførte i tillegg nylig både økt krav til tilbud av leksehjelp og aktiviteter, samt daglig matservering, uten å gi en krone ekstra til økt bemanning, så det går omtrent ikke opp i hverdagen. 

Min skole hadde også veldig begrensede fasiliteter til sfo, vi ble liksom «stuet» vekk, og var sisteprioritet fra ledelsen sin side når det gjaldt oppgraderinger og romtildeling. Men dette vil selvsagt variere fra skole til skole, jeg har selv barn på en annen sfo hvor de har både flere voksne og bedre lokaler enn på jobb. 

Min konklusjon ble at det ikke var verdt det, veldig dårlig betalt var det også. Jeg kom hjem fullstendig ødelagt, null energi og konstant hodepine, ofte dårlig samvittighet for egne unger fordi jeg var så sliten etter jobb. Ofte dårlig samvittighet for ungene på jobb også, fordi man ikke rekker over alt og får fulgt opp alt. 

Jeg holdt ut i to år før jeg fant ut at jeg ikke ønsker å ha det slik på jobb, og søkte meg inn på høyere utdanning. Fra meg anbefales det i utgangspunktet ikke, du bør ha mye energi og tålmodighet og lite krav til lønn dersom det skal passe for deg. Evt ha det som en midlertidig jobb for en kortere periode i livet. Det er en spesiell type, de som holder ut der år etter år😉 (all ære til dem altså, men jeg hadde ikke orket, klar for pensjonstilværelsen etter to år😂😂)

Anonymkode: 22d8f...a4d

• 1 måned senere...
Skrevet
På 12.1.2019 den 1.34, wahaj skrev:

Det er vel foreldrenes jobb?

Vel, ja. Men ikke alle foreldre oppdrar ungene sine til å oppføre seg ordentlig. Lærere osv. burde etter min mening også lære barn om hvordan man skal oppføre seg siden unger er en del av samfunnet vårt, og vi har alle et ansvar. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...