AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #1 Skrevet 11. januar 2019 Jævlig tema, men jeg må lufte en tanke. Termen krybbedød brukes om plutselig og uventet dødsfall på barn under fire år, der dødsårsaken ikke kan fastslås. Det føles så diffust og ekkelt. Skrekken er at man kan gå å legge barnet sitt og risikere at det aldri våkner opp. Likevel finnes det forholdsregler man kan ta for å unngå krybbedød. Foreksempel ikke samsove mens man er overtrøtt eller rusa, ikke ha det for varmt i rommet osv. Jeg får helt hetta av dette, og prøver å trøste meg med at da er det jo nettopp grunner til at babyen dør da? Foreksempel av overoppheting eller at man moser ungen i søvne? Da er det jo ikke lenger så løst og ukonkret som navnet tilsier, men helt konkrete årsaker til at barnet døde?! Anonymkode: e69f0...723
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #2 Skrevet 11. januar 2019 Mnja.. ved krybbedød klarer man ikke å finne noen dødsårsak. Ved overoppheting eller «mosing» er det en konkret årsak. Teoriene om krybbedød er at det er flere ting som sammenfaller, som fører til at barnet dør, uten at man vet hvorfor. En lege jeg kjenner sa det slik, det er helt sikkert en årsak, men legevitenskapen har ikke kommet langt nok til å finne den. Anonymkode: a4ba4...bc3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå