AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #41 Skrevet 12. januar 2019 4 minutter siden, Albbas skrev: Du leste ikke artikkelen en gang? 48 timer gjelder fordi omgangssyke først og fremst smitter ved dårlig hygiene. Småbarn har dårlig hygiene, de leker tett og vasker seg ikke like bra. Derfor er ikke 48 timer en generell anbefaling for alle grupper, fordi det er unødvendig for de som har blitt friske og greier å vaske seg godt ofte. Du kan forvente noe annet av en 12-åring enn en 6-åring så man må selvfølgelig se an barnet, men 48 timer er IKKE noe som gjelder over alt. Jobber du for eksempel på kontor, og spydde kl 8 i morges og har vært bra siden har du ikke noen veldig god grunn til å holde deg hjemme dagen etter. Enda en link son forklarer det siden du syns den første var vanskelig: https://frifagbevegelse.no/loaktuelt/hvor-lenge-skal-du-vare-borte-fra-jobben-nar-du-er-syk-6.158.444355.9a900df23c Mange barn over 6 år og voksne som ikke skjønner hva god hygiene er, feks hoste og nyse seg i hånda og ta på alt mulig etterpå, ikke vaske seg på henda etter man har vært på do, før man spiser, kommer hjem etter å ha vært på skolen etc. Her hjemme må vi stadig minne hjemmeboende barn også de på på 20 år og 17 år om dette... Anonymkode: 310f5...ff7 2
Gjest Albbas Skrevet 12. januar 2019 #42 Skrevet 12. januar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker said: Mange barn over 6 år og voksne som ikke skjønner hva god hygiene er, feks hoste og nyse seg i hånda og ta på alt mulig etterpå, ikke vaske seg på henda etter man har vært på do, før man spiser, kommer hjem etter å ha vært på skolen etc. Her hjemme må vi stadig minne hjemmeboende barn også de på på 20 år og 17 år om dette... Anonymkode: 310f5...ff7 Ja da må man jo se an sitt barn, da. Men de fleste 17-åringer utveksler langt mindre spytt med de rundt seg enn en toåring...
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #43 Skrevet 12. januar 2019 Etter et skoleball for 7.klasse var det fravær på mellom 50-70% i de tre klassene. Det gikk både omgangssyke og influensa. Siste ble dårlig med omgangssyke en uke etter festen. Så da har noen vært smittebærer på ballet, og noen har vært for tidlig tilbake på skolen. En rolig uke på jobb kan man si. Så selv om ungene går på skolen er det fint om man venter litt med å sende ungene tilbake på skolen, og holder de hjemme når de er i dårlig form. Anonymkode: 2cd9a...640 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #45 Skrevet 12. januar 2019 22 minutter siden, Albbas skrev: Du leste ikke artikkelen en gang? 48 timer gjelder fordi omgangssyke først og fremst smitter ved dårlig hygiene. Småbarn har dårlig hygiene, de leker tett og vasker seg ikke like bra. Derfor er ikke 48 timer en generell anbefaling for alle grupper, fordi det er unødvendig for de som har blitt friske og greier å vaske seg godt ofte. Du kan forvente noe annet av en 12-åring enn en 6-åring så man må selvfølgelig se an barnet, men 48 timer er IKKE noe som gjelder over alt. Jobber du for eksempel på kontor, og spydde kl 8 i morges og har vært bra siden har du ikke noen veldig god grunn til å holde deg hjemme dagen etter. Enda en link son forklarer det siden du syns den første var vanskelig: https://frifagbevegelse.no/loaktuelt/hvor-lenge-skal-du-vare-borte-fra-jobben-nar-du-er-syk-6.158.444355.9a900df23c Jeg jobber i barnehage å her får vi ikke voksne heller lov å komme på jobb før 48 timer etter siste oppkast. Anonymkode: 14a40...343 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #46 Skrevet 12. januar 2019 Jeg trodde regelen var litt fordi man ikke kan vite helt sikkert når barnet er friskt også... Sist sønnen min hadde omgangssyke kastet han opp etter ganske nøyaktig 47 timer mens vi holdt på å gjøre ham klar til skolen. Da hadde han vært tilsynelatende frisk, aktiv og i godt humør og begynt å spise igjen uten at det kom opp. Helt til frokosten den dagen... Så jeg holder ham alltid hjemme i minst 48 timer, selv om han går på skolen. Anonymkode: 44ff4...839 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #47 Skrevet 13. januar 2019 Ja! Forstår virkelig ikke at det er så himla vanskelig å overholde den regelen.. I barnehagen her gikk det omgangssyke på hele huset fra oktober til langt uti april, både barna og de ansatte lå helt utslått flere ganger. Ja det er kjipt å måtte bruke sykt barn, barna blir som regel syke de gangene det passer ekstra dårlig! Men det er mye surere å måtte bruke 3 sykt barn dager flere ganger på kort tid, og for oss med 2 eller flere barn blir det plutselig veldig mange dager...! I tillegg må det jo være grusomt for barnet selv å måtte gå i bhg når det ikke er i form. Kan jo selv tenke seg hvordan det er å gå på jobb, kvalm og uggen, på randen til å spy... Ikke noe særlig, eller? Holder alltid ungene og meg selv hjemme i 48 timer ved diaré og oppkast! Anonymkode: d40b4...536 3
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 13. januar 2019 #48 Skrevet 13. januar 2019 Ja! Pleier å overholde den regelen.
Gjest BearMama Skrevet 13. januar 2019 #49 Skrevet 13. januar 2019 Alltid 48 timer etter siste diaré. 10 unger i bhg er slått ut. For et par uker siden spydde en unge midt på fellesrommet. Det er definitivt foreldre i min bhg som gir faen. Med dem ryker personalet også🙄 Utrolig provoserende.
Gjest Malone Skrevet 13. januar 2019 #50 Skrevet 13. januar 2019 Ja! 48 timer er ikke så lenge. Helt sykt at noen foreldre mener at de ikke har tid til det. Da burde man ikke ha fått barn.
Gjest Malone Skrevet 13. januar 2019 #51 Skrevet 13. januar 2019 10 minutter siden, BearMama skrev: Alltid 48 timer etter siste diaré. 10 unger i bhg er slått ut. For et par uker siden spydde en unge midt på fellesrommet. Det er definitivt foreldre i min bhg som gir faen. Med dem ryker personalet også🙄 Utrolig provoserende. Hvordan vet du at denne ungen ikke spydde for aller første gang da det skjedde på fellesrommet? Jeg overholder alltid 48timers regelen, som oftest mye lengre også da jeg kan jobbe hjemmefra om nødvendig. Men, de gangene omgangssyka har kommet har det ikke vært forvarsel. Fin form helt fram til oppkast. Dette kan jo starte i barnehagen. Om det skulle skje oss så håper jeg de ansatte ikke mistenker at det hadde startet tidligere.
Gjest BearMama Skrevet 13. januar 2019 #52 Skrevet 13. januar 2019 57 minutter siden, Malone skrev: Hvordan vet du at denne ungen ikke spydde for aller første gang da det skjedde på fellesrommet? Jeg overholder alltid 48timers regelen, som oftest mye lengre også da jeg kan jobbe hjemmefra om nødvendig. Men, de gangene omgangssyka har kommet har det ikke vært forvarsel. Fin form helt fram til oppkast. Dette kan jo starte i barnehagen. Om det skulle skje oss så håper jeg de ansatte ikke mistenker at det hadde startet tidligere. Påsto jeg at DEN ungen hadde skylden?
Gjest Malone Skrevet 13. januar 2019 #53 Skrevet 13. januar 2019 2 timer siden, BearMama skrev: Påsto jeg at DEN ungen hadde skylden? Virket sånn på måten du skrev, men mulig jeg misforstod 🙈 Så da mener du at barnet som kastet opp i fellesrommet ble syk først der og da? Prøver å forstå hva du mente.
Vegglampe Skrevet 13. januar 2019 #54 Skrevet 13. januar 2019 Jeg hadde en kollega med sykt barn, hvor foreldrene var hjemme annenhver dag med spysjuka, i stedenfor at en forelder tok hele perioden. Endte med at vi på et tidspunkt var under halvparten på jobb. Vi ble smitta.. det var ikke dødsviktig at kollegaen min var på jobb. Var værre når halvparten var borte. 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #55 Skrevet 13. januar 2019 Jeg skjønner ikke hvorfor noen foreldre anser deres jobb som viktigere enn andres. Jeg er også dritt lei foreldre som ikke overholder 48 timers regelen. Har var hele familien hjemme i til sammen 10 dager med spysyke før jul fordi en mor anså hennes jobb som viktigere enn alle andres.. litt gøy når datteren min kastet opp i barnehagen (hadde ingen symptomer før det) over hele hennes barn så hun igjen ble syk. Karma. Anonymkode: ca22b...585 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #56 Skrevet 13. januar 2019 14 hours ago, AnonymBruker said: Etter et skoleball for 7.klasse var det fravær på mellom 50-70% i de tre klassene. Det gikk både omgangssyke og influensa. Siste ble dårlig med omgangssyke en uke etter festen. Så da har noen vært smittebærer på ballet, og noen har vært for tidlig tilbake på skolen. En rolig uke på jobb kan man si. Så selv om ungene går på skolen er det fint om man venter litt med å sende ungene tilbake på skolen, og holder de hjemme når de er i dårlig form. Anonymkode: 2cd9a...640 Det trenger ikke være tilfellet at noen har vært tilbake tidlig, nei. Man er jo smittsom FØR man spyr. Så la oss si at A smitter B og C på dag 0. Dag 1 smitter de 3 nye, før de selv blir syke og går hjem. Dag 2 smitter de 3 nye 9 nye før de går hjem. Sånn kan det fint holde på i en uke. Det er helt normalt at omgangssyka sprer seg til "alle" selv om alle følger reglene. Det er når omgangssyka kommer igjen og igjen på kort tid man kan mistenke at retningslinjene ikke blir fulgt godt nok (og obs: da er det hygiene som er viktigst). Anonymkode: 3e92a...fc6 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #57 Skrevet 13. januar 2019 Blir så irritert på dem som ikke greier holde barnet hjemme! Fikk mail fra barnehagen forrige uke om at det var omgangssyke. Da tok vi like godt ei fiiiin langhelg! Anonymkode: ed7c2...d10 2
Gjest BearMama Skrevet 13. januar 2019 #58 Skrevet 13. januar 2019 10 timer siden, Malone skrev: Virket sånn på måten du skrev, men mulig jeg misforstod 🙈 Så da mener du at barnet som kastet opp i fellesrommet ble syk først der og da? Prøver å forstå hva du mente. Bare poengterte at mange ikke respekterer 48 timers regelen, Bhg har sendt ut SMS til foreldre om å være så snill å overholde regelen så derfor vet jeg at noen ikke gjør det.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #59 Skrevet 13. januar 2019 Jeg har inntrykk av at endel foreldre ikke overholder 48 timers regelen. Jeg er barnehagelærer, og har opplevd at barn utpå dagen forteller at de har spydd i natt.. Noen foreldre hevder også hardnakket at barnet har spydd pga maten i barnehagen, og ikke er syk, selv om spysyken går på avdelingen. Har også gitt foreldre beskjed om å ta med barnet hjem, når de kommer for å levere barnet som spydde dagen før. Anonymkode: a5743...cc3 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #60 Skrevet 13. januar 2019 Overholdes alltid, selv når jeg er ganske sikker på det ikke er omgangssyken. Tar ikke noen sjanser, for jeg vet hvor jævlig kjipt det er å få den smitten i hus. Før jeg fikk barn, hadde jeg ikke hatt omgangssyken siden jeg selv var barn. Hadde glemt hvor grusomt det er 😅 ber til høyere makter om at vi slipper unna denne sesongen 🙏 Anonymkode: a0fa3...38d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå