Limbo 2014 Skrevet 12. januar 2019 #21 Del Skrevet 12. januar 2019 2 minutter siden, Albbas said: På hvilket grunnlag? At rektor leker barnehage? Nei, men for å sikre et forsvarlig arbeidsmiljø for både ansatte og elever. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 12. januar 2019 #22 Del Skrevet 12. januar 2019 6 minutter siden, Limbo 2014 said: Nei, men for å sikre et forsvarlig arbeidsmiljø for både ansatte og elever. Men som sagt gjelder ikke 48-timers regelen skoler, bare barnehager. Etter barnehagen må man se an barnet og dets evne til god hygiene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #23 Del Skrevet 12. januar 2019 29 minutter siden, Albbas skrev: Men som sagt gjelder ikke 48-timers regelen skoler, bare barnehager. Etter barnehagen må man se an barnet og dets evne til god hygiene. For noe tull! På nhi sine sider står det "Barn bør holdes hjemme fra skolen om de har oppkast eller diaré, og kan starte igjen 48 timer etter at symptomene forsvinner" https://nhi.no/familie/barn/hjemme-fra-skolen-eller-ikke/. Man bør følge de offisielle helserådene, ikke artikler fra nettaviser. Det står, for øvrig, også både på kommunens hjemmesider og skolens hjemmeside. -læreren som tidligere sendte hjem elever som ikke overholdt reglene. Anonymkode: ac948...d65 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Live88 Skrevet 12. januar 2019 #24 Del Skrevet 12. januar 2019 48 minutter siden, Albbas skrev: På hvilket grunnlag? At rektor leker barnehage? Rektor burde be foreldrene om å holde ungene hjemme når de er syke siden TS har fått beskjed om å ikke gjøre det lengre! Det gagner jo hele skolen, inkludert rektor, at foreldre til syke elever holder de hjemme til de er friske og smittefrie igjen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Applehead Skrevet 12. januar 2019 #25 Del Skrevet 12. januar 2019 Den overholder vi HVER gang. Både hos barnet i barnehagen og de på skolen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Måbarefåsiat... Skrevet 12. januar 2019 #26 Del Skrevet 12. januar 2019 Alltid overholdt. Skulle bare mangle. I klassen til guttungen satt ungene og spydde utover pulten... det var norovirus på skolen fra oktober til april. Jævla foreldre som ikke kan holde ungen sin hjemme. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chablis Skrevet 12. januar 2019 #27 Del Skrevet 12. januar 2019 Ja det gjør vi. Har ikke samvittigheten til noe annet. Både for de barna som bli smittet av mitt men også fordi barnet fortjener å få slappe av når det er sykt! At barnet ikke spyr lenger betyr ikke at barnet er friskt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillelykke Skrevet 12. januar 2019 #28 Del Skrevet 12. januar 2019 Holder de hjemme med god margin. Noe annet er respektløst ivenfor andre barn, foreldre og ansatte. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #29 Del Skrevet 12. januar 2019 21 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev: Alltid overholdt. Skulle bare mangle. I klassen til guttungen satt ungene og spydde utover pulten... det var norovirus på skolen fra oktober til april. Jævla foreldre som ikke kan holde ungen sin hjemme. Enig! Blir spesielt irritert når jeg overhører en far si til barnet sitt at hun ikke skal si at hun har kastet opp og nekte for det til de ansatte.. Anonymkode: ca22b...585 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #30 Del Skrevet 12. januar 2019 Min yngste har refluks, så han blir ikke holdt hjemme hvis det er typisk refluks-oppkast. Om jeg er i tvil holder jeg han hjemme, merker stort sett forskjell på lukten, mengden og måten han spyr på, i tillegg ser jeg an allmenntilstand og bleier. Leverte legeattest fra spesialisten som følger han opp ved barnehagestart slik at de ansatte er klar over det. På eldste overholdes det alltid. Anonymkode: 74c51...750 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #31 Del Skrevet 12. januar 2019 Ja overholder med god margin, har flere ganger opplevd at ungene nesten har nådd 48 t, for så å spy igjen. Tar ikke sjansen. Vet det er mange egoistiske foreldre der ute som risikerer det, er for «viktige» til å være hjemme, har ørten unnskyldninger for hvorfor ungen ikke er syk osv. Har sett dette både i bhg og skole til mine barn, samt på jobben min på skole. Er ikke sjelden vi sender hjem unger som spyr og får dem i retur dagen etter😡 verste var da samme ungen ble sendt hjem fire dager på rad etter å ha spydd på skolen (alle dagene ja...) men foreldrene holdt ham ikke hjemme. Var ikke mange elever igjen på trinnet til slutt🤬🤯 Anonymkode: 1d00a...5d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 12. januar 2019 #32 Del Skrevet 12. januar 2019 50 minutter siden, Albbas said: 48-timers regelen gjelder i hovedsak barnehage, helsepersonell og de som jobber med mat. Skoler kan ha egne retningslinjer, men kan ikke bestemme på vegne av foreldrene, og det er ingen generell anbefaling om at skolene skal ha en slik retningslinje. Barnehagebarn er langt mer smittsomme enn skolebarn. https://www.nrk.no/livsstil/sjekk-hvem-som-ma-vaere-hjemme-etter-omgangssyken-1.13781042 48 timers regelen gjelder da for pokker over alt?! Man blir ikke fortere fri for smitte "bare" fordi man ikke jobber i barnehage, eller jobber med mat og helse. Alle er da virkelig like smittsomme de første 48 timene enten de er barnehagebarn, skolebarn eller voksne! Altså kan man få en "kjedereaksjon" uansett hvilket miljø man oppholder seg i når en er syk. De i hjemmet som ikke er syke kan jo gå ut, men være ekstra nøye med håndhygienen. Selvsagt holder jeg meg til regelen. Jeg bor alene, og er jeg syk holder jeg meg innendørs uten direkte kontakt med andre. Må jeg ha "hjelp" i løpet av de 48 timene til f.eks. å handle Farris og eplejuice som er godt for omgangssyken, så får jeg en annen til å handle det for meg, sette det utafor inngangsdøra mi og så åpner jeg og tar det inn når jeg får beskjed om at personen har gått. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #33 Del Skrevet 12. januar 2019 Har hatt barn innlagt på sykehus pga dehydrering etter smitte med omgangssyke, så ja er veldig opptatt av 48 timers regelen, samt god håndhygiene! Spurte en lærer på skolen datteren min går på om de tar spesielle forhåndsregler når det går omgangssyke på skolen, fikk beskjed om at det gjør de ikke -syntes det er merkelig... Anonymkode: 310f5...ff7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #34 Del Skrevet 12. januar 2019 Her blir det 24 timer. Sier til barnet at det kkke skal fortelle at det har kastet opp, da mange synes det er veldig ekkelt. Det er barnet helt enig i. Når allmennetulsyanden er fin, da blir det bhg. Anonymkode: 26de3...7cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #35 Del Skrevet 12. januar 2019 12 minutter siden, Millimani skrev: 48 timers regelen gjelder da for pokker over alt?! Man blir ikke fortere fri for smitte "bare" fordi man ikke jobber i barnehage, eller jobber med mat og helse. Alle er da virkelig like smittsomme de første 48 timene enten de er barnehagebarn, skolebarn eller voksne! Altså kan man få en "kjedereaksjon" uansett hvilket miljø man oppholder seg i når en er syk. De i hjemmet som ikke er syke kan jo gå ut, men være ekstra nøye med håndhygienen. Selvsagt holder jeg meg til regelen. Jeg bor alene, og er jeg syk holder jeg meg innendørs uten direkte kontakt med andre. Må jeg ha "hjelp" i løpet av de 48 timene til f.eks. å handle Farris og eplejuice som er godt for omgangssyken, så får jeg en annen til å handle det for meg, sette det utafor inngangsdøra mi og så åpner jeg og tar det inn når jeg får beskjed om at personen har gått. Enig -på jobben min ber vi faktisk ansatte som kommet på jobb dagen etter omgangssyke at de må dra hjem (etter velsignelse fra leder) eller de får beskjed av leder på telefon når de ringer inn syk at de ikke skal komme på 48-timer etter siste oppkast. Anonymkode: 310f5...ff7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 12. januar 2019 #36 Del Skrevet 12. januar 2019 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: For noe tull! På nhi sine sider står det "Barn bør holdes hjemme fra skolen om de har oppkast eller diaré, og kan starte igjen 48 timer etter at symptomene forsvinner" https://nhi.no/familie/barn/hjemme-fra-skolen-eller-ikke/. Man bør følge de offisielle helserådene, ikke artikler fra nettaviser. Det står, for øvrig, også både på kommunens hjemmesider og skolens hjemmeside. -læreren som tidligere sendte hjem elever som ikke overholdt reglene. Anonymkode: ac948...d65 Og i linken jeg ga uttaler noen fra FHI seg mer spesifikt om dette, og sier at det først og fremst gjelder barnehage. Og her skriver NHI at det gjelder barnehagebarn: https://nhi.no/sykdommer/barn/infeksjoner/omgangssyke-virus/?page=3 I Trondheim anbefales 24 timer for skolebarn: https://www.trondheim.kommune.no/omgangssyke/ Mange andre kommuner har ingen anbefalinger for skolebarn og sier bare "dagen etter" eller "når barnet er friskt". At skolen din er strenge i sine retningslinjer betyr ikke at de kan kreve at de følges. 48 timer er først og fremst en anbefaling for barnehagebarn. Endret 12. januar 2019 av Albbas Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 12. januar 2019 #37 Del Skrevet 12. januar 2019 (endret) 50 minutter siden, Millimani said: 48 timers regelen gjelder da for pokker over alt?! Man blir ikke fortere fri for smitte "bare" fordi man ikke jobber i barnehage, eller jobber med mat og helse. Alle er da virkelig like smittsomme de første 48 timene enten de er barnehagebarn, skolebarn eller voksne! Altså kan man få en "kjedereaksjon" uansett hvilket miljø man oppholder seg i når en er syk. De i hjemmet som ikke er syke kan jo gå ut, men være ekstra nøye med håndhygienen. Selvsagt holder jeg meg til regelen. Jeg bor alene, og er jeg syk holder jeg meg innendørs uten direkte kontakt med andre. Må jeg ha "hjelp" i løpet av de 48 timene til f.eks. å handle Farris og eplejuice som er godt for omgangssyken, så får jeg en annen til å handle det for meg, sette det utafor inngangsdøra mi og så åpner jeg og tar det inn når jeg får beskjed om at personen har gått. Du leste ikke artikkelen en gang? 48 timer gjelder fordi omgangssyke først og fremst smitter ved dårlig hygiene. Småbarn har dårlig hygiene, de leker tett og vasker seg ikke like bra. Derfor er ikke 48 timer en generell anbefaling for alle grupper, fordi det er unødvendig for de som har blitt friske og greier å vaske seg godt ofte. Du kan forvente noe annet av en 12-åring enn en 6-åring så man må selvfølgelig se an barnet, men 48 timer er IKKE noe som gjelder over alt. Jobber du for eksempel på kontor, og spydde kl 8 i morges og har vært bra siden har du ikke noen veldig god grunn til å holde deg hjemme dagen etter. Enda en link son forklarer det siden du syns den første var vanskelig: https://frifagbevegelse.no/loaktuelt/hvor-lenge-skal-du-vare-borte-fra-jobben-nar-du-er-syk-6.158.444355.9a900df23c Endret 12. januar 2019 av Albbas Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #38 Del Skrevet 12. januar 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her blir det 24 timer. Sier til barnet at det kkke skal fortelle at det har kastet opp, da mange synes det er veldig ekkelt. Det er barnet helt enig i. Når allmennetulsyanden er fin, da blir det bhg. Anonymkode: 26de3...7cf Så du mener at du har mer rett en helsevesenet vårt? Anonymkode: ca22b...585 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dillyduzit Skrevet 12. januar 2019 #39 Del Skrevet 12. januar 2019 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her blir det 24 timer. Sier til barnet at det kkke skal fortelle at det har kastet opp, da mange synes det er veldig ekkelt. Det er barnet helt enig i. Når allmennetulsyanden er fin, da blir det bhg. Anonymkode: 26de3...7cf Var i et juleselskap en gang, de sa at barnet kastet opp for 24 timer siden men kom likevel fordi allmentilstanden var jo god. Jeg som allerede hadde et nedsatt immunsystem fikk kjenne på den. Var ikke veldig gøy å kaste opp i Tryvann, tbanen og bilen til pappa, eller det beste, innlagt for dehydrering fordi kroppen simpelt ikke klarte å håndtere viruset. Bare fordi barnet var ok i allmentilstand. Bare fordi. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 12. januar 2019 #40 Del Skrevet 12. januar 2019 Vi overholder ALLTID 48-timersregelen, både på ungene og meg. Jeg jobber i barnehage selv, ungene går på barneskolen og ungdomsskolen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå