AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #1 Skrevet 11. januar 2019 Nå er hele avdelingen til minstemann utslått med omgangssyken.. de ansatte også og det er kun 3 av 15 barn igjen. Et par dager før minstemann ble dårlig overhørte jeg en pappa si til datteren at hun ikke skulle si noe om at hun hadde kastet opp kvelden før. De ansatte konfronterte han med dette da jeg sa det, men han benektet det og ga meg et stygt blikk. Dette gjør meg så sur, bare fordi han ikke vil være hjemme fra jobb har nå nesten alle barna, de ansatte og flere familier fått omgangssyken. Finnes det noe konsekvenser for disse? Og overholder dere 48 timers regelen? Anonymkode: ca22b...585 14
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #2 Skrevet 11. januar 2019 Vet ikke om det finnes konsekvenser, men jeg overholder alltid med good margin! Men jeg kan det i jobben min uten sure miner fra sjef og kollega.(Har kontor jobb) Anonymkode: 21728...94f 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #3 Skrevet 11. januar 2019 Ja det gjør jeg for jeg vet hvor ekstremt smittsomt det er! Sønnen kastet opp å jeg ble smittet. Han ble frisk igjen men dq var jeg så ekstremt dårlig at jeg ba mamma passe han. Da ble hun også smittet. Når jeg var blitt frisk igjen dro vi på samvær til barnefaren å da begynte småen å kaste opp igjen,som igjen smittet barnefaren. Så kom farmor og farfar til småen innom ettersom de ikke visste at noen var syke. Jeg fortalte at vi hadde to som kaster opp så hvis de vil unngå smitte så bør de heller komme en annen dag. Men de ville absolutt være litt med småen å var der vel i ca 10 minutter før de gikk. Begge de to ble også smittet. Så jeg lar det alltid gå minst 48 timer før jeg leverer i bhg/skole. Anonymkode: 14a40...343 12
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #4 Skrevet 11. januar 2019 Ja. har kontorjobb- så kan jobbe litt hjemmefra om nødvendig. Anonymkode: ce36a...9f9
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #5 Skrevet 11. januar 2019 Jeg jobber i barnehage å er dessverre en del foreldre som ikke overholder 48 timers regelen. Det får ingen konsekvenser annet enn at vi kan nekte foreldrene å levere barnet. Anonymkode: 14a40...343 8
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #7 Skrevet 11. januar 2019 Overholder alltid med god margin, og er jeg usikker om at det er noe/kan bli noe, holder jeg barnet hjemme. Anonymkode: 2c99d...0e7 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #8 Skrevet 11. januar 2019 1 minutt siden, lipglossy skrev: Sykt at folk ikke overholder det. I bhg er det jo unger som kaster opp når de blir levert i barnehagen,også blir de rasende når vi nekter å ta imot barnet i bhg den dagen da. De har selvsagt all slags unnskyldinger for hvorfor barnet kastet opp,men syk er selvfølgelig ikke barnet. Anonymkode: 14a40...343 10
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #9 Skrevet 11. januar 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Finnes det noe konsekvenser for disse? Anonymkode: ca22b...585 Jeg stemmer for å sette dem i skammekroken så de får tenkt seg om! Anonymkode: fec22...fa4 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #10 Skrevet 12. januar 2019 Skulle virkelig ønske det fikk noen konsekvenser.. i stedet for at en familie er hjemme med spysyke er nå nesten alle på avdelingen det. Jeg skulle på tur med jobben og ligger på hotellet og spyr. Synes man skulle fått en advarsel når man ikke holdt seg til reglene. Anonymkode: ca22b...585 7
Arkana Skrevet 12. januar 2019 #11 Skrevet 12. januar 2019 Ja, det gjør vi selvfølgelig. Det er neppe noen konsekvenser av å ikke følge regelen, men jeg håper barnehageansatte sier i fra hvis det er åpenbart at noen leverer barnet sitt for raskt etter at de meldte fra om at barnet er hjemme pga oppkast. Jeg har forståelse for at mange foreldre synes det er vanskelig å være borte fra jobb med barn som er tilsynelatende friske (altså selv i god form, men må være hjemme fordi de kastet opp dagen før), men samtidig er det lurt å tenke på at om alle overholdt regelen ville det bli færre som fikk omgangssyke og da igjen mindre behov for å bruke sykt barn-dager. 6
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #12 Skrevet 12. januar 2019 1 minutt siden, Arkana skrev: Ja, det gjør vi selvfølgelig. Det er neppe noen konsekvenser av å ikke følge regelen, men jeg håper barnehageansatte sier i fra hvis det er åpenbart at noen leverer barnet sitt for raskt etter at de meldte fra om at barnet er hjemme pga oppkast. Jeg har forståelse for at mange foreldre synes det er vanskelig å være borte fra jobb med barn som er tilsynelatende friske (altså selv i god form, men må være hjemme fordi de kastet opp dagen før), men samtidig er det lurt å tenke på at om alle overholdt regelen ville det bli færre som fikk omgangssyke og da igjen mindre behov for å bruke sykt barn-dager. Dessverre ser jeg i vår barnehage at de ansatte er feige å tør ofte ikke nekte foreldrene å levere barnet selv om det er god grunn til det. Anonymkode: 14a40...343 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #13 Skrevet 12. januar 2019 Ja, men vet det er mange som ikke gjør det. Anonymkode: c743e...bf1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #14 Skrevet 12. januar 2019 Dessverre ingen kosekvenser her, men vi får håpe karma tar dem en vakker dag. ❤️ Anonymkode: 44ff4...839 3
ViljaH Skrevet 12. januar 2019 #15 Skrevet 12. januar 2019 Overholder alltid 48- timers regelen. Det er en rett og en plikt både i forhold til barnet, arbeidsgiver og barnehage. 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #16 Skrevet 12. januar 2019 Ingen konsekvenser, men vi som ansatte kan si at vi ikke ønsker å ha barnet der om vi vet det kasta opp dagen før. Men det er så synd at mange ikke opprettholder den, for smitten går rundt mange ganger, og barn kan bli smitta flere ganger. Og da er det bedre å ta en ekstra dag sykt barn, enn å måtte ta 3 nye dager flere ganger med få ukers mellomrom. Fordi de blir smitta igjen og igjen. Har sett perioder hvor omgangssyka har vart i ukesvis/flere måneder. Fordi det går igjen og igjen. Anonymkode: 588e0...828 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #17 Skrevet 12. januar 2019 Jeg har, som lærer, sendt hjem barn som kaster opp. Flere ganger er de tilbake på skolen neste gang. Tidligere pleide jeg å ringe foreldrene, og si at det ikke var grei (de hadde alltid en eller annen "grunn" for hvorfor barnet hadde kastet opp. Det var aldri sykdom). Men nå har rektor sagt at jeg skal slutte å ringe. Foreldrene må visstnok få styre selv. Anonymkode: ac948...d65
Live88 Skrevet 12. januar 2019 #18 Skrevet 12. januar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har, som lærer, sendt hjem barn som kaster opp. Flere ganger er de tilbake på skolen neste gang. Tidligere pleide jeg å ringe foreldrene, og si at det ikke var grei (de hadde alltid en eller annen "grunn" for hvorfor barnet hadde kastet opp. Det var aldri sykdom). Men nå har rektor sagt at jeg skal slutte å ringe. Foreldrene må visstnok få styre selv. Anonymkode: ac948...d65 Så idiotisk av rektor og si det! her burde jo rektor virkelig ta ansvar og ta telefonen hjem til foreldrene selv! 15
Gjest Albbas Skrevet 12. januar 2019 #19 Skrevet 12. januar 2019 7 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har, som lærer, sendt hjem barn som kaster opp. Flere ganger er de tilbake på skolen neste gang. Tidligere pleide jeg å ringe foreldrene, og si at det ikke var grei (de hadde alltid en eller annen "grunn" for hvorfor barnet hadde kastet opp. Det var aldri sykdom). Men nå har rektor sagt at jeg skal slutte å ringe. Foreldrene må visstnok få styre selv. Anonymkode: ac948...d65 48-timers regelen gjelder i hovedsak barnehage, helsepersonell og de som jobber med mat. Skoler kan ha egne retningslinjer, men kan ikke bestemme på vegne av foreldrene, og det er ingen generell anbefaling om at skolene skal ha en slik retningslinje. Barnehagebarn er langt mer smittsomme enn skolebarn. https://www.nrk.no/livsstil/sjekk-hvem-som-ma-vaere-hjemme-etter-omgangssyken-1.13781042
Gjest Albbas Skrevet 12. januar 2019 #20 Skrevet 12. januar 2019 2 minutter siden, Live88 said: Så idiotisk av rektor og si det! her burde jo rektor virkelig ta ansvar og ta telefonen hjem til foreldrene selv! På hvilket grunnlag? At rektor leker barnehage?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå