AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #1 Skrevet 11. januar 2019 Føler det er sett på som lite bra/ekslusivt/lavstatus å jobbe offentlig. Og særlig på butikk osv, der folk vet lønnen ikke er av de høyeste. Men hvorfor? Fordi alle vet hva du tjener? Altaå, står du på en bensinstasjon osv, så vet jo alle hva du tjener ca.. hvorfor er slik ansett som så lite bra? For det er vel derfor ting er kalt lavstatus? At alle vet hva du tjener.. Anonymkode: 87771...689
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 11. januar 2019 #3 Skrevet 11. januar 2019 Butikk/bensinstasjon er privat. Du tenker kanskje på ansatt vs. drive eget selskap?
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #4 Skrevet 11. januar 2019 1 minutt siden, Anonymus Notarius skrev: Butikk/bensinstasjon er privat. Du tenker kanskje på ansatt vs. drive eget selskap? Ja Anonymkode: 87771...689
SoWhat? Skrevet 11. januar 2019 #5 Skrevet 11. januar 2019 Tror aldri jeg har vært inne på tanken om hva de på butikken eller bensinstasjonen tjener. Wtf. Og så lei jeg er av det lavstatus-styret. JEZ 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #6 Skrevet 11. januar 2019 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Føler det er sett på som lite bra/ekslusivt/lavstatus å jobbe offentlig. Anonymkode: 87771...689 Å ha jobb i det offentlige er ikke "lavstatus". 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og særlig på butikk osv, der folk vet lønnen ikke er av de høyeste. Butikk er privat, ikke offentlig. 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor? Fordi alle vet hva du tjener? Altaå, står du på en bensinstasjon osv, så vet jo alle hva du tjener ca.. hvorfor er slik ansett som så lite bra? For det er vel derfor ting er kalt lavstatus? At alle vet hva du tjener.. Anonymkode: 87771...689 ....Jeg gir opp... Anonymkode: f82fe...8db 12
Duff Skrevet 11. januar 2019 #7 Skrevet 11. januar 2019 Alle? Jeg aner ikke hva folk tjener, jeg er bare glad de har en jobb de trives med. 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #8 Skrevet 12. januar 2019 Når jeg er på jobb vet ingen hva jeg tjener for jeg har to helt ulike jobber og de på den ene jobben vet ikke om den andre. Totalt tjener jeg mer enn noen på noen av jobbene, til og med sjefene. Anonymkode: 10b61...3e7
Gjest Blondie65 Skrevet 12. januar 2019 #9 Skrevet 12. januar 2019 Jeg er usikker på hva TS mener, så jeg svarer ut fra hva jeg tror menes: Ja, jeg vet at noen av de som står på bensinstasjon eller sitter i kassen på dagligvarebutikk ikke tjener så veldig mye. Men jeg aner virkelig ikke i detalj hva hver enkelt tjener. Og ikke kunne jeg brydd meg mindre om statusen dette yrket gir. Det eneste som bekymrer meg vedrørende såkalte lavstatus yrker er om de som arbeider der har nok i inntekt til å forsørge seg selv og en eventuell familie. Det viktigste med en jobb er ikke statusen den gir men at man trives i den. Om man vasker gulv, jobber på bensinstasjon, kjører lastebil, selger tjenester eller produkter, arbeider i en typisk administrasjonsjobb - det viktiste er at man trives og at man gjør en god jobb. Status, hva slags verdi er det når handleposen skal fylles med mat til familien, eller ferien bestilles for sommeren? Statusen betaler da ikke ferien? Likevel kjenner jeg flere som er sykelig opptatt av status. Det er helt vanvittig hva de er villig til å gjøre for å fremstå på en bestemt måte. Jeg har aldri skjønt dette - og derfor fatter jeg heller ikke vitsen med slike ting som falske designer vesker eller lignende.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #10 Skrevet 12. januar 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Føler det er sett på som lite bra/ekslusivt/lavstatus å jobbe offentlig. Og særlig på butikk osv, der folk vet lønnen ikke er av de høyeste. Men hvorfor? Fordi alle vet hva du tjener? Altaå, står du på en bensinstasjon osv, så vet jo alle hva du tjener ca.. hvorfor er slik ansett som så lite bra? For det er vel derfor ting er kalt lavstatus? At alle vet hva du tjener.. Anonymkode: 87771...689 Hvor mye tjener de da? Anonymkode: ce817...d20
Knirke Skrevet 12. januar 2019 #11 Skrevet 12. januar 2019 Det er jo ikke noe problem å finne ut hva folk tjener, det er jo bare å spørre dem? Hvorfor skulle det være hemmelig? Det er minst 100 grunner til at jeg ikke jobber i butikk, men at andre vet hva jeg tjener er ikke en av dem.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #12 Skrevet 12. januar 2019 36 minutter siden, Knirke skrev: Det er jo ikke noe problem å finne ut hva folk tjener, det er jo bare å spørre dem? Hvorfor skulle det være hemmelig? Det er minst 100 grunner til at jeg ikke jobber i butikk, men at andre vet hva jeg tjener er ikke en av dem. Det anses som frekt å snoke i privatøkonomien til folk Anonymkode: fa721...163 1
Husholdning1 Skrevet 12. januar 2019 #13 Skrevet 12. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det anses som frekt å snoke i privatøkonomien til folk Anonymkode: fa721...163 Trenger nå ikke spørre en bestemt person, med mindre du skal vite hva akkurat den personen tjener. Man kan stille et spørsmål på f.eks KG.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #14 Skrevet 12. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye tjener de da? Anonymkode: ce817...d20 Det avhenger av hvor stor stillingsprosent de har og til til direktørstilling i 100%. Det er helt umulig å gi noen bestemt kronebeløp. Selv bruker jeg ikke en kalori på å vurdere hvilken status folk har. De er mennesker, det er nok for meg. Og på en lørdagskveld har den hyggelige mannen i kassa på Kiwi, han som smiler og selger meg epler, brød og melk når det er akkurat det jeg trenger, høyere status for meg enn ordføreren. Gutta i renovasjonsbilen har høyeste status når jeg hilser på dem i gata tidlig om morgenen. De er på jobb, jeg er på vei til jobb. Uten dem går byen min rett til h....te. Anonymkode: 17681...426
Knirke Skrevet 12. januar 2019 #15 Skrevet 12. januar 2019 4 hours ago, AnonymBruker said: Det anses som frekt å snoke i privatøkonomien til folk Anonymkode: fa721...163 Hvorfor er det frekt å spørre noen om hva de tjener? SSB har forresten omfattende statistikk over gjennomsnittslønnen i de aller fleste yrker, som hvem som helst kan lese. 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #16 Skrevet 13. januar 2019 På 12.1.2019 den 11.28, Blondie65 skrev: Jeg er usikker på hva TS mener, så jeg svarer ut fra hva jeg tror menes: Ja, jeg vet at noen av de som står på bensinstasjon eller sitter i kassen på dagligvarebutikk ikke tjener så veldig mye. Men jeg aner virkelig ikke i detalj hva hver enkelt tjener. Og ikke kunne jeg brydd meg mindre om statusen dette yrket gir. Det eneste som bekymrer meg vedrørende såkalte lavstatus yrker er om de som arbeider der har nok i inntekt til å forsørge seg selv og en eventuell familie. Det viktigste med en jobb er ikke statusen den gir men at man trives i den. Om man vasker gulv, jobber på bensinstasjon, kjører lastebil, selger tjenester eller produkter, arbeider i en typisk administrasjonsjobb - det viktiste er at man trives og at man gjør en god jobb. Status, hva slags verdi er det når handleposen skal fylles med mat til familien, eller ferien bestilles for sommeren? Statusen betaler da ikke ferien? Likevel kjenner jeg flere som er sykelig opptatt av status. Det er helt vanvittig hva de er villig til å gjøre for å fremstå på en bestemt måte. Jeg har aldri skjønt dette - og derfor fatter jeg heller ikke vitsen med slike ting som falske designer vesker eller lignende. "Noen av de"? Tror du da at andre i samme yrke tjener veldig bra? Anonymkode: a019b...d42
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå