AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #1 Skrevet 11. januar 2019 Ei veldig nær venninne av meg har et barn på 11 måneder som har 5-6 tenner om jeg ikke tar feil og pusser ikke tennene til barnet. Har aldri gjort det heller så det er nok ikke fordi barnet har slått seg vrang under tannpuss. Jeg bryr meg om venninna og barnet hennes, så jeg mener absolutt ikke noe slemt med å skrive dette. Hun fortalte meg at hun ikke pusset tennene på barnet og jeg har flere ganger observert det når jeg har vært på besøk på kveldene. Da hun sa det, spurte jeg om det ikke var skadelig for tennene og hun svarte at barnet mister tennene igjen uansett (?) Nå har jeg ikke barn selv må jeg si. Kan ikke barnet få hull i tennene eller misfargede tenner? Eller i værste fall råtne på lang sikt? Vil ta det opp med henne igjen.. Vet ikke hvordan jeg skal gå frem med det når jeg ikke har barn selv. Virker feil av meg, men samt. så er det ei nær venninne som jeg har kjent lenge, så hun tåler det meste jeg sier fordi hun vet hvor glad jeg er i barnet hennes. Så hva kan jeg si til henne ang det med tannpuss? Noen erfaringer med dårlig tannhygiene på barn som jeg kan dele videre eller hva som helst? Anonymkode: 47924...55d 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #2 Skrevet 11. januar 2019 Hun vet at det er feil og at hun burde pusse, så mer informasjon trenger hun neppe. Hva med å si i mot det hun sier når du observerer det? Anonymkode: 994e1...0ed 7
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #3 Skrevet 11. januar 2019 Ungen til kusina mi måtte trekke fortennene da han var 3 år pga tennene var pill råtne pga saft på flaske og mangelfull tannpuss Å ikke pusse tennene på ungen sin er faktisk omsorgssvikt Anonymkode: 8ed75...5b8 48
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #4 Skrevet 11. januar 2019 Du kan fortelle henne at tannlegene er noen av de faggruppene som ser etter mishandling av barn. Det å ikke pusse barnets tenner er noe de ser veldig raskt om blir gjort godt, eller ei. Da hjelper det ikke at de gjeldende tennene før eller siden skal falle ut, og at nye skal komme. Det handler om foreldrenes evne til å ta vare på barnet. Jeg er ganske sikker på at tannlegene er noen av de som har plikt til å melde i fra om slikt til barnevernet. Og, jo. Barn kan absolutt få misfargede tenner og hull i tennene ved mangel på tannpuss, selv om det er melketenner det er snakk om!! Anonymkode: 69d87...d11 21
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #5 Skrevet 11. januar 2019 Veldig mange av bekymringsmeldingene til barnevernet kommer fra tannlegen. Anonymkode: 3d58e...c62 20
Minlillelykke Skrevet 11. januar 2019 #6 Skrevet 11. januar 2019 Jeg mener at gode rutiner bygges fra de er babyer, det gjelder alt også tannpuss. Tennene skal pusses, som du sier, de kn råtne, få hull og missfarging. Har selv to barn på 4&1 år. Ville tatt det opp igjen mes henne. 10
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #7 Skrevet 11. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun vet at det er feil og at hun burde pusse, så mer informasjon trenger hun neppe. Hva med å si i mot det hun sier når du observerer det? Anonymkode: 994e1...0ed Hun ser ikke ut til å forstå hvor galt det er. Jeg vet ikke nok om barn og tenner til å komme med motstander til valget hennes. Skal definitivt si i fra neste gang men vil gjøre det på en riktig måte slik at hun ikke misforstår men heller forklare henne hvorfor det er viktig å pusse tennene til barnet og hvorfor begynne nå.. og evt hva som kan skje dersom hun ikke gjør det.. Derfor vil jeg gjerne vite litt først, før jeg forklarer det til henne.. TS Anonymkode: 47924...55d
Ulrikke Skrevet 11. januar 2019 #8 Skrevet 11. januar 2019 Så hun har ikke planer om å pusse tennene på ungen før ungen er 6 år og "voksentennene" kommer? Hun må jo være litt på jordet.... Skjønner at det er vanskelig å være direkte om sånt, men som du sier, for barnets skyld.... Her pusset vi tenner fra de begynte å komme ved ca 6 mnd'ers alder.... Jobber i barnehage, og ser fort hvilke barn som har svarte flekker på tennene feks.... 11
Rullerusk Skrevet 11. januar 2019 #9 Skrevet 11. januar 2019 Dette tar de jo opp på helsestasjonen når tenner begynner å komme, så det er umulig at hun ikke har fått det med seg 😳 14
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #10 Skrevet 11. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun ser ikke ut til å forstå hvor galt det er. Jeg vet ikke nok om barn og tenner til å komme med motstander til valget hennes. Skal definitivt si i fra neste gang men vil gjøre det på en riktig måte slik at hun ikke misforstår men heller forklare henne hvorfor det er viktig å pusse tennene til barnet og hvorfor begynne nå.. og evt hva som kan skje dersom hun ikke gjør det.. Derfor vil jeg gjerne vite litt først, før jeg forklarer det til henne.. TS Anonymkode: 47924...55d Nei det er greit, men hva er sjansen for at hun går rett i vranglås om du sier at dette er omsorgssvikt (som det jo er)? Man skal trå ekstremt varsomt, i slike saker. Anonymkode: 994e1...0ed
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #11 Skrevet 11. januar 2019 3 minutter siden, Rullerusk skrev: Dette tar de jo opp på helsestasjonen når tenner begynner å komme, så det er umulig at hun ikke har fått det med seg 😳 Om de gjør det på helsestasjonen og venninna mi vet det så synes jeg at det er veldig egoistisk gjort av henne mot barnet. Som sagt, jeg har ikke barn så jeg vet jo ikke. Det virker som hun vet alt det men velger likevel å ikke gjøre det. Nytter ikke å komme med fakta og informasjon til en som allerede sitter på den og fremdeles velger bort tannpuss for barnet sitt? Det er vel kanskje ikke så mye jeg kan gjøre med det da.. TS Anonymkode: 47924...55d 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #12 Skrevet 11. januar 2019 Kjøp en tannbørste og tannkrem beregnet på alderen og gi til henne! Anonymkode: 5a426...e53 12
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #13 Skrevet 11. januar 2019 Jeg hadde nok ikke klart å la være å kontakte helsestasjonen. Anonymkode: bb355...54a 16
forkjølajente Skrevet 11. januar 2019 #14 Skrevet 11. januar 2019 (endret) Be hun tenke over hvor kjip opplevelse det blir for barnet om noen år, når hun/han må trekke en eller flere tenne pga av store hull som ikke kan repareres og gir tannpine. Kan love deg at det ikke er noen hyggelig opplvelse! Endret 11. januar 2019 av forkjølajente 10
Sinsiew Skrevet 11. januar 2019 #15 Skrevet 11. januar 2019 Det her er omsorgssvikt. Tennene er viktige å ta bare på.. 12
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #16 Skrevet 11. januar 2019 Men, 11 mnd... hvor mange tenner har ungen? Typ bare fremtenner? De sier at det er når jekslene kommer at pussinga blir viktig, og at frem til det er det mest for å bli vant til å pusse. Så det kan gå seg til før det blir snakk om omsorgssvikt. Nr 1 hos oss fikk serdeles god puss fra første tann, nr 2 mer eller mindre regelmessig fra rundt 10 mndr (og ca 5-6 fortenner).... det var ikke helt planen men DET går bra. Anonymkode: 06ba6...8ba 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #17 Skrevet 11. januar 2019 Pusser hun sine egne tenner? Sannsynligvis har hun dårlig tannhygiene selv og klarer ikke opprettholde tannhygienen hos barnet. Trist. Anonymkode: 9d657...8f0 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #18 Skrevet 11. januar 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om de gjør det på helsestasjonen og venninna mi vet det så synes jeg at det er veldig egoistisk gjort av henne mot barnet. Som sagt, jeg har ikke barn så jeg vet jo ikke. Det virker som hun vet alt det men velger likevel å ikke gjøre det. Nytter ikke å komme med fakta og informasjon til en som allerede sitter på den og fremdeles velger bort tannpuss for barnet sitt? Det er vel kanskje ikke så mye jeg kan gjøre med det da.. TS Anonymkode: 47924...55d Da sier du at «Kjære deg, du er klar over at dette ansees som omsorgssvikt? Akkurat som du ikke ville latt barnet itt gå sulten lenge, bare spise burger eller la gå med avføring over lange tider i bleien sin så må man faktisk pusse tenner - selv om barnet misliker det. Det er å ivareta grunnleggende helse, og du kommer til å få bekymringsmeldinger i både barnehage og på helsestasjon om du ikke gjør det» Lillebroren min hadde brune råtner tenner i barnehagen - vi vokste opp med rusavhengige foreldre. Det påvirker tannhelsen livet ut - tannhelse er superviktig! Vis henne denne tråden. Jeg tenker barnets helse er viktigere enn at du blir sur på deg. Anonymkode: d35df...f82 11
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #19 Skrevet 11. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men, 11 mnd... hvor mange tenner har ungen? Typ bare fremtenner? De sier at det er når jekslene kommer at pussinga blir viktig, og at frem til det er det mest for å bli vant til å pusse. Så det kan gå seg til før det blir snakk om omsorgssvikt. Nr 1 hos oss fikk serdeles god puss fra første tann, nr 2 mer eller mindre regelmessig fra rundt 10 mndr (og ca 5-6 fortenner).... det var ikke helt planen men DET går bra. Anonymkode: 06ba6...8ba TS her. 5-6 tenner som jeg har sett, flest oppe.. Når kommer jekselene? Anonymkode: 47924...55d
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #20 Skrevet 11. januar 2019 Min har akkurat begynt å få sin første nå, 13 mndr. Så nå er vi nøye:) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. 5-6 tenner som jeg har sett, flest oppe.. Når kommer jekselene? Anonymkode: 47924...55d Anonymkode: 06ba6...8ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå