Gå til innhold

Foreldre som har fått tilbud om foreldreveiledningskurs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det sånn at man blir sett på som foreldre som har gjort noe positivt for barna sine ved at man takker ja til foreldreveiledning? Tenker da mest på hvordan man blir vurdert som foreldre av helsesøster og f.eks. pedleder i barnehage (hvis dette temaet har vært naturlig å ta opp med pedleder). Jeg fikk tilbud om COS-P på helsestasjonen da vårt yngste barn var i to-årsalderen. Husker jeg følte litt på at helsesøster vurderte at jeg trengte veiledning. Følte der og da at jeg ikke var god nok som mor, selv om hun understreket at dette er et lavterskeltilbud. 

Så det jeg lurer litt på, er om det blir sett på som en ressurs at man har gått på slike kurs. Eller kan man bli satt i bås som foreldre som sliter/ som ikke er gode nok? 

Anonymkode: b0c60...7b5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så det jeg lurer litt på, er om det blir sett på som en ressurs at man har gått på slike kurs.

Nei. Trenger man slike kurs er man ganske ressurssvak i utgangspunktet.

Anonymkode: ac68b...40d

• Liker 10
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bullshit.

Anonymkode: fd8eb...57a

• Liker 42
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For ett idiotisk svar! COS kurs burde alle foreldre tatt. Det har også sett bra ut på CVen når jeg søker jobb i barnehage å viser til at jeg har fullført COS kurs. Det har jeg fått flere tilbakemeldinger på fra arbeidsgiver at det er veldig posetivt.

Anonymkode: 0456f...f30

• Liker 29
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Bullshit.

Anonymkode: fd8eb...57a

Foreldreveiledning tilbys de som mangler et godt utgangspunkt for å fungere i foreldrerollen.

• Liker 1
Skrevet

For ett idiotisk svar! COS kurs burde alle foreldre tatt. Det har også sett bra ut på CVen når jeg søker jobb i barnehage å viser til at jeg har fullført COS kurs. Det har jeg fått flere tilbakemeldinger på fra arbeidsgiver at det er veldig posetivt.

Jeg ville ALDRI ført opp et slikt kurs på min CV.

At du i det hele tatt kan tenke at det er positivt sier sitt om din evne til refleksjon.

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Foreldreveiledning tilbys de som mangler et godt utgangspunkt for å fungere i foreldrerollen.

Nei helsestasjonen tilby dette til alle spm har fått sitt første barn;hvertfall her jeg bor. 

• Liker 15
Skrevet

Jeg ville ALDRI ført opp et slikt kurs på min CV.

At du i det hele tatt kan tenke at det er positivt sier sitt om din evne til refleksjon.

Alle kurs som har med barn å gjøre er selvsagt lurt å føre opp på CV når jeg ønsker å jobbe i barnehage! Har bare fått posetive tilbakemeldinger på det.

• Liker 15
Skrevet

COS-P blir også tatt av barnehagelærere for å brukes i jobben deres. Har også hørt at barnevernet gir noen dette kurset. 

Anonymkode: 4a470...da8

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Alle kurs som har med barn å gjøre er selvsagt lurt å føre opp på CV når jeg ønsker å jobbe i barnehage! Har bare fått posetive tilbakemeldinger på det.

Nei, å gå et kurs i regi av barnevernet som tilbys ressurssvake foreldre er absolutt ikke positivt.

• Liker 4
Skrevet

Nei, å gå et kurs i regi av barnevernet som tilbys ressurssvake foreldre er absolutt ikke positivt.

Hva hvis kurset er tatt i jobbsammenheng? For det er pedagoger som bruker COS-P i jobben sin.

• Liker 6
Skrevet

Det var ikke gjennom barnevernet! Helsesøster spurte om jeg intressert i å gå på det kurset å jeg sa ja. Det hadde overhodet ingenting med barnevernet å gjøre!!

• Liker 10
Skrevet

Hva mener du med at kurset er for ressurssvake foreldre, når det er satt opp plakat på vår helsestasjon om at dette er et lavterskeltilbud til alle foreldre? Hvem som helst har rett til å melde seg på. 

• Liker 14
Skrevet

Hva mener du med at kurset er for ressurssvake foreldre, når det er satt opp plakat på vår helsestasjon om at dette er et lavterskeltilbud til alle foreldre? Hvem som helst har rett til å melde seg på. 

Lavterskeltilbud er jo ment for de ressurssvake.

At noe er et lavtersketlilbud betyr jo at det er egnet selv for de som har utfordringer generelt.

Høyterskel krever ressurser, lavterskel ikke.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare tull og tøys. Alle med barn burde hatt dette kurset. Vi er langt ifra ressurssvake foreldre, men vi har et veldig krevende barn, vi vet at det sannsynligvis finnes bedre metoder for å møte dette barnet enn det vi praktiserer. Men vi vet faktisk ikke hvordan. Et slikt kurs hadde for vår del vært utrolig bra. 

Gode foreldre er de som ser sine begrensninger og er bevisst på at man iblandt har behov for en annen tilnærming enn det man har som utgangspunkt. Og dette kan det hende at man trenger noen utenfor til å lære oss.

• Liker 22
Skrevet

At noe er et lavtersketlilbud betyr jo at det er egnet selv for de som har utfordringer generelt.

Men kurset er for alle foreldre. Hvis det bare var for ressurssvake, så ville det vært utelukkende et barnevernstiltak, ikke et tilbud fra helsestasjonen til alle foreldre som måtte ønske det. 

• Liker 7
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva hvis kurset er tatt i jobbsammenheng? For det er pedagoger som bruker COS-P i jobben sin.

Her får alle tilbud om cos kurs gjennom helsestasjonen.. 

• Liker 5
Skrevet

Altså..lavterskeltilbud betyr jo ikke det. Det betyr at dette er et tilbud som ikke krever mye arbeid for at du skal få det. Du behøver f.eks ikke henvisning fra fastlegen. 

Innenfor mitt yrke får pasienter et såkalt lavterskeltilbud. Det er hørselskontakt, som jobber for kommunen, som kommer hjem til pasient. Der finner de ut sammen hvilke hjelpemidler de trenger (brannalarm, dørklokke etc). Dette krever ikke formell henvisning (de kan ta kontakt selv). Det koster ikke penger. Det er for ALLE med hørselstap.

Helsestasjonen er et lavterskeltilbud. Men hvis du skal til f.eks ØNH-lege trenger du henvisning, det er ikke et lavterskeltilbud. 

• Liker 18
Skrevet

Her har alle foreldrene i bhg fått COS kurs...mener du at vi alle er ressurssvake?

Anonymkode: 21375...2c3

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Her har alle foreldrene i bhg fått COS kurs...mener du at vi alle er ressurssvake?

Anonymkode: 21375...2c3

Endelig flere som har skjønt det. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...