Pipaluk Skrevet 11. januar 2019 #1 Skrevet 11. januar 2019 https://www.aftenposten.no/norge/i/4da7Ee/Spansk-er-fortsatt-favoritten-for-ungdomsskoleelever-som-velger-et-ekstra-fremmedsprak At spansk er favoritt forstår jeg, men jeg trodde at flere ville velge fransk fremfor tysk. Jeg hadde selv tysk på skolen men bortsett fra noen turer til Tyskland, har jeg aldri fått brukt for det. Jeg tror jeg heller ville fått mer ut av fransk. Jeg tror jeg valgte det fordi jeg kunne få hjelp hjemme og at vennene mine tok samme fag. Hva tror dere er med på å avgjøre ungdommenes språkvalg
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #2 Skrevet 11. januar 2019 Tror gjerne det er samme type folk som velger spansk og fransk, slik at et populært spanskfag går på bekostning av fransk. Tysk er greit å kunne om en skal jobbe innen visse fagfelt, eller med turister i Norge. Tror gjerne en del får press om å velge tysk hjemmefra på grunn av det. Anonymkode: e10ce...fcb 3
Resignert Skrevet 11. januar 2019 #3 Skrevet 11. januar 2019 Tradisjonelt var tysk viktig, fordi mange nordmenn studerte i tyskland. Og muligens fordi det var mye handel mellom Norge og Tyskland. Og så er vi jo nærmere Tyskland geografisk, kulturelt og språklig. Og selvsagt pga Derrick 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #4 Skrevet 11. januar 2019 Kan det ha noe med tilbudet, kan ha endret seg nå, men der jeg gikk på skolen så var det kun tysk man kunne få fordypning i. Derfor tok alle som ville videre tysk da man trengte fordypningspoengene. Vet ikke om alle skoler må tilby alle språkene? Føler at tysk tilbys uansett, mange kvalifiserte lærere der. Anonymkode: ae68c...f95 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #5 Skrevet 11. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan det ha noe med tilbudet, kan ha endret seg nå, men der jeg gikk på skolen så var det kun tysk man kunne få fordypning i. Derfor tok alle som ville videre tysk da man trengte fordypningspoengene. Vet ikke om alle skoler må tilby alle språkene? Føler at tysk tilbys uansett, mange kvalifiserte lærere der. Anonymkode: ae68c...f95 Nei, det er dessverre alt for få kvalifiserte lærere i tysk. Anonymkode: 2cd3d...680 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #6 Skrevet 11. januar 2019 Fransk er vanskeligere enn tysk, tror det kan være derfor. Jeg hadde fransk i 6 år og kan enda ikke prate det hehe. Angrer på atg jeg ikke tok tysk isteden, men jeg kan hvertfall engelsk godt nok da. Tror også at det oftere tilbys spansk og tysk, som for eksempel på skolen til sønnen min måtte de velge mellom tysk og spansk. Fransk var ikke det ikke tilbud om, og jeg tror det er blitt vanligere at man ikke tilbyr fransk lenger. Anonymkode: 62c29...5a1 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #7 Skrevet 11. januar 2019 Da jeg gikk på ungdomsskolen og videregående, så var det ikke en gang mulig å velge spansk. Vi kunne bare velge mellom fransk eller tysk. Anonymkode: 820b2...fd9 2
Pipaluk Skrevet 11. januar 2019 Forfatter #9 Skrevet 11. januar 2019 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er dessverre alt for få kvalifiserte lærere i tysk. Anonymkode: 2cd3d...680 Ja og mange går av med pensjon nå.
Pipaluk Skrevet 11. januar 2019 Forfatter #10 Skrevet 11. januar 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da jeg gikk på ungdomsskolen og videregående, så var det ikke en gang mulig å velge spansk. Vi kunne bare velge mellom fransk eller tysk. Anonymkode: 820b2...fd9 Samme her.
Zaga Skrevet 11. januar 2019 #11 Skrevet 11. januar 2019 (endret) Vi kunne kun velge tysk på ungdomsskolen . Hadde ikke fransk eller spansk. Husker ikke noe tysk den dag i dag. Hadde ikke språk på vidregående så vet ikke hvordan tilbudet er der. Endret 11. januar 2019 av Zaga 1
Pipaluk Skrevet 11. januar 2019 Forfatter #12 Skrevet 11. januar 2019 3 timer siden, Snabeltann skrev: Tysk er lettere å lære enn fransk. Mange ord er like men syntes grammatikken er en utfordring 1
Chablis Skrevet 11. januar 2019 #13 Skrevet 11. januar 2019 Fransk er et lite helvete grammatisk og for oss som snakker norsk så er tysk lettere å lære siden det kommer fra samme avstamning som norsk (etter hva jeg er blitt fortalt). Selv valgte jeg fransk fordi jeg synes språket var så vakkert, etter 3 år med fransk så kan jeg to setninger.. 1
Snabeltann Skrevet 12. januar 2019 #14 Skrevet 12. januar 2019 9 timer siden, Pipaluk skrev: Mange ord er like men syntes grammatikken er en utfordring Mye støtte i at mange ord er like. Jeg har hatt begge deler, og husker tysken, men alle åra med fransk var bortkasta. Alt er "borte". 1
Snabeltann Skrevet 12. januar 2019 #15 Skrevet 12. januar 2019 9 timer siden, Elektra skrev: Fransk er et lite helvete grammatisk og for oss som snakker norsk så er tysk lettere å lære siden det kommer fra samme avstamning som norsk (etter hva jeg er blitt fortalt). Selv valgte jeg fransk fordi jeg synes språket var så vakkert, etter 3 år med fransk så kan jeg to setninger.. Samme her! 😄 1
Pipaluk Skrevet 12. januar 2019 Forfatter #16 Skrevet 12. januar 2019 På 11.1.2019 den 20.41, Resignert skrev: Tradisjonelt var tysk viktig, fordi mange nordmenn studerte i tyskland. Og muligens fordi det var mye handel mellom Norge og Tyskland. Og så er vi jo nærmere Tyskland geografisk, kulturelt og språklig. Og selvsagt pga Derrick «Ingen» ser jo på Derric lengre:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå