Gå til innhold

Hvor ille er det å bli avhengig av nesespray?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en ganske heftig sykdomsbilde nå. Har vært dårlig lenge meg lungebetennelse, som gikk over i streptokokker med påfølgende ørebetennelse, bihulebetennelse og virus. Kort sagt veldig mye på en gang og over lang tid. 

Jeg vet at man ikke skal bruke nesespray over mer enn 10 dager, men det har vært ganske vanskelig nå, så jeg er sikkert på vei til å bli avhengig. 

Spørsmålet er hvor ille er det å være avhengig, og hvor ille er det å slutte? 

Jeg tenker litt at jeg heller vil ta kampen den eventuelle avhengigheten når jeg er frisk og det er det eneste jeg trenger å forholde meg til. Det er viktigere nå, når jeg hoster, har feber, vondt i halsen, at i alle fall nesa er OK. 

Anonymkode: 407d2...d3b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt avhengig av nesespray og har vært det i åresvis. Klarer ikke å puste hvis jeg ikke bruker dem. Også får jeg vondt i ørene hvis jeg ikke klarer å puste med nesa. Men er veldig dyrt da jeg må bruke masse penger på det og ikke noe annet. Kjedelig å være så avhengig. Brukt det i over 25 år hver eneste dag.

Skrevet

Det eneste som skjer om du bruker mye nesespray er at du lager hull i neseskilleveggen

Skrevet
1 minutt siden, Pan skrev:

Det eneste som skjer om du bruker mye nesespray er at du lager hull i neseskilleveggen

Hæ? Blander du med kokain nå? 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Pan skrev:

Har brukt nesespray hver eneste dag siden jeg var 10 år, nå er jeg 33. Har nok noe arvelig greier da både min far, bror og bestefar har problemer med å puste. Faren min er blitt operert i tillegg. Men altså jeg har super luktesans og ikke ett snev av antydning til hull i neseveggen!!

Anonymkode: cf8a9...829

• Liker 2
Skrevet

Det ødelegger neseslimhinnen. Bruk saltvann å skylle med. Physiomer f.eks. Når man har bihulebetennelse kan man få f.eks nasonex som da er steroider

Anonymkode: 970c2...fb1

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har brukt nesespray hver eneste dag siden jeg var 10 år, nå er jeg 33. Har nok noe arvelig greier da både min far, bror og bestefar har problemer med å puste. Faren min er blitt operert i tillegg. Men altså jeg har super luktesans og ikke ett snev av antydning til hull i neseveggen!!

Du bør gå over til saltvannsspray

Skrevet

Vel, har en i nær familie som i årrekker brukte nesespray. Neseslimhinnene er helt ødelagte og han har sår og skorper i nesen konstant og er veldig plaget av det. Så bra er det iallfall ikke.
Det er flere år siden vedkommende kuttet ut, men slimhinnene blir ikke bedre, og legen har sagt at han må leve med det resten av livet. Dette på grunn av missbrukt av nesespray.

Anonymkode: 054ff...822

Skrevet

Har prøvd og det har ikke gått. Jeg lever med det bruker det kun rett før jeg skal legge meg eller om jeg skal drikke alkohol. Bruker det ikke hele døgnet.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vel, har en i nær familie som i årrekker brukte nesespray. Neseslimhinnene er helt ødelagte og han har sår og skorper i nesen konstant og er veldig plaget av det. Så bra er det iallfall ikke.
Det er flere år siden vedkommende kuttet ut, men slimhinnene blir ikke bedre, og legen har sagt at han må leve med det resten av livet. Dette på grunn av missbrukt av nesespray.

Anonymkode: 054ff...822

Som jeg skrev har jeg absolutt ikke dette problemet!

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ødelegger neseslimhinnen. Bruk saltvann å skylle med. Physiomer f.eks. Når man har bihulebetennelse kan man få f.eks nasonex som da er steroider

Saltvann mot tett nese er jo like effektivt som tryllestaven til datteren min. Jeg er ferdig med bihulebetennelsen, er mest viruset jeg sliter med nå, og det er lite å gjorde med. Heg har kuttet Cosilanen da, for det føler jeg er kjipere å være avhengig av, men jeg greier ikke kutte begge samtidig. Både masse hoste OG tett nese blir litt mye etter lang tida sykdom. 

Ts

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg skrev har jeg absolutt ikke dette problemet!

Noen har det, noen har det ikke. Bare fordi du ikke har det problemet betyr ikke det at alle ikke har det.

Skrevet

Forsøkt Nasonex - det er en kortisonbasert nesespray som fåes kjøpt uten resept på apoteket. Jeg har jobber på ØNH avdeling på sykehuset og det var det første man ble anbefalt å prøve om man først hadde blitt avhengig av vanlig nesespray.  

Anonymkode: dc1c5...d52

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har prøvd og det har ikke gått. Jeg lever med det bruker det kun rett før jeg skal legge meg eller om jeg skal drikke alkohol. Bruker det ikke hele døgnet.

Selvsagt går det. Det er bare at du må holde ut til slimhinnen din er ferdig med å svulme seg opp. 

• Liker 1
Skrevet

Forsøkt Nasonex - det er en kortisonbasert nesespray som fåes kjøpt uten resept på apoteket. Jeg har jobber på ØNH avdeling på sykehuset og det var det første man ble anbefalt å prøve om man først hadde blitt avhengig av vanlig nesespray.  

Anonymkode: dc1c5...d52

Takk for tips, det kan jeg prøve. Jeg VET ikke om jeg er avhengig da, men har gått på nesespray i snart dager nå, så det er vel ikke utrolig. Planen er å kutte den helt når jeg ikke hoster lenger og har litt mer krefter i kroppen.

ts

Skrevet

Har vært avhengig i et halvt års tid. Vet ikke hvor skadelig det er, men man blir iallefall mer tett av å bruke det(ikke like etter å tatt det), så grunnen til tett nese kan være bruk av nesespray. Avvenn ett nesebor av gangen og gå over på saltvannsspray(finnes en sterkere saltvannsspray også).

Anonymkode: 8f910...ea2

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

1 hour ago, AnonymBruker said:

De som anbefaler saltvannsspray tror jeg aldri har vært ordentlig tett i nesen. For da hadde de visst at saltvannsspray ikke hjelper noe som helst! Jeg synes faktisk at nesen oppleves tettere etter å ha sprayet i saltvannsløsning.

Anonymkode: f63ab...951

• Liker 6
Skrevet

Jeg var avhengig av nesespray en sommer hvor jeg ble så tett at jeg hadde problemer med å svelge hvis jeg ikke brukte det. Løste det ved å slutte og det tok noen dager med lite søvn og ubehag før jeg ble fri. 

Anonymkode: 8234e...fc2

Skrevet

Som en annen her nevner kan deg være lurt å bruke kun nesesprayen ved sengetid, hvor det er viktigst at du får puste godt for å sove. Og heller bruk noe saltvann på dagen. Om dette fungerer tror jeg neppe du blir avhengig. 

Anonymkode: 1a20a...800

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...