AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #1 Skrevet 11. januar 2019 Er så drittlei. Har fått stryk på begge eksamener jeg har fått igjen. Jeg går sivilingeniør bygg og er 25 år, begynte for to år siden, har bare bestått 1/3 av fagene og har en del lån i lånekassen fra før så det er umulig å bytte studie. Samtidig er motivasjonen på 0, noe som gjør at jeg ikke orker å gjøre så mye arbeid som jeg burde. Og for hver gang jeg stryker blir det en ond sirkel der jeg tviler på meg selv og ikke tror jeg klarer å bestå neste gang heller. Hva skal jeg gjøre? Hvordan få motivasjon? Anonymkode: 6489d...fe4 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #2 Skrevet 11. januar 2019 Det høres ut som om du kanskje trenger en pause? Anonymkode: d897d...3ce 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #3 Skrevet 11. januar 2019 Tenker kanskje det ikke er studie for deg? Har du sett på andre alternativ? Motivasjon bunner jo igrunn i at du kanskje ikke finner fagene interessante nok, og da er det vanskelig å gjøre en innsats nok til å bestå/få ok karakterer. Det krever jo en del å gå et slikt studie. Men er det sånn at du henger etter i studiepoeng nå? Som gjør at du ikke lenger får lån? Anonymkode: 9d35b...d6e 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #4 Skrevet 11. januar 2019 Støtter forslaget over, eventuelt jobb deltid og ta opp fagene du mangler. Ikke vondt ment, men det skal litt til å stryke så mye, med mindre du har vært alvorlig syk eller noe sånt. Jeg har selv strøket flere ganger, men aldri flere emner i et semester, og de gangene jeg har gjort det dårlig har jeg gjort det mye bedre i de andre fagene. Sikker på at du er på rett sted? Anonymkode: 27bba...783 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #5 Skrevet 11. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Støtter forslaget over, eventuelt jobb deltid og ta opp fagene du mangler. Ikke vondt ment, men det skal litt til å stryke så mye, med mindre du har vært alvorlig syk eller noe sånt. Jeg har selv strøket flere ganger, men aldri flere emner i et semester, og de gangene jeg har gjort det dårlig har jeg gjort det mye bedre i de andre fagene. Sikker på at du er på rett sted? Anonymkode: 27bba...783 Jeg dropper forelesninger og jobber kanskje 10 timer i uka. Har lest at det vanligste er 40-50 timer i uka inkl forelesninger. Synes fagene er helt uinteressante. Anonymkode: 6489d...fe4 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #6 Skrevet 11. januar 2019 Funnet din studieteknikk? Finne noe som motiverer deg slik at du studerer nok? Hva gjør du istedet? Anonymkode: 13e5b...20e
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #7 Skrevet 11. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg dropper forelesninger og jobber kanskje 10 timer i uka. Har lest at det vanligste er 40-50 timer i uka inkl forelesninger. Synes fagene er helt uinteressante. Anonymkode: 6489d...fe4 10 timer i uka er nok i minste laget. Det er vel mye av forklaringen på at det går så dårlig. Men ut i fra beskrivelsene du gir høres det ut som det kanskje er best å slutte? Eventuelt bør du vurdere hva du liker mest og minst. Ikke uvanlig å bytte linje på NTNU. Anonymkode: 27bba...783 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #8 Skrevet 11. januar 2019 Hvis du synes fagene er helt uinteressante og ikke liker studiet høres det ut som du bør velge et annet studium. Da ville jeg heller ha funnet noe jeg likte skikkelig godt og jobbet ved siden av for å forsørge meg hvis jeg ikke lenger fikk stipend. Anonymkode: ac20a...1cc 5
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #9 Skrevet 11. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg dropper forelesninger og jobber kanskje 10 timer i uka. Har lest at det vanligste er 40-50 timer i uka inkl forelesninger. Synes fagene er helt uinteressante. Anonymkode: 6489d...fe4 Hvorfor forsøker du egentlig å gjennomføre disse fagene da ? Anonymkode: d7d9c...963 4
bioticante Skrevet 11. januar 2019 #10 Skrevet 11. januar 2019 Hei du! Jeg gikk selv på Gløs. Har master fra energi og miljø. For det første, alle tekniske studium på Gløs er tøffe. Det krever en del arbeid. Jeg kan fortelle deg at første året.mitt gikk rett i dass. Jeg har vært der du er nå. Tror jeg bestod 2 av 8 fag. Ingen motivasjon, ingenting var interessant. Så hva gjør du? Du har to valg. Du kan enten slutte eller du kan ta deg ordentlig sammen og gjøre en innsats. Jeg valgte å kjøre løpet ut. Men du må finne din egen vei. Jeg dro aldri på forelesninger. Det var gørrkjedlig for meg. Jeg var med på kun det som var obligatorisk. Dvs prosjekt og laboratorier. 5 år på ntnu var ren selvstudium. Og det funket for min del. Fikk lever inn øvinger og bestod eksamen. Idag har jeg en jobb som jeg trives i og er jævli god på det også. Men tenk nøye gjennom dette. Hvis bygg ikke er noe for deg bør du vurdere noe annet så du slipper å kaste bort mer tid. 3
Tiramy Skrevet 11. januar 2019 #11 Skrevet 11. januar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg dropper forelesninger og jobber kanskje 10 timer i uka. Har lest at det vanligste er 40-50 timer i uka inkl forelesninger. Synes fagene er helt uinteressante. Anonymkode: 6489d...fe4 Enten satser du alt på å fullføre studiet eller så tar du pause. Ved å gi faen og stryke på eksamen så sløser du bort tiden du kan få lån hos Lånekassen. Ta å slutt på skolen. Finn en jobb, jobb helt tid du finner ut hva du virkelig vil. Du er ikke den eneste som finner ut at de satset på feil utdannelse. 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #12 Skrevet 11. januar 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor forsøker du egentlig å gjennomføre disse fagene da ? Anonymkode: d7d9c...963 Fordi jeg tror jeg vil like jobben, er bare grunnfagene jeg synes er grusomme. Virker bedre i 4. og 5. samt i jobb. Dessuten kan jeg ikke bytte mer pga lånekassen, og det er heller ikke andre ting jeg kunne tenkt meg. Anonymkode: 6489d...fe4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #13 Skrevet 11. januar 2019 20 minutter siden, bioticante skrev: Hei du! Jeg gikk selv på Gløs. Har master fra energi og miljø. For det første, alle tekniske studium på Gløs er tøffe. Det krever en del arbeid. Jeg kan fortelle deg at første året.mitt gikk rett i dass. Jeg har vært der du er nå. Tror jeg bestod 2 av 8 fag. Ingen motivasjon, ingenting var interessant. Så hva gjør du? Du har to valg. Du kan enten slutte eller du kan ta deg ordentlig sammen og gjøre en innsats. Jeg valgte å kjøre løpet ut. Men du må finne din egen vei. Jeg dro aldri på forelesninger. Det var gørrkjedlig for meg. Jeg var med på kun det som var obligatorisk. Dvs prosjekt og laboratorier. 5 år på ntnu var ren selvstudium. Og det funket for min del. Fikk lever inn øvinger og bestod eksamen. Idag har jeg en jobb som jeg trives i og er jævli god på det også. Men tenk nøye gjennom dette. Hvis bygg ikke er noe for deg bør du vurdere noe annet så du slipper å kaste bort mer tid. Takk! Jeg synes spesielt IT og mattefagene er grusomme. Når jeg setter meg ned med det føles det som om jeg råtner bort. Panikk. Føler meg fanget. Kommer aldri til å få bruk for det. Hater det og vil bare vekk. Hvor mye jobbet du og fikk du gode karakterer til slutt? Lett å få jobb? Bryr arbeidsgivere seg om karakterer? Anonymkode: 6489d...fe4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #14 Skrevet 11. januar 2019 18 minutter siden, Tiramy skrev: Enten satser du alt på å fullføre studiet eller så tar du pause. Ved å gi faen og stryke på eksamen så sløser du bort tiden du kan få lån hos Lånekassen. Ta å slutt på skolen. Finn en jobb, jobb helt tid du finner ut hva du virkelig vil. Du er ikke den eneste som finner ut at de satset på feil utdannelse. Det er ikke bare å finne seg en jobb. På jobber som ikke krever utdannelse kan det være flere hundre søkere. Jeg er fanget i en dårlig situasjon. Anonymkode: 6489d...fe4 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #15 Skrevet 11. januar 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg dropper forelesninger og jobber kanskje 10 timer i uka. Har lest at det vanligste er 40-50 timer i uka inkl forelesninger. Synes fagene er helt uinteressante. Anonymkode: 6489d...fe4 For å være helt ærlig: Det er jo ikke rart at du stryker. Du burde enten: 1) Skjerpe deg kraftig og legge ned arbeidet som kreves elelr 2) Slutte fortere enn svint, slik du holder på nå er det bortkastet tid og penger. 2) er nok det mest realistiske. Anonymkode: 24fd3...fe8 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #16 Skrevet 11. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk! Jeg synes spesielt IT og mattefagene er grusomme. Anonymkode: 6489d...fe4 🙈 Det er jo de viktigste fagene.... Kanskje ikke for bygg, men for den generelle utdannelsen Anonymkode: 27bba...783 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #17 Skrevet 11. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 🙈 Det er jo de viktigste fagene.... Kanskje ikke for bygg, men for den generelle utdannelsen Anonymkode: 27bba...783 Nei? Jeg vet ikke om noen andre enn de som driver med data eller de som driver med forskning og skal ta PhD som faktisk bruker matte 1-4 og IT grunnkurs. Anonymkode: 6489d...fe4 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #18 Skrevet 11. januar 2019 Anbefaler deg å ta en prat med studieveileder, NTNU Tilrettelegging eller en annen voksenperson. Forstår du er frustrert og drittlei, men ikke gå helt i kjelleren pga stryk. Jeg går selv på NTNU, men campus Dragvoll. Man kan ikke sammenligne Gløs og Dragvoll på noen som helst måte, men jeg har hatt fag jeg synes har vært dritt kjedelig jeg også. Fag som jeg har vært redd jeg bokstavelig talt skulle ha strøket i. Men så har jeg fått hjelp for å finne motivasjon av NTNU Tilrettelegging. Bare det å ha noen å prate med kan hjelpe. Jeg har aldri strøket på noen av mine 8 eksamener som jeg har tatt, men jeg fikk D og E på de fagene jeg synes var gørrkjedelig. Dessverre må man igjennom de. Ellers så ligger jeg på B og C. Fordelen til oss på Dragvoll er at vi har et breddeår, der vi kan velge emner vi interesser oss for. Ikke gi opp!!! Hvis du vil bli sivilingeniør så må du ikke gi opp målet ditt. Anonymkode: 75fe9...7d2 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #19 Skrevet 11. januar 2019 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke vondt ment, men det skal litt til å stryke så mye, med mindre du har vært alvorlig syk eller noe sånt. Jeg har selv strøket flere ganger, men aldri flere emner i et semester, og de gangene jeg har gjort det dårlig har jeg gjort det mye bedre i de andre fagene. Sikker på at du er på rett sted? Anonymkode: 27bba...783 Å gå på NTNU Gløshaugen er hardt, det er ikke akkurat uvanlig å stryke, og spesielt ikke hvis du ikke bruker mer enn 10-15 timer i uken på studiene. Realfagene er tøffe, høyt tempo og krevende pensum. Det er ikke merkelig at TS stryker når hun er så umotivert og bruker så lite tid på studiene. 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg dropper forelesninger og jobber kanskje 10 timer i uka. Har lest at det vanligste er 40-50 timer i uka inkl forelesninger. Synes fagene er helt uinteressante. Anonymkode: 6489d...fe4 På gløs så bruker majoriteten av studentene over 50 timer i uken på studier, utenom forelesninger, så det er ikke rart at du stryker i så mange fag. Jeg har en kompis som slet på Gløs, hvor du skal gå gjennom krevende pensum på kort tid, og det forventes bratt læringskurve. Løsningen for ham var å slutte på siving-studiet og begynne å lese ingeniørfag på høgskolen. Her trivdes han mye bedre og nå har han en ingeniørgrad. Siving. på Gløs er ikke for alle, ikke hvis du ikke er motivert og ikke leser og øver. Kanskje du heller skal starte på bygging. på en høgskole eller et annet universitet? Anonymkode: 93687...129 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #20 Skrevet 11. januar 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi jeg tror jeg vil like jobben, er bare grunnfagene jeg synes er grusomme. Virker bedre i 4. og 5. samt i jobb. Dessuten kan jeg ikke bytte mer pga lånekassen, og det er heller ikke andre ting jeg kunne tenkt meg. Anonymkode: 6489d...fe4 Da får du prøve å ta deg sammen og bruke mye mer tid på studiene. Tren, vær aktiv og spis sunt og næringsrikt slik at du får energi til å bruke mer tid på lesing og øving. Når det gjelder dette med ingeniør på høyskole, får du sikkert fritak for de fagene du har fra før av. Hvor langt har du kommet? Det blir bedre etter 3. året. Anonymkode: 93687...129
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå