AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #1 Skrevet 11. januar 2019 Hei 🙂 jeg søker litt råd fra dere som har omskolert dere i voksen alder (jeg er da 26 år). Jeg jobber i en HMS/personalkonsulent stilling per i dag i et større firma - jeg har hatt denne stillingen i litt over 3 år, men jeg har det siste året følt veldig på at dette ikke er en stilling for meg - jeg har vært veldig heldig som har blitt forfremmet til denne stillingen i en alder av 23 år og uten utdanning, og det har gitt meg en unik erfaring. Jeg er en veldig omsorgsfull person og vurderer på det sterkeste å starte bachelor i barnehagelærer. Jeg har ikke gått på universitet før, så det vil bli nytt for meg - men jeg tror det ville vært en fin opplevelse og ikke minst at jobben i seg selv er krevende og veldig givende (for meg). Jeg lurer på om det er noen andre som har omskolert seg i voksen alder? Hvordan gikk det for dere? Angret dere eller følte dere at det var det rette? Anonymkode: ecb04...3a3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #2 Skrevet 11. januar 2019 Hei! Så godt gjort å få en slik stilling så ung ☺️ Jeg synes du skal følge magefølelsen din, og satse på bhg lærer hvis du føler det er noe som kunne passet deg. Universitetet blir nok ingen problem for deg når du har jobbet en del år og forhåpentligvis ikke er skolelei med det første. Lykke til! Anonymkode: f7267...9cc 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #3 Skrevet 11. januar 2019 Gurimalla, du er 26 år bare også skriver du i «voksen alder». Du er veldig ung, og kan ta akkurat den utdanningen du vil. Mange begynner ikke å studere før de er på din alder. Dette klarer du nok med glans. Anonymkode: 1a5f0...249 8
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #4 Skrevet 11. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Gurimalla, du er 26 år bare også skriver du i «voksen alder». Du er veldig ung, og kan ta akkurat den utdanningen du vil. Mange begynner ikke å studere før de er på din alder. Dette klarer du nok med glans. Anonymkode: 1a5f0...249 Hehe, du har nok helt rett - føler kanskje mange studerer etter videregående, men det er helt sikkert flere som starter i min alder også 😄 det er fint å høre og takk for det! TS Anonymkode: ecb04...3a3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #5 Skrevet 11. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hehe, du har nok helt rett - føler kanskje mange studerer etter videregående, men det er helt sikkert flere som starter i min alder også 😄 det er fint å høre og takk for det! TS Anonymkode: ecb04...3a3 Jeg er 22 og har prøvd 2 ulike utdanninger allerede, så vær glad du har ventet litt til du faktisk har funnet ut hva du vil🙈 føler meg som en surrekopp.. flere på din alder som studerer, så det skal du ikke bekymre deg for. Anonymkode: f7267...9cc 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #6 Skrevet 11. januar 2019 Bor du i byen ville jeg ikke vurdert det engang. Barnehagene som bygges i disse dager er basebarnehager. Avdelingsbarnehager er for dyre i drift. Hva det spares på: bemanning og i byggeprosessen. Det stues inn altfor mange barn på få og dårlig utnytte de kvm. Støynivået er ekstremt, konfliktnivået høyt og den kroniske underbemanningen gjør at de som jobber går på felgen. Du får mange klager fra foreldrene på ting du ikke får gjort noe med, f.eks at utelekeplassen er dårlig, garderoben er for liten og at ingenting av det som installeres er i barnehøyde. Det må settes krakker rundt over alt for at barna skal ha sjans til å bli selvstendige. Jeg ville rådet deg til å IKKE velge barnehageåret hvis du skal bosette deg i by. Velg et annet studie som gir bredere kompetanse og flere muligheter. Vær så snill!! Anonymkode: d0dea...5b6 5
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #7 Skrevet 11. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Bor du i byen ville jeg ikke vurdert det engang. Barnehagene som bygges i disse dager er basebarnehager. Avdelingsbarnehager er for dyre i drift. Hva det spares på: bemanning og i byggeprosessen. Det stues inn altfor mange barn på få og dårlig utnytte de kvm. Støynivået er ekstremt, konfliktnivået høyt og den kroniske underbemanningen gjør at de som jobber går på felgen. Du får mange klager fra foreldrene på ting du ikke får gjort noe med, f.eks at utelekeplassen er dårlig, garderoben er for liten og at ingenting av det som installeres er i barnehøyde. Det må settes krakker rundt over alt for at barna skal ha sjans til å bli selvstendige. Jeg ville rådet deg til å IKKE velge barnehageåret hvis du skal bosette deg i by. Velg et annet studie som gir bredere kompetanse og flere muligheter. Vær så snill!! Anonymkode: d0dea...5b6 Enig!!! Anonymkode: 744d1...3bb 5
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #8 Skrevet 11. januar 2019 Hvis det over her stemmer, er det flere muligheter for deg da TS. Hvis du er en omsorgsperson ville jeg vurdert lærer, sosionom, barnevern, spesialpedagog etc. 🙂 Anonymkode: f7267...9cc 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #9 Skrevet 15. januar 2019 På 11.1.2019 den 18.00, AnonymBruker skrev: Bor du i byen ville jeg ikke vurdert det engang. Barnehagene som bygges i disse dager er basebarnehager. Avdelingsbarnehager er for dyre i drift. Hva det spares på: bemanning og i byggeprosessen. Det stues inn altfor mange barn på få og dårlig utnytte de kvm. Støynivået er ekstremt, konfliktnivået høyt og den kroniske underbemanningen gjør at de som jobber går på felgen. Du får mange klager fra foreldrene på ting du ikke får gjort noe med, f.eks at utelekeplassen er dårlig, garderoben er for liten og at ingenting av det som installeres er i barnehøyde. Det må settes krakker rundt over alt for at barna skal ha sjans til å bli selvstendige. Jeg ville rådet deg til å IKKE velge barnehageåret hvis du skal bosette deg i by. Velg et annet studie som gir bredere kompetanse og flere muligheter. Vær så snill!! Anonymkode: d0dea...5b6 Åj, slik har vi det virkelig ikke i min barnehage. Alt er tilpasset barna, flotte uteområder, god bemanning, lite støy, gode, luftige lokaler, men ja, bor på landet. Anonymkode: 3e00b...6dd 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #10 Skrevet 15. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åj, slik har vi det virkelig ikke i min barnehage. Alt er tilpasset barna, flotte uteområder, god bemanning, lite støy, gode, luftige lokaler, men ja, bor på landet. Anonymkode: 3e00b...6dd Jeg synes beskrivelsen var veldig treffende. Politikerne vil ha best mulig barnehage for billigst mulig penge. Det er personalet som må sørge for å tilfredstille alle disse kravene. Mange sliter seg fullstendig ut. Unner ingen den skjebnen. Anonymkode: 642a3...a27
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #11 Skrevet 15. januar 2019 Tenk deg grundig om ts. Det er ikke uten grunn at det på utdanningen snakkes om praksis-sjokket. Anonymkode: 642a3...a27 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #12 Skrevet 15. januar 2019 Jeg er barnehagelærerstudent, er midt i 30årene, og er ikke den eldste. Det er jo bare å prøve deg! Det er iallefall her jeg studerer mye praksis første studieår, å da vil du jo finne ut om det er yrke for deg. (Mitt kull ble en del mindre etter første praksisperiode) Jeg opplever det som et spennende og givende yrke, med rikelig av utfordringer og variasjon Anonymkode: 56b02...9f8 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #13 Skrevet 15. januar 2019 Takk for svar alle. Jeg tar til meg det dere sier, men jeg jobber som vikar i barnehage for en del år siden og opplevde det som veldig fint. Kan tenke meg at der er veldig hektisk, men jeg kommer fra en arbeidplass hvor det er eeeekstremt hektisk hvor man må være klar for alle endringer rundt hver sving - hele tiden. De fleste som ikke takler så mye press og kontinuerlige endringer forsvinner etter 1-2 år. Jeg har jobbet der i 7 år nå, og tror barnehage er hektisk på en helt annen måte 🙂 jeg ser positivt på det, men det er ingen tvil om at man kan bli utbrent hvis det er slik hele tiden. Skal virkelig vurdere det - er det noen flere som har positive erfaringer? Har jobbet både i avdelingsbarnehage og basebarnehage - opplevde egentlig avdelingsbarnehage som det beste! Jeg bor i en by da så det er variasjoner her. TS Anonymkode: ecb04...3a3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #14 Skrevet 15. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er barnehagelærerstudent, er midt i 30årene, og er ikke den eldste. Det er jo bare å prøve deg! Det er iallefall her jeg studerer mye praksis første studieår, å da vil du jo finne ut om det er yrke for deg. (Mitt kull ble en del mindre etter første praksisperiode) Jeg opplever det som et spennende og givende yrke, med rikelig av utfordringer og variasjon Anonymkode: 56b02...9f8 Takk for svar 🙂 Går du ordinær eller samlingsbasert studie? Er det variasjon av alder eller er det flest som akkurat er ferdig på videregående? Anonymkode: ecb04...3a3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #15 Skrevet 15. januar 2019 On 1/11/2019 at 5:42 PM, AnonymBruker said: Hei! Så godt gjort å få en slik stilling så ung ☺️ Jeg synes du skal følge magefølelsen din, og satse på bhg lærer hvis du føler det er noe som kunne passet deg. Universitetet blir nok ingen problem for deg når du har jobbet en del år og forhåpentligvis ikke er skolelei med det første. Lykke til! Anonymkode: f7267...9cc Tusen takk for positive ord 😄 jeg gleder meg faktisk til å gå på universitet så håper virkelig jeg kommer inn på studiet 😊 Anonymkode: ecb04...3a3
Morgenrøden Skrevet 15. januar 2019 #16 Skrevet 15. januar 2019 Jeg begynte på barnehagelærerstudiet som 38-åring. Jeg har variert bakgrunn, men var klar for et yrke som ga meg noe mer enn bare lønning hver måned. Det har jeg nå Jeg var ferdig med studiene i våres og begynte som ped.leder i august. Endel rammefaktorer er ikke optimale, men jeg stortrives med å jobbe med barn på denne måten. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg tok utdanningen. Jeg var ikke eldst hverken i kullet eller i klassen, men de fleste var selvfølgelig mye yngre enn meg. Endel kom rett fra videregående, men mange var i midten av 20-åra også. Jeg gikk heltidsstudier. Ang base-/avdelingsbarnehage. Er enig i at de fleste nye barnehagene som bygges er store basebarnehager, men det vil jo ikke si at de eksisterende mindre avdelingsbarnehagene blir borte. Jeg jobber i en barnehage med 59 barn, fordelt på fire avdelinger.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #17 Skrevet 11. desember 2019 Tenk deg nøye om! Jeg har jobbet i 3 år Som førskolelærer og før det 15 år som assistent og er helt på felgen nå. For dårlig voksentetthet, konstant dårlig samvittighet, mye ansvar. Da var det mye bedre som assistent og ikke ha alt ansvaret. Når i tillegg nav tror det bare er å sette inn folk fra andre yrker som er gått seg fast og skoletrøtte ungdommer inn som vikar i barnehagen (et sted som er en pedagogisk virksomhet) er det bare fælt (heldigvis kan man skyte gullfuglen, men som regel takker disse vikarene for seg etter kort tid.) Å jobbe i barnehage er ingen lett jobb. Foreldreundersøkelsen som akkurat er ferdig viser at flere foreldre er opptatt av hvilken mat som serveres enn bemanning. Hjelp!!!! Anonymkode: 0d221...a98
Lillyline Skrevet 10. januar 2020 #18 Skrevet 10. januar 2020 Jeg vil aldri anbefale barnehagelærerutdanning. Var ferdig utdannet i 2015. Da hadde jeg vært assistent i 8 år. Fem år som barnehagelærer nå i 2020 og jeg er straks ferdig med en videreutdanning i veiledning og coaching. Jeg ønsker nå å se meg om etter en annen jobb og gjerne bruke noe av det jeg har av utdannelse fra før. Men jeg har søkt over 30 jobber i 1,5 år. Førskolelærere/barnehagelærere er tydeligvis ikke av interesse. Alle stillingene rundt her jeg bor søker etter barnevernspedagoger eller ønsker master i spes.ped. Hadde jeg tatt utdannelse for å jobbe i barnehage i dag,så hadde jeg tatt barnevernspedagogutdannelsen og litt pedagogikk i tillegg. Da kan du nemlig jobbe i barnehage. Men jeg kan ikke,som førskolelærer, ta noe som helst tilleggsutdannelse for å kunne jobbe i f.eks barnevern. Jeg mener det er SVÆRT få muligheter til utvikling som førskolelærer/barnehagelærer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå