AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #1 Skrevet 11. januar 2019 Gah, jeg hater at jeg ikke er morsom. Jeg hater at jeg ofte får den "kleinheten" blant nye folk. Jeg hater at jeg sliter å finne ting å snakke om! Skulle ønske at jeg var litt mer morsom og interessant. Jeg er kjempe, kjempedårlig til smalltalk og merker at det er et stort problem - både på privaten og i yrkessammenhenger. Jeg er absolutt ikke sjenert, jeg bare aner ikke hva jeg skal si til folk! Prøver å observere hva morsomme folk gjør og sier, for å ta lærdom av det. Men jeg får det likevel ikke til! Samboeren min er en supersosial type og klikker med alle med èn gang. Han vet alltid hva han skal si, og han kommer alltid med så mange vittige kommentarer. Det beste han vet er å møte nye folk. Skulle ønske at jeg var mer sånn. Det verste er når jeg plutselig er alene med en person. Jeg blir veldig ukomfortabel og livredd for at det skal bli pinlig stillhet. Og når jeg har noe å snakke om, så er jeg så gørre kjedelig! Skulle ønske at jeg klarte å komme med noen morsomme kommentarer eller komme opp med noen interessante samtaleemner. Det var så mye enklere på ungdomsskolen da man ble interessant av å baksnakke og spre sladder. Det er jeg for gammel til nå Jeg har lett etter selvhjelpsbøker sånn at jeg kan jobbe med meg selv, men har ikke hatt noe hell i letinga. Har noen her noen gode tips, kanskje? Kanskje dere har noen konkrete tips, eller vet om en flott bok eller dokumentar? En artikkel, eller kanskje en youtuber? Anonymkode: 98c84...a7e
HalldirV2 Skrevet 11. januar 2019 #2 Skrevet 11. januar 2019 Jeg er en av de som elsker å gjøre pinlige stillheter enda mer pinlige ved og kommentere det. Noen ganger faller det i god jord andre ganger ikke, uansett synes jeg det er morsomt.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #3 Skrevet 11. januar 2019 Det kan hende du ikke skal tenke så krampaktig på det, jeg er ikke alltid så pratsom, men har en del morsome historier fra vennekrets, kollegaer og ungdomstiden min som jeg stadig kan dra frem og som kan passe i en del temaer det snakkes om -de passer jeg på å bruke når det er mennesker jeg ikke har snakket så mye med. Eller så er det alltid ett triks å lære seg standard spørsmål om de selv, folk liker jo å snakke om seg og sitt som regel -så er det bare å spe på litt om deg selv -er gi og ta litt i gode samtaler. Ikke vær redd for å være «kjedelig», når man kommer i snakk og du har noen gode spørsmål på lur (som du kan øve deg litt på på forhånd) så pleier praten å gå. Dessuten alle trenger ikke å være morsomme, jeg kan like å diskutere ting og trenger ikke være så krampaktig morsom hele tiden, det kan faktisk bli litt slitsomt om alle skal være det. Anonymkode: c7ef8...8c5 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #4 Skrevet 11. januar 2019 Du sier at du er dårlig på small talk, men det tror jeg ikke noe på. Small talk er "kjedelig" prat man må igjennom for å komme inn i dypere/mer interessant prat. Det har lite å si hva du sier. Du kan nesten si hva som helst. Om du er på jobb og du kommenterer "shit, det er kaldt ute nå! " til en person så tenker du kanskje at det er unødvendig og/eller kjedelig å si, men for den du sa det til så betyr det at du la merke til han/henne og at du har åpnet opp for at du er tilgjengelig for mer prat. Det kan hende at vedkommende bare sier "Mhm, veldig." også tenker du at personen ikke var interessert fordi svaret var så kort. Det kan jo så klart hende, men som regel kan du da si "Jeg må hente meg en kopp kaffe for å få i meg noe varmt. Vil du ha en kopp også? ". Personen vil da svare "ja/nei, takk". En såkalt kjedelig samtale, men det bygger tillit som fører til bedre prat etterhvert. Det med pinlig stillhet er som oftest fordi du fokuserer på deg selv, at du blir oppslukt i tenkene om hva du gjør "feil". "å nei, tenk om det blir p iknlig stillhet. Der ble det pinlig stillhet. Så dritt. Han/hun syns sikkert drt er like klein som jeg gjør, eller kleinere. Å herregud så klein han/hun må syns at jeg er...." osv. Istedenfor så bør du øve på å fokusere utover, på den andre personen eller omgivelsene. Har personen på seg en jakke du ikke har sett før? "Så fin jakke du har, er den ny?". Folk flest syns sånne spørsmål er hyggelige Anonymkode: 936a8...87c 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #5 Skrevet 11. januar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Gah, jeg hater at jeg ikke er morsom. Jeg hater at jeg ofte får den "kleinheten" blant nye folk. Jeg hater at jeg sliter å finne ting å snakke om! Skulle ønske at jeg var litt mer morsom og interessant. Jeg er kjempe, kjempedårlig til smalltalk og merker at det er et stort problem - både på privaten og i yrkessammenhenger. Jeg er absolutt ikke sjenert, jeg bare aner ikke hva jeg skal si til folk! Prøver å observere hva morsomme folk gjør og sier, for å ta lærdom av det. Men jeg får det likevel ikke til! Samboeren min er en supersosial type og klikker med alle med èn gang. Han vet alltid hva han skal si, og han kommer alltid med så mange vittige kommentarer. Det beste han vet er å møte nye folk. Skulle ønske at jeg var mer sånn. Det verste er når jeg plutselig er alene med en person. Jeg blir veldig ukomfortabel og livredd for at det skal bli pinlig stillhet. Og når jeg har noe å snakke om, så er jeg så gørre kjedelig! Skulle ønske at jeg klarte å komme med noen morsomme kommentarer eller komme opp med noen interessante samtaleemner. Det var så mye enklere på ungdomsskolen da man ble interessant av å baksnakke og spre sladder. Det er jeg for gammel til nå Jeg har lett etter selvhjelpsbøker sånn at jeg kan jobbe med meg selv, men har ikke hatt noe hell i letinga. Har noen her noen gode tips, kanskje? Kanskje dere har noen konkrete tips, eller vet om en flott bok eller dokumentar? En artikkel, eller kanskje en youtuber? Anonymkode: 98c84...a7e For min del har jeg lest litt psykologi og bare prøvd meg frem. Jeg er sånn som lett blir kjent med folk og holder på mine vennskap. Anonymkode: 7dc82...718
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #6 Skrevet 11. januar 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Gah, jeg hater at jeg ikke er morsom. Jeg hater at jeg ofte får den "kleinheten" blant nye folk. Jeg hater at jeg sliter å finne ting å snakke om! Skulle ønske at jeg var litt mer morsom og interessant. Jeg er kjempe, kjempedårlig til smalltalk og merker at det er et stort problem - både på privaten og i yrkessammenhenger. Jeg er absolutt ikke sjenert, jeg bare aner ikke hva jeg skal si til folk! Prøver å observere hva morsomme folk gjør og sier, for å ta lærdom av det. Men jeg får det likevel ikke til! Samboeren min er en supersosial type og klikker med alle med èn gang. Han vet alltid hva han skal si, og han kommer alltid med så mange vittige kommentarer. Det beste han vet er å møte nye folk. Skulle ønske at jeg var mer sånn. Det verste er når jeg plutselig er alene med en person. Jeg blir veldig ukomfortabel og livredd for at det skal bli pinlig stillhet. Og når jeg har noe å snakke om, så er jeg så gørre kjedelig! Skulle ønske at jeg klarte å komme med noen morsomme kommentarer eller komme opp med noen interessante samtaleemner. Det var så mye enklere på ungdomsskolen da man ble interessant av å baksnakke og spre sladder. Det er jeg for gammel til nå Jeg har lett etter selvhjelpsbøker sånn at jeg kan jobbe med meg selv, men har ikke hatt noe hell i letinga. Har noen her noen gode tips, kanskje? Kanskje dere har noen konkrete tips, eller vet om en flott bok eller dokumentar? En artikkel, eller kanskje en youtuber? Anonymkode: 98c84...a7e Kjenner meg veldig igjen! Jeg er også helt håpløs på smalltalk. Jeg aner ikke hva jeg kan si eller spørre om, og føler jeg invaderer folk og er for nysgjerrig om jeg spør om noe mer enn hva de jobber med. Har dessverre ingen gode råd, for jeg sliter like mye som deg! Men «godt» å vite at man ikke er alene. Anonymkode: d5e7c...710
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #7 Skrevet 12. januar 2019 Hei! Jeg er kjempeflink på smalltalk og sosiale settinger uten å egentlig like det. Mitt beste tips er at de fleste mennesker liker best å snakke om seg selv. Når du virker interessert i å høre om dem vil de automatisk like deg godt og synes det har en fin samtale! Alt du trenge å si er spørsmål som "åå så gøy, hva fikk deg til å gjøre det?" "Så spennende, det hadde je aldri turt! Tror du du skal fortsette med det?" "oi, hva følte du da?" 🤪😁 virk veldig interessert og spørr oppfølgingsspørsmål. Det med å være morsom kommer naturlig når du slapper litt mer av! 😁 Lykke til ❤️ Anonymkode: 4ff19...c02 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #8 Skrevet 12. januar 2019 Hvis jeg har en samtale med noen jeg ikke kjenner så godt, så pleier jeg alltid å begynne med generelle spørsmål om jobb/utdannelse etc, også stiller jeg nye spørsmål basert på de svarene jeg får. Jeg lar rett og slett "motparten" fortelle om seg selv, også hender det jo at jeg får tilsvarende spørsmål selv som jeg svarer på. Denne strategien gjør at jeg alltid har noe å prate med folk om, i det minste en stund. Anonymkode: 80292...913
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #9 Skrevet 12. januar 2019 Kan være lurt å få andre til å snakke om seg selv, men pass på at du ikke spør for mye. Ellers er vel en god "regel" at en samtale alltid skal gå fram og tilbake. Slik at begge spør og lytter passe mye. Det skal være som å spille ping-pong på en måte. Men man spiller jo ikke like lett med alle uansett. Her er det bare å prøve seg fram og se hvordan det går. Finnes ikke "oppskrifter" på hvordan man skal føre en samtale liksom. Øvelse gjør deg bedre over tid. Når det gjelder å være morsom er det ikke bra å prøve det for enhver pris. Det å være morsom krever ganske mye egentlig, man må være både avslappet og litt selvsikker, samtidig som man faktisk skal ha litt god humor også. Mange prøver hardt å være morsomme, og dette kan veldig fort bli krampaktig og masete, så her bør du være litt forsiktig. Øv deg heller på å prate vanlig med andre, og så får heller det morsomme eventuelt komme når det kommer. Det er ikke sånn at alle må være morsomme heller, det viktigste er å være hyggelig og interessert i andre på en positiv måte. Det kommer du langt med som regel. Lykke til! Anonymkode: 2bdbb...a77
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #10 Skrevet 13. januar 2019 På 11.1.2019 den 18.11, AnonymBruker skrev: Du sier at du er dårlig på small talk, men det tror jeg ikke noe på. Small talk er "kjedelig" prat man må igjennom for å komme inn i dypere/mer interessant prat. Det har lite å si hva du sier. Du kan nesten si hva som helst. Om du er på jobb og du kommenterer "shit, det er kaldt ute nå! " til en person så tenker du kanskje at det er unødvendig og/eller kjedelig å si, men for den du sa det til så betyr det at du la merke til han/henne og at du har åpnet opp for at du er tilgjengelig for mer prat. Det kan hende at vedkommende bare sier "Mhm, veldig." også tenker du at personen ikke var interessert fordi svaret var så kort. Det kan jo så klart hende, men som regel kan du da si "Jeg må hente meg en kopp kaffe for å få i meg noe varmt. Vil du ha en kopp også? ". Personen vil da svare "ja/nei, takk". En såkalt kjedelig samtale, men det bygger tillit som fører til bedre prat etterhvert. Det med pinlig stillhet er som oftest fordi du fokuserer på deg selv, at du blir oppslukt i tenkene om hva du gjør "feil". "å nei, tenk om det blir p iknlig stillhet. Der ble det pinlig stillhet. Så dritt. Han/hun syns sikkert drt er like klein som jeg gjør, eller kleinere. Å herregud så klein han/hun må syns at jeg er...." osv. Istedenfor så bør du øve på å fokusere utover, på den andre personen eller omgivelsene. Har personen på seg en jakke du ikke har sett før? "Så fin jakke du har, er den ny?". Folk flest syns sånne spørsmål er hyggelige Anonymkode: 936a8...87c Dette var et veldig godt svar! Sliter litt med det samme som deg TS når det gjelder smalltalk og å være redd for pinlig stillhet. Men det er ikke så viktig for meg å være morsom, det viktigste er å kunne holde en samtale i gang slik at det ikke blir kleint! Uansett, dette svaret likte jeg. Man får så ofte svar om at øvelse gjør mester etc. Men øvelse gjør ikke mester hvis du ikke vet hva du skal øve på, men her var det mye konkret å ta tak i Kunne like å høre enda mer.. ! Anonymkode: 16571...7d6
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 13. januar 2019 #11 Skrevet 13. januar 2019 På 11.1.2019 den 15.20, HalldirV2 skrev: Jeg er en av de som elsker å gjøre pinlige stillheter enda mer pinlige ved og kommentere det. Noen ganger faller det i god jord andre ganger ikke, uansett synes jeg det er morsomt. Enig! «Nå ble det stille»
HalldirV2 Skrevet 13. januar 2019 #12 Skrevet 13. januar 2019 14 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev: Enig! «Nå ble det stille» 😋
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #13 Skrevet 13. januar 2019 Please ikke prøv å være morsom. Er så slitsomt med morsomme folk..Prøv heller å være mer ekte, det er mangelvare.. Anonymkode: 3d930...3fe 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå