Gjest Göran Skrevet 7. april 2005 #21 Skrevet 7. april 2005 Når jeg hører ordet "runke" ser jeg for meg noe blir dradd frem og tilbake' date=' så nei slikt kan ikke jeg si om kvinnemusa. Med mindre det er klitt-runking da? :klø:[/quote'] Å runke vil si at man selv gnir/masserer sitt kjønnsorgan med et visst tempo/trykk, for å få orgasme. Er det ikke det jenter gjør?
Gjest gjest1 Skrevet 7. april 2005 #22 Skrevet 7. april 2005 Jo men nå sa jo jeg hva JEG så for meg da jeg hører ordet "runke", ikke hva det betyr.
Gjest Anonymous Skrevet 7. april 2005 #23 Skrevet 7. april 2005 Må du forpeste alle forum med dette teite spm ditt? Du ser jo at de fleste er uenige med deg. Hvorfor pese noe mer om det da??
Gjest Göran Skrevet 7. april 2005 #24 Skrevet 7. april 2005 Må du forpeste alle forum med dette teite spm ditt? Du ser jo at de fleste er uenige med deg. Hvorfor pese noe mer om det da?? Minner om at det en gang var ramaskrik da "nu" og "efter" skulle erstattes med "nå" og "etter", på samme måte som det er ramaskrik nå for tiden, over at kj-lyden erstattes med skj-lyden(skjæreste) blant ungdommene. Språket er i kontinuerlig endring. og om 30 år kommer du ikke til å heve et eneste øyebryn hvis ei jente sier at hun runker.
Gjest Jente75 Skrevet 7. april 2005 #25 Skrevet 7. april 2005 Hvorfor hisser enkelte seg opp over at Göran tar opp et så enkelt spørsmål? Göran: Jeg har fått inntrykk av at enkelte jenter forbinder det å "runke" med noe skittent eller stygt, det er liksom litt tabu å si "runke", men å "fingre" eller "onanere" er ok.
Gjest Melk Skrevet 7. april 2005 #26 Skrevet 7. april 2005 Synes det høres rart ut å si runke om en jente, nettopp fordi jeg forbinder det med menn. Ikke noe stygt eller skittent. Selv har jeg i liten grad bruk for ord om det mht jenter (snakker ikke SÅ mye om det liksom), men sier vel onanere, tar på seg selv eller koser med seg selv.
Gjest Anonymous Skrevet 7. april 2005 #27 Skrevet 7. april 2005 tar på seg selv eller koser med seg selv. "tar på seg selv" virker på meg bare latterlig, og snerpete.
Gjest Melk Skrevet 8. april 2005 #28 Skrevet 8. april 2005 "tar på seg selv" virker på meg bare latterlig, og snerpete. Greit nok, men jeg føler ikke for å beskrive atferden til en 5 år gammel jente som runking.
Gjest Anonymous Skrevet 8. april 2005 #29 Skrevet 8. april 2005 Siterer fra bokmålsordboka: runke v1 (trolig beslektet med II rugge) om menn: onanere minner om denne! (For de som vil snakke korrekt norsk... men det er selvsagt ingen tvang, og Göran kan godt få lov til å si runke om kvinner for min del, men selv har jeg absolutt ikke behov for å utvide dette verbets betydning, og føler på ingen måte at jeg mangler ord for å beskrive mine egne kosestunder med meg selv )
Gjest herre min hatt Skrevet 8. april 2005 #30 Skrevet 8. april 2005 Hvorfor er det her så viktig for deg? Hvorfor spiller det noen rolle hvilket ord andre bruker. Du og dama di kan jo bruke hva dere vil av ord dere. Men det endrer ikke det faktum at runke er et ord på mannlig masturbasjon. Det passer ikke på kvinnelig, og kommer nok derfor heller aldri til å bli godtatt til den bruken. Det finnes mange ord som ikke kan brukes om hverandre slik, og det vet jo du også. Nu og efter er vel noe litt annet, synes du ikke? Det har mer med spåkutvikling ellers å gjøre. Jeg synes det er litt skremmende at unge folk, regner med du er veldig ung, skal forenkle språket så veldig. Du vil tydeligvis gjerne at samme ordet skal gjelde for fler ting, så slipper du å forholde deg til flere ord. Det samme skjer med ungdom og kj skj lyden. Snart ingen som greier si kino og kjøtt lenger, for de er for "late", de gjør om alt til en lyd. Vil vi at språket skal bli sånn? Hvis samme ord skal brukes på flere ting, blir det jo snart umulig å skjelne ting fra hverandre. Det er vel mer ditt problem om du synes det er så tragisk at ikke runke kan brukes om jenter, men jeg tror ikke det er så mange som tenker det samme som deg... Det er tross alt et manns-ord. Ikke noe stygt forbundet med det eller noe sånt, men det er bare slik det er. Akkurat som andre kjønnsbestemte ord gjleder kun for det ene kjønnet.
Gjest Anonymous Skrevet 8. april 2005 #31 Skrevet 8. april 2005 Greit nok, men jeg føler ikke for å beskrive atferden til en 5 år gammel jente som runking. Vi snakker vel tross alt om voksne folk her. Man kan heller ikke si at en 5-årig gutt runker.
Gjest Anonymous Skrevet 8. april 2005 #32 Skrevet 8. april 2005 Akkurat som andre kjønnsbestemte ord gjleder kun for det ene kjønnet. Det er kun verbene føde, amme, og menstruere, som er kjønnsrelatert. Fordi de beskriver noe som fysiologisk sett kun er knyttet til kvinnens kropp.
Steggen Skrevet 8. april 2005 #33 Skrevet 8. april 2005 Å runke forbitt eg med at ei hand som held rundt penis og vert ført fram og tilbake. Om dette vert utført av personen penisen sit på eller ein annan seier ikkje ordet noko om. Runke er ikkje det same som å tilfredsstille seg sjølv, men det er ei handling gutar ofte nyttar for å tilfredsstille seg sjølv. Å bevege handa fram og tilbake rundt delar av det kvinnlege kjønnsorganet finn eg vanskeleg og dermed kan eg ikkje nytte dette ordet om nokon handling eg kan gjera på ei jente (eller ho på seg sjølv). Debatten om språkutvikling er interessant, men høyrer vel meir heime i andre fora.
Gjest Anonymous Skrevet 8. april 2005 #34 Skrevet 8. april 2005 Å runke forbitt eg med at ei hand som held rundt penis og vert ført fram og tilbake. Så menn som ikke holder rundt og fører hånda opp og ned langs penis, men onanerer med å gni rundt penishodet fram og tilbake med en roterende bevegelse, slik mange faktisk gjør, de runker altså ikke de da?
Steggen Skrevet 8. april 2005 #35 Skrevet 8. april 2005 Snevert definert: nei. Men i mange samanhengar vert ord nytta utover si eigentlege tyding. Fleire ord og uttrykk vert også nytta feil og kanskje i samanhengar der det er meint det stikk motsette. Til dømes er onani avbrote samleie, men har for mange fått tydinga å tilfredsstille seg sjølv. (Onan ville ikkje gjera enka etter broren gravid slik samfunnet venta han skulle gjera og trakk seg ut av henne før det gjekk for han). På same vis vert det ofte sett likheitsteikn mellom det å tilfredsstille seg sjølv og å runke.
Gjest gjest1 Skrevet 9. april 2005 #36 Skrevet 9. april 2005 Jeg er egentlig litt enig med trådstarter. Hvorfor kan vi ikke si at jenter runker? Synes det er et godt ord for å tilfredstille seg selv, ikke nødvendigvis et ord som krever at noe skjer med en penis. Det er litt i samme gata som navn på kjønnsorganer. Menn har pikk eller kuk,enkelt og greit. Og ingen stusser vel eller synes "penis"er et vanskelig ord å forholde seg til.Mens vi damer har blomst, mus/høne (hvor er Dyrebeskyttelsen?), perleporten, jadegrotte, himmelport ... blæh....."Fitte" er for meg negativt ladet, mere ett skjellsord enn navn på underlivet mitt. Vagina eller skjede dekker ikke hele kjønnsorganet.Kanskje vi trenger nye ord for å beskrive kvinnelig anatomi og adferd
Gjest Anonymous Skrevet 9. april 2005 #37 Skrevet 9. april 2005 Jeg er egentlig litt enig med trådstarter. Hvorfor kan vi ikke si at jenter runker? Synes det er et godt ord for å tilfredstille seg selv, ikke nødvendigvis et ord som kerver at noe skjer med en penis. Det er litt i samme gata som navn på kjønnsorganer. Menn har pikk eller kuk,enkelt og greit. Og ingen stusser vel eller synes "penis"er et vanskelig ord å forholde seg til.Mens vi damer har blomst, mus/høne (hvor er Dyrebeskyttelsen?), perleporten, jadegrotte, himmelport ... blæh....."Fitte" er for meg negativt ladet, mere ett skjellsord enn navn på underlivet mitt. Vagina eller skjede dekker ikke hele kjønnsorganet.Kankjse vi trenger nye ord for å beskrive kvinnelig anatomi og adferd Enig
Gjest Anonymous Skrevet 9. april 2005 #38 Skrevet 9. april 2005 Et paralellt seksualrelatert språkfenomen kvinne/mann, er at det før i tiden het at en mann knullet en kvinne, og at kvinnen ble knullet. I dag sier kvinner helt naturlig at de har knullet en mann. Så det går nok ikke lang tid før også kvinner runker.
Gjest Jente Skrevet 9. april 2005 #39 Skrevet 9. april 2005 Jeg er i grunnen ikke så opptatt av hva det skal hete, så lenge det gjør godt... Men jeg vil ha meg frabedt at en besserwisser av et hankjønn skal komme her og forlange at jeg skal bruke "runke" fordi det syns han er greit! Supert, Gôran, fint at du og kjæresten er enige. La nå meg få bestemme hva JEG gjør.
Gjest Göran Skrevet 9. april 2005 #40 Skrevet 9. april 2005 Jeg er i grunnen ikke så opptatt av hva det skal hete, så lenge det gjør godt... Men jeg vil ha meg frabedt at en besserwisser av et hankjønn skal komme her og forlange at jeg skal bruke "runke" fordi det syns han er greit! Supert, Gôran, fint at du og kjæresten er enige. La nå meg få bestemme hva JEG gjør. Jeg er en fanatisk motstander av at folk mer og mer begynner å si skjæreste, skjole og skjino. Jeg nekter plent å akseptere slik tale. Men hverken jeg eller andre jeg klarer ikke stoppe det, om 30 år er det helt akseptert.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå