AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #1 Skrevet 11. januar 2019 Venninna mi kalte meg for stokk dum når jeg fortalte at jeg nå skal ned i vekt og har lagt meg på 1300 kalorier per dag. Jeg er veldig tung, 106 kg. Er ikke høyere enn 167 cm. Grunnen til at jeg ikke spiser mer enn 1300 kalorier (noe som jeg selv syns går fint!) er fordi jeg fortiden ikke har tid til å trene pga jobben og fordi jeg har en stillesittende jobb. Hva mener dere!? Er jeg dum? Noen med erfaringer her? Skal innrømme at jeg ikke kan så mye om dette da jeg tidligere ikke har hatt behov for å slanke meg. Men nå må jeg ned i vekt! Vil ha overskudd som småbarnsmor.. Anonymkode: b4509...1f1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #2 Skrevet 11. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Venninna mi kalte meg for stokk dum når jeg fortalte at jeg nå skal ned i vekt og har lagt meg på 1300 kalorier per dag. Jeg er veldig tung, 106 kg. Er ikke høyere enn 167 cm. Grunnen til at jeg ikke spiser mer enn 1300 kalorier (noe som jeg selv syns går fint!) er fordi jeg fortiden ikke har tid til å trene pga jobben og fordi jeg har en stillesittende jobb. Hva mener dere!? Er jeg dum? Noen med erfaringer her? Skal innrømme at jeg ikke kan så mye om dette da jeg tidligere ikke har hatt behov for å slanke meg. Men nå må jeg ned i vekt! Vil ha overskudd som småbarnsmor.. Anonymkode: b4509...1f1 Du får ikke overskudd av 1300 kalorier om dagen iallfall. Da er det vel egentlig bedre å forbli overvektig Anonymkode: c0d7c...b1d
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #3 Skrevet 11. januar 2019 Unødvendig å kalle deg dum, men synes ikke det er lurt å legge seg så lavt, i hvert fall ikke i starten. Jeg gikk ned i vekt på 2000 kcal da jeg var 100 kg, og senket daglig kcal jo mer jeg gikk ned. De siste 5 kg forsvant på 1500 kcal. Synes dett er en "smartere" måte å gå ned i vekt på enn å ligge så lavt som du gjør. Det er superlett å sprekke når man ligger så lavt. Anonymkode: 7c06a...747 9
Jdz Skrevet 11. januar 2019 #4 Skrevet 11. januar 2019 Det er sant at det er lett å gå på en smell når du ligger veldig lavt, men hvis du klarer det er det ingenting i veien med å ligge på 1300 kcal. Stå på, dette greit du! Husk å planlegg for tiden etter at vektreduksjonen er gjennomført også, så går dette bra. 9
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #5 Skrevet 11. januar 2019 Det går vel fint det! Selv ligger jeg på 1000. Anonymkode: e2007...737 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #6 Skrevet 11. januar 2019 Takker for gode svar! Noen som har god erfaring med å spise 1500 kalorier i lengre tid? Tenker jo at det kanskje kan bli slitsomt etterhvert å ligge på 1300 dagen.. Men jeg er så motivert nå, vil kvitte meg med denne fæle vekta. Savner å ha overskudd.. - Ts Anonymkode: b4509...1f1 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #7 Skrevet 11. januar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det går vel fint det! Selv ligger jeg på 1000. Anonymkode: e2007...737 Hvor mye veier du? Sikkert ikke så mye som meg? - Ts Anonymkode: b4509...1f1
Gjest Rossin Skrevet 11. januar 2019 #8 Skrevet 11. januar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takker for gode svar! Noen som har god erfaring med å spise 1500 kalorier i lengre tid? Tenker jo at det kanskje kan bli slitsomt etterhvert å ligge på 1300 dagen.. Men jeg er så motivert nå, vil kvitte meg med denne fæle vekta. Savner å ha overskudd.. - Ts Anonymkode: b4509...1f1 Du sier at du ikke kan så mye om dette, så da vil jeg først spørre: hvordan vet du hvor mye kalorier du spiser? Veier du alt (også det du spiser utafor hjemmet) og bruker app?
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #9 Skrevet 11. januar 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Unødvendig å kalle deg dum, men synes ikke det er lurt å legge seg så lavt, i hvert fall ikke i starten. Jeg gikk ned i vekt på 2000 kcal da jeg var 100 kg, og senket daglig kcal jo mer jeg gikk ned. De siste 5 kg forsvant på 1500 kcal. Synes dett er en "smartere" måte å gå ned i vekt på enn å ligge så lavt som du gjør. Det er superlett å sprekke når man ligger så lavt. Anonymkode: 7c06a...747 Det hørtes ganske smart ut ja. . Er bare det at jeg er så utålmodig.. Hvor raskt forsvant de første 10 kg med 2000 kcal? Kjenner at jeg bare må få av meg de raskt. Har så vond rygg nå av all denne vekta.. Huff.. - Ts Anonymkode: b4509...1f1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #10 Skrevet 11. januar 2019 Akkurat nå, Rossin skrev: Du sier at du ikke kan så mye om dette, så da vil jeg først spørre: hvordan vet du hvor mye kalorier du spiser? Veier du alt (også det du spiser utafor hjemmet) og bruker app? Jeg ble anbefalt å bruke en app. Så jeg registrer alt jeg spiser på lifesum..Er første gang jeg virkelig går inn for å gå ned i vekt - Ts Anonymkode: b4509...1f1
Gjest Rossin Skrevet 11. januar 2019 #11 Skrevet 11. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble anbefalt å bruke en app. Så jeg registrer alt jeg spiser på lifesum..Er første gang jeg virkelig går inn for å gå ned i vekt - Ts Anonymkode: b4509...1f1 Veier du det eller tar du det på øyemål?
Chiyo Skrevet 11. januar 2019 #12 Skrevet 11. januar 2019 (endret) 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Venninna mi kalte meg for stokk dum når jeg fortalte at jeg nå skal ned i vekt og har lagt meg på 1300 kalorier per dag. Jeg er veldig tung, 106 kg. Er ikke høyere enn 167 cm. Grunnen til at jeg ikke spiser mer enn 1300 kalorier (noe som jeg selv syns går fint!) er fordi jeg fortiden ikke har tid til å trene pga jobben og fordi jeg har en stillesittende jobb. Hva mener dere!? Er jeg dum? Noen med erfaringer her? Skal innrømme at jeg ikke kan så mye om dette da jeg tidligere ikke har hatt behov for å slanke meg. Men nå må jeg ned i vekt! Vil ha overskudd som småbarnsmor.. Anonymkode: b4509...1f1 Regn ut hva kroppen din forbrenner hver dag, og hold deg under. Det er ikke nødvendig å ligge på 1300 kalorier om dagen, så lenge du får i deg færre kalorier enn det kroppen brenner av seg selv. Hvis du veier 106 kg brenner kroppen din mer kalorier enn det en normalvektig kvinne på 167 cm ville gjort. 1 kg er rundt 7000 kalorier. Hvis du kutter ned 7000 kalorier i uken, så kan du gå ned ca. ett kg i uken. Endret 11. januar 2019 av Chiyo 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #13 Skrevet 11. januar 2019 Først av alt må du ha hodet på riktig sted! Det nytter ikke å si til seg selv at "dette må gå fort", for da vil du aldri klare det. Du må innse at det kan ta flere år før du når målet ditt. Det høres sikkert kjempe de-motiverende ut, men skal du holde målet i lengden, må du være konsekvent når det gjelder tankegangen din. Ja, du kan gå ned 30 kg på 6 måneder, men er det sunt? Nei. Er det mulig å opprettholde? Mest sannsynlig ikke. Begynn rolig. Legg deg på ca 1600 kalorier, vei maten (inkluder olje til steking, smør på skiva etc). I starten går det nok ganske fort fordi du har litt å ta av, men ikke gi opp når du ikke går ned så fort som du ønsker. Kutt ned på sukker, mettet fett, og unødvendige karbohydrater (bakevarer, sukkerholdig drikke, sukker, godteri, hvitt/halvgrovt brød), men spis gode og trege karbohydrater (frukt, bær, quinoa, ris, poteter, kornprodukter osv). Spis nok proteiner, for skal du beholde noe muskelmasse er det lurt å få i litt ekstra proteiner (egg, kylling tunfisk, kalkun, laks, torsk, makrell i tomat) Lykke til! ❤️ Anonymkode: 8a31d...32e 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #14 Skrevet 11. januar 2019 Jeg er 105 kg og 164 høy. Jeg ligger på 1600 kcal om dagen og logger alt jeg både spiser og drikker (veier alt). Det går hvis man er målrettet, men det er flere ganger jeg har hatt en glipp, som å spise litt mer fordi jeg er skikkelig sulten, men jeg begynner å få taket på sultmønsteret mitt og veit hvor jeg kan spise mindre og hvor jeg vil ha litt ekstra for å enklest mulig komme meg gjennom dagen uten for mye sultfølelse og sug etter noe godt. Jeg har ikke som mål å gå raskest mulig ned i vekt, men å ha en jevn vektnedgang med nogenlunde normal mat slik at det ikke blir et sjokk å spise vanlig når jeg er på vekten jeg vil ha. Anonymkode: c702b...2bd
Ambrosa Skrevet 11. januar 2019 #15 Skrevet 11. januar 2019 (endret) Hva er langtidsmålet ditt? Ønsker du å gå ned 40 kilo for så å gå det opp igjen pluss gjerne litt ekstra så er du på riktig vei med 1300 kalorier. Hvis du er målretta og jobber knallhardt kan du sikkert greie det på et halvår. Men hvis langtidsmålet ditt er å holde kiloene borte vil du ha store problemer med den tilnærmingen du har nå. Endret 11. januar 2019 av Ambrosa
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #16 Skrevet 11. januar 2019 Hvorfor er det sånn at man lettere går opp igjen dersom man går fort ned i vekt? Er det fordi man ikke har lært seg magrere matvaner, eller har man ødelagt noe i kroppen(forbrenning?)? Anonymkode: e2007...737 2
drue Skrevet 11. januar 2019 #17 Skrevet 11. januar 2019 (endret) Vil tro at du kan spise oppmot 2000 kcal og fortsatt gå ned i vekt. 1300 kcal er langt under din BMR, som er det kroppen din trenger bare for å holde den i gang ved total hvile (f.eks. sengeliggende). Din BMR er ca 1800 kcal. Du burde ikke ligge under det. Du vil ikke miste bare fett på så lite som 1300 kcal, men også muskelmasse. Jeg ville spist mer, slik at det blir lettere å gå inn i en slags livsstilsendring. I tillegg vil du kunne få mindre løs hud ved å bruke litt lenger tid på vektnedgangen. Ikke ha så utrolig dårlig tid. Vektreduksjon er en prosess som krever tålmodighet. Endret 11. januar 2019 av drue 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #18 Skrevet 11. januar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det sånn at man lettere går opp igjen dersom man går fort ned i vekt? Er det fordi man ikke har lært seg magrere matvaner, eller har man ødelagt noe i kroppen(forbrenning?)? Anonymkode: e2007...737 Lurer også på dette. Anonymkode: afc04...ada
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #19 Skrevet 11. januar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Venninna mi kalte meg for stokk dum når jeg fortalte at jeg nå skal ned i vekt og har lagt meg på 1300 kalorier per dag. Jeg er veldig tung, 106 kg. Er ikke høyere enn 167 cm. Grunnen til at jeg ikke spiser mer enn 1300 kalorier (noe som jeg selv syns går fint!) er fordi jeg fortiden ikke har tid til å trene pga jobben og fordi jeg har en stillesittende jobb. Hva mener dere!? Er jeg dum? Noen med erfaringer her? Skal innrømme at jeg ikke kan så mye om dette da jeg tidligere ikke har hatt behov for å slanke meg. Men nå må jeg ned i vekt! Vil ha overskudd som småbarnsmor.. Anonymkode: b4509...1f1 Nei, du er ikke dum. Det kan være hensiktsmessig å gå mye ned i starten for å holde motivasjonen. For å unngå å legge på deg kan du gå over til 5-2 for å gradvis øke forbrenningen igjen. Det viktigste er at det du spiser er sunt. Husk vitamintilskudd. Det er vanskelig å trene når man veier for mye, men det blir lettere. Bevegelse i hverdagen, det trenger ikke være trening, øker forbrenningen. Sørg for å ha høyt nok inntak av protein og grønnsaker. Det er sant at den basale forbrenningen øker hvis man trener, men sitter man og har en inaktiv jobb, krever det mindre kalorier hvis du ikke går over på lavkarbo, men også ved lavkarbo er det en grense for hvor mye man kan spise. Lavkarbo gjør det lettere fordi man unngår sult. Finn ut hva som passer deg. 1-2 ss eplecidereddik i et glass vann kan øke fettforbrenning, men sitron eller lime gir samme effekt tror jeg. Anonymkode: 64c97...e94
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #20 Skrevet 11. januar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det sånn at man lettere går opp igjen dersom man går fort ned i vekt? Er det fordi man ikke har lært seg magrere matvaner, eller har man ødelagt noe i kroppen(forbrenning?)? Anonymkode: e2007...737 Så for en stund siden at de hadde forsket på dette og at det faktisk ikke stemte. Husker dessverre ikke hvor jeg leste det, men antakelig en artikkel i avis, blad e.l. Vært spennende å visst hva som stemmer. Anonymkode: 28d41...22b
Anbefalte innlegg