Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har møtt en fyr som tydeligvis har vært luksusfellenmateriale i sine yngre dager, å pådratt seg stor gjeld. Han fikk selv ordnet seg gjeldsordning, og skal være ferdig med denne i år. 

Har lest litt om dette, og forstår at det er en etterperiode på 2 år hvor man er i en slags karantene, og mottar man et høyere beløp (f.eks gevinst eller arv) i løpet av disse to årene, går pengene til kreditorene. Som seg hør og bør spør du meg.

Men så tenker jeg litt på vår framtid sammen. Jeg eier en toromsleilighet, han leier.  Han har et barn fra et tidligere forhold, og det ville derfor blitt veldig trangt om han skulle flytte inn til meg, barnet bør jo ha et eget soverom når det er på besøk.

Jeg tenker derfor at dersom vi kommer til det steget at vi ønsker å flytte sammen, så må vi kjøpe en treroms sammen. 

Vi bor i Oslo, og jeg har ikke sjangs å få lån til en treroms aleina.

Så da kommer endelig spørsmålet mitt: vil han ha mulighet til å få lån etter å ha vært i en gjeldsordning? Og er det mulig å få under karantenetiden, eller må man vente til den er over? 

Kan dette surret han har viklet seg inn i på noen måte få konsekvenser for meg hvis vi skulle bli samboere?

Skrevet (endret)

Mener at alle anmerkninger etc skal forsvinne etter ordningen, så det skal være mulig å ta opp lån til feks hus etc. Men vil nok tro det må gjøres etter karantenetiden ja..

Edit- dette er bare gjetning btw..

Endret av Anim92
Skrevet

Jada. En kan fint ta opp huslån når man er under GO også. Det må bare ikke medføre høyere utgifter enn det skyldneren allerede betaler for bolig. Blir det likevel høyere, må skyldner dekke dette av midler denne har fått avsatt til livsopphold:-).

En merker egentlig fint lite til GO under hele perioden. Bare å søke. 

Anonymkode: e2353...84c

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada. En kan fint ta opp huslån når man er under GO også. Det må bare ikke medføre høyere utgifter enn det skyldneren allerede betaler for bolig. Blir det likevel høyere, må skyldner dekke dette av midler denne har fått avsatt til livsopphold:-).

En merker egentlig fint lite til GO under hele perioden. Bare å søke. 

Anonymkode: e2353...84c

Tusen takk for svar :) Da kan det jo hende det finnes en framtid med han :) 

Skrevet
2 minutter siden, Malori said:

Tusen takk for svar :) Da kan det jo hende det finnes en framtid med han :) 

Så om dere ikke kunne tatt opp lån å kjøpt leilighet de neste to årene, så ville du dumpa han? 
Det er avgjørende for om det er en framtid med han eller ikke? 

Anonymkode: c4ed2...e6e

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Malori skrev:

Har møtt en fyr som tydeligvis har vært luksusfellenmateriale i sine yngre dager, å pådratt seg stor gjeld

Vet du hva gjelden stammer fra? Er det kredittgjeld, straffegjeld, bidragsgjeld, næringsgjeld?

Greit nok at alle fortjener en ny sjans, men jeg ville vært skeptisk.

Anonymkode: 02f97...c26

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så om dere ikke kunne tatt opp lån å kjøpt leilighet de neste to årene, så ville du dumpa han? 
Det er avgjørende for om det er en framtid med han eller ikke? 

Anonymkode: c4ed2...e6e

Jeg er i midten av 30årene og han i begynnelsen av 40årene. Jeg ønsker noe stabilt, også økonomisk, og det ville vært en ulempe om det ikke var mulig. Sier ikke at jeg nødvendigvis ville dumpet han hvis det ikke hadde gått an, men å ha mulighet til å kjøpe noe sammen før om 2,5 år gjør jo absolutt at ting ser lysere ut :)  Du vet, den klokka tikker, så hvis man også tenker på å evt skulle starte familie sammen, så er det fint å kunne bo sammen. Noe som også ville vært bedre sett fra et økonomisk ståsted.

Skrevet
8 timer siden, Malori skrev:

Og er det mulig å få under karantenetiden, eller må man vente til den er over? 

Det er mulig å ta opp lån i karantenetiden. Gjeldsordningen er gjennomført, og hvis noen er villig til å gi ham kreditt, så er det fritt fram.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...