Gå til innhold

Når jeg kjøper alt barnet trenger som ingen ser, men derimot når pappa kjøper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøper alt som barnet trenger, uteklær, sko, alt av klær ellers, skolesekker, utstyr til aktiviteter både hjemme og borte +++ Betaler for aktiviteter, SFO og alt. 

Pappaen kjøper en gang i ny og ne, eller hvert jubelår. I dag sa barnet mitt at pappa kjøper alt det fine til meg. Og sa to ting han hadde kjøpt. Da klarte jeg ikke holde kjeft så jeg sa bare, ja så jeg kjøper ingen ting? Hvem er det som kjøper alt det andre til deg?

Vet jeg ikke burde sagt det, men kjente jeg ikke klarte å holde meg. Syns det er litt vondt å høre. 

Ja jeg vet jeg er litt urimelig nå, og kan faktisk klare å se på det med et smil nå. Barn er barn. 

Anonymkode: fe979...851

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en rar og klønete tittel.

Anonymkode: 417de...9e2

• Liker 9
Skrevet

Jeg antar dere ikke er sammen?
Hvorfor kan ikke far kjøpe disse tingene?

Jeg skjønner jo det er irriterende, men som du sier, dette er et barn. 
Et barn har ikke lyst på de vinterskoene, han vil heller ha playstation. Klart det er kulere å få. 
De tror jo at klær og andre ting man trenger vokser på trær. Foreldre er en pengemaskin det alri blir tomt i. 
De vet ikke bedre. Dette kan du fortelle/forklare barnet. Men ikke kjefte.

• Liker 4
Skrevet

Sånn er det jo generelt med menn,gjør de en liten filleting som å skifte bleie to ganger i året så blir de roset opp i skyene å får omtrent stående jubel. Da er han liksom såå fantastisk pappa. Eller visst han går ut en halvtime med ungen så er det ikke måte på hvor god pappa han er. Merker jeg er drittlei av at far gjør så lite å likevel får så mye skryt. Jeg gjør det dobbelte hver dag men siden jeg er dame så er det visst bare en selvfølge at jeg skal gjøre alt.

Anonymkode: 3db94...b6d

• Liker 9
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn er det jo generelt med menn,gjør de en liten filleting som å skifte bleie to ganger i året så blir de roset opp i skyene å får omtrent stående jubel. Da er han liksom såå fantastisk pappa. Eller visst han går ut en halvtime med ungen så er det ikke måte på hvor god pappa han er. Merker jeg er drittlei av at far gjør så lite å likevel får så mye skryt. Jeg gjør det dobbelte hver dag men siden jeg er dame så er det visst bare en selvfølge at jeg skal gjøre alt.

https://www.google.no/amp/s/www.washingtonpost.com/amphtml/news/parenting/wp/2018/03/26/being-a-stay-at-home-dad-raised-my-awareness-of-male-privilege-and-i-cant-ignore-it/ 

Likte å lese denne, trur det er litt større forventingar til menn som fedre i Norge da🙂🙏

Til ts, ja det er kipt med ting ein oppleverer som urettferdig, men prøv å ta det ut på rette vedkomande. Dette er vertfall ikkje barnet ditt sin «feil». 

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så enig! Tar de ut av oppvaskmaskinen to ganger og henger opp klær så er det all ære til de. Ingen ser visst hvor mye vi gjør hele tiden. Men vi skal også være med å måke snø, bære ved, vaske biler og klippe plenen! Og ingen forstår heller hvorfor vi er så slitne og trenger å legge oss tidlig om kveldene. Neida, da er vi kjipe og "legger oss rett etter barnetv" har jeg fått høre mange ganger. Morsomt!! 

Er det rart mange kvinner møter veggen. 

• Liker 10
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke kommet så langt med likestillingen som mange tror. 

Anonymkode: 8f530...5c7

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det er jo ikke bare barna selv som kan være slik. Her er også min mor og svigermor slik. 

Papsen bytter ei bleie og da jubler de, men de reagerer ikke på de ti jeg skifter. 

Papsen lager ''mat'' ala grandi og får kjemperos mens jeg som lager skikkelig middag stort sett hver dag hører ikke et pip.

Jeg maler en vegg.. papsen får så mye ros for hvor fint det ble. Jeg kommenterer at det er jeg som har gjort det, og da ser de ut som om de har falt ned fra månen og så sier de ikke et pip.. 

Er komisk hele greia.

Endret av Forundret..
  • Liker 5
Skrevet

Jeg benytter også anledningen til å blåse ut... 

Foreldrene mine og svigerforeldrene skryter han opp i været når han lager middag, tar oppvask uoppfordret, bleieskift, mater den minste ungen, tar ungene ut, gjør husarbeid eller tilbyr seg å hjelpe til. Ikke måte på hvor fantastisk mann jeg har funnet meg... Men når jeg gjør disse tingene leer de ikke med øynene. 

Jeg har fått skryt av å rydde garasjen, klippe plen, vasker bil og skifte dekk. Det blir litt i samme kategorien som over, og ikke mindre irriterende når jeg vet at dette gjør ikke mannen uoppfordret... 😛 

Sannheten er at han slenger seg i sofaen etter jobb, følger ikke opp barna, ser TV eller surfer på internett hele ettermiddag mens jeg hjelper med lekser, får unna det verste husarbeidet og får i oss variert middagsmat. Han briljerer KUN når vi har besøk eller er på besøk.

Anonymkode: 99ec0...2d3

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, Forundret.. skrev:

Det er jo ikke bare barna selv som kan være slik. Her er også min mor og svigermor slik. 

Papsen bytter ei bleie og da jubler de, men de reagerer ikke på de ti jeg skifter. 

Papsen lager ''mat'' ala grandi og får kjemperos mens jeg som lager skikkelig middag stort sett hver dag hører ikke et pip.

Jeg maler en vegg.. papsen får så mye ros for hvor fint det ble. Jeg kommenterer at det er jeg som har gjort det, og da ser de ut som om de har falt ned fra månen og så sier de ikke et pip.. 

Er komisk hele greia.

Det er komisk og skremmende at den eldre generasjon ikke har mer tiltro og forventninger til sin svigersønn/sønn... ny problemstilling på datingmarkedet, hva slags bekreftelse og på hva får menn av sine foreldre? 

Anonymkode: d5673...543

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, DMS skrev:

https://www.google.no/amp/s/www.washingtonpost.com/amphtml/news/parenting/wp/2018/03/26/being-a-stay-at-home-dad-raised-my-awareness-of-male-privilege-and-i-cant-ignore-it/ 

Likte å lese denne, trur det er litt større forventingar til menn som fedre i Norge da🙂🙏

Til ts, ja det er kipt med ting ein oppleverer som urettferdig, men prøv å ta det ut på rette vedkomande. Dette er vertfall ikkje barnet ditt sin «feil». 

Jeg var ikke sint eller krass, men slengte en kommentar uten å tenke meg om. Får snakke om det når vi kommer hjem i dag. Jeg vet jo hvor mye jeg kjøper av utstyr og alt så det føles nok bare "urettferdig" ja😊

Skrevet

Syns ikke det var noe galt av deg å si at du og kjøper ting. Det gjør du jo, og det er jo greit at barnet får vite at ransler og utstyr også koster penger! 

Anonymkode: f4bc4...86f

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er komisk og skremmende at den eldre generasjon ikke har mer tiltro og forventninger til sin svigersønn/sønn... ny problemstilling på datingmarkedet, hva slags bekreftelse og på hva får menn av sine foreldre? 

Anonymkode: d5673...543

Ja, det er veldig skremmende. 

Det er som om de forventer at han alltid skal være en liten gutt og ikke en familiefar.

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, Forundret.. skrev:

Er komisk hele greia.

Eller provoserende..

• Liker 1
Skrevet

På mange måter har ikke likestillingen kommet så lang - enig i det.

Men jeg har også lagt merke til at mange mødre begjærlig griper ansvaret for det aller meste når barna er små. Noen fedre slipper nesten ikke til, i hverfall er det mor som er "default". At mor tradisjonelt har hatt det aller meste av permisjonen med barnet, og far knapt i det hele tatt, ha bidratt til å sementere dette.

Så til dere blivende mødre - vær bevisst på ansvarsdeling fra dag én! La det være like naturlig at far trår til som mor. Skulle til å skrive at du sender far ut for å skaffe noe nødvendig til barnet - nei, forvent heller at far ser behovet selv, selv om det evt. kan ta litt lengre tid før behovet fanges opp! 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller provoserende..

Til tider ja, men jeg har funnet ut at det beste er bare å heve seg over det.

Nå er jeg heldig som har en mann som også ser galskapen.

• Liker 1
Skrevet

Det kan da bare være (urettferdig nok) at barnet setter mest pris på det og legger mest merke til det når det kommer fra far, nettopp fordi det er sjeldent. Blir mer stas da.

Det blir som når en onkel stikker innom en torsdag og overraskende nok har en godtepose på lur, det er så stas og huskes lenge. At barnet får lørdagsgodt fra foreldre hver lørdag er bare forventet.

Anonymkode: e6597...292

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var ikke sint eller krass, men slengte en kommentar uten å tenke meg om. Får snakke om det når vi kommer hjem i dag. Jeg vet jo hvor mye jeg kjøper av utstyr og alt så det føles nok bare "urettferdig" ja😊

Det var godt å høre:) elles enig i at litt bevistgjering på at ting kostar og at vi alle må  prioritere er fornuftig. Nok av oss voksne som kunne trenge ei slik påminning... 

Skrevet

Jeg må si at jo mer jeg er på kvinneguiden, jo mer fantastisk oppdager jeg at mannen min er. 
Her i huset er det han som vasker opp, støvsuger og rydder. Han klager på at jeg er rotete. 
Han lager også mat, men synes ikke det er så kjekt. Så jeg lager mest mat, men han rydder opp etterpå. Vi deler akkurat den biten likt. Får ingen jubel, men det er noen venninner som kommenterer hvor heldig jeg er som har han når de er på besøk, og lurer på om han er sånn hele tiden, eller om det bar er når vi har besøk. 
Men han får ikke heltestatus fordi han tar oppvasken etter middag

At barna jubler mer over at det blir servert pølser og grandiosa fra far, er jo ikke rart. Når mor vil servere sunn mat og fisk. 
Da blir han den kule som lager god mat. 

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, Palme skrev:

Jeg må si at jo mer jeg er på kvinneguiden, jo mer fantastisk oppdager jeg at mannen min er. 
Her i huset er det han som vasker opp, støvsuger og rydder. Han klager på at jeg er rotete. 
Han lager også mat, men synes ikke det er så kjekt. Så jeg lager mest mat, men han rydder opp etterpå. Vi deler akkurat den biten likt. Får ingen jubel, men det er noen venninner som kommenterer hvor heldig jeg er som har han når de er på besøk, og lurer på om han er sånn hele tiden, eller om det bar er når vi har besøk. 
Men han får ikke heltestatus fordi han tar oppvasken etter middag

At barna jubler mer over at det blir servert pølser og grandiosa fra far, er jo ikke rart. Når mor vil servere sunn mat og fisk. 
Da blir han den kule som lager god mat. 

Nå var det vel jubel fra voksne når far serverer drittmat som var det som irriterer. At BARN jubler over pizza og pølser sier jo seg selv,selvsagt vil de gjerne ha usunn middag hver dag.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...